از بیماری «دانگ» چه می‌دانید؟

پشه ایدز که امروز استان هرمزگان را نگران کرده است، ناقل بیماری های زیکا، تب دنگی و سوزاک است که به دلیل افزایش تجارت و گسترش تردد به کشورهای بومی دنیا به کشورمان سرایت کرده است. . یکی از بیماری هایی که به دلیل نیش پشه ایدز آلوده به ویروس در انسان مشاهده می شود تب دنگی است.

به گزارش دکترنامه، بیماری دنگی در سال 2012 به عنوان مهمترین بیماری ویروسی منتقل شده توسط بندپایان در نظر گرفته شد و به یک مشکل عمده بهداشتی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان تبدیل شده است. این بیماری از سال 1993 در بحث پیشگیری و کنترل بیماری در اولویت سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

تب دنگی چگونه ایجاد می شود؟

تب دنگی توسط پشه هایی که در نزدیکی زیستگاه انسان رشد می کنند پخش می شود. هنگامی که پشه فردی را که به ویروس دنگی آلوده شده است نیش می زند، ویروس وارد بدن پشه می شود. هنگامی که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون می شود.

آیا پس از قرار گرفتن در معرض DHF ایمنی وجود دارد؟

چهار نوع ویروس وجود دارد که باعث تب دنگی می شود. پس از بهبودی از تب دنگی، نسبت به نوع ویروسی که شما را آلوده کرده است مصون هستید، اما در برابر سه نوع ویروس دیگر که باعث ایجاد تب دنگی می‌شوند، مصون نیستید. اگر برای بار دوم، سوم یا چهارم آلوده شوید، خطر ابتلا به تب دنگی شدید و همچنین تب خونریزی دهنده دنگی قطعا افزایش می یابد.

عوامل خطر برای DHF چیست؟

عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از:

سفر به مناطق گرمسیری، یا زندگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، خطر ابتلا به ویروسی را که باعث تب دنگی می شود، افزایش می دهد. مناطق خاص در معرض خطر عبارتند از آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام غربی، آمریکای لاتین و دریای کارائیب.

علائم تب دنگی چیست؟

بسیاری از افراد، به ویژه کودکان و نوجوانان، ممکن است هیچ علامت یا علامتی را در طول تب خفیف دنگی تجربه نکنند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، معمولاً 4 تا 7 روز پس از آلوده شدن شما به پشه شروع می شوند. تب دنگی باعث تب بالای 40 درجه سانتیگراد و حداقل دو مورد از علائم زیر می شود:

_ سردرد

درد عضلات، استخوان و مفاصل

_ حالت تهوع

_ پرتاب کن

درد پشت چشم

تورم غدد لنفاوی

_ اش

چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد؟

اکثر افراد مبتلا به این بیماری ظرف یک هفته یا بیشتر بهبود می یابند. در برخی موارد، علائم بدتر می شود و می تواند منجر به علائم تهدید کننده زندگی شود. تعداد سلول های تشکیل دهنده لخته (پلاکت ها) در جریان خون شما کاهش می یابد. این می تواند ناشی از تب شدید دانگ، تب خونریزی دهنده دانگ یا سندرم شوک دنگی باشد. علائم و نشانه های تب خونریزی دهنده دانگ یا بیماری شدید و تهدید کننده زندگی از جمله درد شدید شکم، استفراغ مکرر، خونریزی لثه یا بینی، خون در ادرار، مدفوع یا استفراغ، خونریزی زیر جلدی که ممکن است شامل موارد زیر باشد: کبودی ممکن است مشکل باشد یا تنفس سریع، سردی یا مرطوب شدن پوست، شوک، خستگی، تحریک پذیری یا بی حوصلگی.

عوارض این بیماری چیست؟

اگر تب دنگی شدید دارید، می تواند به ریه ها، کبد یا قلب شما آسیب برساند. فشار خون می تواند افزایش یابد و باعث شوک و در برخی موارد مرگ در فرد مبتلا شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر اخیراً در منطقه ای بوده اید که تب دنگی در آن ایجاد شده است و علائم فوری مانند درد شدید شکم، استفراغ، مشکل در تنفس یا خونریزی از طریق بینی، لثه، استفراغ یا مدفوع دارید، با اورژانس یا اورژانس تماس بگیرید. . به بیمارستان و اورژانس بروید. اگر تب یا علائم خفیف تب دنگی دارید به پزشک مراجعه کنید.

DHF چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص تب دنگی می تواند دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های آن را می توان به راحتی با سایر بیماری ها مانند مالاریا، لپتوسپیروز و تب حصبه اشتباه گرفت. پزشک شما ممکن است در مورد سابقه پزشکی و سفر شما بپرسد. حتماً سفرهای بین‌المللی را به‌طور دقیق برای پزشک خود شرح دهید، از جمله کشورهایی که بازدید کرده‌اید و تاریخ‌هایی که سفر کرده‌اید، و همچنین هرگونه تماسی که ممکن است با پشه‌ها داشته باشید. برخی از نتایج آزمایشگاهی می‌توانند شواهدی از ویروس دنگی را شناسایی کنند، اما نتایج آزمایش معمولا دیرتر از زمانی که تصمیم فوری برای درمان لازم است به دست می‌آید.

راه های پیشگیری از تب دنگی چیست؟

کنترل جمعیت پشه ها و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ناقلین در جمعیت های انسانی در خطر انقراض بخش مهمی از اقدامات پیشگیرانه است. بنابراین در حال حاضر، اگر در منطقه ای زندگی می کنید یا سفر می کنید که تب دنگی در آن شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که طبق دستورالعمل از پشه هایی که بیماری را منتقل می کنند دوری کنید.از مبارزه با پشه های ناقل بیماری خودداری کنید.

_ اسکان در مسکن با تهویه مطبوع: پشه حامل ویروس دنگی در هنگام گاز گرفتن در شب بسیار فعال است اما می تواند در شب نیز نیش بزند.

_ لباس محافظ بپوشیدهنگامی که به مناطق آلوده به پشه می روید، پوشیدن پیراهن های آستین بلند، شلوارهای بلند، جوراب ها و کفش ها در پیشگیری از بیماری موثر است.

_ از مواد دافع پشه استفاده کنیدمواد دافع حشرات مانند پرمترین را می توان روی لباس، کفش، وسایل کمپینگ یا ملافه اسپری کرد. همچنین می توانید از لباس های آغشته به پرمترین استفاده کنید. برای پوست خود از یک دافع حاوی حداقل 10 درصد غلظت DEET استفاده کنید.

_ زیستگاه پشه ها را کنترل کنیدپشه های حامل ویروس دنگی معمولا در اطراف خانه ها زندگی می کنند و از ماشین ها برای تخم گذاری در گودال ها و ابزارهایی مانند لاستیک های قدیمی استفاده می کنند. شما می توانید با از بین بردن زیستگاهی که تخم گذاری می کند جمعیت پشه ها را کنترل کنید. ظروف آب راکد مانند ظروف گیاهان، ظروف آب حیوانات، گلدان های گل و مخازن آب راکد را حداقل هفته ای یکبار خالی و تمیز کنید.

درمان تب دنگی چگونه است؟

به گفته مرکز کنترل بیماری های عفونی وزارت بهداشت، درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن ناشی از استفراغ و تب بالا جلوگیری کنید. هنگام ابتلا به دنگی مراقب علائم و نشانه های کم آبی باشید. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

کاهش ادرار

تعداد کم یا عدم وجود اشک در چشم