سلامت و دانش

آیا مصرف خوراکی‌های چرب باعث کاهش تمرکز می‌شوند؟

طبق این گزارش شفافاین مطالعه که در ژورنال آمریکایی Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است ، شواهد بیشتری در مورد رابطه روده و مغز ارائه می دهد. این تحقیق همچنین دلیل دیگری برای کاهش مصرف چربی اشباع شده در مواد غذایی ارائه می دهد.

چربی های اشباع شده

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده توصیه می کند میزان دریافت چربی های اشباع شده از منابع حیوانی مانند گوشت گاو ، طیور و لبنیات را کاهش دهند.

یک مطالعه سال 2018 که در ژورنال BMJ در مورد نقش چربی در سلامت انسان منتشر شده است ، نشان داد که با جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های اشباع نشده (از جمله روغن های گیاهی) می توان خطر ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس قلب را کاهش داد.

علاوه بر این ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ارتباط بین روده فرد – به خصوص معده و روده – و مغز فرد (و عملکرد شناختی) وجود دارد. آنچه دانشمندان آن را شافت روده و مغز می نامند.

غذاهای پر چربی

در این مطالعه محققان به بررسی تأثیر چربی اشباع شده بر میزان غلظت کوتاه مدت شخص پرداختند. محققان برای بررسی این مطالعه به داده های جمع آوری شده از مطالعات دیگر در مورد تأثیر رژیم غذایی پر چربی اشباع بر التهاب و خستگی در زنان مبتلا به سرطان نگاه کردند.

در روز ارزیابی ، هر یک از 51 شرکت کننده تحت آزمایش آزمایش عملکرد مداوم برای شناسایی سطح غلظت خود بودند. در این آزمایش میزان تمرکز ، توجه مداوم و زمان واکنش اندازه گیری می شود.

شرکت کنندگان در این مطالعه یکی از دو غذا ، سوسیس بوقلمون و آبگوشت را خوردند. هر دو غذای حاوی 60 گرم چربی هستند – یکی حاوی چربی اشباع زیاد و دیگری حاوی روغن آفتابگردان است که در چربی اشباع کم است. پس از گذشت پنج ساعت ، شرکت کنندگان تست عملکرد مداوم دیگری را انجام دادند و سپس ، یک تا چهار هفته بعد ، شرکت کنندگان برای انجام آزمایش برگشتند ، اما این بار مصرف غذایی خود را تغییر دادند.

قبل از روز ارزیابی ، شرکت کنندگان سه بار استاندارد غذا خوردند و 12 ساعت قبل از خوردن یک غذای پرچرب چیزی نخوردند. محققان همچنین به عوامل مختل کننده ای که می تواند بر میزان نسبی عملکرد شناختی در فرد تأثیر بگذارد ، تحقیق کردند.

عملکرد شناختی کاهش یافته است

محققان دریافتند افرادی که غذاهای پر چربی اشباع می خورند عملکرد بدتری در تست عملکرد معمولی دارند. طبق گفته مدیسون آنالیز ، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو ، این مطالعه نشان داد که اثرات خوردن یک غذای چربی اشباع شده بالا بر عملکرد شناختی بیشتر از خوردن یک رژیم غذایی کم چربی بوده است. محققان همچنین به بررسی اثرات مشکلات روده بر غلظت افراد بعد از خوردن غذاهای چرب پرداختند.

برای این کار ، آنها به سطح نشانگرهای اندوتوکسیک در خون شرکت کنندگان نگاه کردند. به نظر می رسد این نشانه ها هنگام اختلال در سلامت روده فرد در خون وجود دارد. در حالی که تحقیقات توضیح نمی دهند که چرا غذاهایی که دارای چربیهای اشباع زیاد است ، تأثیرات منفی بر عملکرد شناختی می گذارد ، مدیسون خاطرنشان می کند که خوردن این غذاها می تواند التهاب را افزایش دهد ، که این امر همچنین بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. به گفته مدیسون ، اسیدهای چرب به طور مستقیم با مغز تعامل دارند.

منبع: اخبار پزشکی امروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا