سلامت و دانش

ابعاد روانی دخالت اطرافیان در زندگی زوجین نابارور

زوج های نابارور به دلیل ناباروری و مشکلات درمانی استرس زیادی را متحمل می شوند و گاهی اطرافیان با سوالات مکرر و مطالبات و توصیه های همیشگی فشار را چند برابر می کنند در حالی که حدود 20 درصد از زوج ها با این مشکل مواجه هستند.

به گزارش دکترنامه، دکتر. بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو تیم ویژه مرکز درمان ناباروری ابن سینا در این باره می گوید: ناباروری در نگاه اول یک مشکل یا بیماری جسمی به نظر می رسد، اما ابعاد روانی، اجتماعی و فرهنگی گسترده ای دارد. این بعد کم و بیش به بافت فرهنگی هر جامعه بستگی دارد. بدیهی است که ناباروری نیز مانند هر بیماری دیگری باعث ایجاد استرس روانی در زوج های نابارور می شود. زایمان و تولید مثل همیشه امری عادی بوده است و هر زن و مرد متاهل تصور می کند که به طور طبیعی صاحب فرزند می شود. وقتی این اتفاق نمی افتد، فشار زیادی به شریک زندگی وارد می شود و روند پذیرش ناباروری و تشخیص و درمان آن برای آنها یک فرآیند استرس زا است.

وی افزود: اکنون اگر یک زوج نابارور در جامعه ای زندگی می کنند که ناباروری تابو و عقیم است و در فرهنگ آن جامعه ناباروری به عنوان یک کمبود و معلول تلقی می شود، این استرس ها چند برابر می شود و زوج نابارور می شود. علاوه بر استرس‌ها و اضطراب‌های ناشی از ناباروری و درمان باید به رفتار و واکنش دیگران نیز توجه کرد، بنابراین فرهنگ و اطلاعات کافی در این زمینه بسیار مهم است و رفتارهای نادرست و نادرست را بررسی می‌کنیم. استرس در برخورد با زوج های نابارور

این روانپزشک با برشمردن برخی از رفتارهای رایج در برخورد با همسر نابارور، گفت: معمولاً بعد از گذشت چندین سال از زندگی مشترک یک زوج، اطرافیانشان می پرسند چرا بچه دار نمی شوی، کی بچه دار می شوی. ؟ بچه ها؟»، «سنت شما بالاست.» «آیا این موضوع ادامه دارد، خیلی دیر نشده است؟» جالب اینجاست که در فرهنگ ما چنین سوالاتی بدیهی تلقی می شود. این نوع مواجهه و بررسی تنها به ناباروری محدود نمی شود، پرس و جو در مورد مسائل شخصی دیگر نیز در بیشتر مراودات ما رایج است، مثلاً می توانیم به راحتی از یک دختر جوان بپرسیم که چرا ازدواج نکرده ای یا از دوستان و آشنایان بپرسیم که چه چیزی. اگر چه این موضوع یک حریم خصوصی است و اکثر مردم دوست ندارند در مورد این موضوع با افراد دیگر صحبت کنند.

یکی از اعضای تیم ویژه مرکز درمان ناباروری ابن سینا در ادامه توضیح داد: در کنار کنجکاوی و پرسش های مداوم، ابراز عطوفت و ندامت و رفتار دلسوزانه نیز از جمله رفتارهایی است که به زوج های نابارور آسیب می رساند. درست است که بیشتر این واکنش ها ناشی از همدردی و محبت است، اما باید مراقب آثار و عواقب آن نیز باشیم. محبت، عزت نفس شرکای نابارور را از بین می برد و برای آنها استرس ایجاد می کند. بنابراین، اگرچه نیت ما از این رفتارها مهربانی است و قصد همدردی داریم، اما چون درست و در زمان مناسب آنها را انجام نمی دهیم، نتیجه معکوس دارد. ما باید همیشه دو چیز را به خاطر بسپاریم. اولاً، همدلی با شفقت متفاوت است و ما هرگز نباید به گونه ای رفتار کنیم که ابراز همدردی کنیم تا طرف مقابل احساس ضعف، ناتوانی یا حقارت کند. ثانیاً ابراز همدردی باید به درستی و در زمان مناسب انجام شود. اگر یک زوج نابارور نیاز به همدلی و حمایت داشته باشند، مطمئناً برای دوستان و بستگانی که احساس صمیمیت و اعتماد دارند متاسف خواهند شد. اگر خودشان حرفی از ناباروری نمی زنند یا نمی خواهند صحبت کنند، نباید از سر دلسوزی با آنها صحبت کنیم.

وی رفتارهای نامناسب دیگر در برخورد با همسران نابارور را مقصر دانست و گفت: متأسفانه وقتی عده ای متوجه مسائل ناباروری می شوند به اشکال مختلف آنها را مقصر بروز این مشکل می دانند. جملاتی مانند «قبلاً در خانواده ناباروری نداشتیم»، «چرا دنبال دارو و دارو نمی روی»، «احتمالا به سلامتی و تغذیه خود اهمیت نمی دهید» و «باید دو یا سه نوه داشته باشیم. اکنون.» از مصادیق جملات حقیر هستند. در چنین مواردی نامیده می شود. واضح است که گفتن این کلمات نه تنها مفید نیست، بلکه باعث رنجش و اضطراب در شریک زندگی می شود. بنابراین باید مراقب عواقب و پیامدهای روانی گفتار و رفتار خود باشیم.

این روانپزشک افزود: یادآوری این نکته ضروری است که اعضای خانواده مانند والدین و خواهر و برادر با شریک نابارور با عوارض بیشتری مواجه می شوند. اعضای خانواده از روی نگرانی و محبت، اغلب از شرکای نابارور در مورد روند تشخیص و درمان می پرسند، پزشکان و درمان های مختلف را پیشنهاد می کنند یا در جلسات و جلسات خود در مورد آنها صحبت می کنند. والدین دائماً در مورد رویای داشتن نوه صحبت می کنند یا نشان می دهند که یک خانواده چندین نوه دارد. این برخورد و حرفه، زوج های نابارور را در موقعیت بسیار سختی قرار می دهد.

وی تاکید کرد: این که همیشه باید به سوالات، نظرات، توصیه ها و خواسته های جزئی خانواده پاسخ می دادند، استرس روحی زیادی را به آنها وارد می کرد. ما همیشه به زوج های نابارور توصیه می کنیم که در مورد جزییات روند درمان خود با خانواده خود صحبت نکنند، اما باید به خانواده ها نیز توصیه کنیم که پیگیری کنند و کمتر سوال بپرسند و به خصوص در مورد ناباروری فرزندان یا خواهر و برادر خود صحبت نکنند.

وی با تشریح پیامدهای رفتار نامناسب اطرافیان زوج های نابارور، گفت: همان طور که گفته شد، رفتار نامناسب با همسران نابارور مانند حواس پرتی و کنکاش، رفتار و گفتار محبت آمیز و سرزنش و تحقیر، استرس و فشار روانی شدید بر همسران است. زوج های نابارور». این وضعیت باعث می شود که زوج های نابارور ترجیح دهند کمتر در جمع ظاهر شوند، بنابراین کمتر در معرض این رفتار قرار می گیرند و به تدریج منزوی می شوند. این انزوا خود باعث افسردگی، اضطراب و افزایش استرس می شود. در واقع اساس اصلی همدلی این است که بتوانیم خود را در جای دیگری قرار دهیم و به گونه ای رفتار کنیم که دوست داریم در شرایط مشابه با ما رفتار شود. بنابراین باید مراقب بود که با پرسش های مکرر، همدردی های نامناسب، اشتباهات زبانی و زخم، عرصه را بر شریک های نابارور تنگ نکنیم و آنها را به انزوا و افسردگی نکشیم.

به گزارش مرکز درمان ناباروری ابن سینا، قربانی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه تشخیص و درمان ناباروری با کشورهای پیشرفته همتراز هستیم؛ اما نیازمند تغییرات جدی در ابعاد روانی، اجتماعی و فرهنگی ناباروری هستیم. در مورد ناباروری افزایش یافته و فرهنگ رعایت حریم خصوصی به تدریج در حال گسترش است، همچنان نیازمند آموزش و توسعه فرهنگی در این زمینه هستیم.هدف اصلی مرکز درمان ناباروری ابن سینا از برگزاری کمپین ناباروری و فرهنگ عمومی جلب توجه مردم و رسانه ها به اهمیت ابعاد فرهنگی و اجتماعی ناباروری و تلاش برای اصلاح باورهای نادرست و ناسازگاری، استرس و رفتار مضر با شرکای نابارور. رسانه ها می توانند با تولید محتوای آموزشی جذاب و مانند همیشه پیشرو بودن در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند. حوزه آموزش و فرهنگ

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا