سلامت و دانش

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا از نظر وسعت و غنای آثار خود ، هم در شرق و هم در غرب مورد توجه بوده است و این باز هم به لطف دانشمندان منصف و ممتاز غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در مورد این آثار معجزه آسا کرده اند. در هر سنی امروز به س questionsالات علمی و فلسفی پاسخ دهید.

تقریباً در همه کشورهای مهم جهان ، از ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه گرفته تا الجزایر ، هند و پاکستان و در ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه در ایران نوشته ایم نیست.

یکی از دوره های اجباری ما در مورد فلسفه دکارت در آغاز انقلاب و در طول جنگ اجباری بود ، زمانی که من در فرانسه برای یک برنامه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه خوزه در حال تحصیل بودم. معلم ما دکتر است. دومینیک لوکور، یکی از برجسته ترین دکارت ها در فرانسه، این درس را آموزش داد. در روز اول کلاس این سوال را مطرح می کند: چرا دکارت با سایر فیلسوفان فرانسوی چه قبل و چه بعد از خود متفاوت است و آیا او در واقع تافته ای جداگانه است؟ بگذارید در پرانتز بگویم که فرانسوی ها همیشه خود را عقل گرایان معرفی کرده اند و این عقل گرایی را نیز به دکارت نسبت می دهند.

با این سوال سکوت بر کلاس حاکم شد. برخی از دانشجویان پاسخ هایی دادند که مورد قبول استادان قرار نگرفت. بعد خود معلم با جواب عجیبش کلاس را متشنج کرد که من را هم متعجب کرد. آن روزها مصادف با روزهای آغازین انقلاب و جنگ اجباری بود و رسانه های فرانسوی اخبار مربوط به جنگ و انقلاب ایران را شبانه روز با جزئیات پخش می کردند و در مورد آنها به تفصیل بحث می کردند. معلم گفت: اگر ریشه های عناصر انقلاب ایران را ردیابی کنید ، به مذهب شیعه خواهید رسید ، که برخلاف سایر مذاهب اسلامی انقلابی است و همیشه با پادشاه و حاکمان در تضاد است و آنها را به رسمیت نمی شناسد. ابن سینا ، فیلسوف بزرگ ایرانی ، که غرب قرون وسطایی مدیون دانش و فلسفه خود است ، نیز متعلق به همان مذهب انقلابی شیعه است. وی به دلیل وابستگی به این دین انقلابی ، با حاکمان زمان خود قدرت گرفت و از شهر و ایالت اخراج شد. »

وی ادامه می دهد: “من فکر می کنم دکارت ، که یکی از خوانندگان آثار فلسفی ابن سینا به زبان لاتین بود ، نه تنها در علم و فلسفه ، بلکه در شیوه زندگی خود نیز تحت تأثیر سلف ایرانی خود ، بنیاد فلسفی دکارت قرار داشت. من ، “او نتیجه می گیرد ، تحت تأثیر کارهای فلسفی ابن سینا در مورد انسان معلق قرار داشت. با وجود این بهره برداری های علمی و فلسفی ، می بینیم که دکارت در طول زندگی خود بیقرار بود و از شهر به شهر و از کشوری به کشور فرار می کرد تا خانه امنی بیابید و در سایه آن تحقیق کنید و در این رفتار بخواهید از ابن سینا الگو بگیرید.»

سر کلاس خیلی خوشحال شدم که استاد اینقدر از ابن سینا تعریف کرد، اما متاسفم که ما ایرانی ها نتوانستیم نمونه ای از کار فرانسوی دکارت را برای ابن سینا بسازیم. همین امر باعث شد که به فکر نوشتن کتابی درباره ابن سینا با نگاهی جدید به برنامه های تحقیقاتی آینده ام باشم.

پس از اتمام تحصیلاتم به ایران بازگشتم و در حین تحقیق در دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحقیق درباره علمای اسلام در ایران پرداختم. در حال حاضر ، دکتر مهدی گلشنی ریاست پژوهشکده را بر عهده دارد و من چندین نسخه ویژه درباره خیام و خواجه نصیر منتشر کرده ام. پس از آن ، پروژه ابن سینا را بر عهده گرفتم و مقالاتی را از داخل و خارج از ایران درخواست کردم تا این کتاب منتشر شد. علمای بزرگ ابن سینا تاکنون بیشتر به متافیزیک و عرفان ابن سینا پرداخته اند; اگر در غرب جنبه های دیگر ابن سینا مانند ریاضیات ، نجوم ، کیهان شناسی ، موسیقی مورد مطالعه قرار می گیرد ، من مایلم با ارائه ترجمه این آثار به ابن سینای معاصر در کشورم روی آورم. نویسندگان و مترجمان این کتاب نویسندگان و متخصصان برجسته ای در زمینه تحقیقات خود هستند. ساسان سپنتا ، نویسنده ایرانی و آقای مائورو زونتا ، نویسنده فرانسوی درگذشت. آنها گفتند که نمی توانند انتشار مقاله خود را تماشا کنند.

آقای. قسام فینیانوس ، نویسنده سوری یکی از مقالات ، به دلیل حملات داعش و گروه های تروریستی در سوریه ، محل زندگی خود را ترک کرد و من در حال حاضر از او اطلاعی ندارم. یکی از مقالات عالی این کتاب متعلق به دکتر است. گلشنی و شاگردش دکتر جمالی که درباره آگاهی و رابطه ذهن و مغز از دیدگاه ابن سینا است. من همچنین دو مقاله درباره آثار نجومی ابن سینا ، یکی به زبان فارسی و دیگری به زبان فرانسه نوشته ام که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. ما همچنین مقالاتی در مورد منطق شیوه ها از دیدگاه ابن سینا توسط منطق دانان خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقاله نیز دیدگاه های جدیدی در زمینه منطق ابن سینا دارد.

دلیل انتخاب نگارش کتاب درباره ابن سینا نه تنها دانش ابن سینا ، بلکه نقشی بود که این نابغه بزرگ در تمدن اسلامی ایفا کرد. او خود یک مدل تمدن است ، مشکل را در همه چیز ببینید! به عنوان مثال ، اگر زندگی نامه برخی از دانشمندان را در شرق و غرب مطالعه کنید ، خواهید دید که برای پیشبرد اهداف علمی ، گاهی اوقات مجبور می شوند برخی از خواسته های قلبی خود را رها کرده و از فرمان پادشاهان یا اطاعت کنند. حاکمان. آنها عده ای که فقط علم دارند و از اخلاق و دین بی بهره اند، به دلیل دلبستگی به زندگی مادی و مال دنیا، علم خود را در خدمت دشمنان بشریت قرار می دهند.

یکی دیگر از ویژگیهای ابن سینا این است که وی با دانش زمان خود محاصره شده بود. امروزه به دلیل گسترش علم و ظهور دانش جدید ، برخی معتقدند که برخلاف گذشته ، باید فقط در یک علم تخصص داشت و زندگی بشر برای مطالعه چندین علم برای محققان معاصر کافی نیست؛ اما آنها همچنین اغلب قادر به نوآوری و کاوش در همان حوزه تخصص نیستند. من با برخی از این اساتید هم در دانشگاه صنعتی شریف و هم در دانشگاه های دیگر ملاقات کرده ام و متوجه شده ام که آنها فقط موضوعات اساسی ادبیات ، دین ، ​​فلسفه و سیاست کشورشان را نادیده نگرفته اند. آنها همچنین در زمینه تخصص خود ابتکار عمل ندارند. به عنوان مثال ، من یک استاد ریاضیات را می شناسم که در جبر خوب است اما وارد بحث های هندسی نمی شود و برعکس ، اگر ابن سینا را مطالعه کنید ، از محیط اطراف او در رشته های مختلف شگفت زده خواهید شد!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علوم دانشگاه یادداشت هایی را در مورد ضرورت توجه بیشتر به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ برای ما ارسال کرده اند که در ادامه می خوانید. ما ایرانیان دانشمندان و فیلسوفان بزرگ خود را بطور کلی و ابن سینا را بطور خاص آنطور که باید و شاید نمی شناسیم و این عدم آگاهی مانع از عرضه کالاهای ارزشمند خود به بازار جهانی شده است. از سوی دیگر غربی ها در این زمینه از ما پیشی گرفته اند. ابن سینا ، از نظر وسعت و غنای آثار خود ، هم در شرق و هم در غرب مورد توجه بوده است ، و این بار دیگر به لطف دانشمندان برجسته و ممتاز غربی است که شب و روز خود را صرف تحقیق در مورد این آثار کرده اند. عجایب. در هر سنی امروز به س questionsالات علمی و فلسفی پاسخ دهید. تقریباً در همه کشورهای مهم جهان ، از ایالات متحده ، انگلیس و فرانسه گرفته تا الجزایر ، هند و پاکستان و در ابن سینا برگزار شده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه در ایران نوشته ایم نیست. انگیزه اصلی من برای تدوین این کتاب ترجمه و انتشار برخی از این مقالات بود و شما با مرور مقالات این کتاب با من موافقت خواهید کرد.

23302

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا