کسب و کار ویژه

بررسی ضخامت و ارتفاع سقف وافل در سازه ها

بررسی ضخامت و ارتفاع سقف وافل در سازه ها

اگر به بررسی سقف وافل نگاهی بیندازیم، می توان گفت که صفحات وافل برای مناطق مسطح بسیار مناسب بوده و حجم بتن مصرفی در آنها بسیار کمتر از سایرین است. برای تقویت دال وافل می توان از توری یا میله های جداگانه استفاده کرد و از طرفی دیگر نیازی به گودبرداری جداگانه تیرها در دال وافل نیست. سطح زیرین دال شبیه وافل است و با استفاده از صفحات مقوایی یا غلاف های مشابه به دست می آید.

ضخامت توصیه شده برای دال وافل بین 85 تا 100 میلی متر و عمق کلی آن بین 300 تا 600 میلی متر محدود شده است. عرض تیرها یا دنده های ارائه شده در دال وافل معمولاً بین 110 تا 200 میلی متر است و فاصله بین دنده ها بین 600 تا 1500 میلی متر توصیه می شود. علاوه بر این، صفحات وافل تقویت شده را می توان برای دهانه های تا 16 متر استفاده کرد، در حالی که بیش از این طول، صفحات وافل پیش ساخته ترجیح داده می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های سقف وافل عملکرد بسیار خوب آن در برابر جمع شدگی است. همچنین نسبت به مقاطعی از بتن که سخت شده اند، عملکرد مقاوم تری دارد، زیرا نسبت به دال های پایه پایین تر است.

دال های وافل در مقایسه با بتن و فولادی که برای سقف دال بتنی سنتی استفاده می شود، تنها به 70 درصد بتن و 80 درصد فولاد نیاز دارند. با توجه به ویژگی ها و قابلیت های سقف وافل به طور کلی می توان گفت که این نوع سقف یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار می باشد.

مشخصات سقف وافل

ویژگی ها و مشخصات این سقف عبارتند از:

این سقف ها معمولاً 85 تا 100 میلی متر ضخامت دارند، در حالی که دال های بتنی معمولی به عمق 300 میلی متر و 600 میلی متر محدود می شوند.

عرض تیرها در سقف وافل معمولاً بین 110 تا 200 میلی متر است.

سقف تقویت شده را می توان تا 16 متر طول ساخت.

برای تیرها نیازی به قاب های مختلف نیست.

فاصله بین سفت کننده ها معمولاً 600-1500 میلی متر است.

این سازه دهانه ای تا 16 متر را پشتیبانی می کند.

رفتار این سقف بهتر و مناسب تر از دال های معمولی است.

صورت خوش فرم است و می توان از آن به عنوان یک عنصر بصری استفاده کرد.

میلگرد دو طرفه بیشتر حرکت بار زنده را خنثی می کند.

هزینه های مبهم سقف وافل

 

با توجه به گسترش تعداد ارائه دهندگان قالب های سقف وافل در ایران، کارفرمایان در هنگام خرید یا اجاره قالب با تعداد زیادی از فروشندگان قالب مواجه هستند. و با توجه به تغییرات قیمت مصالح ساختمانی لیست بلندبالایی از قیمت دریافت می کنند. و از طرفی منبع خاصی برای تضمین کیفیت و طول عمر قالب ها پیدا نمی کنند.

قیمت خرید و اجاره قالب وافل

یکی از مراحل اصلی اجرای سقف وافل، تهیه قالب است. که یا با خرید قالب وافل و یا اجاره قالب وافل انجام می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، با توجه به حضور شرکت های پیمانکاری مختلف با برندها و نام های تجاری مختلف به منظور تهیه سقف وافل، کارفرمایان و مجریان در این مرحله با مشکلات زیادی مواجه هستند. و قیمت های متفاوت در کنار کیفیت های مختلف قالب باعث سردرگمی می شود.

سقف وافل بخرید

استفاده از قالب وافل با قیمت و کیفیت پایین خسارات جبران ناپذیری را در آینده به همراه خواهد داشت. زیرا در قالب وافل بی کیفیت، تغییر شکل لبه ها و اعوجاج و حتی شکستن قالب ایجاد می شود. و این ممکن است در حین عملیات بتن ریزی اتفاق بیفتد. حتی در مواردی مشاهده شده است که به دلیل عدم اجرای صحیح سقف، پس از بهره برداری از سقف، بالا آمده است. و خسارات جبران ناپذیری به ساکنین و صاحبان ساختمان وارد می کند.

سوالات متداول

سقف وافل چیست؟

دال وافل نوعی سازه سقفی است که در آن بتن به صورت شبکه ای و تخته ای ریخته می شود و به همین دلیل به این نام معروف شده است. در این نوع سازه نسبت به سایر سازه های سقفی پی و دیوارهای برشی کمتری دارد و برای ساماندهی فضای داخلی بسیار مناسب است. همچنین این سازه سقف به دلیل پهنای مشبک زیاد در برابر بارهای خمشی مقاومت بیشتری دارد و این باعث افزایش طول عمر و پایداری سازه می شود.

هدف از خرید سقف وافل چیست؟

خرید این سقف مزایای زیادی برای سازندگان، معماران و مهندسان عمران دارد. این سازه سقفی با توجه به قابلیت هایی که دارد به عنوان راهکاری مناسب برای ساخت و ساز در پروژه های مختلف شناخته می شود.

تفاوت سقف وافل و دال فولادی چیست؟

سقف دال فولادی و وافل دو نوع سیستم ساختمانی هستند که در ساختمان های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف وافل سیستمی است که در آن عناصر خمشی افقی، عناصر عمودی و پوسته بالایی که به شکل وافل تشکیل شده است به طور جامد به هم متصل می شوند. از این سیستم برای ایجاد پوشش های بزرگ و غیر انعکاسی استفاده می شود و به دلیل سبک سازه وافلی اغلب برای ساختمان های صنعتی و تجاری مناسب است.

اما دال فولادی سیستمی است که در آن عناصر خمشی فولادی به کمک تگ های فولادی به هم متصل می شوند. از این سیستم برای ایجاد سقف و دیوارهای سبک در ساختمان ها استفاده می شود. از مزایای این سیستم می توان به نصب آسان، وزن سبک و قابلیت بازیافت عناصر فولادی اشاره کرد.

ارتفاع سقف وافل چقدر باید باشد؟

اگر به بررسی ضخامت و ارتفاع سقف وافل در سازه ها بپردازیم ، در می یابیم که ارتفاع این سقف به نوع کاربری ساختمان، طراحی داخلی و مصالح ساختمانی بستگی دارد. اما به طور کلی ارتفاع سقف وافل باید حداقل 3 متر باشد تا فضای شناورتر و احساس بهتری در اختیار ساکنین قرار گیرد.

اگر این ارتفاع کمتر از 3 متر باشد، فضا کمیاب می شود و احتمال احساس تنگی و بستری بیشتر است. البته در برخی موارد خاص مانند ساختمان های روباز و یا محیط های صنعتی ممکن است ارتفاع این سقف به کمتر از 3 متر کاهش یابد.

اما در طراحی ساختمان و انتخاب ارتفاع سقف باید به نیازهای کاربران ساختمان، محیط کار و اثرات احتمالی بر سلامت آنها توجه شود.

دکمه بازگشت به بالا