عمومی

آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان

پس از پیشروی طالبان ، این گروه در 24 ساعت گذشته کنترل ولایت های هرات ، بادغیس و فیروزکوه ، هیرمند ، غور و قندهار ، لوگر و آذرگان را به دست گرفته است.

طالبان تا کنون 18 ولایت افغانستان را تحت کنترل خود درآورده اند.

زرنج و لشکرگاه در جنوب غربی ، هرات ، فراه ، قلعه نو و فیروزکوه در غرب ، قندهار در جنوب ، غزنی در جنوب شرقی ، فیض آباد ، طالقان ، قندوز و پلخمری در شمال شرقی ، ایبک ، سرپل و شبرغان ، لوگر و زابل طالبان قدرت را در دست گرفته اند.

همچنین همزمان با سقوط هرات ، اسماعیل خان ، رهبر مقاومت مردمی و چند مقام ارشد در این ولایت تسلیم طالبان شدند و این گروه موفق شد بیشتر ولایت هرات از جمله فرودگاه و لشکر را تحت کنترل خود درآورد. ستاد الکترونیکی ظفر

در همین رابطه ، ایران در مورد وضعیت دیپلمات های خود در هرات توییت کرد: دیپلمات های ایرانی ، مانند دیپلمات های سه کشور دیگر حاضر در هرات ، از سلامت و امنیت کامل برخوردارند و هیچ نگرانی ندارند.

تاکید بین المللی بر صلح در افغانستان

با تشدید جنگ در افغانستان ، ایالات متحده ، روسیه ، چین و تعدادی دیگر از قدرتهای جهانی هشدار داده اند که در صورت روی کار آمدن دولت در افغانستان ، آنها آن را به رسمیت نمی شناسند و اتحادیه اروپا نیز به طالبان هشدار داده است. حمله به زور به افغانستان ، این گروه منزوی خواهند شد.

زلمی خلیل زاده ، فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان نیز گفت که ایالات متحده خواهان توقف فوری حملات به شهرها است و هشدار داد که دولتی که به مردم تحمیل شود ، دولتی “منفور” خواهد بود.

در همین حال نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اجلاس صلح دوحه با صدور بیانیه ای مشترک بر ضرورت تسریع روند صلح به عنوان موضوعی فوری و مذاکره بر سر پیشنهاد دولت و طالبان برای پایان فوری خشونت ها ، تاکید کردند.

وزارت امور خارجه قطر روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در پایان اجلاس جهانی و منطقه ای در افغانستان ، شرکت کنندگان از طرف های متخاصم خواستند تا اقدامات فوری برای اعتمادسازی و تسریع تلاش ها برای صلح و آتش بس همه جانبه انجام دهند.

نمایندگان کشورهای شرکت کننده از طالبان و دولت افغانستان خواستند که به خشونت پایان دهند و در داخل شهر جنگ نکنند.

دیروز عبدالله عبدالله ، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان ، پس از تصرف چندین شهر بزرگ طالبان ، خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان شد.

گفته می شود که شهر هرات از زمان تصرف طالبان در سکوت به سر می برد. صدای تیراندازی شب گذشته در چند نقطه از شهر شنیده شد ، اما اکنون شهر آرام است و گفته می شود که طالبان در خیابان ها پرسه می زنند و شماری از مردم محلی خانه های خود را ترک کرده اند. به گفته ساکنان محلی ، منطقه ای که در روزهای اخیر در خط مقدم درگیری ها بوده است امروز آرام است. طالبان بیشتر مناطق نظامی شهر را در کنترل خود دارند.

اشرف غنی به زودی در مورد وضعیت کنونی افغانستان صحبت خواهد کرد

با سقوط طالبان در چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار ، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قرار بود به وضعیت کنونی این کشور رسیدگی کند.

پیشتر چندین رسانه گزارش داده بودند که وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا از غنی خواسته اند تا برای تقویت صلح استعفا دهد.

وزارت خارجه آمریکا این اتهامات را رد کرده است.

در همین رابطه ، آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: “ما با اشرف غنی وزیر دفاع در مورد وضعیت امنیتی افغانستان و طرح آمریکا برای کاهش دیپلمات ها گفت وگو کردیم.”

وی افزود که ایالات متحده از راه حل دیپلماتیک بحران در افغانستان حمایت خواهد کرد.

طالبان در نزدیکی پایتخت افغانستان

در همین حال ، طالبان امروز اعلام کردند که ولایت لوگر زادگاه امروز اشرف غنی را تصرف کرده است و همه مقامات کشور تسلیم این گروه شده اند.

ولایت لوگر در 70 کیلومتری کابل قرار دارد و پیشروی سریع طالبان جنگ را به پایتخت افغانستان نزدیک کرده است.

/ انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا