اقتصادیکسب و کار ویژه

تفاوت سروناز و سرو شیراز که باید بدانید

سرو از درختان همیشه سبز می‌باشد. این درخت زیبا از نظر ارتفاع، اندازه، نوع برگ، تاج و … متنوع می‌باشد. از طریق بذر تکثیر می‌شود. در بیشتر مناطق جهان کشت می‌شود. درخت سرو در جهان نماد درخت ملی ایرانی می‌باشد. درخت سرو از درختان زیبا و زینتی است، که با توجه به گونه‌ های مختلف، ارتفاع آن متفاوت می‌باشد. جهت خرید سرو شیراز و فروش نهال در گیلان کلیک کنید.

درخت همیشه سبزی است. این درخت ریشه در فرهنگ ایرانی دارد طوری که در جهان درخت سرو را نماد درخت ایرانی می‌دانند. قدمت طولانی دارد. برگهای سبز رنگ، سوزنی شکل و پهنی دارد. درخت سرو نماد استقامت، ایستادگی و پایداری است.

انواع درختان سرو:

درخت سرو گونه های مختلفی به قرار زیر دارد.

درخت سروناز:

سروناز از درختان همیشه سبز می‌باشد که بسته به شرایط اقلیمی تا 20 متر رشد می‌کند. این درخت ظاهر خمره‌ ای و هرمی شکلی دارد. برگ‌های این درخت سبز شفاف می‌باشد. چوب سفت و سختی دارد که از چوب آن استفاده‌ های مختلفی می‌شود.

درخت سروناز

درخت سرو فری/ نانا:

درختی زیبا و زینتی محسوب می‌شود، که به صورت درختچه‌ای کوتاه رشد می‌کند. برگ‌های فلس مانند تخم‌مرغی شکل نوک‌تیزی دارد. برگ‌های به رنگ سبز روشن می‌باشد. برای رشد به آفتاب کامل و نیمه سایه نیاز دارد. این درخت بومی مناطق از ژاپن و تایوان می‌باشد.

برای خرید و مطالعه آموزش کاشت میتوانید از این لینک استفاده کنید.

درخت سرو فری/ نانا

درخت سرو هرزویل:

از درختان تنومند می‌باشد. درختی زیبا و سرسبز می‌باشد. از درختان قدیمی است که درباره تاریخچه آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

درخت سرو هرزویل

درخت سرو سیمین/ درخت سرو نقره‌ای:

درخت سرو نقره‌ای درختی زیبا و زینتی است، که رشد سریعی دارد. درخت سرو نقره‌ ای به درخت سرو سیمین نیز معروف می‌باشد. سرو سمین درخت همیشه سبزی است که برگ‌ های گسترده‌ ای دارد. این درخت بومی مناطقی از ایالت آریزونا و کالیفرنیا می‌باشد. ریشه‌ این گیاه گسترده و سطحی است. ارتفاع این درخت به 10 تا 15 متر می رسد. از جمله سروهای معطر می‌باشد. تاج این گیاه مخروطی است. میوه این گیاه نیز به رنگ قهوه‌ ای است. برگهای این گیاه به رنگ نقره ای است به همین دلیل به آن سرو نقره‌ای می‌گویند. درخت سرو نقره‌ای برای ایجاد حصار و همچنین برای فرسایش خوب مفید است.

برای خرید و مطالعه آموزش کاشت از این لینک میتوانید استفاده کنید.

درخت سرو سیمین/ درخت سرو نقره‌ای

سرو دارتالاب/ سرو تالاب:

این درخت بومی مناطقی از ایالت متحده می‌باشد. درختی زیبا و زینتی است. از درختان برگریز می‌باشد طوری که در فصل پاییز تغییر رنگ می‌دهد. درختی از شاخه مخروطیان می‌باشد. ریشه این درخت از ریشه‌های تنفس گرا می‌باشد.

سرو دارتالاب/ سرو تالاب

سرو طبری/ سرو خمره‌ای (کاج طلایی):

سرو طبری درختی زیبا و زینتی است و از جمله درختانی است که در شرایط نامساعد نیز رشد خوبی دارد. به صورت درختچه‌ ای کوچک رشد می‌کند، ارتفاع این درخت به 5 متر می‌ رسد. برگهای این گیاه سوزنی شکل، فلسی و پایا می‌باشد. میوه‌ ای گرد و بیضی مانند دارد که به رنگ قهوه‌ ای کبود می‌باشد. برگ‌ هایی به رنگ سبز روشن دارد.

سرو طبری/ سرو خمره‌ای(کاج طلایی)

سرو خمره‌ای توپی (کامیس خمره‌ای توپی):

این درخت زیبا بومی چین می‌باشد. در چین این درخت را با نام درخت زندگی می‌شناسند. درخت همیشه سبزی است طوری که در تمام طول سال سبز باقی می‌ماند. برگ‌های سوزنی شکلی دارد. برگ های این گیاه نیز فلس مانند، متقابل و پهن می‌باشد.

برای خرید و مطالعه آموزش کاشت میتوانید از این لینک استفاده کنید.

سرو خمره‌ای توپی (کامیس خمره‌ای توپی)

سرو خمره‌ای نوکدار (کامیس خمره‌ای نوکدار):

این درخت نیز همچون نوع توپی آن بومی چین می‌باشد، که به درخت زندگی مشهور است. درخت همیشه سبز رنگی است. برگهای این گیاه به رنگ سبز روشن می‌باشد. از این درخت بیشتر برای کاشت تک درخت یا دیوار سبز استفاده می‌شود. دارای گونه‌های مختلف پاکوتاه و پا بلند می‌باشد.

سرو خمره‌ای نوکدار (کامیس خمره‌ای نوکدار)

سرو زربین:

سرو زربین برگهای سوزنی شکلی دارد که ارتفاع آن به حدود 20 تا 30 متر می‌رسد. گلهای مخروطی مانندی به رنگ لیمویی دارد که این گلهای در اواسط فصل بهار شکوفه می‌دهد و منظره زیبایی را نمایان می‌کند. برگ‌ های این گیاه نیز به رنگ سبز می‌باشد. درخت همیشه سرسبزی است. این درخت بیشتر در نواحی سردسیر رشد می‌کند. شاخه‌ های این درخت مایل به شکل افقی می‌باشند. شاخه این درخت معمولاً به رنگ قهوه‌ای روشن مایل به خاکستری می‌باشد البته پوست شاخه‌های جوان این درخت سبز می‌باشد. چوب این درخت به دلیل مقاومت بالایی که در برابر پوسیدگی دارد مصارف مختلفی دارد. پوست تنه این درخت الیاف دار و تا حدودی نرم می‌باشد و دارای شیارهایی به شکل درهم تنیده و شبکه‌ ای و چروکیده می‌باشد.

برای خرید و مطالعه آموزش کاشت میتوانید از این لینک استفاده کنید.

درخت سرو زربین

درخت سرو شیراز:

سرور شیراز درختی مخروطی شکل می‌باشد. درختی نوک‌تیز، بلند، باریک می‌باشد طوری که تا سطح زمین را می‌پوشاند. برگهای این گیاه به صورت متراکم و به رنگ سبز تیره است. تنه این گیاه باریک و به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری است. از این درخت برای فضای سبز و همچنین تقویت خطوط عمومی استفاده می‌شوند. این درخت به دلیل استفاده گسترده در باغ‌های شیراز در قدیم‌الایام به سرو شیرازی معروف شده است. سرو شیرازی درختی دو پایه است.

برای خرید و مطالعه آموزش کاشت میتوانید از این لینک استفاده کیند.

درخت سرو شیراز

درخت شبه سرو لاوسون:

این گیاه برگ‌های سوزنی شکلی دارد. از درختان برگریز می‌باشد طوری که در فصل پاییز برگ‌های این گیاه از سبز به طلایی تغییر رنگ می‌دهد و منظره زیبایی را پدید می‌آورد. این نوع سرو قامتی راست و شکلی مخروط مانند دارد. رشد متوسط و آهسته‌ای دارد.

درخت شبه سرو لاوسون

سرو ابرکوه:

سرو ابرکوه درختی زیباست که به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. درخت سرسبزی است که زیبایی خاص خودش را دارد.

سرو ابرکوه

شباهت کاج و سرو

  • هر دو درخت همیشه سبز هستند و برای رشد بهتر نیاز به دارند.
  • هر دو مخروط نر و ماده دارند.
  • هر دو جزء بازدانگان هستند.
  • ندارند اما دانه تولید می کنند.
  • هر رو به عنوان چوب نرم طبقه‌بندی شده‌اند و زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از هردو روغن مصرفی به دست می‌آید که برای درمان انواع بیماری‌ها قابل استفاده است.

تفاوت تکثیر در درخت کاج و سرو

با این روش کاج خود را به راحتی تکثیر کنید

  1. پرورش کاج از طریق کاشت بذر.
  2. تکثیر کاج از طریق قلمه زدن.

روش تکثیر درخت سرو

یکی از روش های تکثیر سرو از راه قلمه زدن است. برای این کار ابتدا چند شاخه جوان را انتخاب کنید و قلمه های حدودا 20 سانتی متری را از آن ها جدا کنید. سعی کنید کمی از انتهای چوبی شاخه ها هم همراه قلمه جدا شود. به سر هر یک از قلمه ها هورمون ریشه زایی بزنید و حدود 5 سانتی متر از قلمه را در داخل خاک قرار دهید. خاک مورداستفاده می‌تواند مخلوط خاک برگ و خاک جنگلی همراه با ماسه ی دانه ریز یا مخلوط شن و پیت ماس باشد. قبل از کاشتن قلمه بهتر است خاک را آبیاری کنید تا هنگام کاشت مرطوب باشد. برای کاشتن قلمه ها مکانی نورگیر انتخاب کنید. همچنین آبیاری منظم را تا زمان ریشه زایی قلمه ها فراموش نکنید.

سرعت رشد کدام بیشتر است؟ کاج یا سرو؟

کاج شیار‌های بلند روی تنه و ارتفاع زیاد از ویژگی درخت کاج است. تاج کاج که شاخه‌های عمودی دارد و به صورت افقی نیز رشد کرده با سوزن‌های قابل تفکیک و بلند است. هریک از شاخه‌های درخت کاج اعم از نوک یا شاخه جانبی روی تنه درخت را قطع کنیم به هیچ وجه جایگزین نخواهد شد. کاج به علت رشد بسیار کند، در صورت قطع کردن شاخه، آن قسمت قطع شده لخت باقی خواهد ماند. در نتیجه نباید درخت کاج را هرس و سربرداری کرد. اگر هرس یا سربرداری انجام شود به علت رشد کند فرم کلی درخت از بین رفته و نافرم می‌گردد. تاج درخت کاج محل بسیار مناسبی برای لانه سازی پرندگان مخصوصا پرندگانی مانند کلاغ است. ریختن سوزن و میوه درخت کاج بسیار زیاد است و از این نظر نگه داری و تمیز کردن جایی که این درخت کاشته شده است نسبت به دیگر درخت‌ها زحمت بیشتری می‌خواهد.

درخت سرو از سوزن‌های به هم پیوسته، گوشتی و کوچک تشکیل شده است. با توجه به توانایی بالای درخت سرو در رشد و سبز شدن، همیشه دارای پوششی سراسر سبز است به نحوی که این درخت حتی سر تا سر تنه اش نیز کاملا سبز است و اگر روی درخت سرو هرس انجام گردد، می‌تواند فرم‌های بسیار زیبایی را از این درخت بیرون آورد. همین ویژگی باعث شده تا درخت سرو باشد. وقتی سن درخت سرو بالا رود دارای میوه‌هایی گرد می‌شود. ریختن میوه و برگ این درخت بسیار ناچیز است که از نظر تمیزی جایی که درخت سرو در آن کاشته شده است نیاز به زحمت چندانی ندارد.

تفاوت آشکار  درخت کاج و سرو در یک نگاه

برگ های آنها با هم متفاوت است،کاج برگ سوزنی ولی سرو برگ فلسی دارد.

با توجه به شکل ظاهری میوه می‌توان این دو درخت را به سادگی از هم تشخیص داد.

میوه کاج مخروطی است و مخروطی و بزرگ بودن ویژگی اصلی میوه درخت کاج است ولی میوه سرو گرد است که گاهی بزرگی این میوه‌ها به اندازه یک گردو نیز در می‌آید. سرو درخت همیشه سبزی است که در بیشتر مناطق ایران می‌روید.

درخت سرو به عنوان درخت ملی ایران در فهرست درختان ملی دنیا ثبت شده‌است. سرو به عنوان نماد آزادگی، پایداری و زندگی توصیف می‌شود و در فرهنگ ایران جایگاه کلیدی دارد. این درخت به عنوان یک درخت درست قامت و همیشه سبز حتی در سرما پایداری می‌کند. درست قامتی سرو (سرو سهی) از آن جهت مهم است که بر خلاف درختان دیگر با تغییر عوامل و فشارهای داخلی و خارجی در نهایت به چپ یا راست منحرف نمی‌شود و روند رشد درست خود را حفظ می‌کند از اینرو ایرانیان باستان آن را الگوی طبیعی برای انسان می‌دانستند.

ویژگی های چوب سرو

رنگ چوب سرو به طور کلی زرد مایل به قهوی است که در فصل سرما تیره تر هم می شود. چوب سرو بسیار سبک است و کار روی آن بسیار راحت. انعطاف چوب بالا بوده و می توان در حالت های مختلف از آن بهره برد. مقاومت چوب در برابر آفت های مختلف زیاد بوده و برای خراطی ایده آل است.  از این چوب برای دکوراسیون، نماسازی ساختمان، ساخت گیتار های فلامنکو و دیگر ساز ها. استفاده می شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا