عمومیکسب و کار ویژه

علت خرابی موتور لباس شویی

با سرویس به موقع ماشین لباسشویی و استفاده درست از آن می توانید تا سالیان طولانی بدون هیچ ایرادی از آن استفاده کنید. اما اگر یکی از قطعات مهم آن یعنی، خراب شود، کل سیستم لباسشویی از کار می‌افتد و دیگر امکان استفاده از آن را نخواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل و علائم خرابی موتور ماشین لباسشویی بپردازیم؛ همچنین در مورد این قطعه مهم بیشتر توضیح دهیم.

انواع موتور ماشین لباسشویی و کارکرد آن

موتور ماشین لباسشویی مثل قلب دستگاه عمل می کنند. یعنی همه فعالیت‌های ماشین لباسشویی از موتور شروع می‌شود. پس اگر موتور خراب شود، کل سیستم ماشین لباسشویی از کار خواهد افتاد. موتور لباسشویی ها دارای عملکرد ها و انواع مختلفی هستند. در ادامه با انواع موتورهای ماشین لباسشویی و ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

  • موتور لباس شویی بدون تسمه (دیجیتالی)
  • موتور ماشین لباسشویی تسمه‌ای (معمولی)

موتور ماشین لباسشویی تسمه‌ای

موتور تسمه ای لباسشویی به موتور زغالی معروف است. این موتور در حین انجام کار و شست و شو، لرزش و سر و صدای زیادی تولید می کند. قیمت این گونه ماشین لباسشویی هایی که از این مدل موتور استفاده شده است، پایین است. سیستم ساده این مدل موتور ها، سبب شده که تعویض و تعمیر آنها نیز راحت و ساده باشد. البته با آمدن موتورهای لباسشویی بدون تسمه، استفاده از این مدل موتور ها دیگر منسوخ شده است.

در صورتی که فکر می کنید مهارت کافی در زمینه ی تعمیرات ماشین لباسشویی و تعویض موتور دستگاه را ندارید و قادر به انجام چنین کاری نیستید، و برای کار با وسایل برقی و تعمیر آن ها فاقد صلاحیت هستید، توصیه می کنیم که به هیچ وجه اقدام به تعمیر دستگاه نکنید و تعمیر ماشین لباسشویی ال جی در تهران خود را به تکنسین های متخصص در این زمینه بسپارید. همچنین به یاد داشته باشید که هزینه ی تعویض یک موتور جدید برای ماشین لباسشوییتان، بسیار کمتر از خرید یک دستگاه جدید می باشد.

موتور لباسشویی بدون تسمه

امروز در تمام مدل های ماشین لباسشویی جدید از موتور بدون تسمه استفاده شده است. همانطور که از اسم آن معلوم است، این موتور بدون تسمه کار کرده و نسبت به موتورهای تسمه دار لرزش و مصرف برق کمتری در حین کار دارند. طول عمر این موتور حتی گاهی اوقات به ۳۰ سال می رسد. حذف کردن تسمه ها در این موتور سبب شده، ظرفیت ماشین لباسشویی دیگ  آن افزایش یابد و می توانید با هر بار شستشو حجم زیادی از لباس ها را داخل دستگاه قرار دهید. این موتور‌ها نیز، به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل: DC، آسنکرون و یونیور سال می باشد.

علائم خرابی موتور لباسشویی

اکثر کاربران ماشین لباسشویی از تعمیرکاران می‌خواهند که علائم خرابی موتور لباسشویی را برای آنها توضیح دهند تا با دانستن این علائم، بدانند که آیا وقت آن رسیده است که به تعمیر یا تعویض موتور بپردازند. پاسخ بعضی از تعمیرکاران به این سوال اینگونه است که خرابی موتور علائمی ندارد و لباسشویی بعد از خراب شدن این قطعه به سرعت از کار خواهد افتاد. در ادامه قصد داریم به عوامل خرابی موتور ماشین لباسشویی بپردازیم. همچنین نشانه هایی که خبر از خراب بودن موتور لباس شویی را می دهند را برای شما توضیح دهیم.

لازم به اشاره است که زمانی که موتور میسوزد، حتما باید توسط فرد دارای صلاحیت عوض شود؛ در غیر این صورت امکان آسیب به شخص و به دستگاه خواهد بود. تکنسین های در تهران تعمیراتو۲۴، برای ارائه خدمات مقرون به صرفه، با کیفیت و با ضمانت ۶ ماهه حاضر هستند.

نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

عواملی مثل، خراب شدن و پر کردن بیش از حد در ‏دیگ، می‌تواند مانع چرخیدن دیگ دستگاه شود. اما مهمترین دلیل برای اینکه چرخیدن دیگ لباسشویی بعد از روشن کردن آن خراب بودن موتور است. موتور دستگاه به وسیله کلاچ، سبب چرخش دیگ می شود با خراب شدن این قطعه دیگر موتور قادر به چرخش کلاچ را ندارد.

خشک نشدن لباس‌ها

از نشانه های دیگر خراب شدن موتور لباسشویی، خشک نشدن لباس ها بعد از اتمام کار آن است و با خرابی این قطعه شما با لباس های خیس روبرو خواهید شد.

دلایل خرابی موتور ماشین لباسشویی

در ادامه قصد داریم توضیح دهیم که عوامل خرابی موتور ماشین لباسشویی چیست تا با دانستن آنها از بروز اتفاقات جلوگیری کنید. به طور خلاصه، ساییده شدن دنده، نشستن گرد و غبار، ریختن بیش از حد لباس و عدم سرویس به موقع دستگاه، از دلایل خرابی موتور ماشین لباسشویی هستند. این

۱- موتور و دنده

با از بین رفتن و ساییدن دنده، فشار زیادی در حین انجام کار به موتور وارد می شود. این فشار زیاد باعث می شود که موتور خیلی زودتر خراب شود. در این حالت باید سرویس کار برای تعمیر لباسشویی فقط باید موتور آن را تعویض کند.

۲- نشستن گرد و غبار

اما مهمترین علت برای سوختن موتور ماشین لباسشویی، تمیز نکردن گرد و غبار روی موتور دستگاه می باشد. با نشستن گرد و غبار روی موتور، لباسشویی روشن نمی شود ولی سر و صدای زیادی تولید می کند. همچنین با اینکه موتور دستگاه دیگر کار نمی‌کند، اما مصرف برق زیاد آن به دستگاه فشار زیادی وارد می کند. در نهایت سیم پیچ موتور می سوزد و بوی سوختگی آن نیز بلند خواهد شد.

۳- ریختن لباس بیش از ظرفیت مجاز

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، داغ شدن موتور از نشانه های خرابی آن می باشد که منجر به روشن نشدن ماشین لباسشویی خواهد شد. علت داغ شدن موتور لباسشویی چیست؟ ریختن لباس بیش از ظرفیت مجاز در داخل لباسشویی و استفاده نادرست از آن باعث می شود که سیم پیچ لباسشویی آسیب ببیند و از موتور بوی سوختگی بلند شود. سعی کنید، همیشه به اندازه ظرفیت دستگاه داخل آن را لباس بریزید و از تجمع آنها در یک نقطه خودداری کنید.

خرابی موتور ماشین لباسشویی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

اکنون سوال پیش می آید، خراب شدن موتور لباسشویی منجر به چه مشکلاتی خواهد شد؟ در ادامه بر هر یک از این مشکلات می پردازیم.

۱- ماندن کف و پودر روی لباس ها

چندین عامل مختلف می تواند، باعث بروز این مشکل شود. باید بدانید که ماشین لباسشویی ها هم مانند، دیگر وسایل نیاز به جرم گیری و شستشو دارند. اگر این جرم ها و کثیفی ها از بین نرود، خود را به صورت لکه های سفید روی لباس ها پدید می آورند. پیشنهاد می کنیم که ضدعفونی و تمیز کردن ماشین لباسشویی را در برنامه خود قرار دهید. استفاده کردن از پودر های ارزان و نامرغوب نیز می‌تواند، باعث بروز این مشکل شود. اما مهمترین علت به موتور دستگاه برمی گردد. اگر موتور خراب باشد ماشین لباس شویی قادر به انجام کارهایی مثل، چرخاندن دیگ آبکشی و خشک کردن لباس ها نخواهد بود.

۲- سروصدای زیاد ماشین لباسشویی

وظیفه پولی ماشین لباس شویی، انتقال قدرت از موتور به محور درام را دارد. اگر پولی ها گرد و غبار زیادی را به خود جذب کنند، باعث از کار افتادن موتور و همچنین موجب خواهد شد.

تست موتور لباسشویی

سرویسکاران باتجربه تعمیراتو۲۴، برای اطمینان از سالم بودن موتور دستگاه، تست موتور را انجام می دهند. اغلب موتورهای لباسشویی اتوماتیک در دو نوع پنج و شش فیش هستند. موتور هایی که در ماشین لباسشویی به کار رفته است در اصل دو موتور می باشند. موتور دور کند برای شستشوی لباس ها و موتور دور تند برای آب کشی استفاده می شود. دو سوکت سه تایی در این موتور وجود دارد که هر کدام برای موتور دور تند و کند می‌باشند. در حالت عادی شما نمی توانید، این دو نوع سوکت را از هم تشخیص دهید و بفهمید که هر کدام از آنها برای کدام موتور است.

با استفاده از اهم متر و اندازی گیری آنها می توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام یک از آنها، برای دور تند و کدام برای دور کند است. اهم سوکت دور کند بسیار زیاد و اوهم سوکت دور تند بسیار کم می باشد. اما برای تست کردن موتور لباسشویی، باید سوکت های سه تایی به هم راه داشته باشند. اگر راه نداشت موتور باید تعمیر یا تعویض شود. البته توجه داشته باشید که نباید سوکت های دور تند و کند به هم راه داشته باشند. به موتور دقت کنید اگر در حالت کند، موتور شروع به کار کرد و توانستید آن را با دست متوقف کنید، این یعنی موتور دستگاه ضعیف شده است.

علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی

اصلی ترین علامت که در نتیجه منجر به روشن نشدن موتور دستگاه می شود، داغ کردن موتور است. با داغ شدن موتور، دستگاه خود به خود در حین انجام کار خاموش می شود. اگر این اتفاق چندین بار برای ماشین لباسشویی رخ دهد و موتور داغ کند، باید بدانید که برای لباسشویی شما مشکل جدی به وجود آمده است. دومین دلیل نیم سوز شدن موتور دستگاه، استشمام بوی سوختگی موتور می باشد. با اینکه بوی سوختگی از دستگاه می تواند به خاطر دلایلی مثل: سوختن برد پارگی تسمه و خرابی پمپ تخلیه باشد، اما نیم سوز شدن موتور می‌تواند باعث ایجاد این بو شود.

در ادامه تمامی علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی را آورده ایم.

۱- درست کار نکردن لباسشویی

اگر لباسشویی تان به هرشکلی مانند قبل کار نمی کند، ممکن است یکی از علائم نیم سوز شدن موتور لباسشویی را از خود نشان داده باشد. اگر چند سال است که از لباسشویی تان استفاده می کنید، احتمالا به خوبی با آن آشنا هستید و متوجه هر گونه تغییر می شوید.

با این حال هر مشکلی نشانه ای از خرابی موتور ماشین لباس شویی شما نیست! اگر ماشین لباسشویی شما روشن می شود اما کار نمی کند، بهتر است با یک تکنسین تماس بگیرید.

خواندن مقاله ممکن است مشکل شما را حل کند.

۲-خشک نشدن لباس ها

زمانی لباس ها می توانند خشک شوند که موتور در وضعیت سالمی باشد و بتواند با سرعت مناسبی بچرخد. اگر پس از پایان چرخه لباسشویی باز هم لباس ها خیس هستند و کامل خشک نمی شوند، ممکن است با علائم و دلایل خرابی موتور ماشین لباسشویی مواجه شده باشید.

۳- نچرخیدن لگن

پس از تمام شدن سیکل شستشو و آبکشی، برد به لباسشویی دستور خشک کردن و آبگیری را می دهد. اگر نمایشگر لباسشویی علامت آبکشی را نشان می دهد، اما انگار دستگاه کار نمی کند احتمالا موتور دستگاه نیم سوز شده است.

۴- بوی سوختگی

لباسشویی تان بوی سوختگی می دهد؟ یک می تواند نیم سوز شدن موتور باشد. اگر فشار زیادی روی دستگاه وارد شود، موتور آسیب دیده و بوی سوختگی تولید می کند.

نکات تکمیلی

در صورت مشاده ی علائمی که در این مقاله اشاره کردیم، شما باید سریعا دستگاه را از برق بکشید و مطمئن شوید که دستگاه خاموش شده است. سپس در صورتی که خودتان مهارت کافی در زمینه ی  تعمیرات دستگاه را دارید، که باید آن را تعمیر کنید، اگرنه که باید هرچه سریع تر با یک مرکز تعمیر لباسشویی در تهران تماس بگیرید تا مشکل دستگاه شما را بر طرف کند.همچنین لازم به ذکر است که مطالب موجود در این مقاله، یک راهنمایی کلی و عمومی در جهت شناخت علائم و نشانه های سوختن موتور ماشین لباسشویی و نحوه ی تعویض موتور ماشین لباسشویی می باشد و این اطلاعات به صورت یک مشاوره ی حرفه ای نمی باشد.

همچنین مطالب این صفحه ممکن است بدون اطلاع قبلی اصلاح شود. بنابراین ما هیچ گونه مسئولیتی در قبال خطراتی که ممکن است شما و دستگاهتان را تهدید کند نداریم و تمامی خسارات و هزینه و زیان های ناشی از تعمیر اشتباه نیز به عهده خود شما می باشد. بنابراین توصیه می کند که در صورت مشکل از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

 

دکمه بازگشت به بالا