عمومی

سهم مالیات بخش‌های مختلف جامعه باید متعارف شود

به گزارش خبرگزاری دکترنامه از قزوین؛ دکتر سید محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور عصر روز گذشته در نشست با فعالان اقتصادی استان که در اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد؛ اظهارکرد: ۳۳هزار و ۳۸۵شرکت در سامانه ثبت نام کردند و بیش از ۲هزار و ۸۰۰مورد فاکتور فروش توسط شرکت‌ها ثبت شده و هنوز محدودیت‌هایی در سامانه داریم که باید رفع شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهارکرد: انتقاد فعالان اقتصادی درخصوص اشکالات سامانه را می‌پذیریم و شاید بهتر بود سامانه کاملا مستقر و رفع ایراد شده و سپس وارد فاز اجرا می‌شد اما نگاه مجلس این بود که تاخیر بیشتری ایجاد نشود و ما هم مجری قانون هستیم.

سبحانیان گفت: از فعالان اقتصادی انتظار داریم ایده‌های خود را برای رفع مشکلات ارائه کنند و ما هم اعتقاد داریم تمام رفتارهای یک ‌مودی باید ثبت شود تا با شفاف‌سازی شاهد عدالت مالیاتی باشیم.

این مسئول ادامه داد: مدیران را مکلف کردیم تا ثبت شرکت‌ها را جدی بگیرند و همه شناسه‌دار شوند تا کارها سامان یابد.

او افزود: آموزش برای ما در صدر اولویت‌هاست و با تفاهم با صدا و سیما تلاش می‌کنیم اطلاعات عمومی و تخصصی مودیان را افزایش دهیم.

سبحانیان یادآورشد: باید سهم مالیات بخش‌های مختلف جامعه متعارف شود و تولید نیز مورد حمایت قرار گیرد که در این خصوص در دو سال گذشته نرخ مالیات بنگاه‌های اقتصادی ضریب مالیات تا هفت واحد درصد کمتر شده و از ۲۵ به ۱۸واحد رسیده تا پشتیبانی از تولید عملیاتی باشد.

این مسئول توضیح داد: اگر سامانه مودیان به طور کامل مستقر شود ضمن شفاف‌سازی همه امور این وضعیت به نفع تولیدکنندگان است.

او افزود: در گرفتن مالیات از اصناف شاهد رشد چشمگیری هستیم و تقریبا دریافت اظهارنامه کسب و کار سه برابر شده و مالیات ستانی را از روش سنتی به سمت هوشمند شدن و استفاده از داده‌ها سوق دادیم تا این اصلاح پایه‌ای صورت گیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهارکرد: اگر فعالان اقتصادی وارد سامانه مودیان شوند سعی می‌کنیم ارزش افزوده را به‌موقع پرداخت کنیم البته تاخیر در وصول مالیات هم داریم و برخی مودیان همه مراحل دادرسی را طی می‌کنند تا واریزی دیرتری داشته باشند و از تقسیط و استمهال و سایر روش‌ها نیز استفاده می‌کنند که موجب شده ما هم به منابع خود به‌موقع دسترسی نداشته باشیم و تاخیر در پرداخت ارزش افزوده هم داریم.

در ادامه تعدادی از صنعتگران مشکلات خود را در خصوص تاخیر در پرداخت ارزش افزوده و سایر موارد مطرح کردند و خواستار پیگیری و حل آن شدند.

دکمه بازگشت به بالا