عمومی

اختلاف در حزب اردوغان در بحبوحه مبارزه با کرونا؟

در حالی که مقامات دولتی و رسانه های طرفدار دولت ترکیه از دولت بخاطر مقابله با بحران کویت 19 تمجید کرده اند ، گمانه زنی ها این بود که در حزب عدالت و توسعه (AKP) به رهبری رجب طیب اردوغان شکاف ایجاد خواهد شد.

به گزارش دکترنامه ، برخی از ناظران بر این باورند که استعفای سلیمان سیلو ، وزیر کشور در تاریخ 12 آوریل پس از اعلام ناگهانی اردوغان مبنی بر ممنوعیت سفر و رد وی ، نشانگر افزایش قدرت در درون حزب است.

از سوی دیگر ، محبوبیت روزافزون فخرالدین کوکا ، وزیر بهداشت ترکیه ، اختلاف نظر را در مورد رقابت این حزب برانگیخت ، در حالی که اردوغان همچنان در قدرت در این کشور است.

پس از نظرسنجی ها ، علیرغم حمایت روز افزون اردوغان در طول بحران کویت-19 ، نظرسنجی ها کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه را نشان داد.

Fahreddin Koja به عنوان شخصیت اصلی در مبارزه دولت ترکیه علیه کوروی ویروس در نظر گرفته می شود. با این حال ، براساس برخی گزارش ها ، وی به دنبال اعمال اقدامات گسترده تر و بیشتر از محدودیت هایی بود که اردوغان با آن موافقت کرده است.

وزیر بهداشت ترکیه ، مرات یتکین در 24 مارس نوشت: وزیر بهداشت ترکیه و کمیته علمی نمی توانند اردوغان را متقاعد کنند که “بهترین راه برای کاهش شیوع Qovid-19 ، اتخاذ اقدامات مشترک برای جداسازی است.”

در سخنرانی در 23 مارس ، ایتکین با تاکید بر تأکید کای در ارزیابی تلاش های برات ال بیرک وزیر دارایی ترکیه و داماد تأثیرگذار اردوغان ، اظهار داشت که همدلی مردم برای وزیر بهداشت در هنگام شیوع این بیماری گیج کننده است. مهمانی بلند شد.

کمال یانگ ، متخصص در گفت: “براساس برخی شایعات ، تلاش برخی مقامات دولتی از جمله وزیر بهداشت برای مقابله با اهمیت این مشکل و اقداماتی که باید انجام شود توسط گروه دیگری در محله اردوغان متوقف می شود.” سایت خبری مستقل دوار.

جان گفت شایعات مربوط به اختلاف نظر درباره Quaid-19 به دنبال تنش های این حزب بر شماری از موضوعات موضعی از جمله اقتصاد ، اجرای مجدد انتخابات محلی 2019 در استانبول و مسئله سوریه است.

برخی از ناظران می گویند استعفای اخیر سوئزلو پس از تصدیق مسئولیت شورش ها در پی اعلام ناگهانی محدودیت های مسافرتی در این کشور ، واقعیت های دیگری را درباره اختلافات بین حزب عدالت و توسعه فاش می کند.

رقابت وزیر کشور با البرک مدتهاست که شایع شده و فیلم های ویدئویی که در سال 2018 در دو نشست رسمی رسمی منتشر شده ، شایعات را برانگیخته است.

در همین حال ، نقش گروهی از چهره های رسانه ای تأثیرگذار طرفدار دولت منتسب به ال بیرك ، كه منتقدین آن را “پیكانی ها” می نامند ، با رقابت بین سویل و وزیر دارایی كشور ، مورد سؤال قرار گرفته است.

هیلال کاپلان ، ستون نویس روزنامه صباح ، مهمترین مجله طرفدار دولت که بسیاری از آنها با گروه پیکان ارتباط دارند ، در 14 آوریل از استعفای سیلو انتقاد کرد.

کپلان گفت: “آیا این حق بود که بدون رضایت رئیس جمهور است که هزاران مشکل دارد استعفا دهد.” آیا این ناعادلانه است؟ [ در حق رییس‌جمهوری] اینطور نبود؟ چه کسی در مورد سویل در این مرحله خط مقدم را ترک می کند؟

روزنامه نگار و نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق در پارلمان ترکیه در تاریخ 17 آوریل ادعا کرد که یک عضو “قدرتمند” از گروه موسوم به “Pelican” پس از استعفا سویا ، علیه او اقدام به راه اندازی مبارزه کرده است.

آیدین اونال که پیش از این متن اظهارات اردوغان را نوشت و مدتهاست که از ساختار فعلی این کشور انتقاد می کند ، آن را ضربه ای برای سویل خواند. وی در توییتر خود پس از اعلام استعفای خود نوشت: “این فقط استعفای وزیر موفقی نیست ، بلکه یک کودتای جدید مهم توسط پیکان ها علیه حزب عدالت و توسعه است.”

Pelican نامی است که منتقدان برای این گروه مورد استفاده قرار می دهند ، اگرچه هنوز مشخص نیست که افراد منتسب به آن ارتباط مستقیمی با آن دارند یا خیر.

هنده فیرات ، ستون نویس روزنامه طرفدار دولت Hurriyet ، در تاریخ 14 آوریل گفت که پس از تصمیم قرنطینه 10 آوریل ، این دو وزیر مکالمه تلفنی جدی داشتند. وی گفت: “طوفان فروکش کرده است ، اما قطعاً اثرات آن باقی خواهد ماند.” اختلاف نظر در حزب توسعه و عدالت در مورد ویروس و همچنین اختلاف نظر در افراد مسن ، گاهی اوقات می تواند منجر به تنش و بی اعتمادی شود.

اما کوجا این ادعاها را تکذیب کرد و گفت که مردم انتظار داشتند که مسئولان برای مبارزه با شیوع بیماری متمرکز شوند.

کایا گفت: “ما ، از جمله همه اعضای کابینه من و 1.1 میلیون عضو از نیروهای بهداشتی کشور ، تحت رهبری رئیس جمهور ، خود را اختصاص داده ایم تا بتوانیم شیوع این بیماری را گسترش دهیم. ما برنامه دیگری نداریم.”

هنگامی که نظرسنجی ها حاکی از کاهش حمایت حزب عدالت و توسعه است ، شایعات مربوط به اختلاف نظر شدت گرفته است.

موسسه تحقیقاتی Racerç مستقر در استانبول در 22 آوریل اعلام کرد که حمایت از حزب عدالت و توسعه به 35 درصد افزایش یافته است ، تقریباً 7 درصد پایین تر از انتخابات عمومی سال 2018.

براساس تحقیقات Metropole ، رضایت رئیس جمهور اردوغان از 41.1 درصد در ماه فوریه به 52 درصد در ماه آوریل رسید.

علی رغم کاهش حمایت از حزب عدالت و توسعه ، ستار I اقبال وزیر کشور در سالهای اخیر رو به افزایش است و برخی از کارشناسان معتقدند که بحران استعفا حتی محبوبیت وی را افزایش داده است.

به گفته اسماعیل سایماز ، روزنامه نگار ترکیه ، سوئلو از پایگاه های حزب عدالت و توسعه و متحدینش حزب جنبش ملی حمایت و پشتیبانی غیرمنتظره ای می کند. وی با اشاره به نظرسنجی ها در 15 آوریل ، گفت: “وی از زمان اردوغان بیشترین اعتماد را در بین سیاستمداران حزب عدالت و توسعه دارد. اعتبار وی دو برابر آل بیرک است.”

مسعود جاگان ، استاد جامعه شناسی جناح چپ اورنزل منتقد دولت ، اظهار داشت که محبوبیت روزافزون سویل نمادی از انزواگرایی و ناسیونالیسم ضد غربی حزب عدالت و توسعه در سالهای اخیر بوده است. وی گفت: كسانی كه به دنبال براندازی سویل بودند یا می خواستند آن را با حزب عدالت و توسعه هماهنگ كنند ، به دلیل تغییر ماهیت ائتلاف كار خود را انجام دادند ، اما فایده ای نداشت. [حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی] این بود

نارضایتی از اتحاد حزب عدالت و توسعه با حزب جنبش ملی یکی از دلایل احتمالی تشکیل احزاب جدید توسط مقامات ارشد سابق ترکیه از جمله احمد داووداوغلو و علی باباکان است.

برخی از کارشناسان ظهور این احزاب مرتبط جدید را نشانه بی ثباتی حزب عدالت و توسعه می دانند. Bekir Agdirir ، مدیر یکی دیگر از مبارزات انتخاباتی معتبر در ترکیه ، گفت که این حزب تقریبا نیمی از هواداران انتخابات نوامبر 2015 خود را از دست داده است و توانایی اردوغان برای بازیابی مجدد پشتیبانی در حال کاهش است.

جاگان گفت: “تنش های مداوم منجر به اختلافات مشابه در حزب عدالت و توسعه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.”

ارسال پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا