سلامت و دانش

علل ریزش مو در مردان و زنان

در ابتدای این مقاله به بررسی علل ریزش مو در آقایان خواهیم پرداخت و سپس در مورد دلایل ریزش مو در خانم ها صحبت خواهیم کرد

دلیل ریزش مو در مردان:

ریزش مو و نازک شدن مو در اکثر آقایان با افزایش سن به نظر می رسد که این یک پدیده طبیعی و غیرقابل اجتناب است ، مانند چین و چروک روی پوست و سفید شدن ، با این وجود ، مواردی وجود دارد که باید انجام شود. رشد مو را تقویت کنید و از نازک شدن مو جلوگیری کنید این می تواند انجام شود ، از جمله موارد زیر:
• رشد موهای جدید را تحریک می کند
• کاهش ریزش مو
• قطر مو را افزایش دهید
تقریباً در همه مردان سفید پوست ، نازک شدن مو رخ می دهد ریزش مو با داشتن الگوی نر در این نژاد ، بیشترین احتمال را دارد. این ریزش مو این می تواند با یک رشد مجدد جزئی از خط مو ، نازک شدن پوست سر ، کاهش عمومی ضخامت ، رشد مجدد گسترده مو از پیشانی و نازک شدن بیش از حد شروع شود و تا یک الگوی ponytail ادامه یابد و فقط موهای اطراف سر باقی بماند. پیدا کردن ریزش مو با یک الگوی مردانه ، ممکن است در زنان و مردان رخ دهد ، اما در مردان از آن عمومی تر و گسترده تر است.

بلوغ مرد

ریزش مو با الگوی مردانه ، قبل از بلوغ اتفاق نمی افتد ، مگر در موارد خاصی که مستعد ژنتیکی قوی است. دلیل این است که طاسی الگوی مردانه بدون هورمون های مردانه (یا آندروژن ها ، مهمترین تستوسترون) رخ نمی دهد که قبل از بلوغ افزایش نمی یابد. آندروژن ها همچنین باعث ایجاد تغییر در صدا ، بلوغ و رشد مو در صورت ، بدن و دستگاه تناسلی می شوند.

ارتباط بین موهای سر و بدن

شاید متوجه شده باشید که مردهای طاس یا نازک موهای زیادی روی بدن خود دارند ، خصوصاً روی قفسه سینه و کمر. دلیل این امر همان هورمون مردانه (آندروژن) است که از یک طرف موهای صورت و بدن طولانی تر و قوی تر می شود و از طرف دیگر در افرادی که مستعد ژنتیکی و حساسیت به فولیکول های مو هستند باعث ریزش مو می شود. تبدیل می شود.

ریزش مو

با الگوهای مردانه و استعداد ژنتیکی
ریزش مو با الگوی مردانه ، فقط در افرادی که تمایل ژنتیکی دارند رخ می دهد ، به این معنی که در این افراد ، فولیکول های مو نسبت به عملکرد آندروژن حساس هستند. ریزش مو می توان آن را از خانواده به والدین منتقل کرد. سطح طبیعی آندروژن در خون یا حتی پایین تر از حد معمول در افرادی که تمایل ژنتیکی دارند می تواند باعث شود ریزش مو تبدیل می شود. هرچه فولیکول های مو حساس تر باشد ، احتمالاً در اثر آندروژن ها نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. اما اگر فولیکول های مو نسبت به آندروژن ها حساس نیستند ، فقط مقادیر بیش از حد آندروژن ها وجود دارند ریزش مو منجر شدن.

الگوی مردانه ریزش مو (چرا نازک شدن اتفاق می افتد؟!)

همه انسانها هر روز ریزش مو آنها تا 70 مو دارند ، که طبیعی است. ریزش مو در هر صورت ریزش مو با همان مقدار جایگزین نمی شود ، یا موهای جایگزین نازک تر می شوند یا اصلاً رشد نمی کنند.
اگر به آندروژن ها حساس باشید ، آندروژن ها می توانند چرخه رشد موهای شما را کوتاه کنند. به طور متوسط ​​، خط مو باید 4 سال روی پوست سر رشد کند و عملکرد آندروژن ها نیز می تواند در این زمان کاهش یابد.
ریزش مو با یک الگوی مردانه ، معمولاً به مرور زمان اتفاق می افتد ، و احتمالاً ریزش مو را بیش از حد احساس نخواهید کرد. آنچه اتفاق می افتد این است که قطر موهای شما کاهش می یابد و همچنین بعد از هر چرخه رشد ، موهای شما کوتاه تر می شود. فولیکول های مو در آقایان و خانم ها کوچکتر است ، اما در مردان شایع تر است.
موهای نازک تر به فضای کمتری به پوست سر احتیاج دارند و باعث می شوند موها نازک تر و پوست سر از بین موها دیده شود. در موارد حاد ، موهای بالای سر آنقدر کوتاه و نازک می شوند که قابل رویت نیست. وقتی قطر مو به 40 میکرون برسد ، به ندرت بیش از 8 سانتی متر رشد می کنید ، و اکنون سرعت ریزش مو عالی به نظر می رسد با این وجود ، گاهی اوقات نازک شدن متوقف می شود و مقدار مو روی سر برای ماه ها یا سال ها ثابت می ماند.

درمان ریزش مو در مردان

هدف اصلی درمان ، کنترل اثرات آندروژن ها بر روی فولیکول های مو است که بصورت سیستماتیک و موضعی انجام می شود.

درمان سیستمیک برای طاسی الگوی مرد:

درمان سیستمیک به دنبال کاهش تولید دی هیدروتستوسترون (هورمون مردانه است که باعث کوچک شدن فولیکول های مو در افراد مستعد می شود).
فیناستراید: جدیدترین داروی آقایان ریزش مو است که در ابتدا به عنوان درمانی برای بزرگ شدن پروستات مورد استفاده قرار می گرفت ، اما در عمل ثابت شده است که ریزش مو کاهش در برخی از بیماران. از نظر تئوریکی ، فیناستراید باید به غلبه بر ریزش مو مرد کمک کند. اما به دلایل علمی در برخی افراد ، این دارو مؤثر نیست. اگر کسی استفاده از فیناستراید را متوقف کند ، اثرات مفید دارو پس از 6 ماه کاهش می یابد و در 12 ماه پس از قطع دارو ، وضعیت مو به حالت قبل از درمان برمی گردد و تأثیر دارو کاملاً از بین می رود.

عوارض جانبی فیناستراید:

دوز فیناستراید در درمان ریزش مو مردانه 1 میلی گرم در روز است که در مقایسه با مصرف روزانه 5 میلی گرم در درمان پروستات های بزرگ عوارض جانبی زیادی ندارد. با این حال ، عوارض جانبی نامطلوب می تواند رخ دهد. عوارض جانبی احتمالی شامل ناتوانی جنسی و کاهش میل جنسی است.

درمان موضعی

درمان موضعی مینوکسیدیل یا (Rogin) برای ریزش مو است. در ابتدا ، این دارو به صورت خوراکی برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گرفت ، اما مشخص شد که باعث رشد مو روی بدن ، صورت و سر می شود. مینوکسیدیل رگهای خونی را گشاد می کند.
مینوکسیدیل هیچ تاثیری در تأثیر آندروژن ها بر روی فولیکول های مو ندارد ، اما محلول 2 تا 5 درصد می تواند به ضخیم تر و صاف شدن مو کمک کند. همچنین روی سطح مو قرار می گیرد و باعث می شود موها ضخیم تر شوند.
راه حل ضد ریزش مو پاپ کان بر اساس جدیدترین فناوری تولید و فرمولاسیون برای جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان با افزایش دوره های آناژن ، کاهش یا متوقف کردن ریزش مو و همچنین تهیه مواد مغذی مورد نیاز برای فولیکول ها است. ریشه مو طراحی شده است. برای دیدن جزئیات این راه حل ضد ریزش مو روی تصویر زیر کلیک کنید.

یک راه حل ریزش مو

ضد آندروژن های موضعی

آنتی آندروژن های موضعی را می توان برای درمان استفاده کرد ریزش مو بسیار مؤثر و مفید باشید. آنتی آندروژن ها داروهایی هستند که تستوسترون را کاهش می دهد و یا مانع از رسیدن فولیکول های مو می شود. اگر به صورت خوراکی مصرف شود ، برخی از داروهای ضد آندروژن برای کمک به درمان لازم است ریزش مو عوارض جانبی مانند کاهش میل جنسی ، کاهش تعداد اسپرم و در خانم ها ممکن است درد پستان ایجاد شود. در برخی موارد ، حتی دوزهای بالای آنتی آندروژن نیز برای رساندن دارو به سطح کافی نیست.
آنتی آندروژن ها در صورت استفاده موضعی با فرمول مناسب روی پوست سر می توانند بسیار مؤثر باشند. Minoxidil همچنین می تواند به این محصول موضعی اضافه شود.
مینوکسیدیل با رقیق کردن مویرگهای بالای سطح سر ، جذب مواد ضد آندروژنی را تسهیل می کند.
آندروژن های مورچه ای موضعی باید برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند ، اما در مورد اثر درمانی آنها هیچ شکی نیست. حداقل فواید آنتی ژنهای موضعی کاهش می یابد ریزش مو است. اما در بیشتر موارد متوقف می شود ریزش مو و گاهی مو به قطر رشد می کند.
بیشتر مردان می خواهند ترکیبی از درمان ها را امتحان کنند:
• فیناستراید
• مینوکسیدیل
• و ضد آندروژن های موضعی
این ترکیب می تواند بسیار مفید و مؤثر باشد ، اما نه به دلیل اثر ترکیبی این محصولات بلکه به دلیل احساس رضایت بخش بودن از همه چیز ممکن است.

درمان بدون نسخه (بدون مراجعه به پزشك):

هیچ درمانی بدون نسخه وجود ندارد که بتواند موهای شما را پس از ریزش مو احیا کند و در صورت وجود طاسی دیده نمی شود. شما می توانید آن را امتحان کنید ، اما این یک اتلاف پول و وقت است و می تواند بسیار ناامید کننده باشد.
اگرچه مینوکسیدیل امکان پذیر است ریزش مو این دارو طاسی را درمان نمی کند.

علل ریزش مو در زنان:

یائسگی در خانمها تقریباً همیشه موهای روی پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم یائسگی همچنین می تواند شامل تغییر رنگ ، خشکی و نازک شدن پوست ، گرگرفتگی ، تغییرات اخلاقی ، کاهش میل جنسی و رشد موهای صورت باشد. میانگین سن یائسگی پنجاه سال است ، اما ممکن است تغییراتی در موهای شما خیلی زودتر از این سن شروع شود ، به همین دلیل این کاهش است ریزش مو در دوران یائسگی دشوار است. هیچ کس بالای 40 سال میزان موهای خود را در سن 20 سالگی ندارد. اما یائسگی یک عامل و شتاب اضافی است ریزش مو است. الگوی نازک شدن و ریزش مو یائسگی دقیقاً مانند مرحله اولیه ریزش مو مرد است.
به طور کلی ، ممکن است شاهد کاهش ضخامت (حجم) هر رشته باشید. این یکباره اتفاق نمی افتد بلکه به تدریج اتفاق می افتد. همچنین ممکن است موهای نازک یا نازک در قسمت جلوی سر خود مشاهده کنید ریزش مو بهبود باید باشد.

اثر روانشناختی

نوسانات هورمونی در دوران یائسگی اغلب بسیار مشکل ساز است. از نظر روانشناختی ، در این دوره برای زنان بسیار متداول بود که جلوی آینه بایستند و به خود نگاه کنند. (به طور عمده مراقبت از مو)
مو برای زنان معنای عمیقی دارد. یائسگی و ریزش مو هم اغلب با از بین رفتن زنانگی و جنسیت همراه است. این تغییرات فیزیولوژیکی و انواع تغییرات ذهنی تأثیرات منفی بر یکدیگر گذاشته و به یک چرخه تحقیرآمیز تبدیل می شوند. البته مطمئن باشید که بسیار نادر است که یک زن طاس باشد و کارهای زیادی انجام دهد تا در این دوره استرس زا موهای خود را به بهترین حد ممکن حفظ کند.

استروژن و موهای شما در دوران یائسگی

علت اصلی ریزش مو در دوران یائسگی ، استروژن در این دوره کاهش می یابد. استروژن بر چرخه قاعدگی ، تمایل جنسی ، خلق و خوی ، پوست و چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. در دوران یائسگی ، ممکن است متوجه شوید که موهای شما به هیچ وجه رشد نمی کند.
این امر به این دلیل است که استروژن موهای شما را در مرحله “رشد” متوقف می کند و هرچه رشد آن طولانی تر شود ، موهای شما طولانی تر می شوند. کاهش سطح استروژن باعث کاهش مدت زمان “رشد” می شود و از رشد موهای شما تا قبل جلوگیری می کند و قبل از رسیدن به آن سطح از بین می رود.

آندروژن ها (هورمون های مردانه) و موهای شما در دوران یائسگی

آندروژن ها هورمون های مردانه هستند اما در خانم ها نیز وجود دارند اما در مقادیر کمتری نیز وجود دارند.
یائسگی باعث افزایش سطح آندروژن می شود و این می تواند باعث نازک شدن مو روی پوست سر و همچنین باعث رشد بیشتر موها بر روی صورت و بدن شود. آندروژن ها همیشه موهای موجود در پوست سر شما را کاهش نمی دهند ، اما می توانند قطر و طول را کاهش دهند ، که به نوبه خود باعث کاهش حجم موها می شود. در این حالت ، ممکن است موهای شما دوباره از بین نرود ، اما موهای جایگزین ضعیف تر و نازک تر می شوند.
رفتار ریزش مو جایگزینی هورمون درمانی (HRT):
این روش جایگزینی هورمون مقدار استروژن در دوره پس از یائسگی را به مقدار قبل از آن دوره باز می گرداند. این روش درمانی همچنین خطر ابتلا به “پوکی استخوان” را کاهش داده و علائم یائسگی مانند ریزش مو یا ریزش مو را کاهش می دهد. دانستن جوانب مثبت و منفی این نوع درمان بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که این نوع درمان خطر ابتلا به سرطان پستان ، مشکلات قلبی ، نوسانات روحی و نوسانات روحی و سرطان رحم و آندومتر را افزایش می دهد. البته درصد افرادی که این اثر منفی دارند کم است اما مواردی وجود دارد. برخی پزشکان و متخصص زنان وجود دارند که اثرات انواع درمان HRT بر روی مو را می دانند یا نمی دانند. برخی از انواع درمان های HRT می توانند تأثیر بدی روی موهای شما بگذارند ، اگرچه انواع دیگر ممکن است بسیار مفید باشد.
زنان همچنین می توانند نسبت به یک نوع درمان HRT متفاوت واکنش نشان دهند. همیشه قبل از انتخاب درمان HRT ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی اختلال غدد درون ریز است که تخمدان های زن را تحت تأثیر قرار می دهد. این سندرم معمولاً باعث علائمی مانند افزایش وزن ، خستگی و رشد موهای صورت می شود و همچنین می تواند باعث مصرف بیش از حد آن شود. ریزش مو و نازک شدن موها می تواند برای افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند یا افرادی که دارای فولیکول هستند حساس باشند.

رابطه بین سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و ریزش مو

این سندرم (PCOS) می تواند باعث افزایش آندروژنیسم شود. هایپر آندروژنیسم شرایطی است که در آن بدن مقادیر زیادی آندروژن (هورمونهای مردانه) تولید می کند. آندروژن ها به طور طبیعی در همه خانم ها یافت می شوند. آندروژن ها بر میزان و دفعات خونریزی در دوران قاعدگی تأثیر می گذارند و همچنین می توانند باعث آکنه یا جوش و پوست روغنی شوند. اما اگر فولیکولهای مو شما نسبت به آندروژن ها حساس هستند ، می توانند رشد مو روی پوست سر شما را کاهش داده و رشد مو را روی بدن شما افزایش دهند. این امر به ویژه در مورد آندروژن های زیادی صادق است. حساسیت فولیکول چیزی نیست که به راحتی می توان گفت برای شما اتفاق می افتد و تصادفی نیست. این نوع آلرژی از نظر ژنتیکی به ارث رسیده و از بدو تولد در شخصی وجود داشته است. اگر فردی به فولیکول های مو حساس نباشد ، ممکن است موهای او تحت تأثیر آندروژن های زیاد بدن قرار نگیرد. با این حال ، سطح طبیعی و حتی پایین و نرمال آندروژن در بدن می تواند باعث ریزش مو شود اگر فولیکول های شما نسبت به آنها بسیار حساس هستند.
درمان ریزش مو به دلیل PCOS و[h2]
بسته به علائمی غیر از ریزش مو ، درمان PCOS می تواند بسیار پیچیده باشد. اما اگر ریزش مو تنها علائم واضح و آشکار قابل درمان است. ریزش مو PCOS را می توان با آنتی آندروژن های خوراکی یا موضعی به راحتی درمان کرد. ترکیبات موضعی معمولاً حاوی آنتی آندروژن ها به همراه مواد محرک هستند. یکی از رایج ترین آندروژن های ضد خوردنی است که برای جلوگیری از آن استفاده می شود ریزش مو ترکیبی از قرص های ضد بارداری مانند اسپیرونولاکتون یا لکه دار بسیار مهم است ، اما برای ایجاد حداکثر اثربخشی باید از ترکیبات خوراکی و موضعی در کنار هم استفاده شود.

یک پیشنهاد شگفت انگیز از یک نسل زیبا

در مورد خانم ها ، امروزه برای تقویت و رشد مو و تقویت زیبایی و لطافت مو نیز از درمان موی کراتین استفاده می شود ، اگر به این نوع درمان علاقه دارید و می خواهید آن را امتحان کنید ، می توانید از آهن مو برای درمان استفاده کنید. موهای کراتین مورد استفاده بسیار مهم و مهم هستند ، توسط نسل زیبای صاف کننده های مو و صاف کننده های حرفه ای پیشنهاد شده است که می توانید با کلیک بر روی تصویر زیر ، این آهن مو مو حرفه ای را با صفحه تیتانیوم مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا