سلامت و دانش

آلودگی هوای تهران «باد» می خواهد؛ نه برف و باران!

در حال حاضر بیشتر شهر تهران برف می بارد و در حالی که مردم منتظر هوای پاک برفی هستند، شاخص کیفیت هوا همچنان در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

بر اساس ISN ها، امروز پنجشنبه 24 دی ماه برف تهران را فراگرفته اما قادر به پاکسازی هوا نیست.

در حال حاضر به جز استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در تمامی مناطق کشور بارش باران یا برف وجود دارد. در تهران هم برف می بارد. با این حال کیفیت هوای پایتخت همچنان برای گروه های حساس ناسالم است.

شاخص کیفیت هوای پایتخت امشب پس از بارش برف صبح تغییر اندکی داشت. کیفیت هوای پایتخت تا ساعت 18:00 با شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» روی 140 و کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

ممکن است در میان اکثر مردم این فرض وجود داشته باشد که کیفیت هوا هنگام بارندگی یا برف باید خوب باشد، اما اینطور نیست.

به گفته کارشناسان، باران حتی در شرایط آلودگی هوا نیز به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا در کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود، زیرا باران به باران اسیدی تبدیل می شود.

به گفته محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در حالت عادی وزش باد حداقل چهار یا پنج متر در ثانیه می تواند «کیفیت هوا» را بهبود بخشد، اما اگر باران با بارش مناسب همراه نباشد. تهویه، نمی تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند

از طرف دیگر یکی از پدیده هایی که گاهی در شرایط بارانی رخ می دهد کاهش ارتفاع لایه اختلاط هوا است، پدیده ای که غلظت آلاینده را افزایش می دهد، زیرا کاهش ارتفاع لایه اختلاط باعث تبدیل شدن فضای گردش آلاینده می شود. کوچکتر و در نتیجه غلظت افزایش می یابد.

برف و ترافیک نیمه جامد در چند محور

اما برف امروز باعث ترافیک سنگین در پنج محور مواصلاتی از جمله چالوس و هراز شد.

به گفته سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور و کنترل ترافیک فراجا، امروز تردد در محور چالوس در دو مسیر بین تونل شهرستانک و کندوان سنگین و نیمه سنگین بود. وضعیت مشابهی در هر دو خط عقب در محور هراز در حوزه آبی اسک رخ داد.

وی همچنین با بیان اینکه در شرایط برف و باران توصیه می شود رانندگان از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، پیشنهاد کرد: در شرایط زمستانی رانندگان باید تجهیزات زمستانی به ویژه چرخ های ردگیر را به همراه داشته و در بزرگراه ها و از طریق برف روب استفاده کنند. پرکردن باک خودرو در ابتدای سفر و همچنین داشتن غذای کافی و لباس گرم از دیگر مواردی است که برای سفر در فصل زمستان توصیه می شود. هنگام رانندگی در برف و باران، رانندگی با سرعت مطمئنه، رعایت فاصله و پرهیز از سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز از هشدارهای همیشگی پلیس به رانندگان است.

7 توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات

از جمله پربازدیدترین اخبار سرویس اجتماعی دکترنامه، خبری با عنوان «7 توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات» است.

از هر 100 مرد بالای 60 سال، 6 نفر قبل از 70 سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شوند و این آماری است که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده منتشر شده است.

بر اساس اعلام اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف سویا و چای، مصرف تخمه کدو تنبل از جمله ماهی در رژیم غذایی، مصرف هر چه بیشتر گوجه فرنگی، محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده، کاهش مصرف مکمل‌های غذایی و مشورت با پزشک در مورد مصرف آسپرین هفت نکته ای است که باید رعایت شود تا از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری شود.

افشای سوالات امتحان نهایی؛ بذرپاشی برای کنکور!

در 10 روز گذشته اخباری مبنی بر انتشار سوالات جلسه امتحان در کانال تلگرامی، دقایقی پس از شروع جلسه، منتشر و منتشر شد که نگرانی های زیادی در مورد به خطر افتادن امنیت آزمون ایجاد کرد.

یکی از مدرسان آزمون در گفت وگو با دکترنامه، درباره پول حاصل از فروش سوالات گفت: فروش سوالات امتحان نهایی رایگان است، درآمد آنها از ثبت نام افراد فریب خورده است که به آنها اعتماد به نفس برای شرکت در آزمون داده است. قیمت اصلی 1 میلیارد تومان و قیمت سارق 20 میلیون تومان است. متأسفانه این پول برای پولدارها پول نیست»، «کلاهبرداری در امنیت کامل انجام می شود، بچه ها مشکلی ندارند، امنیت برایشان فراهم است، اختیارات گرم است».

به گزارش دکترنامه، مسئولان آموزش و پرورش و دست اندرکاران برگزاری امتحانات پایان ترم بارها تاکید کرده اند که امنیت طراحی و ارسال سوالات امتحانات نهایی کاملا برقرار است و احتمال لو رفتن سوالات امتحانی قبل از رسیدن به جلسه به صفر رسیده است، اما تقلب اخیر در امتحانات انجام شده است. محاکمه هایی که برای حمل تلفن همراه و ابزار جاسوسی کوچک و امثال آن صورت گرفته است، نیازمند تشدید مراقبت ها و مساعدت ها و همچنین همکاری سایر ارگان ها از وزارت حمل و نقل تا پلیس و سازمان برنامه و بودجه است تا ابزار نظارتی را فراهم کند تا وزارت آموزش و پرورش می تواند امنیت امتحانات نهایی را با سرنوشت چند صد هزار داوطلب درگیر در امتحان تضمین کند.

چرا که به نظر می رسد با وجود اظهارات قبلی پلیس و وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ، با اقداماتی که بلافاصله انجام شده از جمله تهیه سیگنال یاب برای امتحان، احتمال تقلب پس از دسترسی به سوالات امتحانی در کانال تلگرام به طور کامل از بین نرفته است. منطقه، در حالی که آموزش و پرورش هنوز نیست. سوال بی پاسخ این است که آیا تمامی کلاهبرداران و متخلفان متعدد آزمون شناسایی و با آنها برخورد شده است؟ تعداد و ابعاد تخلفات چقدر است و با فرض مجهول بودن و غیرممکن بودن شناسایی و دسترسی به کلاهبرداران، با توجه به کشف تقلب، آیا در امتحان نهایی تجدید نظر می شود؟

پنج خبر پربازدید سرویس اجتماعی دکترنامه:

7 توصیه برای پیشگیری از سرطان پروستات

آیا باران تهران را از آلودگی هوا نجات می دهد؟

«تقلب» در «امنیت کامل»؟

بارش در بیشتر نقاط کشور/ در جنوب “باران” و در ارتفاعات “برف”

بارش برف و باران در جاده های 21 استان/ ترافیک سنگین در 5 محور

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا