سلامت و دانش

چالش‌های نسخه الکترونیک؛ از کُندی اینترنت تا پزشکان کاغذی‌نویس

نسخه های الکترونیکی و الزامات برای حذف نسخه های کاغذی؛ طرح هایی که از ابتدای ژانویه 1400 در کشور برای کمک به یکپارچه سازی اطلاعات، جلوگیری از تجویز اشتباه دارو، محدود کردن ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی بیمه ها و غیره در کشور اجرا و وضع شده است. و پزشکان خانواده، اما همچنان چالش هایی بر سر راه این طرح وجود دارد. چالش هایی مانند مشکلات زیرساختی و پزشکانی که با نسخه الکترونیکی بر دوش …

با توجه به ISN ها، الزامات قانونی اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه مطرح شد و در ماده 74 برنامه ششم توسعه درباره نسخه‌نویسی الکترونیکی، وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیک سلامت تایید شد. ، موظف است ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به ایجاد سامانه اقدام نماید. سامانه اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت و مرکز بهداشت ایران باید با رعایت حریم خصوصی، موضوع با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان های ثبت احوال کشور اقدام کند. به اجازه آنها، محرمانه بودن داده ها، و با اولویت شروع برنامه ها و سیستم های پزشک خانواده مرجع. همچنین در طرح های تحول سلامت بر تجویز الکترونیکی تاکید شده است.

بر این اساس ارائه دهندگان بیمه سلامت نیز موظف به اجرای اهداف برنامه ششم توسعه و همچنین تکالیف قانونی مندرج در آن از جمله ماده 67 ماده 67 و 70 ماده ج و تبصره 17 هستند. سال 2018 و سیاست هایی که مقام معظم رهبری در بخش بهداشت اعلام کردند باید برنامه نسخه الکترونیکی را برای پزشکان اجرا کنند و دفترچه های کاغذی را حذف کنند. مشکلات به تدریج از جولای 1400 شروع شد.

البته می توان گفت مقدمات اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی به طور رسمی از اسفندماه 1396 آغاز شده است. سازمان بیمه سلامت ایران نیز در آبان ماه 1397 طرح نسخه نویسی الکترونیکی را در 235 شهر همزمان با شیوع ویروس کرونا اجرا کرد که روند این طرح را تسریع کرد و از این رو نسخه الکترونیکی و الزام حذف شد. کپی های کاغذی از ابتدای دی ماه 1400 در کشور اجرا شد. ب.

اقدامات اعلام شده می تواند به یکپارچگی اطلاعات، جلوگیری از تجویز داروهای اشتباه، محدود کردن ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی بیمه، کاهش مصرف کاغذ و غیره کمک کند. در پیاده سازی نسخه الکترونیکی با چالش های زیادی مواجه است. چالش هایی مانند مشکلات ارتباطی و زیرساخت های حمایتی، عدم توجه برخی پزشکان به نسخه الکترونیک و… در دستور کار مسئولان نظام سلامت قرار دارد.

نسخه کاغذی!

در این مورد، دکتر. علی فاطمی نایب، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به موضوع اجرای طرح های نسخه نویسی الکترونیکی گفت: در حال حاضر تمام نسخه هایی که از سوی سازمان های بیمه سلامت به داروخانه ها می رسد نسخه الکترونیکی است اما اینطور نیست. با بیمه تامین اجتماعی . بنابراین حدود 70 درصد نسخه های سازمان تامین اجتماعی الکترونیکی و 30 درصد باقی مانده کاغذی است. این در حالی است که BPJS هزینه نسخه کاغذی را با تاخیر بیشتری نسبت به نسخه الکترونیکی به داروخانه ها پرداخت می کند و این اقدام فشار زیادی را به داروخانه ها و حتی بیماران وارد می کند.

وی افزود: در عین حال بر اساس قانون بودجه، نرخ تشویقی 8800 تا 18 هزار تومانی برای پزشکان و ارائه دهندگان خدماتی که نسخه الکترونیکی می نویسند در نظر گرفته شده است، اما مبلغی برای جبران خسارت داروخانه ها پیش بینی نشده است. همچنین نرخ های تشویقی ارائه دهندگان خدمات درمانی که در قانون بودجه پیش بینی شده است، فقط برای پزشکان اعمال می شود و هنوز برای داروخانه ها دیده نشده است و متاسفانه برخی داروخانه ها نیز جریمه شده اند.

فاطمی وضعیت ارتباطات و زیرساخت های پشتیبانی را از دیگر چالش های طرح نسخه نویسی الکترونیکی برشمرد و اظهار داشت: تاخیر و قطعی اینترنت باعث بی حوصلگی و نارضایتی بیماران در داروخانه شده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور با بیان اینکه 366 نوع دارو به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه اضافه شده است، گفت: لازم به ذکر است که بیمه سلامت تکمیلی با نسخه الکترونیکی هماهنگی نکرده و در حال انجام وظیفه خود هستند. . به روش سنتی

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس کمیسیون الکترونیک سلامت مجلس در این خصوص با اشاره به اینکه تعدادی از پزشکان همچنان در حال نوشتن نسخه های کاغذی هستند، افزود: برآوردها نشان می دهد که برخی پزشکان متخصص و فوق تخصص قدیمی که عمدتاً در دفاتر خصوصی کار می کنند، آنها یک کپی را به صورت الکترونیکی وارد نمی کنند. اگر طبق قانون باید این کار انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: طبق جلسه ای که با دکتر نسخه نویسان الکترونیکی قطعا در تمدید پروانه ها با مشکل مواجه خواهند شد. لازم به ذکر است که مقررات اجتماعی مثبت و منفی باید در دولت اجرا شود تا نسخه نویس ها و داروخانه های الکترونیکی بتوانند این چرخه را مدیریت کنند و بیماران به حقوق خود برسند و مورد تضییع قرار نگیرند.

محمد بیگی در یک برنامه رادیویی از تهیه گزارش نظارتی در این زمینه برای ارائه در صحن مجلس خبر داد و از وزارت بهداشت، درمان و سازمان نظام پزشکی خواست پزشکان و داروخانه های قانونمند را تشویق و قانون گذاری کند. منع متخلفان در این زمینه و در نظر گرفتن مجازات.

وی همچنین صرفه جویی 30 درصدی منابع، شفاف سازی، کاهش تقاضای القایی، کاهش قاچاق دارو و سرعت در ارائه خدمات به مردم را از مزایای اجرای طرح سلامت الکترونیک برشمرد و گفت: وزارت ارتباطات به ما قول تکمیل زیرساخت ها و پهنای باند برخی مناطق که حتی پوشش اینترنتی ندارند.

انتهای پیام

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین

دکمه بازگشت به بالا