سلامت و دانش

برگزاری مراسم اربعین امسال از راه دور

در گفتگوی وزیران بهداشت جمهوری اسلامی ایران و عراق ، بر ضرورت برگزاری مراسم اربعین در سال جاری از راه دور و تقویت همکاری برای پایان دادن به بیماری کووید 19 تأکید شد.

به گزارش دکترنامه در مصاحبه با دکتر حسن التمیمی ، وزیر بهداشت عراق ، دکتر سعید نمکی گفت: امیدواریم دوستان ما در عراق به خوبی از پس کوئید 19 برآیند. من شهادت حضرت اباعبدالله الحسین ، حضرت ابوالفضل (ع) و دوستان وفادارش را به ملت عراق تسلیت می گویم.

وی افزود: امسال ما بسیار ناراحت هستیم که به دلیل شیوع کوئید موفق نشدیم 19 زائر کربلا و مکان مقدس عالیات شویم. ما همیشه پس از هر نماز رو به روی کربلا ایستاده و به آن دیار مقدس و مقدس درود می فرستیم و به دلیل عشق به امام حسین (ع) قلب هایمان همیشه با شما هستند.

وزیر بهداشت یادآور شد: علی رغم اینکه ما با بیماری کووید 19 مشکل داریم ، همانطور که در سفر شما به ایران گفتم ما با همه امکانات در حال خدمت به دولت عراق و مردم هستیم. بعد از حضور شما در تهران ، من به همه همكارانم در زمينه دارو ، تجهيزات پزشكي ، انتقال دانش مديريت بيماري در بخش مراقبت هاي ويژه ، مبادلات علمي براي تبادل دانشجو و استاد و … دستور دادم كه از كمك هاي احتمالي خودداري كنند و هميشه اميدوارم كه اگر وزیر بهداشت عراق گره ای از گره گشایی ما در جمهوری اسلامی ایران داشت ، بدون هیچ تأمل و تردیدی این حرف را می زد.

نمکی خاطرنشان کرد: پس از سفر وزیر بهداشت عراق به ایران ، به دلیل بازگشایی مجدد دچار اوج دوم بیماری شدیم و خوشبختانه با برنامه ریزی منسجم و استفاده از تجربه مرحله اول بیماری ، امروز در حال بازگشت به شرایط بهتر و موارد بیماری و مرگ هستیم. و مرگ و میر ناشی از کوید 19 در ایران به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

ما در چندین مجموعه دانش بنیان و شرکت واکسن می زنیم

وی یادآور شد: اگرچه ما اولین واکسن مصوب دنیا را برای Covid 19 نیز به طور داوطلبانه خریداری کرده ایم ، خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران در مجموعه های مختلف و چندین شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن و آزمایشات واکسن حیوانات گذشته است. ما آماده ورود به مرحله واکسیناسیون انسانی هستیم و شک نداریم که هرچه به دست آوریم به خواهران و برادران عزیز ما در عراق کمک خواهد کرد.

امسال در ایران ، ما محرمانه بسیار شریف و مبتنی بر پروتکل بهداشت داریم

وزیر بهداشت تاکید کرد: رابطه ما با افراد محترم و خاک عراق تاریخی است و هرگز قطع نخواهد شد. در هر خانواده ای در ایران ، بخشی از عراق به نام تربت کربلا وجود دارد. امسال در ایران با حمایت رهبر معظم انقلاب ، فرهیختگان برجسته کشور و همه کسانی که اهل بیت را به یاد می آورند ، می توانیم محرم بسیار باشکوه اما مبتنی بر پروتکل داشته باشیم.

تفاوت محرم امسال با سالهای قبل

نمکی در ادامه اظهار داشت: روش سازماندهی مراسم تشییع جنازه محرم امسال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و تفاوت زیاد با سالهای گذشته ، مسئله بسیار مهمی را نشان می دهد. مقام معظم رهبری ثابت می کنند که حفظ سلامتی در راهها و اعتقادات ما ضرر و ضرر برای دیگران است.

وی تأکید کرد: ما می توانیم پروتکل های بهداشتی را به گونه ای رعایت کنیم که کمترین آسیب را به ویروس کرونا وارد کند. همانطور که اشاره کردید ، علی رغم علاقه فراوان همه جماعت امام حسین (ع) به برگزاری مراسم اربعین ، امسال باید جور دیگری عمل کنیم و زیارت را از راه دور انجام دهیم.

ما باید ثابت کنیم که شیعیان و عاشقان حسین (ع) مترقی ترین مردم جهان هستند

وزیر بهداشت افزود: تعداد تخت های مورد نیاز و میزان مراقبت هایی که باید برای زائران اربعین حسینی انجام دهیم ، با توجه به قابلیت های موجود و همه گیر شدن دو کشور ، قطعاً می تواند تلاش های ایران و عراق را چندین برابر کند. همانطور که در دنیا به عشق الحسین دوست داریم ، دشمنانی نیز داریم که می خواهند چهره خشن و زشت افرادی را که از سلامت عمومی بی اطلاع هستند به جهانیان نشان دهند و همه باید ثابت کنیم که شیعه و عاشقان امام حسین (آمریکا) آنها از مترقی ترین افراد جهان هستند.

نمکی اظهار داشت: در سال شیوع کرونا شاید بهترین راه ابراز ارادت به امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) روش جدیدی باشد که تاکنون آن را تجربه نکرده ایم. رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و همچنین روحانیون و شخصیت های فرهنگی در ایران و عراق باید گرد هم آیند تا با جزئیات بیشتر روند عزاداری امسال برای اربعین را برنامه ریزی کنند.

برای برگزاری مراسم راه دور اربعین نیاز به یک کمیته مشترک بین وزارت بهداشت ایران و عراق وجود دارد

وی افزود: خوشحالم كه وزیر بهداشت عراق كاملاً از احتمال شیوع بیماری Covid 19 آگاه است و نیاز به پیروی از پروتكل ها و كاهش خطرات را دارد. من از پیشنهاد مترقی و دلسوزانه دکتر حسن التمیمی ، وزیر بهداشت عراق ، در مورد سفر طولانی مدت اربعین تقدیر می كنم. حسینی امسال به مردم ایران و عراق.

وزیر بهداشت افزود: لازم است کمیته مشترکی بین وزارت بهداشت دو کشور تشکیل شود تا مراسم عزاداری شریف اربعین حسینی از راه دور برگزار شود و بتواند به جهانیان ثابت کند که بالاترین عشق به امام حسین (آمریکا) و عشق را داریم. برای حفظ سلامت عمومی و دوستداران اباعبدالله الحسین (آمریکا) ، سطح بالایی داریم و سعی داریم با همکاری دو کشور برای مقابله با Quid 19 و در آینده نزدیک به مرحله کنترل بیماری برسیم و در آینده نزدیک این بیماری را دوباره ریشه کن کنیم. ما از حرم مطهر علیات دیدن خواهیم کرد.

ایران در برخورد با کرونا موفقیت چشمگیری داشته است

دکتر گفت: “من بسیار خوشحالم که از ایران خبرهای خوبی در مورد مدیریت Covid 19 و کاهش تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری می شنوم.” حسن التمیمی ، وزیر بهداشت عراق. ما همچنان اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت این بیماری را دنبال می کنیم و موفقیت خارق العاده ایران را مشاهده می کنیم و در این زمینه درسهایی آموخته ایم.

اقدامات عراق برای مدیریت تاج

وی افزود: ما در ماه پنجم میلادی مأموریت ویژه ای را در وزارت بهداشت عراق آغاز کردیم و برنامه ویژه ای برای مدیریت کرونا داریم. ما در تأمین تخت های بیمارستانی گام های بلندی برداشته ایم. ما همچنین 50 آزمایشگاه تشخیصی Quaid 19 در عراق تأسیس کردیم ، 4000 دستگاه تهویه فراهم کردیم و داروهای تخصصی مورد استفاده برای Quaid 19 را در جهان در عراق فراهم کردیم.

روزانه 4000 نفر در عراق با 19 بیماری کوید (19) برخورد می کنند

التمیمی هشدار داد: “با وجود همه چالش های بزرگی که در عراق با آن روبرو هستیم و همه موارد به غیر از بازگشایی مدارس ، این وضعیت به حالت عادی برگشته است ، اما به طور متوسط ​​روزانه 4000 نفر در عراق به Quid 19 آلوده می شوند.” بروز بیماری در عراق 77٪ و میزان مرگ و میر بیمار در این کشور 10٪ است و ما برنامه ویژه ای برای تحویل واکسن کرونا داریم که در صورت تأیید این واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی ، قطعاً آن را در عراق ارائه خواهیم کرد. کرد

وزیر بهداشت عراق ادامه داد: نمایندگان وزارت بهداشت عراق روزانه با نمایندگان وزارت بهداشت ایران در تماس هستند و از جمهوری اسلامی ایران ، وزیر و معاون وزیر بهداشت برای تأمین اکسیژن به عراق تشکر کردند که این یک مشکل جدی است. ما به مدیران وزارت بهداشت و شرکتهای دارویی در عراق اطلاع می دهیم که برای تهیه داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز عراق با ایران تماس بگیرند و ابراز همدردی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از مردم عراق در مبارزه با اپیدمی کرونا نشان دهند. من باور دارم.

وی خاطرنشان کرد: در ماه محرم علی رغم اینکه مراسم عزاداری کاملاً مطابق با پروتکل های بهداشتی است ، در وزارت بهداشت عراق با مشکلات زیادی روبرو هستیم اما در روز عاشورا وقتی شاهد بودیم میلیون ها عراقی در مراسم عزاداری شرکت می کنند ، آنها به این پروتکل پایبند بودند. ما مشکلات بهداشتی داریم

التمیمی افزود: ما اقدامات خوبی را برای آگاه كردن عراقی ها از بازدید از اماكن مقدس انجام داده ایم. ما هر ساله بسیار مشتاق و مفتخر هستیم که در مراسم اربعین حسینی از میلیون ها ایرانی و عاشق امام حسین (آمریکا) از سراسر جهان در عراق پذیرایی می کنیم و این سنتی است که ما هر ساله منتظر آن هستیم اما به دلیل حساسیت بیماری وی. ما 19 مشکل داریم و حتی با میلیون ها عراقی که برای زیارت به کربلا می روند ، مشکلات جدی داریم.

امسال عزاداری اربعین از راه دور برگزار می شود

وزیر بهداشت عراق اظهار داشت: یکی از نکات کلیدی گفتگو بین ما برنامه ریزی برای آگاهی مردم ایران و عراق در مورد سفر طولانی اربعین حسینی است. همه از استان عراق آماده ورود به کربلا هستند و در این زمان ما تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با مردم عراق انجام می دهیم و از خداوند می خواهیم که این بیماری و اپیدمی را از کشور ما و سراسر جهان ریشه کن کند.

التمیمی هشدار داد: “ما در عراق 19 مشکل جدی داریم که مربوط به مبارزه با کرونا و افزایش تعداد بیماران مبتلا به کوید است.” ما به رسانه ها در عراق اعلام کرده ایم که باید شهروندان را در مورد خطرات کوئید 19 و نیاز به سفر طولانی به کربلا آگاه کنیم. ما عشق حسینی و عشق به زیارت مکان مقدس را عمیقا درک می کنیم و از خداوند می خواهیم فوراً به این بیماری خاتمه دهد تا بتوانیم سال آینده به حالت عادی برگردیم.

تصمیم برای محدود کردن سفرهای زیارتی به اماکن مقدس تلخ است

وی افزود: من مطمئن هستم كه وزیر بهداشت ایران كاملاً از خطرات فعلی بیماری Covid 19 آگاه است و تصمیم برای ایجاد محدودیت در سفرهای زیارتی مستقیم و حضور فیزیكی در كربلا و اماكن مقدس بسیار تلخ است اما برای محافظت از زندگی و سلامتی مسلمانان ضروری است. با هم می توانیم اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از شیوع بیماری Covid 19 در این دو کشور انجام دهیم. ما همیشه مفتخریم که با جمهوری اسلامی ایران کار می کنیم.

به گزارش وبدا ، وزیر بهداشت عراق ضمن قدردانی از حمایت های وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران از عراق ، گفت: من و ملت عراق از حمایت مداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ، ملت ، دولت و وزارت بهداشت و جمهوری اسلامی حمایت می کنیم. با تشکر ایران.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا