سلامت و دانش

رتبه ششم ایران در آلودگی هوای غرب آسیا / سال‌های عمر از دست رفته تهرانی‌ها به دلیل هوای آلوده

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران رتبه ششم آلودگی هوا در غرب آسیا را به خود اختصاص داده است، گفت: همچنین ایران در شاخص کیفیت هوا در بین 106 کشور رتبه 23 و تهران در بین کشورها رتبه 19 را دارد. کشور، پایتخت جهان.” ذرات معلق PM2.5 است.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، عباس شاهسونی وی در خصوص مقایسه کیفیت هوای ایران با سایر کشورها با اشاره به اینکه ایران رتبه ششم منطقه غرب آسیا در آلودگی هوا را دارد، گفت: همچنین با توجه به میانگین ذرات در منطقه غرب آسیا، هیچ کشوری نمی تواند به دستورالعمل های جهانی برسد. سازمان. .

وی با اشاره به اینکه در سال 1378 تعداد تلفات زندگی در شهر تهران 45 هزار سال بوده است، افزود: از این تعداد، 28900 سال تعداد سالهای از دست رفته عمر تولیدی بر اساس آلودگی هوا است. به طور کلی، تعداد مرگ و میر ناشی از ذرات کمتر از 2.5 میکرون در سال 98-1995 کاهش و در سال 1999 افزایش یافت. 10 درصد مرگ و میر نوزادان زیر یک سال نیز ناشی از آلودگی هوا است.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان داده است که در بین تمامی عوامل خطر، ذرات کمتر از 2.5 میکرون ششمین عامل خطر در جهان و پنجمین در ایران هستند. از سوی دیگر، مقایسه درصد شاخص کیفیت هوای کشور بین سال‌های 1395 تا 1388 نشان می‌دهد که تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول قرار دارد، افزایش می‌یابد و تعداد روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبولی قرار دارد، افزایش می‌یابد. محدوده ناسالم برای گروه های حساس کاهش می یابد. .

وی در ادامه بیان می کند: اما این روند در سال 1399 برعکس شد. به طوری که روزهایی که شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم برای همه گروه ها قرار دارد، افزایش یافته است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت: در شهرهای مورد مطالعه ایران طی سال‌های 1395 تا 1399، در حدود 16.14 درصد روزهای سال، شاخص کیفیت هوا در محدوده تمیز خوب بوده است. هوا (به رنگ سبز)، 63.25 درصد روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده قابل قبول هوا (زرد)، 15.87 درصد روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، 4.04 درصد روز در یک سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم (قرمز)، 0.32 درصد روزهای سال، شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای بسیار ناسالم (بنفش)، 0.27 درصد روزهای سال، شاخص کیفیت هوا در محدوده خطرناک محدوده هوا (رنگ قهوه ای).

وی خاطرنشان کرد: ایران از نظر شاخص کیفیت هوا در بین 106 کشور جهان رتبه 23 را دارد. تهران در میان سایر پایتخت های جهان، PM2.5 دارای بالاترین غلظت ذرات معلق است و در شهر تهران در سال 1399 به طور میانگین 3751 مورد مرگ ناشی از مواجهه با ذرات معلق نسبت داده شده است و تمامی ساکنان تهران درگیر آلودگی هوا بوده اند.

او بیان کرد که غلظت سالانه ذرات PM2.5 در کشور به طور متوسط ​​6 برابر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است.یعنی میانگین غلظت ذرات معلق PM2.5 در شهرهای کشور در سال گذشته 29 میکروگرم بر متر مکعب بوده است. در سال 1399 شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بیشترین غلظت ذرات معلق را داشتند.

شاهسونی تاکید کرد: از نظر آلودگی هوا افزایش چشمگیر بیماری های قلبی و ریوی در جامعه دور از انتظار نیست و همچنین افزایش مرگ زودرس این بیماران و سالمندان و افزایش چشمگیر علائم بیماری های تنفسی. در جمعیت عمومی.”

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، سالمندان و کودکان از انجام هرگونه فعالیت بدنی خودداری کنند و سایرین نیز تا حد امکان فعالیت بدنی خود را در خارج از منزل کاهش دهند و کارهای غیرضروری را تا حد امکان به زمان های دیگر موکول کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا