عمومی

باکو: جمهوری آذربایجان نیازی به نظامیان خارجی ندارد

آراز عظیموف ، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری روسی تاس ، نسبت به گمانه زنی ها مبنی بر اعزام نیروهای ترک به آذربایجان و قره باغ برای مقابله با ارمنستان واکنش نشان داد.

این دیپلمات آذربایجانی اظهار داشت که هیچ نظامی خارجی در عملیات نظامی جمهوری آذربایجان دخیل نبوده و این کشور برای مقابله با ارمنستان نیازی به نیروهای خارجی ندارد.

وی گفت: “مشارکت متخصصان ، نمایندگان یا نیروهای نظامی خارجی در عملیات نظامی ما نادرست است.” “جمهوری آذربایجان به چنین کمکی احتیاج ندارد.”

عظیموف در پاسخ به سوالی درباره حمایت واقعی ترکیه از آذربایجان در رویارویی با ارمنستان بر سر منازعه قره باغ ، گفت: ترکیه نه تنها به دلایل تاریخی و قومی از موقعیت آذربایجان حمایت می کند ، بلکه موقعیت آذربایجان منصفانه و مطابق با قوانین بین المللی است. است”.

وی با اشاره به موقعیت جمهوری آذربایجان در قره باغ گفت: “موضع آذربایجان براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل و تصمیمات سازمان امنیت و همکاری در اروپا و سایر سازمانهای بین المللی است.”

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از اقدامات روسیه برای کمک به درگیری قره باغ قدردانی کرد.

با این حال ، دیپلمات آذربایجانی در ادامه ارمنستان را به انجام اشغالگری متهم کرد و گفت که میانجیگری جامعه جهانی باید مانند پایان دادن به اشغال خاک جمهوری آذربایجان باشد.

وی گفت: “ما تلاش های فدراسیون روسیه را به عنوان همسایه ، شریک استراتژیک ، عضو دائمی شورای امنیت و رئیس مشترک گروه مینسک تحسین می کنیم.” ما معتقدیم که هرگونه تلاش بین المللی برای یافتن یک راه حل قابل قبول برای منازعه قره باغ باید بر اساس عوامل اساسی باشد. این تلاش ها باید بر اساس نیاز به پایان دادن به اشغال سرزمین های مستقل جمهوری آذربایجان آغاز شود. بر اساس این اصل ، جمهوری آذربایجان آماده مشارکت در روند آشتی است.

بیانیه معاون وزیر امور خارجه آذربایجان زمانی ارائه شد که وزارت خارجه روسیه نگرانی خود را از چندین گزارش در مورد دخالت ترکیه در استقرار شبه نظامیان سوریه و لیبی در قره باغ کوهستانی ابراز داشت.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه جمعه گذشته گفت که بیش از 300 شبه نظامی سوری از طریق شهر قاضی آنتاب ترکیه به قره باغ کوهستان منتقل شده اند.

در اوایل روز جمعه ، نیک پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت ایروان اطلاعاتی در مورد جنگیدن حدود 150 افسر عالی رتبه ارتش ترکیه در کنار جمهوری آذربایجان در قره باغ داشته است.

با این حال ، روز جمعه ، مولود چاوشو او لو ، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لوئیجی وزیر خارجه ایتالیا در مایو گفت که جمهوری آذربایجان از ارتش ترکیه کمک نمی خواست ، اما آنکارا آماده حمایت از باکو است.

دور جدید تنش ها میان باکو و ایروان یکشنبه گذشته (26 آنلاین) بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد و دو کشور علی رغم درخواست های بین المللی برای محدود کردن ، یکدیگر را به ادامه حملات به خاک خود متهم کردند. ادامه داد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان ، دو جمهوری مستقل اتحاد جماهیر شوروی ، پس از اشغال ارمنستان در قره باغ و اعلام خودمختاری و تلاش برای حل مناقشه قره باغ از طریق گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری از سال 1992 درگیر درگیری های نظامی بودند. نتیجه ای نداشت.

310 310

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا