اقتصادیکسب و کار ویژه

با تفاوت های چک و سفته آشنا شوید

چک یکی از اسناد تجاری است که در یک برگه مخصوص نوشته می شود . علت اینکه قانون گذار تصمیم به تعریف چک نمود این بود که چک جایگزینی برای پول نقد شود و وسیله ای برای پرداخت های نقدی باشد ، تا افراد در معاملات روزمره خود به جای پول از آن استفاده کنند. در واقع چک زمانی باید صادر می شد که صادر کننده به اندازه وجه چک در حساب خود پول دارد و به جای دریافت پول از بانک و پرداخت آن به دیگری ، اقدام به صدور چک می کرد .اگر ساکن تبریز می باشید برای پیدا کردن بهترین وکیل وصول مطالبات در تبریز به سایت مراجعه کنید.

چک چیست ؟

طبق قانون ، چک نوشته ای است که به واسطه آن صادر کننده به محال علیه ( محلی که پول در آن قرار دارد مثل بانک ) دستور می دهد تا همه یا بخشی از پولی که نزدش هست را به دارنده چک بپردازد . برای صدور چک باید نکاتی را رعایت کرد از جمله اینکه صادر کننده چک باید مواردی که در متن چک قید شده است را به طور صحیح و بدون قلم خوردگی و خط خوردگی  تکمیل نماید .برای گرفتن بهترین وکیل تبریز با ما همراه باشید.

مهمترین این موارد نوشتن مبلغ چک به عدد و حروف ، نوشتن تاریخ به حروف و عدد و نوشتن محل صدور چک و امضای چک است . در صورتی که چک دارای خط خوردگی باشد ، می توان در پشت چک کلمه یا عدد درست را نوشت و با امضا تایید کرد .

بر اساس گفته های  master vakilنکته مهم در مورد چک این است که چک تنها با امضا معتبر است و درج مهر یا اثر انگشت به جای امضا قابل قبول نیست . برای همین است که در بانک ها هنگام ارائه چک ابتدا امضا مندرج در چک را با نمونه امضا صاحبِ حساب مطابقت می دهند .
نکته دیگر این است که صادر کننده در هنگام صدور چک باید در حساب جاری خود به اندازه مبلغی که در چک می نویسد ، وجه داشته باشد . هم چنین چک باید برای همان روز صادر شود و به اصطلاح چک به روز باشد اما صادرکنندگان معمولا به این موضوع اهمیتی نمی دهند و اقدام به صدور چک وعده دار می کنند که اگر چه غیر قانونی نیست اما با دردسرهایی برای صادر کننده و دارنده همراه است .
چک باید به محض اینکه به بانک تحویل داده می شود ، در صورتی که شامل موارد چک برگشتی نباشد ، پرداخت شود . در صورتی که صادر کننده چک برای پرداخت وجه چک از طرف بانک شرطی گذاشته باشد ، بانک بدون توجه به این شرط ، وجه را پرداخت خواهد کرد .

در قسمت قبل به توضیح این سوال که چک چیست پرداخته شد و برخی از مهم ترین احکام مربوط به صدور چک بررسی شده ؛ با این حال اطلاع از اینکه انواع چک چیست ، ضروری است و به همین دلیل در این قسمت برخی از مهم ترین انواع چک را توضیح خواهیم داد:

1   چک عادی : چکی است که صاحب حساب آن را در وجه سایر افراد صادر می کند . این نوع از چک ها اعتبار پرداختی خاصی ندارند و تنها به اعتبار صاحب حساب می توان به آنها اطمینان کرد . بنابراین توصیه می شود تنها از افرادی که به حساب آنها مطمئن هستید یا شناخت کافی از آنها دارید ، چک عادی دریافت کنید .

2  چک تایید شده : بر خلاف چک های عادی این چک ها از اعتبار پرداختی بالاتری برخوردارند ، زیرا بانک وجود وجه چک را در حساب تایید می کتد . به این ترتیب که حساب صادر کننده را به میزان مبلغ مندرج در چک جدا و مسدود می کند و وجه تأیید شده را تنها به دارنده چک پرداخت می کند.

3 .  چک تضمین شده یا بانکی : چکی است که به تقاضای مشتری توسط بانک صادر می شود . این چک در وجه خود بانک صادر کننده و یا یکی از شعب همان بانک خواهد بود . مزیت این چک ، تضمین پرداخت وجه توسط بانک است .

4 .  چک رمز دار یا بین بانکی : چکی است که به تقاضای مشتری توسط بانک برای یکی از بانک های دیگر در سطح کشور صادر می شود و در واقع باعث انتقالات مالی از حساب بانکی مشتری به بانک دیگر می شود . این چک ها همراه با رمز صادر می شوند .

5 .  چک مسافرتی : چکی است که در عرف تحت عنوان تراول چک شناخته شده است . در واقع چکی است که توسط بانک صادر می شود و مبلغ چک بر روی آن درج شده است .

6 .  چک سفید امضا : چکی است که توسط صادرکننده امضا شده است اما نام دارنده ، تاریخ چک و سایر موارد در آن قید نشده است .

7 . چک مدت دار : چک مدت دار یا وعده دار چکی است که امروز برای مدتی بعد صادر شود و تاریخ صدور و سررسید آن متفاوت باشد .  مثلا تاریخ صدور چک 12 / 10 / 96 باشد اما تاریخ سر رسید چک 01/02/ 97 باشد .

سفته چیست و قوانین مهم آن کدامند؟

سفته یک سند تجاری لازم الاجراست که به موجب آن صادرکننده تعهد می‌دهد مبلغ معینی را در زمان سررسید مشخص به فرد یا موسسه ذکرشده در سفته پرداخت کند. لازم به ذکر است که این روزها اعتبار سفته چیزی کم از چک ندارد، به شرط آنکه قوانین آن به طور کامل رعایت شود و به اضافه اینکه فراهم کردن آن هم به مراتب از چک راحت‌تر است. تصور کنید همین حالا به وام احتیاج دارید و به هیچ‌عنوان نمی‌توانید چک یا تضمین دیگری فراهم کنید؛ در چنین شرایطی دریافت یک تنها با ضمانت سفته، بی‌دردسر، دل‌چسب و خوشایند نیست؟ با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با قوانین و نکات پراهمیت سفته آشنا کنیم.

۵ مورد از تفاوت‌های عمده چک و سفته

اگر می‌خواهید بدانید چک بهتر است یا سفته، علاوه بر اینکه واجب است بدانید چک چیست، سفته چیست قوانین مهم و کاربردهای آن‌ها کدام است لازم است با تفاوت این دو وثیقه هم آشنا شوید تا به نتیجه بهتری برسید و انتخاب برایتان راحت‌تر باشد.

۱)چک جنبه کیفری و سفته جنبه حقوقی دارد

سفته و چک هر دو سند لازم‌الاجرا هستند و می‌توانید وصول آن‌ها را پیگیری کنید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کشیدن چک بلامحل جرم محسوب می‌شود اما این مورد در قوانین سفته مطلقاً جرم نیست. یعنی اگر سفته وصول نشود، گیرنده می‌تواند از صادرکننده شکایت کند و حکم جلب او را بگیرد؛ اما این حکم جلب و بازداشت بدهکار، سوء پیشینه کیفری برای او محسوب نمی‎شود.

۲)چک بیشتر در معاملات و سفته بیشتر در قراردادها کاربرد دارد

برای شما که تا اینجا همراه ما بودید احتمالا حدس این مورد راحت است؛ به دلیل جنبه کیفری چک و قابلیت اعاده‌ی دعوا در دادگاه، افراد در معاملات بیشتر ترجیح‌ می‌دهند چک بگیرند تا سفته؛ هرچند که فراهم کردن سفته از چک راحت‌تر است و گاهی شما واقعا ناچار می‌شوید از خیر معامله، ، وام و… بگذرید تا اینکه دردسر فراهم کردن چک را به جان بخرید.

۳)تفاوت در صدور گواهی عدم پرداخت چک و صدور واخواست سفته

در صورت عدم وصول چک حتما باید به بانک مراجعه کنید و اصطلاحا چک را برگشت بزنید که این‌کار رایگان انجام می‌شود و بانک هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. اما برای واخواست سفته مبلغ زیادی پرداخت می‌شود؛ این مبلغ تقریبا معادل ۲ درصد مبلغ کل سفته است.

۴) تفاوت در پرداخت هزینه برای دریافت دسته‌چک و خرید سفته

برای دریافت دسته‌چک از بانک نیازی به پرداخت هزینه قابل توجه نیست. اما برای خرید سفته باید مبلغ زیادی پرداخت کنید؛ ضمن اینکه مطابق قانون، مالیات هم به آن تعلق می‌گیرد.

۵)تفاوت در صدور چک و سفته در وجه خود صادرکننده

یکی دیگر از تفاوت‌‌‌های قوانین سفته و چک این است که صدور چک در وجه خود صادرکننده ممکن است؛ ولی صدور سفته در وجه خود صادرکننده صحیح نیست.

جالب است بدانید، از زمانی که بیماری کرونا وارد زندگی روزمره شد و همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم، انجام امور به صورت آنلاین و مجازی رونق بیشتری پیدا کرد که دریافت سفته هم از این قاعده مستثنی نبوده است. شما می‌توانید با روش‌های مختلف و سامانه‌های گوناگون، برای دریافت اقدام کنید و از این شرایط راحت نهایت بهره را ببرید. ما برای شما بهترین کاربرد استفاده از سفته الکترونیکی را در بخش‌های بعدی مطلب توضیح‌  داده‌ایم؛ تا انتها همراه ما باشید!

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا