عمومیکسب و کار ویژه

ایا اشعه لیزر برای چشم و اپراتور ضرر دارد؟

هدف از لیزر درمانی خلاص شدن از شر موهای زائد و ناخواسته، رفع چین و چروک و یا اسکار و اسکار است. اما سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که آیا لیزر موهای زائد سرطانی است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با لیزر و عملکرد آن آشنا شوید.

آیا اشعه لیزر مضر است؟

اساس کار لیزر تابش است، اما تابش ایمن است. در لیزر درمانی از پرتوهای غیریونیزان استفاده می شود که با تولید اشعه مناسب، فولیکول های مو را از بین می برد. تشعشعاتی که از لیزر ساطع می شود، پرتوهای غیریونیزان هستند که با پرتوهای ساطع شده توسط اشعه ایکس متفاوت است.

نکته مهم این است که این تشعشعات یونیزه کننده از سطح بدن عبور می کند و می تواند باعث آسیب DNA و در نهایت سرطان شود. اما خوشبختانه در مورد پرتوهای غیریونیزان این گونه نیست و این نوع پرتوها هرگز به لایه های عمقی پوست نفوذ نمی کند و متعاقباً باعث آسیب و جهش DNA نمی شود، در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان نیز از بین می رود.

عوارض دستگاه لیزر برای اپراتور

اپراتور لیزر بیش از هرکسی با این دستگاه سروکار دارد و اگر عارضه ای پیش بیاید بیش از هرکسی مقصر اوست. اما عوارض دستگاه لیزر برای اپراتور چیست؟ آیا فردی که این شغل را انتخاب کرده است در معرض آسیب های جدی است؟

پرتوهای لیزر نوعی پرتوهای جهت دار هستند که با تولید گرما باعث تخریب فولیکول های مو می شوند. قدرت نفوذ این پرتوها برای رسیدن به اندام های بدن و آسیب رساندن به آنها کافی نیست. بنابراین نگرانی در مورد تغییرات سلولی و بروز بیماری هایی مانند سرطان بی معنی است. اما این اشعه ها می توانند عوارضی بر روی پوست یا چشم اپراتور ایجاد کنند. راه حل های ساده ای برای اپراتور برای جلوگیری از عوارض دستگاه لیزر وجود دارد که شامل استفاده از لباس و عینک مخصوص می باشد.

آیا ایجاد عوارض ناشی از تابش لیزر به چشم درست است؟

یکی از موضوعاتی که ممکن است برخی از متقاضیان لیزر درمانی را نگران کند، اخباری است که از گوشه و کنار در مورد تاثیر اشعه لیزر بر چشم به گوش می رسد. سوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود این است که آیا این خبر صحت دارد؟ آیا افرادی که برای رفع موهای زائد به کلینیک های لیزر درمانی مراجعه می کنند در معرض آسیب چشم هستند؟ پاسخ این پرسش “بلی” است؛ لیزر می تواند به چشم افراد آسیب برساند و این برای کسانی که می خواهند موهای زائد بدن را با لیزر از بین ببرند اصلا خبر خوبی نیست. البته راه حل هایی برای رفع این عوارض وجود دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نکات کلی در مورد آسیب بیولوژیکی اشعه لیزر به چشم

تا این قسمت به مضرات و ضرورت خرید عینک محافظ لیزری پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با خطرات ناشی از اشعه لیزر دانستن چند نکته مفید خواهد بود. از جمله برخی از مهمترین نکات عبارتند از:

سوختگی های حرارتی ناشی از گرمای لیزر در چشم زمانی اتفاق می افتد که جریان خون لایه مشیمیه توانایی تنظیم دمای شبکیه را از دست می دهد. در نتیجه خونریزی به دلیل اثر سوختگی اتفاق می افتد. این خونریزی می تواند باعث نابینایی افراد شود.

شبکیه می تواند آسیب های جزئی را ترمیم کند. اما آسیب ناشی از اشعه لیزر در ناحیه ای از شبکیه رخ می دهد که منجر به نابینایی می شود.

علاوه بر طول موج، مدت زمان قرار گرفتن در معرض اشعه لیزر نیز تاثیر زیادی در آسیب چشم دارد.

در مورد لیزرهای پالسی، مدت زمان پالس نیز بر احتمال آسیب دیدگی چشم تأثیر می گذارد. به همین دلیل، بسیاری از دستگاه های لیزر مدت زمان پالس را کمتر از 1 پیکو ثانیه می دانند.

استاندارد ANSI Z136.1 حداکثر زمان مجاز برای قرار گرفتن در معرض پرتوهای لیزر مختلف را دسته بندی می کند. پس حتما قبل از استفاده از دستگاه لیزر این استانداردها را با توجه به نوع دستگاه خود مطالعه کنید.

تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید که قبل از خرید عینک محافظ لیزری از دستگاه خود استفاده نکنید.

تاثیر لیزر موهای زائد بر روی چشم

همانطور که می دانید لیزر موهای زائد بهترین درمان برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت است. اگر درمان شما مربوط به لیزر صورت است و لیزر در نزدیکی چشم کار می کند، احتمال آسیب دیدن چشمان شما در اثر اشعه های ساطع شده از لیزر وجود دارد.

آسیب لیزر به چشم ها می تواند بسیار جدی باشد. برای جلوگیری از این آسیب های جدی، بهترین کار این است که هم فرد تحت درمان و هم پزشک از محافظ چشم استفاده کنند.

استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب می تواند از آسیب دیدگی چشم جلوگیری کند. با این محافظ ها می توان صدمات را به صفر رساند.

راه های پیشگیری از عوارض لیزر چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، استفاده از لیزر مهر اهواز برای درمان موهای زائد می تواند باعث آسیب به ناحیه چشم شود، اما آیا راهی برای جلوگیری از این آسیب ها وجود دارد؟ آره؛ به منظور جلوگیری از بروز آسیب های لیزر درمانی، راه حل های زیادی وجود دارد. یکی از مهم ترین کارهایی که باید قبل از مراجعه به کلینیک های بهداشتی انجام دهید، مراجعه به مراکزی است که از حضور اپراتورهای حرفه ای دستگاه لیزر بهره مند هستند. توجه داشته باشید، به همان اندازه که یک اپراتور می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد، ممکن است در آسیب و عوارض دستگاه لیزر نیز نقش داشته باشد. بنابراین قبل از اینکه موهای زائد را با کمک دستگاه لیزر از بین ببرید، حتما با یک پزشک معتمد صحبت کنید و از او برای معرفی کلینیک زیبایی معتبر راهنمایی بخواهید.

موضوع دیگری که خوب است به آن توجه شود این است که عوارض لیزر هم متقاضی و هم اپراتور دستگاه را تهدید می کند. برای اینکه در طول لیزر درمانی دچار عوارض نشوید، حتما از عینک های محافظ لیزر استفاده کنید. به این ترتیب احتمال بروز عوارض بسیار کاهش می یابد.

کدام قسمت های چشم در اثر لیزر آسیب می بیند؟

یکی از قسمت هایی از چشم که ممکن است در اثر اشعه لیزر آسیب ببیند قرنیه است. قرنیه عضوی حساس و نازک است و اگر اشعه لیزر مستقیماً به آن بتابد باعث ایجاد عوارضی در این قسمت می شود. قرنیه ممکن است در اثر تماس با اشعه لیزر سوخته شود.

یکی دیگر از قسمت های مهم چشم مردمک است که ممکن است در اثر تماس مستقیم با لیزر آسیب ببیند. این قسمت ورود نور به چشم است.

عنبیه در پشت قرنیه قرار دارد و اگر اشعه لیزر به آن برسد ممکن است در این قسمت نیز عوارض ایجاد کند.

شبکیه که درونی ترین قسمت چشم است، یکی دیگر از قسمت های حساس در برابر اشعه لیزر است. این قسمت جریان الکترومغناطیسی نور را به پیام عصبی تبدیل می کند و مغز اطلاعات دریافتی را تجزیه و تحلیل می کند. عوارضی مانند کوری چشم یا سوختگی از جمله خطراتی هستند که ممکن است در اثر ورود اشعه لیزر به شبکیه رخ دهد.

دکمه بازگشت به بالا