سلامت و دانش

اعلام شرایط و نحوه اهدای جسد برای مقاصد آموزشی

افرادی هستند که جسدشان بلافاصله پس از مرگ دفن نمی شود. اجساد آنها طبق وصیت آنها و البته با رضایت والدینشان برای اهداف مختلفی اهدا می شود که یکی از آنها اهدای اجساد برای اهداف آموزشی است، اجسادی که در دانشکده پزشکی تحصیل کرده اند و ممکن است دو تا سه سال بعد دفن شوند. مرگ. رئیس بانک سلولی و شبکه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به تشریح شرایط و مراحل اهدای جسد برای مقاصد آموزشی پرداخت.

سعید شاه حسینی در گفت وگو با دکترنامهوی درباره اهدای جسد در پزشکی قانونی گفت: ا در مورد اهدای جسد ابتدا باید مقدمه ای را بیان کنم. تحویل جسد تصمیمی است که توسط اولیای دم قانونی متوفی اتخاذ می شود، زیرا در زمان پس از فوت متوفی جسد ندارد. بر اساس باورهای دینی، متوفی نیز می تواند از این تصمیم خانوادگی بهره مند شود. البته مواردی نیز وجود دارد که شخص قبل از مرگ وصیت می کند تا پس از مرگ در فهرست اهداکنندگان احتمالی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا و برای قرار گرفتن در این لیست، داوطلب باید با واحد اهدای بدن مرکز تحقیقات سلول، بافت و پزشکی قانونی تماس گرفته تا پس از اطلاع از شرایط اهدا، فرم و کارت مربوطه را تکمیل کند. ” اهدای بدن؛ البته در این شرایط پس از فوت این داوطلب، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با خانواده ارتباط برقرار کرد و اقدامات قانونی دیگری انجام شد.

رضایت خانواده اولین شرط اهدای جسد است

شاه حسینی افزود: حتی اگر فردی در زمان حیات خود در این زمینه وصیت کرده باشد، باز هم پس از فوت وی موظف به جلب رضایت خانواده وی هستیم و به همین دلیل از ابتدا داوطلب ابراز تمایل کرد که در لیست اهداکنندگان بالقوه باشد، ما با خانواده های آنها تماس خواهیم گرفت و به آنها توصیه می کنیم تا بتوانیم رضایت هر چه بیشتر خانواده های آنها را جلب کنیم.

رئیس سلول، بانک بافت و یکی از اعضای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: ارتباط با خانواده نباید باعث کاهش اهدای بدن شود، این تصمیم شامل سایر اعضای خانواده نیز می شود. مثلا در مورد خانواده ای در شیراز ابتدا یکی از اعضای خانواده اعلام آمادگی کرد و مدتی بعد همسر، دو دختر و دو عروسش نیز فرم را پر کردند و از این اقدام ابراز رضایت کردند. قابل تقدیر است و البته مواردی هم وجود دارد.

اهدای جسد به دانشگاه

سیاح حسینی با بیان اینکه سه نوع اهدای بدن وجود دارد، گفت: یکی از انواع اهدای جسد، اهدای جسد برای اهداف آموزشی است. در واقع نجات جان انسان ها در گرو تربیت پزشکان و پرسنلی است که در مواقع اضطراری بتوانند به موقع و صحیح اقدام کنند که این امر مستلزم یادگیری عملی و آگاهی از جزئیات آناتومیکی بدن انسان است و از این نظر این تصمیم حائز اهمیت است. و تصمیمات قابل ستایش

ادامه مطلب

پیش نیازهای برداشتن اندام ها و بافت ها از اجساد

وقتی جسدها روی تخته سیاه کلاس هستند

اعلام آمادگی 500 نفر برای اهدای جسد پس از مرگ

وی درباره بهترین زمان اهدای پس از مرگ گفت: به طور متوسط ​​با توجه به اعضای بدن و نحوه نگهداری بدن متوفی کمتر از 36 ساعت پس از مرگ باید این روند را آغاز کنیم.

شرایط اهدای جسد برای اهداف آموزشی چیست؟

روسای سلول ها، بانک های شبکه و اعضای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درباره شرایط و روش های اهدای جسد برای اهداف آموزشی که به اهدای جسد آموزشی نیز معروف است، به دکترنامه گفتند: با خانواده فرد یا در برخی موارد از وصیت این افراد، خانواده را به پزشکی قانونی ترک کرده و درخواست اهدای جسد کردند. اجساد افرادی که اجساد را برای اهداف آموزشی اهدا کرده بودند به بهشت ​​زهرا(س) منتقل و پس از انجام مراسم مذهبی به پزشکی قانونی منتقل و سپس اجساد متوفی آماده شد.

وی در خصوص انتقال این اجساد به دانشگاه های علوم پزشکی گفت: دانشگاه به صورت متمرکز از مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی برای اهداف آموزشی درخواست ارگان می کند و معمولا هر ارگان در دانشگاه قرار می گیرد. حداقل برای چهار ترم شاید مدت بیشتری در دانشگاه مانده باشد. پس از آن جسد به پزشکی قانونی تحویل داده می شود و پیگیر مراسم تشییع آن مرحوم هستیم.

شاه حسینی درباره اینکه آیا جسد اهداکننده به دانشگاه علوم پزشکی در همان شهری که فوت کرده یا زندگی می کند اهدا می شود؟ وی همچنین گفت: این اتفاق نمی افتد و اغلب پیش می آید که اجساد متوفی پس از طی مراحل به شهر دیگری منتقل شود، البته اگر اهداکننده اراده خاصی داشته باشد، پیگیری می کنیم.

وی درباره محل دفن جسد اهداکننده نیز به دکترنامه گفت: در صورتی که متوفی هنگام مصاحبه برای اهدای وصیت نامه در وصیت نامه خود یا خانواده اش یادداشتی قید نکند، معمولاً این جسد را در بهشت ​​زهرا (س) تهران دفن می کنند و اگر در آنجا باشد. شرایط مربوط به محل دفن است، سپس شرایط – برای دفن میت آن شرایط لحاظ می شود.

پیگیری بخش ویژه اهدای بدن در بهشت ​​زهرا (س)

وی می پرسد آیا طرح خاصی برای دفن این افراد در بهشت ​​زهرا (س) وجود دارد یا خیر؟ وی افزود: در حال حاضر طرح مشخصی نداریم اما با تعاملات خوبی که با سازمان بهشت ​​زهرا (س) داریم سعی داریم با همکاری نزدیک این سازمان مکان ویژه ای را برای تدفین این عزیزان فراهم کنیم. مقامات.”

شاه حسینی با بیان اینکه اهدای سازمان آموزشی یعنی اهدای اجساد برای اهداف آموزشی و فرهنگی آن تا حدودی انجام شده و نسبت به قبل از استقبال نسبتا خوبی در جامعه برخوردار است، گفت: تهران، استان فارس و خراسان رضوی بسیار خوب بودند. بسیار مورد استقبال این پروژه قرار گرفت. پس از فرهنگ سازی و تبلیغات در این حوزه، رشد نسبتا خوبی را تجربه می کنیم. به عنوان مثال اواخر سال گذشته همزمان با هفته درختکاری و با هماهنگی یکی از مناطق شهرداری تهران به نمایندگی از هر متوفی یک جسد و در حضور خانواده آنها یک اصله نهال اهدا شد. در یکی از پارک های شهر کاشته شده است.

شاه حسینی درباره اینکه آیا جسد اهدایی پاسخگوی نیاز دانشگاه های کشور است یا خیر؟ وی گفت: همانطور که گفتم استقبال بیشتری می شود اما همچنان در این زمینه کمبودهایی داریم. در واقع، اگرچه روند کلی اهدای عضو برای اهداف آموزشی نسبت به گذشته افزایش یافته است، اما ما در تلاش هستیم تا نیازهای دانشگاه ها را برآورده کنیم. با این حال، هنوز کاستی هایی وجود دارد، به خصوص که در سال های اخیر شاهد شیوع کرونا بوده ایم که بر محدودیت های ما افزوده است.

روسای سلول‌ها، بانک‌های بافت و اعضای مرکز تحقیقات سازمان‌های پزشکی قانونی نیز درباره واردات اجساد متوفیان برای مقاصد آموزشی اظهار داشتند: سازمان‌های پزشکی قانونی آنونی وارد این حوزه نشده‌اند و پیش از این نیز وارد این حوزه نشده بودند.

اهدای جسد بدون نام غیرممکن است

وی می پرسد آیا بدن میت که نزد خداوند مجهول است نیز در این قسمت استفاده می شود یا خیر؟ وی گفت: نیازمند تاییدیه هستیم و به همین دلیل از بدنه مجهولی استفاده نمی شود.

رئیس سلول، بانک بافت و عضو مرکز تحقیقات سازمان های پزشکی قانونی درباره دو قسمت دیگر اهدای جسد متوفی گفت: برای اهدای جسد شرایطی وجود دارد. به عنوان مثال، برای اهداف آموزشی یا پژوهشی، این شرایط آسان‌تر و محدودتر است، اما برای اهداف پزشکی، حداکثر سن برای زنان 55 سال و برای مردان 45 سال است. البته همه نمی توانند برای اهداف آموزشی جسد اهدا کنند. به عنوان مثال، اگر فردی سرطان پیشرفته داشته باشد یا تحت عمل جراحی بزرگ قرار گرفته باشد و مشکلات رگ های خونی زیادی داشته باشد، برای اهدای اهداف آموزشی، جسد به دلیل تصادف و غیره مناسب نیست. برای این عمل هم مناسب نیست و قطعا شرط آن اهدای جسد برای مقاصد آموزشی است، بررسی کلی توسط پزشکی قانونی وجود دارد.

شاه حسینی افزود: در واقع یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد اجساد اهدایی همین موضوع است. باید بدن های سالم را برای اهداف آموزشی در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دهیم تا دانشجویان با ساختار طبیعی بدن آشنا شوند. البته این را هم عرض کنم که هرکس بخواهد جسد اهدا کند می تواند آمادگی خود را اعلام کند و این شرایط فقط مربوط به اهدای جسد برای تحصیل و آموزش عالی است.

چگونه بدن خود را به دانشگاه اهدا کنیم؟

یکی از اعضای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با تاکید بر نیاز مبرم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به آموزش بدن انسان درباره نحوه اهدای جسد توسط داوطلبان، گفت: این قانون از خرداد ماه سال گذشته اجرایی شده است. علاقه مندان می توانند در ساعات اداری با شماره های 02155983057 و 02155983149 تماس گرفته و اطلاعات تکمیلی را کسب کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا