با این ۷ بیماری همیشه احساس خستگی می‌کنید

بیشتر افراد خستگی روزانه را یک مشکل اساسی نمی دانند ، اما واقعیت این است که اگر خستگی بیش از حد و مداوم باشد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا 7 بیماری و اختلال وجود دارد که باعث می شود همیشه احساس خستگی کنید.

1. کمبود آهن

کمبود آهن (کم خونی) کاهش تولید هموگلوبین است زیرا سلول ها اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و این می تواند منجر به خستگی دائمی شود.

علائم دیگر عبارتند از:

اشتیاق به خوردن یخ و گاهی خاک یا آرد ، دستها یا پاهای مداوم سرد ، ناراحتی قفسه سینه ، تنگی نفس ، رنگ پریدگی پوست ، ناخن های شکننده و لایه برداری ، زبان درد ، تورم زبان یا زخم در مراحل اولیه با افزایش مقدار غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی می توانید این مورد را بهبود ببخشید.

. کمبود ویتامین B12

خستگی یکی از اولین علائم کمبود ویتامین B12 است که فقط در محصولاتی با منشا حیوانی یافت می شود ، بنابراین گیاهخواران علی رغم مزایای آشکار گیاهخواری ، بیشتر در معرض خطر این کمبود هستند.

علائم دیگر شامل نوسانات خلقی ، گریه ، اضطراب ، تاری دید ، رنگ پوست غیرمعمول رنگ پریده یا مایل به زرد ، زبان صاف ، بی حسی ، گزگز و احساس سوزش در اندام ها با کمبود ویتامین B12 است.

3. مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید به دلیل کمبود هورمون تیروئید ایجاد می شود و با خستگی همراه است.

علائم دیگر شامل تورم صورت ، تورم پا (کمتر شایع) ، حساسیت بیش از حد به سردرد ، ناراحتی عضلانی و مفصلی ، صدای خشن از خشکی پوست ، موهای نازک و ریزش مو است.

4. بیماری روده

با اختلال عملکرد روده ، تعداد باکتری های مضر به طرز چشمگیری افزایش می یابد ، وقتی این میکروارگانیسم ها از بین بروند ، سموم آزاد می کنند که تأثیر منفی روی سیستم عصبی دارند و باعث خستگی می شوند.

علائم دیگر شامل نفخ ، درد شکم ، بد مزه بودن دهان ، پوشش سفید روی زبان ، حالت تهوع و دارو بسته به نوع بیماری است که بر عملکرد طبیعی روده تأثیر می گذارد.

5. خستگی آدرنال

خستگی آدرنال به دلیل وجود بیش از حد آدرنالین در خون ایجاد می شود. این هورمون در شرایط استرس زا تولید می شود و به مقدار کم به شما کمک می کند ، اما مقدار زیاد آن می تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند.

علائم دیگر شامل فشار خون پایین ، درد جسمی ، کاهش وزن غیرقابل توجیه ، ریزش مو ، تیرگی پوست است ، اما باید توجه داشت که آزاد شدن ناگهانی آدرنالین از زندگی طبیعی برطرف نمی شود.

6. بیماری کبد

شایعترین بیماریهای کبدی همراه با خستگی ، هپاتیت A و B. خستگی می تواند نشانه آسیب دیدگی مجاری صفراوی ، التهاب مجاری صفراوی یا سیروز کبدی باشد.

علائم دیگر شامل درد زیر دنده در سمت راست ، پوست زرد مایل به زرد ، تب کم درجه ، حالت تهوع و از دست دادن اشتها است.

7. کم آبی مزمن (کم آبی)

کم آبی مزمن به اندازه کم آبی شدید آشکار نیست ، بنابراین اغلب نادیده گرفته می شود. کمبود مداوم آب با مشکلات زیادی همراه است ، از جمله خستگی مداوم.

علائم دیگر عبارتند از:

تمایل مداوم به خوردن غذاهای شیرین ، مشکل خواب ، خواب سبک ، سرگیجه ، خشکی دهان ، بوی بد دهان.

برای آزمایش کمبود آب ، پوست را در قسمت خارجی مچ دست خود با دو انگشت بگیرید و نیم اینچ بکشید ، سپس رها کنید. پوست باید کاملا صاف باشد و طی 1-2 ثانیه به حالت اولیه خود بازگردد. همچنین می توانید با افزایش میزان مایعات مصرفی ، کم آبی مزمن را اصلاح کنید. (از 1.5 تا 2.5 لیتر بسته به وزن)

اگر بعد از چند هفته خستگی مداوم و سایر علائم بهبود نیافت ، وقت خود را تلف نکنید و حتما با پزشک مشورت کنید.

انتهای پیام /