عمومی

تغییر ساختار تاریخی مادی‌های اصفهان اشتباه است/اختصاص حقابه به ۵ هزار هکتار فضای سبز

به گزارش دکترنامه از اصفهان، محمد نورصالحی، در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار دکترنامه در ارتباط با انتقال پیام شهروندان مبنی بر قطع متعدد درختان در منطقه یک اصفهان تاکید کرد: در شهر اصفهان طرحی تدوین شد مبنی بر اینکه درختان کمتر قطع شوند، در این راستا طی مدت ۶ ماه با حضور کارشناسان و مدیران شهری بر روی اجرای این طرح صحبت و نتیجه آن شد که تنها درختان مضر قطع شوند.

وی افزود: مدیریت شهری از گذشته تاکنون برای قطع درختان حساس بوده است، چراکه به این موضوع واقف است درخت سالم زنده است و موجب پاکیزگی هوا در شهر می‌شود و دلیلی برای قطع آن وجود ندارد، در این راستا پیش از قطع هر درخت حتما اسکن از بدنه انجام می شود تا از سالم نبودن آن مطمئن باشیم.

رئیس شورای شهر اصفهان در پاسخ با سوال دیگر خبرنگار دکترنامه مبنی بر اینکه شهرداری اصفهان، با جداسازی درخت چنار از بدنه مادی «فرشادی»، نرده کشی دور مادی و بلوک‌چینی تنه درختان، هم ساختار تاریخی مادی‌ها را تغییر داده و به نهر مبدل کرده است و همچنین موجب خشکی درختان چنار آن شده است، گفت: احیای حیات مادی‌ها در شهر موضوع مهمی است که مدیریت شهری روی آن نظر داشته به طوری که چند مصوبه در این خصوص اجرا شده است در این راستا جاری بودن جریان آب در باغات غرب و زنده بودن مادی‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مادی‌ها هویت شهر اصفهان را نشان می‌دهند، در این راستا تا کنون دو بار در ماه اخیر، آب در مادی‌ها جریان پیدا کرده است، تاکید کرد: این مطلبی درست است که درخت چنار جزئی از بدنه مادی های اصفهان است و نباید از آن جدا شود و اگر بلوک چینی موجب خشکی درختان شود باید از این امر نیز جلوگیری شود.

اختصاص حقابه پنج هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی از زاینده‌رود

نورصالحی در ادامه با بیان اینکه در موضوع آب و جریان زاینده رود در سطح ملی جلساتی را برگزار و مکاتباتی نیز انجام شده است، تاکید کرد: در این راستا پیگیر اختصاص حقابه پنج هزار هکتار فضای سبز و ۳۰۰ کیلومتر مادی از زاینده‌رود هستیم که به‌تازگی این مهم از سوی استانداری پذیرفته شده و در کارگروه فضای سبز شهر به رسمیت شناخته شده است، بر این اساس موضوع به شرکت آب منطقه‌ای ابلاغ شد که در زمان رهاسازی آب این حقابه هم احیا شود و در کنار آن از درخواست برای تامین حقابه محیط زیست و باتلاق گاوخونی نیز غافل نبودیم.

نورصالحی با اشاره به اینکه دنبال حل مسئله آب اصفهان با راه حل فنی هستیم، افزود: احداث تونل کوهرنگ از سال ۷۳ آغاز و در طول ۲۰ سال اجرا شده است بر این اساس از سال ۸۹ آب در آن رها شده است، اما اجازه پمپاژ آب داده نمی‌شود و با اینکه مسائل فنی رفع شده اما بی دلیل تبدیل به مسائل اجتماعی پیچیده شده است، در این راستا این موضوع مه مطرح است که اگر آب از دریای عمان به استان رسید، آبی که از زاینده‌رود منتقل می‌شد به خود زاینده رود برگردد.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مصوبه خط یک مترو اصفهان تا ایستگاه قدس (فلکه دانشگاه صنعتی) بوده است، اظهار کرد: شاهین شهر برای ادامه مسیر خط یک مترو مصوبه لازم را گرفته است، هزینه خط یک مترو از ایستگاه قدس تا شاهین شهر ۹ هزار میلیارد تومان برآورد و مقرر شد شهرداری‌های اصفهان و شاهین‌شهر و همچنین صنایعی که در این مسیرها قرار دارند، هر کدام سه هزار میلیارد تومان از اعتبار آن را تأمین کنند؛ این موضوع مورد قبول مدیریت شهری اصفهان بود اما تاکنون عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه ادامه مسیر خط یک مترو تا میدان دانشگاه صنعتی که در محدوده شهر است را مدنظر داریم، ادامه داد: اتصال خط مترو به شاهین‌شهر، خمینی‌شهر، نجف آباد و بهارستان مطلوب است اما با توجه به اینکه هزینه احداث مترو اصفهان سنگین است، آن شهرها باید از دولت کمک بگیرند.

نورصالحی در ارتباط با پیام‌های فرهنگی منتشر شده روی تابلوهای شهری با موضوع رسانه که انتقاد خبرنگاران را در پی داشت، ابراز کرد: در این موضوع تشبیه انجام نشده بود و پیام‌ها استعاره‌ای در نظر گرفته شده که مناسب و جالب نبود، ما در موضوع پیام تابلوهای شهری قصد توهین به خبرنگاران را نداشتیم؛ عوامل باید در این خصوص توضیح دهند و موضوع را تبیین کنند تا اگر توهینی اتفاق افتاده از خبرنگاران عذرخواهی شود.

صنایع آلاینده به شعاع ۵٠ کیلومتری اصفهان منتقل شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه لازم است با صنایع آلاینده برخورد شود، گفت: انتظار داریم صنایع آلاینده به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر منتقل شوند که البته اقدامات خوبی در دست انجام است و نیازمند پیگیری مدیریت شهری و همکاری دولتمردان داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بودجه شهرداری ۲٠ هزار میلیارد تومان و بودجه حمل‌ونقل ۸,۱۰۰ میلیارد تومان است که چهار هزار میلیارد تومان آن مربوط به مترو است، تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان دیگر بودجه به حوزه حمل‌ونقل افزوده خواهد شد.

نروصالحی تاکید کرد: اجرای کامل رینگ چهارم و خط دو مترو از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است، در این راستا تلاش می‌کنیم زمان اجرای خط دوم مترو را کوتاه‌تر کنیم.

خط ۲ متروی اصفهان به میدان قدس می‌رسد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه درصدد هستیم خط دو مترو از سمت شمال هر چه زودتر تکمیل شود،گفت: هم اکنون در ۱۶ ایستگاه مراحل نازک‌کاری و سفت کاری انجام شده است، پیمانکاران پنج ایستگاه نیز انتخاب شده و هفته آینده تونل خط دوم مترو به میدان قدس می‌رسد.

وی با اعلام اینکه ۱۵۰ اتوبوس جدید تا مهرماه به ناوگان حمل‌ونقل اضافه می‌شود، گفت: در حال حاضر ۷۳۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، از این‌رو امیدواریم با پیگیری‌ها و مصوبات شورا و با کمک دولت ۱۵۰ دستگاه خودرو دیگر تا مهرماه به ناوگان اضافه شود تا مردم بتوانند بیشتر از این وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهر استفاده کنند.

اعطای وام به شهروندان برای خرید موتورسیکلت برقی

نورصالحی تصریح کرد: برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی نیز تلاش می کنیم با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته شود و موتور سیکلت‌های برقی به جای موتور سیکلت‌های بنزینی در شهر وارد شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۲۵ درصد از جمعیت شهر را مهاجران از شهرها و استان‌های همجوار تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها در حاشیه شهر ساکن هستند.

وی ادامه داد: مهاجرت از موضوعات پیگیری شده جلسات مشترک شورا با نمایندگان اصفهان بوده است، زیرا معتقدیم مهاجرت داخلی در شهر و استان‌ها باید قانونمند شود.

تصریح کرد: همه نگرانی‌ها در حوزه‌های مختلفی که امروز بیان شد، بازتابی است که خبرنگاران از طرف مردم به ما منتقل می‌کنند،بنابراین تمام مواردی که در جلسه امروز مطرح شد علاوه بر پاسخگویی یادداشت کرده ام، مطالبات در بخشهای مختلف رها نمی شود و آنها را به بخشهای مرتبط برای پیگیری انتقال خواهم داد.

46

دکمه بازگشت به بالا