سلامت و دانش

۳ دمنوش گیاهی به‌جای دارو‌های خواب‌آور

آفتاب‌‌نیوز :

برای رفع این مشکلات، در کنار توجه به تکنیک‌های کسب آرامش، استفاده از برخی گیاهان در برنامه روزانه به مقابله با اختلالات خواب کمک می‌کند. از این رو، در ادامه این مطلب به ۳ گیاه موثر بر کیفیت خواب پرداخته ایم.

۱. سنبل‌الطیب برای کاهش تنش‌های عصبی 

سنبل‌الطیب در کاهش فشار خون و ضربان قلب تاثیر دارد و به‌طور جدی به تسکین تنش‌های عصبی، اضطراب و بی‌خوابی‌های ناشی از آن کمک می‌کند. مطالعات بسیاری حاکی از آن است که سنبل‌الطیب اختلالات خواب را حتی بیشتر از دارو‌های آرام‌بخش، بهبود می‌دهد. این تاثیر به‌خصوص زمانی که همراه با گیاه بادرنجبویه و گل ساعتی باشد، بیشتر خواهد بود. برای تهیه دمنوش این گیاه کافی است، ۱ قاشق چایخوری ریشه سنبل‌الطیب را در یک فنجان آب دم کرده و صاف کنید و نیم ساعت پیش از خواب بنوشید. البته می‌توان ۱۰۰ گرم از این ریشه را در ۲ لیتر آب ۱۰ دقیقه دم کرد و سپس در وان حمام به‌عنوان محلول آرام‌بخش استفاده کرد.

۲. گل‌ساعتی برای ایجاد آرامش 

گل‌ساعتی به‌خاطر خواص آرامش بخشش شناخته می‌شود و برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، مفید است. این گیاه با تسکین حالات عصبی و نگرانی‌ها، بروز اختلالات خواب را کاهش می‌دهد. از این رو، توصیه می‌شود که یک قاشق چایخوری از گل ساعتی را در یک فنجان آب جوش چند دقیقه دم کنید و پس از غروب بنوشید. 

۳. بادرنجبویه برای تسکین نگرانی‌ها

بادرنجبویه برای بهبود گرفتگی و درد‌های معده شهرت دارد، اما از تاثیر آن در تسکین نگرانی و استرس نباید غافل شد. مصرف دمنوش این گیاه در طول روز، به‌دلیل بهبود وضعیت روانی از بروز اختلالات خواب پیشگیری می‌کند. بنابراین، ۲ قاشق سوپخوری بادرنجبویه را با ۱ قاشق سوپخوری بابونه در یک لیتر آب جوش بریزید و پس از اینکه از روی حرارت برداشتید، اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. این نوشیدنی را در طول روز و قبل از خواب به‌مدت ۳ هفته بنوشید.

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.
دکمه بازگشت به بالا