سلامت و دانش

لزوم افزایش آگاهی مردان و زنان درخصوص سرطان پستان/سبک زندگی و رفتارهای باروری باید تغییر کند

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده سرطان جهاد دانشگاهی معتمد با تأکید بر اینکه سرطان سینه همچنان شایع ترین سرطان در بین زنان است، گفت: درصد موارد سرطان سینه در مردان رخ می دهد که نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی در مورد این سرطان در دو بخش مردانه و مردانه دارد. جنسیت زن . .

شهپر حقیقت، اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سرطان پستان) در گفت وگو با دکترنامه.وی در خصوص وضعیت زنان مبتلا به سرطان سینه در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار اداره ثبت سرطان وزارت بهداشت ایران در سال 1396، 17 هزار و 467 مورد جدید سرطان سینه در کشور شناسایی شده است. حدود 13 درصد از کل سرطان های ثبت شده در کشور است، شایع ترین سرطان در زنان است، از این تعداد، حدود 1.8 درصد سرطان های سینه در مردان رخ می دهد که نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی درباره سرطان سینه در مردان و زنان را نشان می دهد. اما با تاکید بیشتر بر افزایش آگاهی زنان.

یکی از اعضای هیأت علمی موسسه جهاد معتمد گفت: در زمینه بروز سرطان سینه در سال های اخیر متأسفانه شاهد یک روند افزایشی بوده ایم، یعنی میزان بروز استاندارد سنی که در سال های گذشته حدود 33 در صد هزار زن در سال بوده است. پژوهشکده سرطان دانشگاه. سال 1396 به 40.7 در صد هزار نفر رسیده است و برآورد می شود که این روند افزایشی در دهه آینده نیز ادامه داشته باشد و لازم است سیاست های بهداشتی مناسبی برای آمادگی و مقابله با این افزایش و کنترل آن اتخاذ شود. اما نقطه امید این است که خوشبختانه از نظر علمی اقدامات تشخیصی و درمانی در کشور در وضعیت نسبتا ایده آلی قرار دارد و البته با برنامه ریزی صحیح برای دسترسی بهینه به خدمات در سراسر کشور و ارجاع به موقع بیماران می توان تا حد زیادی تشخیص و درمان مناسب به روزترین منابع علمی جهان را فراهم می کند.

دکتر با اشاره به ماه اکتبر، ماه بین المللی آگاهی از سرطان پستان. حقیقت بیان کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا آگاهی عمومی را از طرق مختلف از جمله انجام «اعتماد جهانی برای اسکن سرطان» و اسکن‌های مشابه افزایش دهیم. به محض مشاهده اولین علائم جدید و مشکوک در بافت پستان به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط طبیعتاً انتظار درمان بهتر، بقای طولانی تر و کیفیت زندگی بهتر برای بیماران داریم.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تاکید کرد: بیشتر افراد می پرسند که چرا در سال های اخیر ابتلا به سرطان سینه افزایش یافته است؟ علت اصلی ناشناخته است، اما تغییر در سبک زندگی، صنعتی شدن جامعه و افزایش آلودگی های محیطی و تغییر در رفتار باروری به عنوان مهمترین عوامل خطر در این زمینه ذکر شده است که با توجه به ویژگی های مختلف جمعیت شناختی مسلماً تحقیقات جامع تری را می طلبد. کشور.

نیاز به اصلاح سبک زندگی و تغییر رفتار باروری

دکتر. حقیقت خاطرنشان می کند: در شرایطی که شاید مهم ترین عامل خطر سرطان سینه ناشی از گروهی از عوامل متغیر باشد، طبیعتا می توانیم نقش مهمی در کنترل این بیماری داشته باشیم. با تغییر سبک زندگی، افزایش فعالیت بدنی و حفظ وزن ایده آل، تغییر رفتار باروری مانند کاهش سن ازدواج، افزایش باروری، زایمان در سنین پایین و توجه ویژه به بافت پستان و مراجعه به موقع به پزشک (در صورت وجود). ) هیچ علامتی نمی بینید) امید است در سال های آینده میزان ابتلا به این بیماری کاهش یابد و وضعیت سلامتی بهتری برای همه افراد جامعه به ویژه بانوان فراهم شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا