آیا الگوریم جدید اینستاگرام با خرید فالوور مشکل دارد؟
اگر شما نیز مانند سایر کسبوکارها یک صفحه اینستاگرام برای برندتان باز کردهاید، باید اخیراً متوجه برخی تغییرات الگوریتمهای اینستاگرام شده باشید. الگوریتم جدید اینستاگرام بهتازگی برای بسیاری مشکل درست کرده است و بسیاری از افراد نمیدانند که اولویت اینستاگرام برای نشاندادن پست و استوریهای جدید به کاربران چیست. در این پست با الگوریتم اینستاگرام و راههای شکستدادن آن آشنا میشوید. در ادامه مطلب از سایت sanimata با ما همراه باشید.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟
زمانی که درباره الگوریتم اینستاگرام صحبت میکنیم، از هوش مصنوعی سخن میگوییم که پشت این شبکه اجتماعی پرطرفدار نشسته است. الگوریتم اینستاگرام بر اساس یادگیریماشین کار میکند. به عبارتی، هوش مصنوعی آن در هر لحظه دادههای میلیونها کاربر از سرتاسر جهان را تحلیل میکند تا بداند برچه اساس باید محتواهای جدید را به آنها نشان دهد. همین باعث میشود که الگوریتم اینستاگرام هر لحظه در حال تغییر باشد.
الگوریتم اینستاگرام در حال حاضر برعکس تصور اکثریت افراد که فکر میکنند یک مفهوم خاصی را در بردارد، مجموعهای از قوانین است که محتوا را در پلتفرمی مشخص رتبهبندی میکند. این پلتفرم تعیین میکند که چه محتوایی و به چه ترتیبی در فیدهای کاربران اینستاگرام، صفحه اکسپلور، قسمت Reels، صفحات هشتگ و… نمایش داده شود.
این الگوریتم هر محتوای بارگذاری شده – عکس، متن، زیرنویس و…- در پلتفرم را تجزیهوتحلیل میکند. به عبارت سادهتر، اطلاعات مربوط به محتوا (ریلز، پست و استوری) و کاربران (علائق و رفتار در پلتفرم) را نگاه میکند تا محتوای مناسب را به افراد مناسب ارائه دهد.
بهطورکلی، الگوریتم جدید اینستاگرام باهدف افزایش رضایت و تجربه کاربران طراحی شده است. با استفاده از این الگوریتم، کاربران میتوانند محتوای مناسب برای خود را پیدا کنند و با سایر کاربران بهراحتی ارتباط برقرار کنند.
برای مثال، احتمالاً دقت کردهاید که درگذشته، اینستاگرام پستها را بر اساس زمان انتشار آنها به شما نشان میداد؛ اما حالا پستها را بر اساس الگوی دیگری به شما نشان میدهد. به عبارتی الگوریتم جدید اینستاگرام دیگر به حالت وقایعنگاری (کرونولوژی) عمل نمیکند. بلکه عاملهای دیگری مانند علاقه شما به موضوع پست، میزان ارتباط شما با صاحب حساب کاربری و… در زودتر نشان داده شدن پست به شما مؤثرتر هستند.
چند نکته مهم درباره الگوریتم جدید اینستاگرام
الگوریتم جدید اینستاگرام ۲۰۲۳ چه تغییراتی را برای کاربران به همراه دارد؟ در این مقاله به چند نکته مهم دربارهٔ این الگوریتم اشاره میکنیم:
الگوریتم جدید اینستاگرام بر اساس عوامل مختلفی مانند محتوای پست، رابطه با فالوورها، زمان انتشار و تعاملات کاربران پستها را در فید نشان میدهد. همچنین به کاربران این امکان را میدهد که دستهبندیهای مختلفی را برای فید خود انتخاب کنند. برای مثال، میتوانند فقط پستهای دوستان خود را ببینند یا پستهایی که با علایق آنها مرتبط هستند. این الگوریتم تأثیر قابلتوجهی بر روی استوریها و ریلز هم دارد. استوریها و ریلز که باتوجهبه علاقهمندیها و تعاملات کاربران انتخاب میشوند، در صفحهٔ اصلی نمایش داده میشوند.
۱– تفاوت ویدیو و تصویر
بسیاری فکر میکنند اگر بیشتر از تصویرهای ثابت، محتواهای ویدیویی منتشر کنند، اینستاگرام آنها را بیشتر به مخاطبان نشان خواهد داد. پس از پخش شایعات در این زمینه، اینستاگرام با توضیحاتی به این شایعه پایان داد. ویدیو و تصویر از نظر الگوریتم اینستاگرام نسبت به هم برتری ندارند.
اینستاگرام تلاش میکند محتوایی را به شما نشان بدهد که کاربران زمان بیشتری را برای دیدن آن صرف کردهاند. محتواهای ویدیویی طولانیتر هستند و کاربران زمان بیشتری روی آنها مکث میکنند. اگر تفاوتی میان ویدیو و تصویر وجود دارد، از رفتار کاربران ناشی میشود.
بیشتر بخوانید:
۲– تعامل (اینتراکشن) فیک
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ میتواند مواردی مانند استفاده از بات برای جمع کردن لایک و کامنت را شناسایی کند. پس تا حد امکان برای جذب فالوورهای واقعی تلاش کنید!
۳– طول کامنت
مهم نیست که کامنتها شامل چند پاراگراف باشند یا تنها یک اموجی. تمام کامنتها صرف نظر از طولشان ارزش یکسانی برای الگوریتم اینستاگرام دارند و به عنوان اینتراکشن محسوب میشوند.
۴– نوع اکانت
اگر برای تغییر اکانتتان از شخصی به بیزنسی تردید دارید، این تردید را کنار بگذارید. اینستاگرام رسما اعلام کرده است که الگوریتمش تفاوتی میان انواع اکانتها قائل نمیشود. به عبارتی، نوع اکانتی که دارید به خودی خود روی میزان نشان داده شدن محتوای شما به کاربران تاثیری ندارد.
بار دیگر در اینجا مسئله رفتار کاربران در میان است. اگر شما صاحب یک اکانت بیزنسی باشید اما کاربران مرتب با شما تعامل داشته باشند، همچنان در صدر محتواهای اینستاگرام آنها خواهید بود.
۵– ۳۰ دقیقه اول
شایعه ۳۰ دقیقه اول به مدت چند سال وجود داشت، تا این که اینستاگرام به این شایعه پاسخ داد. براساس این شایعه، میزان تعاملی که یک پست در نیم ساعت اول بعد از پست شدن دارد، در تعیین جایگاه آن در فید برای الگوریتم اینستاگرام مهم است.
اینستاگرام این شایعه را رد میکند. به عبارت دیگر، اگر پست شما در دقایق اول چندان دیده نشود، باعث نمیشود که اینستاگرام آن را به فالوورهای پیگیر شما نشان ندهد.
هرچند باید زمان پست کردن را در نظر داشته باشید. نکتهای که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
تغییرات الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۳
تغییرات مداوم الگوریتم اینستاگرام با دیوانهترین ویژگیها، یکی از بزرگترین لذتها برای علاقهمندانی است که با این پلتفرم کار میکنند. این تغییرات جذاب الگوریتم اینستاگرام، مدیران شبکههای اجتماعی و بهاصطلاح سوشالمدیا رو ملزم میکند که نهتنها انعطافپذیر باشند؛ بلکه همیشه برای بهروزرسانیهای جدید آماده باشند. به همین منظور، ما در ادامه جدیدترین تغییرات الگوریتم IG را در سال ۲۰۲۳ بیان میکنیم.
تمرکز برابر روی ویدیو و عکس
در سال ۲۰۲۲ باتوجهبه ادعاهای افرادی که با اینستاگرام کار میکردند، به نظر میرسید که بیشترین تمرکز اینستاگرام روی پستهای ویدئویی است تا تصاویر و عکسها. در واقع، کاربران احساس کردند که ویدئوها نسبت به عکسها؛ بازید، لایک، نظر و اشتراکگذاری بیشتری دارند؛ به همین دلیل باعث نارضایتی آنها شد و الگوریتم اینستاگرام را مقصر دانستند.
آمارها نشان میدهد، کاربران به همان میزان که برای تصاویر و عکسها برای لایک و کامنت زمان میگذارند، به همان میزان برای ویدیوها وقت میگذارند. این خیلی خوبه و نشان از تعادل است.
نشان دادن محتوای جدید به کاربرها
در ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۲، مدیرعامل اینستاگرام هدفهای جدید این شبکهی مجازی را برای ۲۰۲۳ اعلام کرد. یکی از اولیتهای مهم و اصلی این است که به افراد در پیدا کردن پستهای مورد علاقهاشان، کمک میکند.
با توجه به این بیانیه، الگوریتم اینستاگرام محتوا و پستهای شما را فقط به فالور و دنبالکنندگان شما نشان نمیدهد، بلکه تمایل دارد تا آنها را به افراد جدید هم به اشتراک بگذارد.
پروموت شدن محتواهایی که تعامل و مکالمه را تشویق میکنند
اولویت محتوای اوریجینال به محتوای بازنشر شده
یکی دیگر از ویژگیهای الگوریتم ۲۰۲۳ اینستاگرام، درنظرگرفتن ارزش بیشتر محتوای اورجینال و خلاقتر نسبت به محتوایی است که از دیگران بازنشر میشود. مدیرعامل اینستاگرام همچنین بیان کرد:
تلاش ما در سال جدید برای الگوریتم اینستاگرام این است که برای محتواهای اورجینال ارزش بیشتری قائل شویم تا محتوا و پستهایی که مجددا به اشتراک گذاشته میشوند.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای اکسپلور
برای اکسپلور اینستاگرام، الگوریتم، علاقه و تعامل کاربر را با محتواهای قبلی بررسی میکند و باتوجهبه آن، محتواهایی را که دنبال نمیکنید را در قسمت اکسپلور جمعآوری و به کاربر نشان میدهد. البته باتوجهبه میزان علاقهٔ کاربر برای لایک، ذخیره، بازنشر و میزان تعاملش با آن پست، محتوای اکسپلور کاربر را رتبهبندی میکند. همچنین میزان محبوبیت کلی پست و تعامل آن اکانت، یکی دیگر از مواردی است که الگوریتم اینستاگرام به آن توجه میکند. میزان تعامل اکانت برای الگوریتم نشاندهندهٔ قانع و مفیدبودن محتواهای آن اکانت است.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای فید
در این چند سال، الگوریتم فید اینستاگرام تغییرات بسیاری کرده است. حال، محتوا و پستهای قسمت فید اینستاگرام شما بر اساس اکانتهایی که دنبال میکنید و میزان احتمال تعامل شما، نمایش داده میشود. به بیان دیگر مدل الگوریتم اینستاگرام به سمت میزان علاقهمندی کابرن به محتوا تغییر کرده است. از معیارهایی هم که الگوریتم اینستاگرام برای ارزیابی این موضوع در نظر میگیرد، زمان تأمل روی پست، تعداد کامنتها، لایکها و پستها، و در نهایت تعداد بازدید پروفایل است.
زمان تامل روی پست
زمان تأمل روی پست یکی از فاکتورهای مؤثر در الگوریتم اینستاگرام است. زمان تأمل به مدت زمانی گفته میشود که کاربر روی یک پست توقف میکند و آن را مشاهده میکند. هرچه زمان تأمل روی یک پست بیشتر باشد، نشاندهندهٔ این است که کاربر به آن پست علاقهمند است و الگوریتم اینستاگرام آن را برای کاربران دیگر با علایق مشابه نمایش خواهد داد. بنابراین، برای جذب توجه کاربران و افزایش زمان تأمل روی پست، لازم است محتوای جذاب و باکیفیت ارائه دهید.
تعداد لایکها و کامنتها
تعداد لایکها و کامنتها یکی دیگر از عوامل مهم الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ است. اینستاگرام با توجه به میزان تعامل کاربران با پستها، آنها را در فید، استوری و اکسپلور رتبهبندی میکند. بنابراین، هرچه پست شما کامنت و لایک بیشتری بگیرد، احتمال دیده شدن آن توسط کاربران دیگر بالاتر میرود. البته لایک و کامنت تنها معیار الگوریتم نیست و عوامل دیگری مثل زمان انتشار، نوع محتوا، رابطه با فالوورها و غیره نیز مؤثر هستند. اما لایک و کامنت یک نشانه قوی از علاقه کاربران به پست شما است و نباید از آن غافل شوید.
تعداد سیوها
چقدر احتمال دارد پست را ذخیره کنید؟ برای افزایش محبوبیت و دیدهشدن پستهای خود در اینستاگرام، سعی کنید محتوای جذاب و ارزشمندی را ارائه دهید که کاربران را ترغیب به سیو کردن آن کند.
تعداد بازدید پروفایل
احتمال اینکه بعد از دیدن پست روی نمایه ضربه بزنید چقدر است؟ تعداد بازدید پروفایل شما در الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای فید شما تاثیر دارد. این عامل نشان میدهد که چقدر کاربران به پستهای شما علاقهمند هستند و چقدر با آنها تعامل دارند. برای افزایش تعداد بازدید پروفایل، باید محتوای جذاب و متنوع ارائه دهید و از هشتگهای مناسب استفاده کنید.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای استوری
الگوریتم استوری اینستاگرام هم بهمانند فید از سیگنالهای رتبهبندی برای ترتیب نمایش پستها استفاده میکند. به همین دلیل زمانی که اپلیکیشن اینستاگرام را باز میکنید، احتمالاً اولین استوریهای نمایشدادهشده مربوط به بهترین دوست شما است.
بهطورکلی، معیارهایی که در ترتیب نمایش استوریها تأثیر دارد؛ زمان استوری، موسیقی و استیکرهای استفاده شده و تعامل (لایک، مشارکت در نظرسنجیها و سؤالات) است.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۳ برای ریلز
الگوریتم ریلز اینستاگرام باتوجهبه اکانتهایی که دنبال میکنید و یا نمیکنید، محتواها را به شما نشان میدهد. به بیان دیگر اینستاگرام باتوجهبه کامنتهایی که برای ریلزهای دیگر گذاشتهاید، محتواهایی که در اکسپلور مشاهده کردید، محتواهایی که به اشتراک میگذارید و…؛ ریلزها را برای شما اولویتبندی میکند.
معیارهای الگوریتم هوشمند جدید اینستاگرام چیست؟
علاقه = تعامل
خیلی مشکل است که بخواهیم بگوییم کاربران به چه محتواهایی بیشتر علاقه مندند. برای تحلیل صحیح، الگوریتم اینستاگرام نیازمند پیش بینی رفتارهای آینده و شناخت الگوهای رفتاری دارد. اما چه نوع تعاملاتی مدنظر است؟
- نظرات (کامنتها)
- لایکها
- اشتراک گذاری مجدد
- بازدیدها (برای محتواهای ویدئویی)
ارتباط = تعامل + ارتباطات در زندگی واقعی
این که اینستاگرام تلاش دارد تا بهترین پست های شما را به کاربران نمایش دهد، آنچنان هم تعجب برانگیز نیست و مشخص است که الگوریتم جدید اینستاگرام برای نمایش پست . مسلما برای این کار علاوه بر تحلیل تعاملات شما با محتواهای مختلف، نیازمند ارتباطات شما در دنیای واقعی نیز هست.
اما باز یکسری نکته برای این بخش وجود دارند که عبارتند از:
- میزان لایکهای متعدد پستها و دیگر تعاملات
- اکانتهای جستجو شده توسط کاربران
- اکانتهایی که کاربران برای آنها پیام فرستادهاند
- هر مدل تعاملی که نشان دهنده ارتباط در دنیای واقعی است
همانطور که مشخص است افراد، بیشترین ارتباط و تعامل خود را اغلب با محتوای تولید شده توسط دوستان و اقوام خود دارند.
البته این که یک اکانت تعامل خیلی نزدیکی با فردی داشته باشد، ضمانتی برای بالا بودن آن اکانت در نمایشها نیست.
تازگی محتوا = زمان ارسال پست
بعضی ها فکر میکنند دیگر اگر تعاملشان خوب باشد نیازی به پست گذاشتن و فعالیت ندارند؛ در صورتیکه هر پستی یک تاریخ انقضایی هم دارد و شما باید سعی کنید که پست های جدیدی را هم انتشار بدید. وگرنه مسلم است که نمایش پست شما به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
پست هایی که برای مدت زمانی تعامل خوبی داشنتد، دیگر تعامل آنچنانی نخواهند داشت و برای و به دنبال آن جذب مخاطب جدید، باید از محتواهایی تازه استفاده کرد.
پس خیلی واضح است که چرا یکی از معیارهای مهم الگوریتم هوشمند اینستاگرام، تازه بودن محتوا است.
یک آمار بسیار جالب وجود دارد که میگوید اگر میخواهید بهترین رتبه را به دست آورید، باید حداکثر مشارکت و تعامل کاربر را در 30 دقیقه پس از ارسال پست خود داشته باشید.
البته همانطور که اینستاگرام هم تایید کرده است، این کار اجباری نیست؛ اما برای به دست آوردن بیشترین میزان تعامل و تحلیل بهترین زمان ارسال، این کار لازم است.
سر زدن به پیج، دنبال کردن، استفاده از محتوا = اطلاعات کاربر
این 3 فاکتور را نمیشود با محتوا یا تکنولوژی خاصی دستکاری کرد؛ بلکه این 3 عامل بستگی به رفتار کاربر دارد.
همه این 3 عامل، به الگوریتم جدید اینستاگرام کمک می کند تا درکی از بهترین عادات و رفتارهای کاربران داشته باشد. افراد فعال تر، مسلما محتواهای بیشتری را هم می بینند اما خیلی بعید است که در قسمت اکسپلور اینستاگرام، همه پست را دونه به دونه مشاهده کند. ممکن است به دنبال موضوعاتی خاص یا متفاوت باشد و این اینستاگرام است که باید تشخیص دهد علایق و عادات کاربر بیشتر به سمت چه نوع محتوایی است.
الگوریتم جدید و هوشمند اینستاگرام چه موقعی به ما پاداش می دهد؟
زمانی که از قابلیت هایی که اضافه میکند استفاده کنید.
بعضی ها کلا انسان هایی هستند که تغییر را دوست ندارند. چرا خب! دوست دارند با همین فرمونی که تا الان رفتن، بقیه راه رو هم بروند.
جمله معروفی است که می گوید به ترکیب برنده دست نزن! با استناد به این جمله می گویند که ای بابا تا الان که نتیجه گرفتم با این متد؛ از این به بعد هم می گیرم!! اما این حرف همیشه درست نیست و بهتره سعی کنید از جدید ترین و کارآمدترین قابلیت های اینستاگرام استفاده کنید.
موقعی که این کار را انجام دهید الگوریتم اینستاگرام با خود می گوید: این کاربر به روز هست و می خواهد قابلیت های مختلف را بررسی کند، پس من هم بهش کمک می کنم. البته نه محض رضای خدا! چون تحلیل خودش بهتر و درست تر خواهد شد.
بهینه سازی برای الگوریتم اینستاگرام
یک واقعیت مهم در مورد همه صفحات در اینستاگرام وجود دارد: هر چه زمان بیشتری را صرف برنامه کنید، فالوورها را بیشتر درگیر خود می کنید. در نتیجه توجه الگوریتم های اینستاگرام را به سمت خود جلب می کنید.
این بدان معناست که باید هر روز عکس، فیلم، استوری و محتوا را در صفحات خود منتشر کنید. حتی اگر شده روزی 2 دقیقه را برای مدیریت صفحه وقت صرف کنید. همچنین در اسرع وقت به نظرات کاربران پاسخ دهید.
اگر این کار را نمی کنید، طبق تغییرات جدید اینستاگرام صفحه شما رشدی نخواهد داشت.
الگوریتم محاسبه زمان دیدن پست ها
شاید باور نکنید اما اینستاگرام آنقدر هوشمند است که حتی زمان مشاهده پست ها توسط کاربران را نیز به دقت رصد می کند. حالا برای اینکه بفهمید فالوورها چقدر زمان صرف دیدن پست ها کرده اند، از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده کنید.
عنوان های پست کلید اصلی الگوریتم اینستاگرام هستند. اگر عنوان جذابی داشته باشید، احتمالاً کاربران زمان بیشتری برای خواندن پست صرف می کنند.
بیشتر کاربران فقط یک ثانیه بر روی هر پست وقت می گذارند. در حالی که اینستاگرام از ثانیه دوم به بعد توجه می کند. به همین دلیل است که پست های ویدئویی و تصاویر زیاد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
حتی اگر فیلمی برای انتشار ندارید، در یک پست چندین تصویر را بگنجانید. تصویر اول و دوم باید جذابیت زیادی داشته باشد. تا کاربران را برای ثانیه دوم نگه دارد.
همچنین در زمان نوشتن عناوین حتماً از روش های خلاقانه استفاده کنید تا کاربران را برای ماندن بر روی پست خود نگهدارید. می توانید عنوان را با فونت درشت بر روی تصویر یا فیلم بگذارید تا کاربر بیشتر از چند ثانیه روی آن بماند.
دوست دارید بدانید چگونه است؟
از هشتگ های دقیق و مرتبط استفاده کنید
الگوریتم اینستاگرام 2022 به نوع هشتگ توجه زیادی می کند. بدون شک یکی از مهم ترین بخش های مدیریت شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام، به مدیریت هشتگ ها مربوط می شود.
هشتگ های اینستاگرام هنوز هم راهی مؤثر برای جذب دنبال کننده های بیشتر و افزایش دسترسی کاربران هستند. اما به شرط اینکه از هشتگ های دقیق و مرتبط استفاده کنید. برای این کار می توانید از استفاده کنید.
اینستاگرام امکان عضویت در هشتگ ها را برای کاربران اضافه کرده است. به این صورت که آن ها با عضویت در یک هشتگ، به جای اینکه یک صفحه را دنبال کنند، می توانند محتواهایی از تمامی صفحات اینستاگرام را که حاوی همان هشتگ است، در قسمت فید خود مشاهده کنند.
پس وقتی شما هشتگ را به پست اضافه می کنید، طبق الگوریتم اینستاگرام 2022، شانس دیده شدن پست را برای کاربرانی که فالوور شما نیستند، افزایش می دهید.