عمومیکسب و کار ویژه

انواع بازی بیلیارد

سبک pool و زیر مجموعه های آن

سبک های ناین بال و تن بال هم در رتبه ی بعدی محبوبیت قرار میگیرند. سبک ناین بال مانند نامش دارای 9 توپ است و اگر کیوبال را هم حساب کنیم در مجموع 10 توپ خواهد داشت. در این بازی بازیکنان بر اساس شماره توپ ها را وارد سبد میکنند. میتوان گفت سبک تن بال در این لیست سخت ترین سبک بازی است و مهارت بیشتری مطلبد، قوانین تن بال شبیه ناین بال است اما کمی سخت گیری بیشتری در ضربات و خطا ها دارد.

اگر سری به باشگاه های بیلیارد بزنید اکثر بازیکنان مشغول بازی ایت بال هستند و افراد کمی را میبینید که ناین بال یا تن بال بازی کنند. دلیل این امر آن است که ایت بال محبوبیت بیشتری در میان مردم دارد.

اسنوکر (snooker)

اسنوکر یک بازی مشتق شده از است و به کلی با رشته های پول و کرامبال متفاوت است. این بازی در هند متولد شده است در زمانی که هند مستعمره ی بریتانیا بود، سربازان ارتش انگلستان در هند بیلیارد بازی میکردند. میز این بازی از میز های معمولی بیلیارد بزرگتر است، همچنین توپ های بیشتری نسبت به پول دارد.سبک این بازی به کلی با پول متفاوت است و تورنومنت های مخصوص به خود را دارد. تعداد توپ های این بازی 22 عدد است. این بازی بسیار وقت گیر تر و سخت تر از بازی های رشته ی پول است. در حال حاضر یکی از پرطرفدار ترین بازی ها در سبک و سیاق بیلیارد است. قیمت میز بیلیارد و اسنوکر موجود در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها ایرانی یا خارجی بودن میزاست. میزهای بیلیارد نیز از نظر اندازه و وزن متفاوت هستند، از جمله میز بیلیارد 8 فوت و میز بیلیارد 9 فوت و میز اسنوکر در دو سایز 10 فوت که نام دیگر ان مینی اسنوکر و سایز 12 فوت میز اسنوکر استاندارد تولید میشوند.

در این تصویر بازیکنی را درحال بازی اسنوکر میبینیم.

در عکس بالا نمونه ای از میز بازی کارامبول را مشاهده میکنید. توپ های این بازی از پلاستیک فشرده شده ساخته میشود و اندازه ی آنها کمی از توپ های سبک پول بزرگتر و وزن انها سنگین تر است. در آخر باید گفت مقالات آموزشی این سبک ها در سایت ما موجود میباشد و شما عزیزان با مراجعه به این مقالات میتوانید بازی های مختلف بیلیارد را یاد بگیرید و به بازی بپدر این مقاله به آشنایی با انواع بازی بیلیارد، قوانین بازی بیلیارد ۸ و همچنین سبک بازی کرامبول، اسنوکر و بازی بیلیارد POOL  و زیر شاخه های آن به همراه خطاهای بازی بیلیارد ۸ را مورد بررسی قرار داده ایم.

۱. انواع بازی بیلیارد

۱.۱ بازی اسنوکر SNOOKER

۱.۲ بازی POOL  و زیر شاخه های آن

 

انواع بازی بیلیارد

بازی اسنوکر SNOOKER

SNOOKER  یکی از سبک های بازی بازی بیلیارد است که به صورت ۲ نفره بازی می شود و به  طور کلی با سبک POOL  متفاوت است. ابعاد میز این بازی نسبت به سایر سبک ها بزرگن ر است و حفره ها اطراف میز نیز کوچکتر از سایر سبک های بازی بیلیارد هستند. زادگاه سبک بازی اسنوکر هند است و زمانی که این کشور از مستعمرات روباه پیر (انگلستان) بود افسران انگلیسی این سبک بازی را در هند ابداع کردند. توپ های بازی اسنوکر ۲۲ عدد است و بازی آن بسیار مشکل و زمان بر است در این بازی ۱۵ توپ قرمز رنگ و ۶ توپ به رنگ های صورتی، آبی، قهوه ای، سبز، و یک توپ زرد  که هر کدام دارای امتیازات متفاوتی هستند، به همراه یک توپ سفید که با آن به سایر توپ ها ضربه زده می شود.

شرح قوانین بازی SNOOKER در مقاله ورزش بیلیارد مطالعه فرمائید.

بیشتر بدانید:

بازی POOL  و زیر شاخه های آن

در بازی ۸ بال ۱۵ توپ وجود دارد که از توپ شماره ۱ تا شماره ۷ بصورت تک رنگ به ترتیب رنگ های زرد، آبی، قرمز، بنفش، نارنجی، سبز، زرشکی و توپ عدد ۸ مشکی رنگ است به همین ترتیب از توپ شماره ۹ تا شماره ۱۵ توپ ها به ترتیب رنگ های که گفته شد به صورت دو رنگ می باشند. برای شروع بازی، کلیه توپ ها به غیر از توپ سفید که برای شروع بازی ضربه به وسیله آن به توپ ها زده می شود در داخل راک به صورت مثلث در وسط نقطه یک چهارم میز قرار داده می شود. در هنگام چیدن توپ ها در داخل راک توپ شماره ۸ یا مشکی در وسط توپ ها قرار داده می شود. بازی با ضربه توپ سفید به سمت شارها شروع می شود. توپ سفید می تواند زمان ضربه شروع درهر نقطه یک چهارم زمین مقابل شارها قرار داشته باشد. چنانچه پس از ضربه شروع توسط توپ سفید ۴ یک از توپ های رنگی با باند برخورد نکنند باید مجددأ توپ ها درون راک قرار گرفته و دوباره ضربه انجام شود. پس از پخش شدن توپ ها نوبت رقیب است که با انتخاب یک رنگ و ضربه به آن تعین رنگ کند که چنانچه ضربه او داخل حفره نشود شما باید با ضربه به یک توپ تعیین رنگ کنید.

نکته ۱: اگر پس از شکستن توپ ها توپ سفید به داخل حفره برود حریف باید توپ سفید را در نقطه یک چارم میز قرار داده و به توپ های رنگی قرار گرفته در بعد از حفره وسط زمین ضربه بزند.

نکته ۲: اگر با ضربه شروع بازی توپ مشکی به داخل حفره برود بازی دوباره از ابتدا شروع خواهد شد.

پس از مشخص شدن رنگ توپ هر یک از دو حریف، هر بازیکنی که توپ های خود را زودتر وارد حفره کرده باشد میتواند توپ ۸ مشکی را در داخل حفره قرار دهد اما دو نکته برای ضربه به توپ ۸ (مشکی) وجود دارد.

۱- بازیکن باید حفره ای را که می خواهد توپ ۸ را درون آن قرار دهد مشخص نماید.

۲- چانچه توپ ۸ در حفره ای غیر از حفره انتخاب شده توسط بازیکن ضربه زننده قرار گیرد و یا با خطا وارد حفره انتخابی شود زننده ضربه بازنده بازی خواهد بود.

در بازی ۸ بال مواردی وجود دارد که در صورت بروز آنها  خطا محسوب خواهد شد.

  1. هنگامی که توپ سفید با هیچ توپی برخورد نکند.
  2. هنگامی که توپ سفید ابتدا با توپ رقیب برخورد کند.
  3. هنگامی که توپ سفید اول با توپ ۸ (مشکی) برخورد کند.
  4. خطای باند : هنگامی که توپ سفید با شارها برخورد کند و هیچکدام از توپ های در حال حرکت با باند برخورد نداشته باشند خطا محسوب خواهد شد.
  5. هنگامی که دست، بدن و یا چوب شما باعث حرکت سایر توپ ها شود.
  6. هنگامی توپ سفید پس از ضربه وارد حفره شود.
  7. هنگامی که با ضربه توپ سفید از میز خارج شود. (در زمان بروز این ۷ خطا رقیب مجاز می باشد که توپ سفید را در هر نطقه ای که مایل است قرار داده و ضربه بزند.)
  8. هنگامی که توپ ۸ (مشکی) وارد حفره شود و زننده ضربه هنوز توپ های رنگی خود را تمام نکرده باشد. در صورت بروز این خطا زننده ضربه بازنده بازی محسوب خواهد شد.
  9. هنگامی که با ضربه یکی از توپ های رنگی از میز خارج شود که در صورت بروز این خطا توپ خارج شده از میز داخل حفره قرار داده می شود و رقیب میتواند از هر نقطه زمین که مایل باشد توپ سفید را قرار داده و ضربه بزند.
  10. هنگامی که توپ ۸ (مشکی) از میز خارج شود. در این صورت زننده ضربه بازنده بازی محسوب خواهد شود.

 

دکمه بازگشت به بالا