سلامت و دانش

اختصاص حدود ۱۰ درصد سرانه سلامت به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه از سال آینده حدود 10 درصد سرانه سلامت منشأ تصویب قانون تعرفه خدمات پرستاری می شود که رقم بسیار خوبی است، گفت: سرانه هر سال در حال افزایش است؛ این رقم در سال 2018 افزایش می یابد. لذا هزینه پرستاری از این محل پرداخت می شود.

بر اساس ISN ها، محمد میرزابیگی در نشست هم اندیشی با مدیر پرستاری تامین اجتماعی بیمارستان تهران با بیان اینکه نرخ خدمات پرستاری جزء سرانه سلامت محسوب می شود، اظهار داشت: بین 8 تا 11 درصد از سرانه خدمات درمانی مربوط به خدمات پرستاری است. نرخ ها

وی گفت: سرانه سلامت پولی است که دولت هر ساله به شرکت های بیمه برای خرید خدمات پزشکی و تشخیصی پرداخت می کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور افزود: از سال آینده حدود 10 درصد سرانه سلامت منشاء اعمال قانون تعرفه خدمات پرستاری می شود که رقم بسیار خوبی است و هر سال سرانه افزایش می یابد. لذا هزینه پرستاری از این محل پرداخت می شود.

وی ادامه داد: برخی مدعی هستند که طرح قاصدک به نظام پرستاری بازمی گردد اما این ادعا صحت ندارد زیرا مبنای طرح قاصدک اضافه کار و ارائه ضرایب است. هیچ طرح خدماتی، (K) و مقادیر نسبی در قاصدک وجود ندارد و در نرخ خدمات پرستاری، پرداخت بر اساس ساعات حضور پرستار در بیمارستان نخواهد بود.

وی افزود: در دوران کرونا با افزایش خدمات پرستاری، بیمارستان راندمان خود را به یک سوم کاهش داد و زمانی که مدل پرداخت اینگونه بود، درآمد و بازدهی به درآمد حاصل از عمل و … بستگی داشت و چه زمانی این عملیات ها کاهش می‌یابد در نتیجه درآمد بیمارستان نیز کاهش می‌یابد، بنابراین کارایی پرداخت به پرستاران تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه در طول تصویب قانون تعرفه خدمات پرستاری اقدامات متعددی انجام دادیم، اظهار داشت: در حال حاضر «CA» پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت مصوب شده است که معادل سایر موارد است. کارشناسان دارای مجوز و معادل 14950 تومان در سال 1400 می باشد که هر سال بین 20 تا 30 درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه ارزش نسبی خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه نیز به تصویب رسیده است، تصریح کرد: ارزش نسبی خدمات پرستاری به معنای سیاست اجرای «کا» است که در نهایت روی قبوض بیمه، بیمارستان و عمومی قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: بودجه اجرای تعرفه های خدمات پرستاری در سال جاری 5200 میلیارد تومان است که با مصوبه شورای اسلامی شهر تخصیص یافته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری توضیح می دهد: درست مانند نرخ های درمانی، 10 تا 30 درصد نرخ های پرستاری را خود شخص و 70 تا 90 درصد را بیمه می پردازد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی خدمات پرستاری از نتایج اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، گفت: از امسال و با تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، درآمد پرستاران از سایر گروه ها مستقل می شود. .

وی با بیان اینکه بازتوزیع بخشی دیگر از اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری است، تصریح کرد: آیین نامه بازتوزیع مشخص می کند که چقدر از درآمد یک بیمارستان به پرستاران اختصاص می یابد.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه دستورالعمل ثبت خدمات در HIS با آنلاین پرستار، دستورالعمل رسیدگی به مدارک و دستورالعمل پرداخت حقوق پرستاران از دفتر نوشته و ابلاغ شده است، گفت: عدم ثبت خدمات برای پرستاران. در سیستم HIS بیمارستان، شرکت های بیمه را قادر به تایید آن خدمات و پرداخت هزینه های پرستاری برای آنها می کند. دفترچه راهنمای رسیدگی به اسناد نیز ابزاری برای پذیرش این خدمت توسط شرکت های بیمه است و از شرکت های بیمه خواستیم در سال جاری سخت گیری کمتری در تایید این خدمت داشته باشند.

وی ادامه داد: ابتدا تصمیم گرفتیم به سمت استاندارد نرویم و از سال آینده به دنبال اجرای استانداردهای کار باشیم. تعداد قابل قبول ما برای هر تخت بیمارستانی 2.5 پرستار است که برای رسیدن به این تعداد باید اقدامات لازم برای افزایش تدریجی نیروی انسانی انجام شود.

وی افزود: از سازمان های بیمه سلامت خواستیم تا مبلغی را که بابت خدمات بستری پرداخت می کنند مشخص کنند و وقتی بیمه مبلغ پرداختی را به ما اعلام کرد متوجه شدیم این مبلغ کم است و دلیل آن عدم ثبت نام خدمات پرستاری بوده است. در سیستم HIS بیمارستان.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: دلیلی برای کمبود منابع و عدم پرداخت نرخ نداریم و فقط بیمارستان ها باید مراقب ثبت این خدمات باشند زیرا در غیر این صورت نرخ ها به دست پرستاران نمی رسد.

ایشان مثالی زدند، اجرای قانون قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد و تمامی دستورالعمل های صادر شده قابل بازنگری است، لذا ما پذیرای نقد همکاران هستیم و اگر انتقادی در نحوه محاسبه ارزش نسبی در چارچوب قانونی وجود داشته باشد. به آنها اطلاع دهید

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، وی در پایان با اعلام اینکه از سال آینده مراقبت‌های پرستاری جزو سرانه سلامت قرار می‌گیرد، تاکید کرد: پرداخت نرخ خدمات پرستاری در بخش‌های بالینی براساس بسته‌های خدماتی و در کلینیک ها به ازای هر خدمت

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا