سلامت و دانش

۵ توصیه برای داشتن کبدی سالم

کبد به عنوان یک عضو حیاتی بدن ، حدود 500 کارکرد مهم از جمله از بین بردن تمام سموم بدن ، پاکسازی داروها از بدن و متابولیزه کردن تمام مواد مغذی را دارد و بنابراین سلامت کبد برای سلامتی عمومی بدن بسیار مهم است. .

به گزارش دکترنامه ، سایر کارکردهای مهم کبد شامل تنظیم میزان کلسترول خون ، تهیه پروتئین و صفرا برای کمک به جذب چربی ، ذخیره قند در هنگام نیاز و تنظیم سطح هورمون است که همه این موارد روزانه توسط کبد در بدن انجام می شود.

به طور معمول ، سلامت کبد ممکن است برای افراد جذاب نباشد ، اما به محض بروز کوچکترین مشکلی برای این عضو حیاتی ، تحقق آن بسیار مهم است.

به عنوان مثال ، در سیروز کبد ، جایی که سلول های کبدی جایگزین بافت زخم می شوند ، کبد ممکن است در انجام عملکردهای حیاتی خود ناتوان باشد. بیماری کبد چرب غیر الکلی ، که می تواند باعث سیروز شود و اغلب در افراد چاق مشاهده می شود ، همچنین یک بیماری خطرناک کبدی است. در صورت عدم موفقیت کبد ، بدن تجمع سموم و ناکارآمدی در متابولیسم غذایی و پاکسازی دارو را تجربه می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشکده پزشکی هاپکینز ، براساس اطلاعات بانک اطلاعات دانشکده پزشکی هاپکینز ، چند نکته برای داشتن قلب سالم در اینجا آمده است:

1) از نوشیدن الکل جداگانه خودداری کنید:

اگر فکر می کنید فقط مصرف مرتب و بیش از حد الکل برای کبد مضر است ، اشتباه می کنید. مصرف الکل تنها چهار انس در روز برای مردان و فقط دو اونس برای خانمها می تواند باعث سیروز کبد شود. بنابراین بهتر است به هر میزان از مصرف الکل خودداری کنید.

2) هنگام استفاده از مواد شیمیایی و سموم مراقب باشید:

مواد شوینده ، حشره کش ها ، سموم دفع آفات و سایر سموم می توانند به قلب شما آسیب برساند. برچسب های هشدار دهنده روی مواد شیمیایی مورد استفاده را با دقت بخوانید و از روش صحیح مصرف استفاده کنید.

3) از هپاتیت جلوگیری می کند:

واکسیناسیون ها را فراموش نکنید: هپاتیت A و B بیماریهای ویروس کبدی هستند. اگرچه اکنون بسیاری از کودکان علیه این دو بیماری واکسینه شده اند ، اما بسیاری از بزرگسالان واکسینه نشده اند. اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید ، درمورد واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید.

مراقب نحوه انتقال ویروس هپاتیت B باشید: هپاتیت B و C می توانند بیماری های مزمن باشند که در نهایت می توانند قلب شما را بکشند. این بیماری ها توسط خون و مایعات بدن دیگر منتقل می شود.

دستان خود را بشویید: هپاتیت A از طریق تماس با غذای آلوده یا آب آلوده می شود. دستان خود را مرتبا بشویید.

4) از داروهای گیاهی و مکمل های گیاهی آگاه باشید:

یکی از دلایلی که بسیاری از داروها پس از آزمایش منسوخ یا وارد بازار نمی شوند آسیب به کبد است. به عنوان مثال آمارها نشان می دهد که 20 درصد از آسیب های کبدی در ایالات متحده ناشی از استفاده مکمل ها به طور خودسرانه است. قبل از مصرف دارو یا مکمل های شیمیایی یا هر دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5) پیروی از رژیم صحیح و ورزش روزانه را فراموش نکنید:

چاقی یکی از دلایل اصلی کبد چرب است که می تواند باعث سیروز کبد شود. با ورزش هر روز و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم از چاقی و بیماری کبد خودداری کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا