سلامت و دانش

اهدای خونِ داوطلبانه و بدون چشمداشت در ایران / “پلاسمافروشی” مورد تایید نیست

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه فروش پلاسما مورد تایید این سازمان نیست، گفت: تاکید دولت جدید بر این است که سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده های خونی در کشور باشد. فقط داوطلبانه و ناامید کننده فرآیند اهدای خون. بعد دیگری از اهدا را تایید یا وارد نکنید.

دکتر در گفت وگو با دکترنامه، عباس صداقت وی در خصوص برخی مسائل مربوط به فروش پلاسما و پرداخت وجه به اهداکنندگان پلاسما گفت: یکی از افتخارات سازمان انتقال خون ایران، اهدای خون داوطلبانه و کاملا غیرمنتظره است که با یاری خداوند و با حمایت ما انجام می شود. سرمایه اجتماعی، اهداکنندگان، خون». قریب به دو دهه است که اهدای خون در این کشور کاملاً داوطلبانه و بدون امید انجام می شود و این افتخار مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس ایران نه تنها در منطقه، بلکه در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه اهدای خون معرفی شده و همواره مورد تقدیر قرار گرفته است. سازمان انتقال خون ایران با رعایت کامل دستورالعمل ها و استانداردهای بین المللی و بین المللی همواره سالم ترین خون و فرآورده های خونی را با بالاترین کیفیت در اختیار مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور و بیماران قرار می دهد. بر اساس تاییدیه سازمان بین المللی مسئول سلامت، کیفیت و سلامت خون و فرآورده های خونی کشورمان مطابق با بالاترین استانداردهای کشورهای اتحادیه اروپا.

صداقت با اشاره به موضوع اهدای پلاسما گفت: باید توجه داشت که ما دو نوع روش برای جمع آوری پلاسما در کشور داریم؛ یکی از روش ها تماماً مأموریت سازمانی سازمان انتقال خون ایران است؛ در این روش، اهداکنندگان. خون اهداکنندگان به سه فرآورده گلبول‌های قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود. پلاسمای خون اهدایی برای استفاده بیمارانی که به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند به مراکز بهداشتی درمانی توزیع می‌شود و مازاد آن برای تبدیل فرآورده‌های دارویی مشتق‌شده از پلاسما استفاده می‌شود.

به گفته وی دومین روش اهدا کننده پلاسما پلاسما فرضیس نام دارد که در مراکز خصوصی و خصوصی انجام می شود. لازم به ذکر است اهداکنندگان پلاسما با روش پلاسما با اهداکنندگان خون متفاوت هستند. در این روش یک مرکز خصوصی از اهداکنندگان دعوت می کند که فقط پلاسمای خون خود را اهدا کنند و این پلاسمای اهدایی به صورت قراردادی به یک سری داروهای مشتق از پلاسما تبدیل می شود. از آنجایی که اهدای پلاسما در این مراکز ماهیتی تجاری دارد، بخش خصوصی قطعاً اهداکنندگان را به اهدای پلاسما تشویق خواهد کرد تا این مدل اهدای پلاسما را بپذیرند که به هیچ وجه مورد تایید سازمان انتقال خون ایران نیست.

صداقت با بیان اینکه پرداخت هزینه اهدای پلاسما در مراکز خصوصی نوعی بازاریابی برای جذب اهداکنندگان پلاسما است، گفت: بر این اساس اهداکنندگان پلاسمای خون خود را اهدا می کنند.
وی تاکید کرد: اتفاقا در دولت و مدیریت جدید حاکم بر سازمان انتقال خون ایران همواره تاکید شده است که سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده های خونی کشور تنها با داوطلبان سروکار دارد. اهدای خون و سایر جنبه های اهدا کننده آن را رد کرده یا شامل می شود.

صداقت گفت: مجوز مراکز خصوصی اهداکننده پلاسما خارج از سازمان های انتقال خون صادر می شود و اداره این مراکز جدا از سازمان انتقال خون ایران است. همچنین تاکید می کنم خدمت، رسالت و مأموریت سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها سازمان ارجاعی و نظارتی در زمینه اهدای خون داوطلبانه و ناامیدکننده است. تنها متولی تامین خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران در کشور ما سازمان انتقال خون است و ما به هیچ وجه روند پرداخت پول به اهداکنندگان را قبول نداریم و همچنان بر اهدای خون داوطلبانه و غیرمنتظره تاکید داریم.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: خوشبختانه با یاری خداوند و یاری اهداکنندگان خون مفتخریم که در ماه های پایانی سال 1400 با وجود بحران همه گیر کرونا، به دلیل نیاز روزافزون به مراکز درمانی. مراکز خون و فرآورده های خونی علیرغم تعطیلات نوروزی حوادث و حوادث رخ داده با آمادگی شبکه خون دولتی کشور برای افزایش میزان خون و فرآورده های خونی کشور از طریق اهدای خون داوطلبانه و بدون اطلاع قبلی، 23 درصد نسبت به … سال گذشته همین مدت و در سال جدید تمام تلاش ما این است که بیماران نگران کمبود خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی کشور نباشند.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم و در مدیریت فعلی سازمان انتقال خون ایران بر اهدای خون داوطلبانه و مشروط تاکید شده است. همچنین از اهداکنندگان خون که همیشه در زمینه تامین خون و فرآورده های خونی ما را یاری می کنند تشکر می کنم و از همکارانم می خواهم فقط به مراکز پیشرو سازمان انتقال خون ایران که به نشانی پورتال رسمی این سازمان مراجعه کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا