عمومی

درآمد ۲۰۰ میلیارد ریالی کشاورزان بردسکنی از فروش تخمه آفتابگردان

دکترنامه/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی بردسکن از درآمد ۲۰۰ میلیارد ریالی کشاورزان این شهرستان از فروش تخمه آفتابگردان خبر داد.

مهدی مسروری در گفت و گو با دکترنامه کم آب طلب بودن و پائین بودن دوره رشد را از مزیت‌های تخمه آفتابگردان برشمرد و افزود: کشت این محصول از اواخر خردادماه آغاز و در آبانماه و دیماه نیز این محصول برداشت می‌شود.

وی دوره رشد ۹۰ روزه و کم آب طلب را از عواملی دانست که موجب شده کشاورزان به سمت کشت این محصول روی آورند، همچنین با توجه به نیاز آبی کم، دوره رشد کوتاه، برداشت مکانیزه و حذف هزینه‌های داشت تا برداشت از جمله نیروهای کارگری و سم پاشی‌های کم موجب شده گیاهی بسیار مقرون به صرفه باشد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن با بیان اینکه کار برداشت تخمه از سطح ۱۳۵ هکتار در حال انجام است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰ تن تخمه آفتابگردان از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه در راستای بهره‌وری در حوزه آب از این سطح حدود ۱۱۵ هکتار نیز با روش تیپ آبیاری می‌شود، افزود: لوانته بیشترین رقم تولیدی تخمه آفتابگردان از نوع آجیلی است که در شهرستان بردسکن تولید می‌شود.

مسروری  با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال با فروش این محصول بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال عاید کشاورزان شود، تصریح کرد: میانگین برداشت یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

وی در ادامه بحران آب در بردسکن را یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان دانست و گفت: کاهش منابع آبی تولید محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است.

 مدیر جهاد کشاورزی بردسکن همچنین بحران آب را عامل کاهش تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: وضعیت منابع آبی موجب شده که سمت و سوی کشاورزی به سمت تک محصولی پیش ‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی منطقه باید به سمت کشت گیاهان کم آب طلب با ارقام مناسب پربازده برویم، در همین راستا کاشت گیاهان کم آب طلب و مؤثر در کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا