اقتصادی

ارتقای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات

بر اساس اعلام اتحادیه بین المللی مخابرات، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ۶ رتبه ارتقا یافت.

به گزارش دکترنامه، اتحادیه بین المللی مخابرات موسوم به ITU گزارش تازه ای از شاخص جهانی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش که رتبه بندی از جایگاه کشورها به شمار می رود، جایگاه ایران از رتبه ۸۱ به ۷۵ ارتقا پیدا کرد.

همچنین در بررسی های تخصصی امسال ITU از نظر میزان امتیاز در شاخص IDI یا همان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز امتیاز ایران با افزایش ۴۷ درصدی از عدد ۵۵ به ۸۱ رسیده است.

علاوه بر آن مقادیر زیرشاخص های ضریب نفوذ مشترکین پهن‌باند همراه، درصد استفاده از اینترنت و درصد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در سال ۲۰۲۳ نیز به ترتیب از رشد ۱۵، ۹ و ۶ درصدی برخوردار شدند.

بنابر این گزارش، شاخص جهانی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از معتبرترین شاخص‌های ارزیابی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که اتحادیه بین المللی مخابرات منتشر می کند.

این شاخص به عنوان یک استاندارد برای اندازه‌گیری و مقایسه عملکرد توسعه موثر فناوری اطلاعات و ارتباطات و با هدف بهره مندی عمومی و حداکثری از مزایا و فرصت‌های دیجیتالی‌سازی و سنجش شکاف دیجیتالی در کشورهای مختلف به کار می‌رود.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش از گزارش امسال، آخرین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات در مورد اعلام شاخص IDI و رتبه بندی کشورها مربوط به سال ۲۰۱۷ بوده است که به علت فرایند بازنگری در روش و زیرشاخص های ارزیابی متناسب با رویکردهای تحول دیجیتال در دنیا و سنجش بهتر اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی توسعه فاوا متوقف شده بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه گسترده در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های هوشمند و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با رویکردی هوشمندانه و خوانای ارائه دهم. هدفم این است که شما را در تصمیم‌گیری‌های مالی خود همراهی کنم و با اطمینان در مسیر صحیح قرار بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا