عمومیکسب و کار ویژه

درمان خانگی دیسک گردن با چندین راهکار ساده

درمان پارگی دیسک گردن در طب سنتی را می‌توان به عنوان اولین خط مقدم و مبارزه با تشدید شدن علائم دیسک عنوان کرد. شاید به نظر نرسد اما رعایت یکسری نکات ساده در تسکین درد و کاهش شدت علائم آن چنان تاثیرگذار است که باورپذیر نیست. از این اقدامات می‌توان به ورزش کردن، فعال ماندن، استراحت به موقع، استفاده از بالشت مناسب و ماساژ اشاره کرد.

در این مطلب از به بررسی چندین نمونه از راهکارها و روش‌های درمان خانگی دیسک گردن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به موضوع درمان خانگی دیسک گردن

• استراحت کردن به دلیل دیسک گردن به معنای عدم فعالیت نیست؛ بلکه کاملا برعکس است.
  • در صورت بروز درد در هنگام تمرینات کششی برای گردن، تمرین را متوقف کرده و ادامه ندهید.
  • مهم است که افرادی که از دیسک گردن یا کمر رنج می‌برند به طور کلی فعال باشند.
  • علت بسیاری از مشکات و بیماری‌ها استرس و اضطراب شدید است.

بیشتر بخوانید: توسط دارو، فیزیوتراپی، جراحی و طب سنتی

دیسک گردن و دردهای ناشی از آن

در مواردی پیش می‌آید که دیسک‌های موجود در گردن دچار مشکل می‌شوند. دیسک‌ها بالشت‌های بین استخوان‌های ستون مهره‌ها در گردن هستند که از قرارگرفتن و سایش بین آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

مشکل در دیسک گردن یکی از شایع‌ترین علت‌های گردن درد در بین افراد مختلف؛ از جوانان تا افراد مسن است. از علل ایجادکننده درد و آسیب در دیسک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آرتروز گردن
  • شکستگی، فشار یا آسیب در دیسک‌ها
  • فتق دیسک
  • ساییدگی یا پارگی (دژنراسیون) دیسک‌ها
  • بیرون‌زدگی دیسک

بیشتر بخوانید: زانوبند فراصوت، بهترین راه برای درمان زانو درد

این موارد باعث درد، التهاب و در مواردی اسپاسم عضلانی شدید در ناحیه گردن می‌شوند که برای بیمار بسیار آزاردهنده است. یکی از راه‌های درمان سریع دیسک گردن، انجام راهکارها و روش‌های درمان خانگی دیسک گردن است که بسیار متنوع هستند.

در حالی که درمان قطعی دیسک گردن به نوع و شدت عارضه ایجاد شده بستگی دارد؛ اما با استفاده از روش‌های درمان خانگی برای دیسک گردن می‌توان شدت درد و ناراحتی بیمار را کاهش داد. در ادامه با تعدادی از راهکارهای درمان دیسک گردن در منزل آشنا خواهیم شد.

درمان خانگی دیسک گردن؛ روش‌هایی برای تسکین درد و ناراحتی بیمار

مسکن‌های درد، فیزیوتراپی، کشش و ورزش برای دیسک گردن به عنوان راه‌های درمان فتق دیسک یا مشکلات دیگر، قبل از جراحی در این ناحیه پیشنهاد می‌شوند؛ اما با این حال بیماران می‌توانند با درمان خانگی بیرون زدگی دیسک گردن خود را بهبود ببخشند و درد و علائم دیگر خود را تسکین دهند.

در ادامه با انواع مختلفی از درمان خانگی دیسک گردن آشنا خواهیم شد. انتخاب هر کدام از این روش‌های درمان خانگی برای دیسک گردن به بیمار بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: ، مزایا و مدت زمان موثر استفاده

1. بهترین پماد دیسک گردن بیزالن  است

اکثر افراد این روزها زندگی پرمشغله‌ای دارند که در آن مجبور هستند در وضعیت نامناسبی قرار بگیرند. به عنوان مثال کارمندی که ساعت‌ها پشت میز می‌نشیند و به صفحه نمایشگر کامپیوتر خود نگاه می‌کند یا تعمیرکاری که برای تعمیر و بررسی قطعات مجبور به خم کردن گردن خود است.

یکی از کارهایی که به درمان خانگی دیسک گردن کمک می‌کند، استراحت دادن به بدن، قرارگیری در وضعیت مناسب و حتی درست خوابیدن است. افرادی که به دیسک گردن مبتلا هستند یا علائم دیسک گردن خفیف را نشان می‌دهند باید در طول روز و خواب، موارد زیر را رعایت کنند:

• استراحت دادن به گردن بعد از 2 ساعت کار کردن
  • عدم فعالیت بدنی شدید یا حتی متوسط در هنگام بروز درد
  • اصلاح وضعیت بدن در هنگام نشستن پشت میزکار و خواب
  • استفاده از بالشت یا حوله زیر گردن برای قرارگیری در وضعیت خنثی

با رعایت این موارد کم‌کم متوجه خواهید شد که در چه وضعیتی درد گردن شما کمتر از قبل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: و راه‌های درمان خانگی و جراحی

1. استفاده از بالشت طبی برای وضعیت صحیح گردن

تهیه بالشت خواب طبی برای افرادی که دچار دیسک گردن هستند، راهی مناسب برای درمان دیسک گردن با روش خانگی است؛ زیرا بالشت‌های خیلی نرم یا خیلی سفت فشار زیادی به ستون مهره‌ها وارد می‌کنند و باعث درد بیشتر بیمار خواهند شد.

همچنین برای افرادی که با اتومبیل یا اتوبوس سفرهای طولانی طی می‌کنند یا مدت زیادی پشت میز می‌نشینند، تهیه بالشتک‌های مخصوص ماشین نیز توصیه می‌شود. استفاده از این بالشتک‌های طبی برای استراحت دادن به گردن و خواب بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: ؛ از تشخیص تا درمان

1. در درمان خانگی دیسک خفیف گردن، فعال ماندن را فراموش نکنید

توجه داشته باشید که استراحت کردن به دلیل دیسک گردن به معنای عدم فعالیت نیست؛ بلکه کاملا برعکس است. استراحت کردن در هنگام بیماری های مفصلی به معنی عدم فعالیت‌های شدید، فشار آوردن به مفصل و حرکت دادن آن ناحیه هنگام درد است. رعایت این شرایط هیچ تداخلی با فعال ماندن ندارد.

منظور از فعال ماندن به معنی حرکت دادن گردن در محدوده‌ای است که درد ایجاد نمی‌کند. همچنین پیشنهاد می‌شود که بیمار برای جلوگیری از خشک یا سفت شدن گردن در نتیجه استراحت طولانی، ورزش‌هایی مانند یوگا، تای چی یا شنا انجام دهد.

بیشتر بخوانید: ؛ معرفی همه راه‌های تشخیص و درمان فتق دیسک گردن

1. استفاده از کمپرس سرد و گرم، یکی از راههای درمان خانگی دیسک گردن

اغلب مردم در استفاده از کمپرس سرد یا گرم دچار مشکل هستند و نمی‌دانند که برای چه دردهایی از کدام نوع کمپرس استفاده کنند. برای کمک به این معضل به طور کلی باید بگوییم که توصیه می‌شود از کمپرس یخ یا سرد برای 24 تا 48 ساعت اول پس از آسیب استفاده شود. سپس از کمپرس گرم برای شل شدن عضلات و بهبود سفتی ایجاد شده استفاده شود.

اما در بیماری دیسک گردن، نه کمپرس سرد و نه گرم به اندازه کافی به اعماق بافت‌ها نفوذ نمی‌کنند تا التهابات ایجاد شده را تسکین دهند. به همین دلیل بیماران می‌توانند از هر کدام از آن‌ها که احساس بهتری در ناحیه درد ایجاد می‌کند، استفاده کنند.

صرف نظر از استفاده از کمپرس سرد یا گرم، هر کدام را حدود 15 تا 20 دقیقه روی موضع درد نگه دارید، سپس 40 دقیقه استراحت داده و در صورت تمایل استفاده کنید.

1. انجام حرکات کششی؛ از راه‌های درمان دیسک گردن به روش خانگی

در مواردی که بیمار علائم دیسک گردن حاد داشته باشد باید با مشورت پزشک روش‌های درمان خانگی دیسک گردن را انتخاب کند. پس از بهبودی نسبی و کاهش علائم شدید، بیمار می‌تواند تمرینات کششی را برای تسکین گردن درد و بهبود انعطاف‌پذیری خود انجام دهد.

بیشتر بخوانید: آدورامین