سلامت و دانش

آیا روغن زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آفتاب نیوز:

روغن زیتون یکی از سالم ترین و مفیدترین روغن هایی است که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید. بسیاری از افراد از این روغن برای پخت و پز یا به عنوان چاشنی سالاد ، پیتزا یا ماکارونی استفاده می کنند.

طبق گفته Healthline ، از مزایای سلامتی استفاده از روغن زیتون شامل کاهش التهاب ، حمایت از سلامت قلب و کاهش فشار خون است. همچنین روغن زیتون می تواند اثرات ضد سرطانی داشته باشد و از سلامت مغز محافظت کند.

دارای ترکیباتی است که به شما در کاهش وزن کمک می کند
فواید بسیاری از روغن زیتون را می توان با پیروی از یک رژیم مدیترانه ای مشاهده کرد.

این رژیم به دلیل مصرف میوه ، سبزیجات ، غلات کامل ، آجیل ، سیب زمینی و غلات کامل شناخته شده است. در حالی که رژیم مدیترانه ای اغلب حاوی ماهی است ، منبع اصلی چربی آن روغن زیتون است و مصرف گوشت قرمز و شیرینی ها محدود است.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و حاوی پیوندهای کربن اشباع نشده در ترکیب شیمیایی آنها است. این اسیدهای چرب معمولاً در دمای اتاق مایع هستند.

نتایج این مطالعه به مدت 4 هفته نشان داد که مردان دارای اضافه وزن یا چاق که به جای چربی های کمتر اشباع شده در رژیم های خود از چربی های اشباع نشده استفاده می کردند اما نسبت به کسانی که رژیم غذایی پر چربی های اشباع می خورند ، وزن بیشتری کسب کردند. آنها در شرایطی که تغییر چشمگیری در میزان کلی چربی یا کالری وجود نداشته باشد ، آنها را دنبال می کنند ، تجربه می کنند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که وقتی نوبت به حفظ وزن سالم می رسد ، اسیدهای چرب اشباع نشده ممکن است از چربی های اشباع سود بیشتری داشته باشند.

همچنین ، در مطالعات انجام شده با حیوانات ، رژیم های غذایی حاوی چربی های اشباع نشده اشباع شده از افزایش وزن و ایجاد چربی جلوگیری می کنند.

علاوه بر این ، روغن زیتون منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​است که به دلیل توانایی آنها در کاهش وزن و حفظ وزن سالم مورد مطالعه قرار گرفته است.

تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​حاوی اسیدهای چرب از 6 تا 12 اتم کربن هستند. آنها به سرعت پوسیده می شوند و توسط کبد جذب می شوند ، جایی که می توانند برای انرژی استفاده شوند.

در حالی که چندین مطالعه اثرات مثبت تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​بر کاهش وزن را نشان داده اند ، چندین مطالعه دیگر هیچ تاثیری در بر نداشته اند.

با این حال ، مطالعه ای با مقایسه تری گلیسیریدهای زنجیره ای متوسط ​​با تری گلیسیریدهای زنجیره ای طولانی نشان داد که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​به تولید هورمون های تنظیم کننده اشتها ، مانند پپتید YY ، که باعث افزایش سیری می شود ، کمک می کند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که تری گلیسیریدهای زنجیره ای متوسط ​​می توانند با افزایش کالری سوزی و چربی سوزی به کاهش وزن کمک کنند.

نحوه استفاده از روغن زیتون برای کاهش وزن
روغن زیتون ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد ، اما به نظر می رسد بیشترین فایده را در صورت استفاده از روش ها و مقادیر خاصی داشته باشید.

در حالی که برخی افراد ادعا می کنند که ماساژ روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند ، اما هیچ تحقیق برای پشتیبانی از این ایده وجود ندارد. تحقیقات نشان داده است که چنین ماساژ می تواند به افزایش وزن در نوزادان نارس کمک کند.

ادعای دیگر این است که ترکیب روغن زیتون و آب لیمو می تواند به شما در کاهش وزن سریع کمک کند. اما این به احتمال زیاد به این دلیل است که روغن زیتون اغلب به عنوان پاک کننده استفاده می شود ، که معمولاً منجر به دریافت کالری بسیار کم و در نتیجه از دست دادن چربی و ماهیچه ها می شود.

با این حال ، روغن زیتون ، که در رژیم غذایی سالم گنجانده شده است ، داستان دیگری دارد.

یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون حاوی 119 کالری و 13.5 گرم چربی است. در رژیم کم کالری ، این می تواند به سرعت کالری و چربی شما را افزایش دهد ، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از افزایش وزن ، مقدار محدودی روغن زیتون اضافه کنید.

یک بررسی منظم از 11 مطالعه انتخاب شده به طور تصادفی نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون برای حداقل 12 هفته منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به گروه کنترل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا