عمومیکسب و کار ویژه

اجزای تشکیل دهنده ژنراتور

موتور دیزل وسیله ای است که انرژی مکانیکی حاصل از منابع خارجی را به برق قابل استفاده تبدیل می کند. دیزل ژنراتورها برای تامین برق در مواقع قطع برق و جلوگیری از وقفه در عملیات روزانه یا اختلال در عملیات تجاری استفاده می شوند.

دیزل ژنراتورها را می توان در انواع پیکربندی های الکتریکی و فیزیکی برای استفاده در زمینه های مختلف استفاده کرد. در این مقاله به نحوه عملکرد دیزل ژنراتور، اجزای اصلی آن و عملکرد آن به عنوان منبع ثانویه برق برای مصارف مسکونی و صنعتی می پردازیم.

اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور

اجزای اصلی دیزل ژنراتور را می توان به شرح زیر تقسیم کرد:

موتور موتوردار

دینام (ژنراتور)

سیستم های تامین سوخت (مخزن دیزل ژنراتور)

تنظیم کننده ولتاژ

سرمایش و تهویه

سیستم های روغن کاری

شارژر باطری

صفحه کنترل

مونتاژ/قاب اصلی (قاب دیزل ژنراتور)

جزئیات قطعات اصلی دیزل ژنراتور به شرح زیر است.

(1) موتور ژنراتور

موتور ژنراتور منبع قدرت مکانیکی دیزل ژنراتور است.

توان موتور دیزل می تواند با حداکثر توان خروجی ژنراتور (دیزل ژنراتور) نسبت مستقیم داشته باشد.

هنگام انتخاب یک موتور دیزلی خوب برای دیزل ژنراتور ما باید عوامل زیادی را در نظر گرفت.

2 نکته اصلی هنگام انتخاب موتور دیزلی برای استفاده در دیزل ژنراتور:

نوع سوخت مصرفی دیزل ژنراتور

انواع سوپاپ موتور دیزل ژنراتور

(2) دینام (یک ژنراتور)

تک ژنراتور یا دینام (همچنین به عنوان “genhead” شناخته می شود) بخشی از ژنراتور دیزل است که برق را از سیگنال ورودی مکانیکی از موتور دیزل ژنراتور تولید می کند.

ژنراتور از مجموعه ای از قطعات ثابت و متحرک در یک جعبه تشکیل شده است. این قطعات به طور خودکار به یکدیگر متصل می شوند. این باعث ایجاد یک حرکت نسبی بین میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی می شود. بر روی آن برق تولید خواهد شد

ویژگی های ژنراتور عبارتند از:

(الف) استاتور – این بخش ژنراتور ثابت در یک ژنراتور دیزلی است. این شامل یک سری هادی های الکتریکی در سیم پیچ های روی یک هسته فلزی است.

ب) روتور – جزء متحرکی است که میدان مغناطیسی دوار تولید می کند که یکی از سه نوع زیر است:

1. با القاء: این روش به ژنراتورهای بدون جاروبک معروف است و اغلب در ژنراتورهای بزرگ استفاده می شود.

2. با آهنرباهای دائمی – این یک جزء رایج در مجموعه های ژنراتور کوچک است.

3. استفاده از یک محرک – یک محرک کوچک از منبع جریان مستقیم (DC).

روتور یک میدان مغناطیسی متحرک در استاتور ایجاد می کند که باعث ایجاد اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های استاتور می شود. این عمل منجر به تولید جریان متناوب (AC) در خروجی دیزل ژنراتور می شود.

هنگام انتخاب ژنراتور برای ژنراتور دبزل، باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

1. بدنه فلزی و بدنه پلاستیکی – تمام ساختار فلزی دوام ژنراتور را تضمین می کند. محفظه پلاستیکی ژنراتور بر روی قسمت های متحرک دینام تاثیر می گذارد که باعث افزایش سایش در طول زمان می شود. این بسیار خطرناک است.

2. طراحی بدون برس – جایگزین هایی که از برس استفاده می کنند نیاز به نگهداری کمتری دارند و قدرت بهتری تولید می کنند.

(3) سیستم سوخت دیزل ژنراتور

حجم مخزن سوخت معمولاً برای کارکردن دیزل ژنراتور به طور متوسط ​​8-6 ساعت کافی است. در مورد یک دیزل ژنراتور کوچک، مخزن سوخت بخشی از شاسی دیزل ژنراتور است یا در بالای قاب دیزل ژنراتور نصب شده است. استفاده از دیزل ژنراتور در یک زمینه تجاری ممکن است منجر به ساخت و نصب یک مخزن سوخت خارجی در کنار دیزل ژنراتور شود.

مشخصات کلی سیستم های سوخت دیزل ژنراتور شامل موارد زیر است:

اتصالات مخزن سوخت دیزل ژنراتور به لوله موتور: خط تامین سوخت از باک به موتور و خط برگشت سوخت از موتور به باک.

دریچه مخزن سوخت: مخزن سوخت یک لوله دریچه ای است که از فشار یا خلاء در هنگام پر شدن و تخلیه از خودرو جلوگیری می کند.

اتصال سرریز مخزن سوخت به لوله تخلیه

پمپ سوخت: برای انتقال سوخت از باک اصلی به مخزن فعلی استفاده می شود، پمپ بنزین معمولاً با برق کار می کند.

جداکننده سوخت / فیلتر بنزین: این فیلتر سوخت مایع است که برای محافظت از سایر اجزای دیزل ژنراتور در برابر خوردگی و آلودگی طراحی شده است.

انژکتور سوخت: این قسمت میزان سوخت مایع و تزریق مورد نیاز برای محفظه های احتراق موتور را تنظیم می کند.

هشدار: هنگام پر کردن مخزن سوخت، از تماس بین نازل و مخزن سوخت اطمینان حاصل کنید تا از جرقه جلوگیری شود.

(4) تنظیم کننده ولتاژ

همانطور که از نام این بخش پیداست، برای تنظیم ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور طراحی شده است. روش زیر برای هر یک از قطعات نقش موثری در فرآیند تنظیم ولتاژ دارد.

تنظیم کننده ولتاژ: تبدیل ولتاژ AC به جریان DC – تنظیم کننده ولتاژ برای تبدیل قسمت کوچکی از خروجی ژنراتور به ولتاژ AC و تبدیل آن به جریان DC.

سیم‌پیچ‌های محرک: تبدیل DC به AC – سیم‌پیچ‌های محرک در هنگام تولید جریان متناوب مانند سیم‌پیچ‌های اولیه و کوچک استاتور کار می‌کنند. سیم پیچ های تحریک واحدهایی هستند که به عنوان یکسو کننده های دوار شناخته می شوند.

یکسو کننده های دوار: تبدیل جریان به جریان AC به جریان DC – جریان AC تولید شده توسط سیم پیچ های تحریک را اصلاح می کند و آن را به جریان DC تبدیل می کند. این جریان DC روتور/آرمیچر را تغذیه می کند که میدان الکترومغناطیسی روی روتور/آرمیچر ایجاد می کند.

روتور/آرماتور: تبدیل ولتاژ DC به AC: روتور/آرمیچر اکنون ولتاژ AC را در سیم پیچ های استاتور ژنراتور تقویت می کند، که اکنون به عنوان تقویت کننده ولتاژ خروجی AC عمل می کند.

(5) سیستم خنک کننده و اگزوز

سیستم خنک کننده: استفاده مداوم از دیزل ژنراتور باعث گرم شدن اجزای مختلف آن می شود. سیستم خنک کننده و تهویه برای هدایت گرمای تولید شده توسط دیزل ژنراتور به بیرون مهم است.

گاهی اوقات از آب به عنوان خنک کننده برای دیزل ژنراتورها استفاده می شود، اما این عمدتاً محدود به شرایط خاص است، مانند دیزل ژنراتورهای کوچک در کاربردهای کم توان یا واحدهای بسیار بزرگ بیش از 2250 کیلو وات و بالاتر. گاهی اوقات از هیدروژن برای خنک کردن سیم پیچ های استاتور دیزل ژنراتورهای بزرگ استفاده می شود. هیدروژن گرما را بهتر از سایر مبردها جذب می کند.

برای دیزل ژنراتورها، سطح مایع خنک کننده باید روزانه بررسی شود. سیستم خنک کننده و پمپ آب باید بعد از هر 600 ساعت تمیز شود و فیلتر هوا پس از هر 2400 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور تمیز شود. دیزل ژنراتور باید در فضای باز و دارای تهویه قرار گیرد. فضای معمولی حداقل 3 فوت در دو طرف دیزل ژنراتور اجازه گردش هوای آزاد را می دهد.

سیستم اگزوز: گازهای خروجی از دیزل ژنراتورها حاوی مواد بسیار سمی هستند و باید به درستی مدیریت شوند. بنابراین، لازم است یک سیستم اگزوز مناسب برای گازهای خروجی ارائه شود.

لوله های اگزوز معمولا از چدن، آهن نرم یا فولاد ساخته می شوند. لوله های اگزوز معمولا با یک کانکتور انعطاف پذیر به موتور دیزل متصل می شوند و قسمت اگزوز دیزل ژنراتور به بیرون از خانه امتداد می یابد. مطمئن شوید که سیستم اگزوز دیزل ژنراتور به تجهیزات دیگر متصل نیست.

(6) سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور

یک دیزل ژنراتور شامل قطعات متحرک بسیاری است، برای افزایش عمر قطعات و اطمینان از عملکرد صحیح دیزل ژنراتور، از سیستم روانکاوی مراقبت کنید. سطح روغن در مخزن روانکاو باید هر 8 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور بررسی شود. همچنین باید نشت روغن را کنترل کنید و هر 500 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور روغن را تعویض کنید.

(7) شارژر باتری

شارژ باتری با دیزل ژنراتور باید با دقت زیاد و با توجه به ولتاژ آن انجام شود. اگر ولتاژ خواندن خیلی کم باشد، باتری ها در حال شارژ شدن هستند. اگر شیر ولتاژ شناور بیش از حد بالا باشد، عمر باتری را کاهش می دهد. شارژرهای باتری معمولا از فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از خوردگی ساخته می شوند. ولتاژ خروجی DC شارژر باتری 2.33 ولت در هر سلول است که نشان دهنده ولتاژ دقیق باتری های سرب اسیدی است. شارژر باتری DC جداگانه به ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور متصل است.

(8) پانل کنترل موتور دیزل

این رابط کاربری دیزل ژنراتور است که شامل ابزارهای مدیریت و کنترل، از جمله پریز برق و کنترل ولتاژ است. تولید کنندگان مختلف دیزل ژنراتور برای کمک به شما در کنترل دیزل ژنراتورها، تابلوهای کنترل متفاوتی تولید می کنند که برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

تنظیمات شروع و توقف دیزل ژنراتور – پانل های کنترل استارت خودکار به طور خودکار دیزل ژنراتور را در صورت قطع برق راه اندازی می کنند.

گیج موتور: ابزارهای اندازه گیری پارامترهای موتور دیزل را نشان می دهد. پارامترهای مهمی مانند فشار روغن، دمای مایع خنک کننده، ولتاژ باتری، سرعت موتور دیزل و مدت زمان کارکرد. اندازه گیری و نظارت مداوم بر این پارامترها به شما این امکان را می دهد که دیزل ژنراتور را هنگامی که از سطح استاندارد فراتر رفت خاموش کنید.

موتور ژنراتور: همچنین دارای صفحه کنترل ژنراتور برای اندازه گیری جریان خروجی، ولتاژ و فرکانس دیزل ژنراتور می باشد.

سایر کنترل ها: کلید انتخاب فاز، کلید فرکانس و کلید کنترل موتور (حالت خودکار).

(9) دیزل ژنراتور داخلی

دیزل ژنراتور پرتابل یا ثابت است، به طور کلی تمامی تجهیزات فوق بر روی پلت فرم یا همان شاسی در دستگاه مولد برق قرار می گیرند.

اطلاعات بیشتر: https://evol-power.ir/

دکمه بازگشت به بالا