سلامت و دانش

چگونه ماسک خود را تمیز کنیم؟

رایگان:

نحوه شستشو و استفاده مجدد از ماسک برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا از اهمیت بسیاری برخوردار است و در اینجا نکاتی برای شستن ماسک ذکر شده است.

به گزارش نیوز ، اگر ماسکی دارید که قابل استفاده مجدد است ، پس از هر بار استفاده باید آن را بشویید. توجه داشته باشید که پوشیدن ماسک که به طور مرتب صورت ، دهان و بینی شما را لمس می کند ، مشکلی است زیرا میکروب ، سرفه ، عطسه ، تنفس ، بزاق ، شکم ، تعریق و سرماخوردگی وجود دارد ، زیرا پاتوژن های هوا از جمله ویروس ها و حساسیت های مختلف متصل به ماسک ها استنشاق می شوند. .

برای تمیز کردن ماسک باید آن را از روی صورت جدا کرده و سپس آن را بشویید. ایستادن در حمام با ماسک راهی برای تمیز کردن آن نیست. حداقل 20 ثانیه قبل از جدا کردن ماسک ، دستان خود را کاملاً بشویید. اگر برای شستن دستان خود به صابون و آب دسترسی ندارید ، از یک ضدعفونی کننده دستی مبتنی بر الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد.

بعد از تمیز کردن دست ها ، ماسک را با کمک قسمت پشت سر یا گوش خود از صورت خود جدا کنید ، قسمت بیرونی ماسک را روی صورت خود قرار ندهید. به یاد داشته باشید ، در صورت بروز این بیماری از صورت خود کاملاً محافظت خواهید کرد. لمس صورت شما میکروب هایی را به دهان ، بینی و چشم شما وارد می کند.

بعد از برداشتن ماسک صورت ، آن را در مکان مناسب قرار دهید تا برای تمیز کردن آماده شود. این ممکن است یک سبد لباسشویی یا یک کیسه یکبار مصرف باشد. هرگز ماسک صورت خود را در جایی قرار ندهید که آلودگی در مناطق دیگر پخش شود. تمام فیلترهای یکبار مصرف را در ماسک جدا کنید. این فیلتر نباید داخل ماشین لباسشویی ریخته شود زیرا برش فیلتر در تمام لباسشویی ها پخش می شود. هنگامی که ماسک صورت خود را با خیال راحت در مکان مناسب یا در ماشین لباسشویی قرار دهید ، دوباره دستان خود را کاملاً بشویید.

بیشتر ماسک های پارچه ای را می توانید در سایر لباس های شسته شده قرار دهید. اگر ماسک شما از پارچه ابریشمی ، ریز و تیز ساخته شده است ، در انتخاب ماسک صورت خود تجدید نظر کنید و از پارچه ای مقاوم در برابر لکه استفاده کنید. در حقیقت ، از پارچه ای استفاده کنید که بتواند با مواد شوینده و آب گرم شسته شود و از ماسک قابل شستشو استفاده نکنید.

بعد از شستن ماسک صورت در ماشین لباسشویی با طولانی ترین و بالاترین چرخه گرما ، مجدداً آن را با بالاترین حرارت موجود از طریق خشک کن خشک کنید. این می تواند میکروب های ناخوشایند را که در ماشین لباسشویی زنده مانده اند ، از بین ببرد.

همچنین شستشوی ماسک صورت با دست امکان پذیر است. با این حال ، مراقب باشید هنگام شستن ماسک ، صورت خود را لمس نکنید. البته ، شما می توانید این کار را به طور ناخودآگاه انجام دهید ، که بسیار بد است. بعد از دست زدن به ماسک آلوده ، دست ها را کاملاً بشویید.

شستن ماسک با دست به معنی شستشوی آن با آب صابون داغ حداقل به مدت 20 ثانیه است. محلول شوینده یا سفید کننده ای را که برای از بین بردن میکروب ها استفاده می شود ، امتحان کنید. همچنین استفاده کنید. هنگام تهیه و استفاده از این مواد ، دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. محصولاتی را که نباید مخلوط شوند مخلوط نکنید. حتما تمام قسمت های ماسک را با دقت بشویید.

اگر خشک کن ندارید ، ماسک شسته شده را در نور مستقیم آفتاب بگذارید زیرا نور ماوراء بنفش می تواند به از بین بردن میکروب ها کمک کند. اطمینان حاصل کنید که ماسک کاملاً خشک است و از آن استفاده کنید زیرا ماسک مرطوب پوشش مناسبی برای صورت نیست. بعد از خشک شدن ماسک ، آن را در جای تمیز نگه دارید.

موارد فوق فقط مربوط به ماسک های قابل شستشوی صورت است و در مورد ماسک های صورت یکبار مصرف مانند ماسک های جراحی یا ماسک های N95 صدق نمی کند. قرار دادن چنین ماسک هایی از طریق روش های تمیز کردن معمولی می تواند یکپارچگی ساختار آنها را از بین ببرد یا آن را از بین ببرد. اسپری محلول شستشو مانند الکل برای تمیز کردن آن کافی نخواهد بود و همچنین می تواند به ساختار آن آسیب برساند.

در حالت ایده آل ، شما باید یک ماسک جراحی یا N95 را پس از یکبار استفاده مجدد از بدن خود دور کنید. اما این یک وضعیت ایده آل نیست. متأسفانه به دلیل کمبود ماسک ، بسیاری از افراد از ماسک های جراحی و ماسک های N95 استفاده مجدد می کنند.

نکته مهم ، یافتن یک روش ضد عفونی کننده است که می تواند میکروب های بدی مانند سندرم کرونا ویروس 2 (SARS-CoV2) را از بین ببرد و یکپارچگی ساختار فیلتر را حفظ کند. به عنوان مثال پوشیدن ماسک راهی برای ضدعفونی کردن ماسک N95 است ، اما با این روش دیگر ماسکی برای پوشیدن ندارید.

همانطور که وب سایت CDC نشان می دهد ، در اینجا سه ​​روش برای ضدعفونی کردن ماسک N95 وجود دارد:

بخار پراکسید هیدروژن

(VHP) این چیزی است که به نظر می رسد در تمیز کردن ماسک ها مفید باشد ، می تواند با داشتن نوعی گاز پراکسید هیدروژن که از ماسک عبور می کند ، ضد عفونی شود. بخار می تواند از فرم مایع نفوذ بیشتری داشته باشد و باعث آسیب به بافت ماسک شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این روش را در موسسه یادبود Battelle ، با نتایج مثبت آزمایش کرد.

تابش ماوراء بنفش (UVGI)

می توان با انتشار اشعه ماوراء بنفش (UV) درون ماسک ضد عفونی کرد. با این حال ، اثر آن به میزان نور و ماسک ماوراء بنفش بستگی دارد. علاوه بر این ، اشعه ماوراء بنفش می تواند بسیار خطرناک باشد. برای استفاده از نور UV ، باید از چشم و پوست خود محافظت کنید.

گرمای رطوبت

این ماسک در معرض هوای گرم (به عنوان مثال 60 تا 70 درجه سانتیگراد) است که همچنین دارای رطوبت نسبتاً زیادی (به عنوان مثال 70 تا 80٪) برای مدت طولانی (به عنوان مثال 60 دقیقه) است. براساس وب سایت CDC ، نتایج نشان می دهد که این موارد همچنین می تواند در از بین بردن ویروس آنفولانزای H1N1 مؤثر باشد ، اما هنوز در مورد اثربخشی این روش برای بیماری زا ها عدم اطمینان وجود دارد. یک مطالعه جدید منتشر شده در CMAJ (مجله انجمن پزشکی کانادا) نشان داد که یک عملیات حرارتی منفرد باعث شده است که SARS-CoV-2 در نمونه های ماسک غیر قابل کشف باشد.

ضد عفونی کردن ماسک N95 چیزی نیست که سعی کنید خودتان انجام دهید. شما به تجهیزات و امکانات مناسب احتیاج دارید.

وب سایت CDC همچنین به تصفیه بخار مایع و پراکسید هیدروژن به عنوان “یک روش امیدوار کننده با محدودیت” اشاره دارد. برای تأیید اثربخشی هر دو روش ، تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این ، برخی از این روشها با عوارض احتمالی همراه هستند.

روش هایی وجود دارد که می تواند از شر ویروس ها خلاص شود یا آنها را غیرفعال کند ، اما می تواند به ماسک آسیب برساند. این شامل قرار دادن ماسک در اتوکلاو یا مایکروویو ، گرمای خشک ، شستن ماسک با صابون یا پاک کردن مایع با ایزوپروپیل الکل ، سفید کننده یا ضد عفونی کننده است.

اتیلن اکسید (EtO) ممکن است بتواند ماسک را به طور مؤثر استریل کند ، اما مشکلاتی دارد. این می تواند برای افرادی که ماسک می پوشند خطرناک باشد. حتی در مقادیر اندک ، می تواند باعث سرطان ، نقص هنگام تولد و مشکلات عصبی شود.

به یاد داشته باشید که همه این روشها ممکن است “وابسته به اپراتور” باشند ، به این معنی که کارآیی آنها ممکن است به میزان عملکرد آنها بستگی داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر کسی می گوید ماسک شما را گرم کرده است ، جزئیات را بخواهید. رطوبت نسبی چیست؟ دما چیست؟ مدت زمان قرار گرفتن در معرض چه مدت است؟ آیا این روش تست شده است یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا