سلامت و دانش

اعلام تمهیدات هلال احمر برای اربعین / راه‌اندازی حداقل ۳۰ مرکز درمانی در عراق

معاون مرکز بهداشت حج و عمره هلال احمر در تشریح آمادگی های هلال احمر برای اربعین، نحوه خدمات رسانی به زائران، وضعیت ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عراق، الزامات واکسیناسیون را تشریح کرد. زائران علیه کرونا و غیره

دکتر طاهر درودی در گفت وگو با دکترنامه. حسینی درباره آمادگی جمعیت هلال احمر برای اربعین گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کمیته های ستاد اربعین، عملیات بهداشتی و درمانی را در خارج از مرزها و عملیات امدادی در داخل مرزها انجام داد. در ایام اربعین مانند سال های قبل.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال با توجه به تعطیلی دو ساله ناشی از ویروس کرونا و…تجهیزات و تجهیزات، فکر می کنیم تعداد زائران حضرت اباعبدالله (آمریکا) بیشتر از سال های گذشته باشد. تیم های پزشکی و درمانی و مراکز درمانی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که اکثر مراکز و سازمان های مردم نهادی که در این ایام به انجام امور بهداشتی و درمانی می پردازند، طبق توافق صورت گرفته، باید با هماهنگی جمعیت هلال احمر و مراکزی که با جمعیت ماه هماهنگی ندارند خدمات ارائه دهند. هلال احمر باید خدمات خاصی را ارائه می کرد که از هلال احمر دریافت نمی کرد.

ایجاد حداقل 30 مرکز درمانی هلال احمر برای اربعین

درودی ادامه داد: پیش بینی ما این است که حداقل 30 مرکز خدمات رسانی در شهرهای نجف، کربلا، بن راه بعد از مرز، در کاظمین و سامرا راه اندازی شود و وظیفه خدمات رسانی به زائران را بر عهده بگیرند. در عین حال، سطح خدمات ما بر اساس نوع مرکز تا چندین سطح مختلف با توجه به شرایط مرکز و نوع خدمات مورد نیاز متفاوت است. اکثر مراکز ما به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می دهند. درمانگاه های نجف و کربلا جزو این 30 مرکز هستند، اما درمانگاه هایی با سطح ارائه خدمات بالاتر به حساب می آیند. ما سه سطح ارائه خدمات را در قالب کلینیک های ردیف یک، ردیف های دو و سه و ردیف چهار شامل بیمارستان ها تعریف می کنیم. بالاترین سطح خدمات ما شامل متخصصان در رشته های مختلف است و آزمایشگاه و پلی کلینیک در گروه های تخصصی پزشکی مستقر در درمانگاه نجف و کربلا داریم. همچنین تعدادی خودروی امدادی، آمبولانس و آمبولانس در عراق خواهیم داشت، البته باید منتظر ماند تا تعداد آنها تمام شود و سپس اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه هماهنگی های لازم با جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت و دولت عراق در حال انجام است، گفت: مذاکرات در حال انجام است تا بتوانیم بهترین و با کیفیت ترین خدمات را در این ایام داشته باشیم. ضمن اینکه یکی از دغدغه های امسال ما بحث بیماری های عفونی و همچنین گرمازدگی است که مهم است. بر این اساس گروه آموزش هلال احمر در حال تهیه و به روز رسانی محتوای آموزشی است و در چند روز آینده آموزش های ما از طریق فضاهای مجازی و رسانه های مختلف آغاز خواهد شد. یک گروه به عنوان آموزش عمومی برای همه زائران و یک گروه آموزش ویژه تر برای موکب داران و مسئولین خدمات رسانی به جماعت است.

درودی با اشاره به خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در پوشکماس گفت: خدمات جمعیت هلال احمر در پوشکماس از خدمات اولیه سرپایی و ارائه داروهای بدون نسخه تا خدمات بستری موقت و درمان اولیه را شامل می شود. همچنین در صورت نیاز به خدمات رسانی بالاتر و یا نیاز به انتقال به بیمارستان زائران، هماهنگی با بیمارستان های عراق برای انتقال بیماران انجام می شود.

ارسال دارو و تجهیزات پزشکی از ایران به عراق برای اربعین

وی با بیان اینکه تعداد تیم پزشکی جمعیت هلال احمر تقریبا 1500 نفر است، گفت: البته تعداد دقیق تیم های پزشکی را پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد. همزمان دارو و تجهیزات پزشکی نیز از ایران به عراق ارسال شد. با توجه به شرایط، فصول و بیماری های رایجی که داریم، معمولاً هر سال فارماکوپه دارویی ما به روز می شود و امسال این به روز رسانی توسط کارشناسان گروه پزشکی و داروسازی ما انجام شد. بر این اساس اکثر داروها و تجهیزات تهیه شده و در حال بسته بندی است. یک قطعه دیگر نیز سفارش داده شده است که امیدواریم ظرف یک هفته آینده به دست ما برسد.

الزامات واکسیناسیون علیه کرونا در سفر اربعین

درودی درباره الزامات واکسیناسیون علیه کرونا برای سفر اربعین گفت: تمامی واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عراق در ایام اربعین قابل قبول است. بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین، تزریق دو نوبت واکسن کرونا کافی است، مگر اینکه بیش از شش ماه از تزریق نوبت دوم گذشته باشد که در این صورت تزریق نوبت سوم کرونا ضروری است. واکسن به طور کلی به تمام زائران توصیه می شود حداقل سه نوبت واکسن کرونا تزریق کنند.

وی همچنین درباره بیماری وبا تابستان و توصیه ها و اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، بیان کرد: با همکاری وزارت بهداشت، کارشناسان مبارزه با بیماری از وزارت بهداشت در کنار ما هستند و شیوع و شیوع آن را رصد می کنند. کنترل بیماریهای عفونی کنترل مستقیم. گزارش‌های روزانه جمع‌آوری، دسته‌بندی و تحلیل می‌شوند و بر اساس آن عمل می‌کنیم. بنابراین نگرانی در مورد کنترل بیماری های عفونی وجود ندارد.

درودی همچنین گفت: در حال حاضر طبق مصوبه ستاد اربعین، محدودیت سنی برای سفر به عراق در ایام اربعین وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا