عمومی

تلاش برای کسب سهم ۶ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP/ اقتصاد با اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان شکوفا می‌شود

دهقانی فیروزآبادی در ردیف اول برنامه منصوب شد.

دهقانی فیروزآبادی درباره سهم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور گفت: تلاش می کنیم با اقتصاد دانش بنیان به 4 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی واقعی کشور برسیم و در نهایت از دو سال آینده سه سال.

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با حضور در برنامه «صف اول» به بررسی «اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان» و مراحل آن پرداخت. که برای اجرای آن، پرداخت شده اند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان گفت: در دهه های اخیر با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و سیاست گذاران بر علم و فناوری به عنوان تنها رمز پیشرفت کشور ما به نتایج خوبی دست یافته ایم. . در دهه اخیر با توسعه شرکت های نوپا، گروه های تحقیق و توسعه فناوری، گفتمان علمی و فناوری در کشور شکل گرفته است. اما امروز با تبدیل علم و فناوری به ثروت فاصله داریم و اگر بتوانیم این علم و فناوری را به ثروت واقعی و ارزش افزوده تبدیل کنیم و سهمی جدی در اقتصاد داشته باشیم، می توان گفت اقتصاد ما دانش بنیان است.

وی در ادامه افزود: شناخت مبانی اقتصادی شامل طیفی از نوآوری ها در حکمرانی است. نوآوری در تمامی ارکان اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان منجر به ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بسیار بالا می شود که در کل اقتصاد دانش بنیان را شکل می دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره سهم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور گفت: هدف ما این است که تا پایان سال جاری از طریق اقتصاد دانش‌بنیان به 4 تا 6 درصد تولید ناخالص داخلی واقعی کشور برسیم. دو تا سه سال آینده

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان در پیشرفت فناوری در کشور گفت: برای ما افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان امری بسیار جدی است، از سوی دیگر کیفیت این شرکت ها برای ما مهم هستند. طبق آمار تا پایان سال حدود 2500 تا 3000 شذکت دانش بنیان جدید خواهیم داشت. پیش بینی من این است که در نیمه دوم سال آینده تعداد این شرکت ها دو برابر شود زیرا شرکت هایی که امسال شروع به کار می کنند از گروه شتاب دهنده خارج می شوند.

دانش بنیان معاون علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور درباره دانش بنیان صنایع بزرگ کشور گفت: بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشور را صنایع بزرگی تشکیل می دهند که سنتی هستند و اکنون به دلیل مزیت کم هزینه درآمدزایی دارند. . کار یا انرژی افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها یکی از شاخصه های صنعت و اقتصاد دانش بنیان است.

وی با اشاره به قرارداد 100 میلیون دلاری وزارت نفت با شرکت های دانش بنیان در سال گذشته و نفوذ فناوری به صنایع بزرگ، گفت: تصویب قانون جهش دانش بنیان تولید به عنوان یک قانون مترقی، دانش بنیان را تغییر خواهد داد. اقتصاد.”

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تشریح اهمیت نفوذ فناوری در زندگی مردم بیان کرد: ارتقای کیفیت و درآمد زندگی مردم یکی از پارامترهای سنجش میزان موفقیت دانش بنیان در اقتصاد کشور است. بنابراین لازم است نگاهی به نفوذ فناوری در صنایعی که مستقیماً با زندگی مردم در ارتباط هستند مانند خودرو، لوازم خانگی و غیره بیشتر شود.

دهقانی فیروزآبادی بر همکاری سایر نهادها در حوزه اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان قانونی است که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا در سطح بسیار پیشرفته ای قرار دارد. در سال 1401 پس از 12 سال تجربه با مشکلاتی که در قوانین حمایت از بنگاه های دانش بنیان می بینیم، اگر قانون جهش دانش بنیان را با کمک سایر نهادها با موفقیت اجرا کنیم، شاهد ظهور و شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود. حداکثر تا 10 سال آینده

رئیس بنیاد ملی نخبگان درباره برنامه خود برای بازگشت نخبگان به کشور توضیح داد: تلاش می کنیم با درک دانشگاه ها، شهر تهران و وزارت مسکن مشکل مسکن نخبگان را حل کنیم. موضوع دیگری که دنبال می کنیم استخدام نخبگان است. بنابراین همکاری بسیار خوبی بین معاونت علمی و وزارت علوم صورت گرفته که به زودی اعلام خواهد شد. به گفته رهبری، نخبگان می توانند در کمترین زمان ممکن به عنوان کادر آموزشی در دانشگاه ها جذب شوند. موضوع دیگری که با جدیت دنبال می کنیم ایجاد بازاری برای نخبگان است به گونه ای که توانمندی ها با رفع مشکلات کشور احساس تاثیرگذاری کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا