عمومیکسب و کار ویژه

مدارک لازم برای گرفتن حضانت فرزند

برای آن که بتوانید سرپرستی فرزند را دریافت کنید، باید مدارک لازم برای حضانت را با در نظر گرفتن اصول قانونی تهیه و جمع آوری نمایید؛ با وکیل خانواده به شما کمک می کند که در سریع ترین زمان امور مربوط به سرپرستی فرزند را انجام دهید؛ چرا که این مسئله برای هر دوی شما سرنوشت ساز خواهد بود و کودک نیاز دارد که هر چه زودتر مأمن امن خود را پیدا کند تا بداند در کنار چه کسی و چگونه باید به زندگی ادامه دهد؛ کم بودن سن کودکان دلیلی بر ندانستن آن ها نیست، کودکان شرایط اضطراری را درک می کنند و دچار تنش و استرس های زیادی می شوند؛ بنابراین والدین دلسوز و آگاه باید به کمک اقدامات حقوقی و مدارک لازم برای حضانت فرزند را جمع آوری نمایند.

سخنان یکی از بانوان وکیل خانواده، در خصوص یکی از رایج ترین مسائل مرتبط با فرزند

مدارک ضروری برای سلب حضانت چیست؟

آموزش جمع آوری فوری مدارک حضانت توسط وکیل دادگستری

سلب حضانت فرزند شرایط مخصوص به خود دارد و قانونگذار با توجه به ماده 1173 دلایل سلب حضانت را مطرح کرده است، زمانی که افراد مدارک لازم برای حضانت فرزند را جمع آوری می کنند، باید به این موارد توجه کنند …

ماده 1173 بیان می دارد که:

  • هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در‌ معرض خطر باشد، محکمه می‌ تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای مقتضی بداند، اتخاذ کند.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

  1. ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی.
  2. سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی‌گری و قاچاق.

با توجه به این ماده قانونی شخصی که قصد دریافت سرپرستی فرزند را دارد باید با کمک مدارک لازم برای حضانت فرزند را تدارک ببیند، و موارد بالا را لحاظ کند، از جمله آنکه در صورت اعتیاد شخص به مواد مخدر مدرک قابل استناد تهیه کند، یا در صورتی که پدر یا مادر فرزند را مورد ضرب و شتم و آزار روحی قرار می دهد، مستندات خود را به دادگاه ارائه دهد و همچنین بیماری روانی یا فساد اخلاقی والد را در دادگاه اثبات نمایند.  جهت مشاوره و پیگیری وکیل پایه یک دادگستری به سایت گروه یعقوبی مراجعه کنید

مجازات جعل مدارک تقلبی برای اخذ حضانت فرزند

در قانون مجازات اسلامی مواد 523 تا 542 به مبحث جعل پرداخته و مصادیق مختلف این جرم را بیان نموده است، از جمله آن ارائه و استفاده از آن در امور مختلف می باشد؛ اگر شخصی به وسیله سند سازی و جعل مدرک ضرر مادی یا معنوی به شخص دیگری وارد کند، برابر قانون از سه ماه تا یک سال خواهد شد.

درباره حضانت نیز به دست آوردن سرپرستی فرزند در صورتی که با جعل و تقلب انجام شود، مجازات متناسب با این جرم را در بر خواهد داشت؛ ضمن اینکه عواطف و احساسات کودک در جریان کشمکش‌ های قانونی و رفتار مجرمانه اشخاص آسیب خواهد دید و مقام قضایی با لحاظ این موارد مدارک لازم برای حضانت فرزند را به دقت مورد بررسی قرار می دهد؛ در صورتی که جعلی بودن آن محرز شود، شخص به مجازات قانونی خواهد رسید و می تواند یکی از دلایل به طور دائمی باشد.

این امکان را در اختیار افراد می گذارد که با انجام با وکیل متخصص بتوانند چنین مواردی را به طور تخصصی مورد ارزیابی قرار دهند.

مدارک جایگزینی که می توان به جای مدارک ضروری حضانت استفاده کرد؟

مشاوره حقوقی فوری حضانت با وکیل دادگستری ارزان و تضمینی

در صورتی که افراد در پی جمع آوری مدارک لازم برای حضانت باشند، بهتر است که از طریق و 24 ساعته اطلاعات دقیق و کامل را به دست آورند؛ اما آن چه که به طور معمول برای دریافت حضانت لازم می باشد، تصویر مصدق سند ، طلاق نامه، شناسنامه فرزند، و مدارک اثبات هویت اشخاص است؛ در صورتی که چنین مدارکی در دسترس نباشد، یا افراد نتوانند به آن ها استناد کنند، این امکان وجود دارد که از مدارک جایگزین استفاده نمایند:

  1. استفاده از شهادت شهود: با گواهی شاهدان و کسانی که اطلاع کافی از زندگی مشترک والدین دارند، می تواند به اثبات مدت زناشویی و تعداد فرزندان کمک کند.
  2. استعلام از مراجع ثبتی: در صورتی که مدارک لازم برای حضانت فرزند مفقود شده باشد می توان از مراجع ثبتی و اداره استعلامات لازم درباره سند نکاحیه و طلاق و همچنین مدارک هویتی افراد را دریافت کرد.
  3. تحقیقات محلی: تحقیقات محلی درباره نحوه برخورد والدین با فرزند، در اثبات صلاحیت و یا رد آن بسیار کمک کننده خواهد بود و نشان می دهد که کدام یک از والدین به طور حقیقی در نگهداری از فرزند صالح می باشد.
  4. درخواست نظر کارشناسی: با مراجعه به نهاد های قانونی و جلب نظر کارشناس می توان درباره ی امر مهمی همچون سرپرستی کودک تصمیم گیری کرد؛ و نهادی همچون پزشکی قانونی با انجام تست های روانشناسی و مشاوره می توانند درباره ی این موضوع اظهار نظر نمایند.
  5. کمک گرفتن از سایر دلایل: دلایلی دیگری همچون اتیان سوگند، اقرار شخص در انجام اموری که خلاف مصلحت کودک است مانند فساد اخلاقی، اعتیاد به الکل، استفاده از پرونده های کیفری و استناد به حکم دادگاه می تواند از دیگر مدارک لازم برای حضانت فرزند باشد.

توافق بر سر حضانت چیست و آیا بر رای دادگاه ارجحیت دارد؟

والدین می توانند برای آنکه کودک کمتر در معرض استرس و فشارهای روانی دادگاه و رفت و آمدهای قضایی قرار بگیرد، به طور خصوصی‌ درباره ی سرپرستی گفتگو کرده و مدارک لازم برای حضانت فرزند را جمع آوری نمایند؛ در توافقات والدین حتما میزان دلبستگی فرزند و صلاحیت شخص در نظر گرفته شده، بنابراین مقام قضایی جز در صورت ضرورت در این امور دخالتی نمی کند و والدین می توانند با اعمال نظر خود تکلیف سرپرستی کودک را مشخص نمایند؛ در می تواند درباره نحوه دریافت در امر طلاق توافقی و حضانت فرزند اطلاعات لازم را به دست آورد.

 

دکمه بازگشت به بالا