سلامت و دانش

آخرین خبرها از حج امسال و واکسیناسیون حجاج / ۳ سناریو برای اربعین ۱۴۰۰

معاون وزیر حج و عمره از مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ، با تشریح مراحل انجام شده برای حج امسال ، طبق بیانیه این مقام سعودی ، گفت: “وزیر بهداشت قول داد که در مورد حج و اعزام زائران ایرانی ، واکسن کرونا انجام می شود. “زائران باید بدون صف و واکسیناسیون انجام شوند.

در مصاحبه ای با دکترنامه ، دکتر طاهر درودی وی در مورد وضعیت اعزام حجاج در سال جاری اظهار داشت: آنچه در مورد حج رخ داد این بود كه وزارت حاج سعودی چند روز پیش اعلام كرد امسال حج با مشاركت كشورهای اسلامی برگزار می شود ، اما تركیب حج آینده و تحت چه شرایطی برگزار می شود؟ در همان زمان ، وزارت حاج سعودی اعلام کرده است که جزئیات شرایط بهداشتی و پروتکل ها و همچنین اینکه چه کسی و در چه سنی می تواند به حج برود و غیره ، باید توسط وزارت بهداشت عربستان تعیین شود. با این حال ، وزارت بهداشت عربستان هیچ اطلاعیه ای در این مورد اعلام نکرده است. علاوه بر این ، وزارت حج عربستان سعودی مذاکراتی مستقیم با طرف ایرانی و کشورهای بزرگ اسلامی درباره عدم برگزاری یا برگزاری مراسم حج انجام نداده است. اگر در سال های گذشته ، چند ماه قبل از موسم حج ، کشورهای اسلامی موافقت نامه حج را با وزارت حاج عربستان امضا کرده بودند ، امسال هنوز این کار مشخص نیست.

وی افزود: به عنوان یک قاعده ، از آنجا که سازمان حج و حاج مسئول این موضوع در ایران است ، ما منتظر هستیم تا این سازمان تعیین کند که آیا مراسم حج و شرایط آن را انجام می دهد تا پس از آن بتوانیم درباره اجرای آن بحث کنیم. هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وضعیت واکسیناسیون زائران در برابر تاج

دروردی درباره آمادگی هلال احمر برای واکسیناسیون حجاج حج در برابر کرونا در صورت انجام حج و اعزام زائران ایرانی ، گفت: واکسیناسیون روتین که بخشی از تعهدات هلال احمر است و در سال های گذشته انجام شده است ، انجام می شود. امسال اگر زائران ایرانی به حج اعزام شوند. ” مسئله حساس تر ، واکسن Covid-19 است. در همین راستا ، چند ماه پیش ، دکتر مرعشی ، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر و دکتر. رشیدیان ، مدیر سازمان حاج و حاج ، جلسه مشترکی با وزیر بهداشت برگزار کرد. حداکثر 70 تا 80 هزار نفر اعزام می شوند ، اما این تعداد برای امسال بعید است.

وی افزود: در عین حال با توجه به اینکه تعداد زیادی واکسن خارجی وارد می شود و واکسن های ایرانی نیز وارد بازار می شوند ، ما از این بابت نگران نیستیم. در حال حاضر مسئله اصلی ، یعنی برگزاری یا نبودن حج و حضور یا عدم حضور زائران ایرانی ، با قطعیت مشخص نشده است و وضعیت نهایی آن توسط سازمان حج و حاج به عنوان متولی اعلام خواهد شد. پس از اعلام موضوع ، ما در مورد درمان ، واکسیناسیون و پیشگیری و غیره پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: البته واکسن کرونا وارد شده توسط هلال احمر به وزارت بهداشت داده می شود.

3 سناریو برای برگزاری اربعین در

معاون حج و زیارت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مورد وضعیت مراسم اربعین به دلیل افزایش سرعت واکسیناسیون تاج در کشور گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و ادامه دارد.

درودی افزود: سناریوهای مختلفی برای اجرای مراسم اربعین وجود دارد ؛ سناریوی اول ، مراسم اربعین به هیچ وجه نباید اجرا شود ، سناریوی دوم این است که باید به تعداد محدودی برگزار شود و سناریوی سوم این است که باید مانند سالهای گذشته در شرایط عادی انجام شود. ، با توجه به اینکه عاشورا و اربعین را در ماه های سپتامبر و اکتبر داریم ، کمی بعید به نظر می رسد ، گرچه ممکن است این اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: شرایط مطلوب تری با شرایط محدودتر و اجتماعات کمتر برگزار می شود که توسط کارشناسان ما بررسی می شود و جلسات متعددی نیز برگزار شده است و کارشناسان تصادف و حوادث با تیم های بهداشت و مدیریت بیماری در حال ارزیابی ریسک و تعیین نیازها هستند. “آیا مراقبت های بهداشتی است. با این حال ، برای حرکت به جلو باید مدتی صبر کنیم و در نهایت این ستاد اربعین در وزارت کشور است که تصمیم نهایی را می گیرد. هلال احمر و وزارت بهداشت به عنوان اعضای کمیته ستاد اربعین که به طور خاص در بحث های بهداشتی شرکت می کنند ، گزارش های فنی و تخصصی ما را به ستاد ارائه می دهند و در نهایت تصمیم نهایی این است که آیا مراسم اربعین برگزار شود یا خیر. با ستاد رفتن ، ستاد ملی کرونا نیز درگیر است.

وی افزود: در صورت اعزام جماعت اربعین ، ما تعیین خواهیم کرد که چه ظرفیت و زیرساخت های بهداشتی چه در داخل و چه در خارج از مرز نیاز خواهیم داشت. این موارد در حال بررسی و شمارش است و هفته آینده با هم گزارش می شود. ستاد تصمیم گیری

وی همچنین در مورد واکسیناسیون تاج برای زائران اربعین صحبت کرد: در مورد واکسیناسیون جماعت اربعین ، با توجه به اینکه تعداد آنها معمولاً از تعداد جماعات بیشتر است ، وزارت بهداشت قول قطعی و مستقیمی نداده است و مذاکراتی نیز انجام نشده است و اظهارنظر در این باره امکان پذیر نیست. . تا تعیین تکلیف.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا