عمومی

بلاتکلیفی ادامه‌دار یک چهارم فدراسیون‌های ورزشی

آنا گزارش داد

در حالی که بحث بلاتکلیفی فدراسیون یک ماه پیش مطرح شده بود، وزارت ورزش همچنان به کندی در حال حرکت برای تنظیم فدراسیون است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، موضوع دغدغه های فدراسیون ورزشی از نزدیک به یک ماه پیش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. از زمان حضور سجادی در کابینه سیزدهم به عنوان وزیر ورزش و جوانان، روز به روز بر تعداد فدراسیون های تحت مدیریت رئیس افزوده می شود و بر خلاف فدراسیون های تازه تاسیس، روز به روز تعداد فدراسیون های بیشتری به فهرست فدراسیون ها اضافه می شود. فدراسیون ها!

البته با توجه به اینکه منپورا بر این عقیده است که دوره نظارت نباید به عنوان دوره بلاتکلیفی اطلاق شود، زیرا می توان فدراسیونی را تشکیل داد که توسط سرپرست اداره می شود. در وزارت ورزش خیلی کند است. در ادامه آخرین وضعیت فدراسیون را با سرپرست بررسی خواهیم کرد:

**فدراسیون ژیمناستیک با حضور رئیس سابق در یک قدمی انتخابات!

در بین فدراسیون‌های بلاتکلیف، ژیمناستیک یکی از پرحاشیه‌ترین و قطعا بلاتکلیف‌ترین فدراسیون‌هاست که وزارت ورزش در آن چهار سرپرست انتخاب می‌کند. فدراسیونی که چهار سرپرست آن از دی ماه سال گذشته تا به امروز برای یک دوره 10 ماهه انتخاب شده اند. پس از پایان دوره اینچه درگاهی، مدتی به عنوان ناظر در فدراسیون بود، اما پس از استعفای وی، در دی ماه 1400، فدراسیون به حمید احمدی واگذار شد و پس از آن زهرا مزروقی در مرداد ماه سال جاری سرپرستی فدراسیون را بر عهده گرفت. و به زودی اخراج شد. در شهریورماه امسال، وزارت ورزش به جای ایجاد سازوکار برای انتخاب این فدراسیون‌های مجزا، به مرحله تعلیق رسید. عابد حقدادی به عنوان ناظر نهایی انتخاب شد.

اکنون پس از مدت ها تردید، ثبت نام از داوطلبان فدراسیون ژیمناستیک آغاز شده و اینچه درگاهی به عنوان کاندیدای انتخابات این فدراسیون شرکت کرده است. حالا اینکه انتخابات در موعد مقرر برگزار می شود یا خیر، یکی از موضوعاتی است که در روزهای آینده مشخص می شود. اما با همه موانعی که برای انتخاب رشته ژیمناستیک وجود داشت، بالاخره مدیریت وزارت ورزش گامی به جلو برداشت و ثبت نام از داوطلبان این فدراسیون آغاز شد.

**فدراسیون دوچرخه سواری همچنان بلاتکلیف است

فدراسیون دوچرخه سواری یکی دیگر از فدراسیون های پردامنه ای است که وزارت ورزش و جوانان مدت هاست برای این فدراسیون تعیین تکلیف نمی کند و در حالت امانتداری است. از خرداد 1400 که انتخابات این فدراسیون برگزار شد و محمود رشیدی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد سپس استعفا داد و در نهایت در مهرماه سال گذشته به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. تا الان که یک سال و دو ماه می گذشت، فدراسیون همچنان در بلاتکلیفی بود.

خرداد سال گذشته که انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری برگزار شد و محمود رشیدی به عنوان رئیس انتخاب شد. اتحادیه جهانی دوچرخه سواری به دلیل دخالت دولت در انتخابات ریاست رشیدی را به رسمیت نشناخت و در نتیجه وی از سمت خود استعفا داد و پس از این استعفا، وزارت ورزش و جوانان نیز رسول هاشم کندی را برای نظم بخشیدن به این فدراسیون متزلزل انتخاب کرد. در اسرع وقت. گرفتن

سرانجام ثبت نام از نامزدهای ریاست فدراسیون دوچرخه سواری در شهریورماه امسال انجام شد و 17 نفر به عنوان رئیس فدراسیون ثبت نام کردند. پس از آن جلسه بررسی برای تایید صلاحیت های مدیریتی تشکیل شد و در نهایت در 9 شهریورماه صلاحیت مدیریتی 10 داوطلب تایید شد و اسامی برای تایید به سازمان تنظیم مقررات ارسال شد. نزدیک به دو ماه است که فدراسیون دوچرخه سواری منتظر تایید صلاحیت نامزد ریاست فدراسیون است. البته گفته می شد صلاحیت برخی از کاندیداها تایید شده است اما بقیه هنوز به نتیجه نرسیده بود و به نظر می رسید این موضوع انتخاب فدراسیون را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

ضمناً چندی پیش وزیر ورزش و جوانان در نامه ای به ریاست کل ورزش و فدراسیون ها مبنی بر اینکه اگر فردی به عنوان رئیس فدراسیون ورزشی ثبت نام کرد و کارمند وزارت ورزش شد، باید دارای شرایط لازم باشد. تایید بالاترین مقام وزارت ورزش و جوانان. موضوعی که نامزدهای انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری را با مشکل مواجه کرد به دلیل تایید صلاحیت 10 نفری بود که تنها سه نفر از آنها کارمند وزارت ورزش نبودند و بقیه کارمندان این وزارتخانه بودند که باید تاییدیه می گرفتند. از وزیر ورزش

البته موضوع دیگری که گفته می شود باعث تاخیر در برگزاری انتخابات منطقه ای می شود، تصویب اساسنامه فدراسیون دوچرخه توسط وزارت ورزش است.

**فدراسیون وزنه برداری گامی به سوی ثبات است

هر چند فدراسیون وزنه برداری در سال های اخیر در دوران ریاست علی مرادی با مشکلات عدیده ای روبه رو بود. اما پس از روی کار آمدن انوشیروانی، اوضاع در زمین کمی آرام شد. نامزدهای فدراسیون برای ثبت نام دعوت شده اند و داوطلبان می توانند از امروز تا 14 آذر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند. با توجه به انتخابات آتی فدراسیون جهانی در دی ماه، به نظر می رسد وزارت ورزش تلاش برای برگزاری انتخابات فدراسیون وزنه برداری را متوقف کرده و به زودی فدراسیون المپیک صاحب رئیس خواهد شد.

** فدراسیون سوارکاری; گیج و پیچیده

از دیگر فدراسیون های پیچیده و پیچیده که امروزه توسط سرپرست اداره می شود، فدراسیون سوارکاری است. انتخابات فدراسیون پس از تعویق در 31 خرداد برگزار شد، اما به دلیل عدم حضور نمایندگان وزارت ورزش و اعتراض چند نامزد که مهندس بودند، وزارت ورزش و جوانان از لغو انتخابات این فدراسیون خبر داد. این فدراسیون و از شهریورماه با تصمیم علیرضا حیدری وزیر ورزش به عنوان سرپرست انتخاب شد. قرار بود 12 آبان ماه انتخابات این فدراسیون برگزار شود که با دستور معاون وزیر پولادگر این مهم لغو شد. به گفته آرش فرهادیان، مدیرکل امور مشترک فدراسیون ورزش، دلیل لغو این انتخابات اعتراض اعضای مجمع و رئیس فدراسیون به روند انتخاب اعضای کمیسیون و در نتیجه وزارت ورزش و جوانان اعلام شد. تصمیم گرفت که انتخابات فدراسیون سوارکاری را لغو کند تا مجددا بررسی شود. در روزهای اخیر مسعود خلیلی که در مجمع قبلی ریاست فدراسیون را برنده شده بود به دلیل انتخاب بازرس فدراسیون سوارکاری توسط این وزارتخانه و لغو خردادماه به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. انتخابات شد و برای ادامه کار به عنوان رئیس فدراسیون به فدراسیون رفت. ; اما موضوع به پلیس 110 منتقل شد. سرانجام پس از دو روز سکوت، وزارت ورزش تصمیم حیدری را لغو کرد و تصمیم دیگری را برای فدراسیون انتخاب کرد!

این فدراسیون در حال حاضر در مدت کوتاهی دو ناظر و یک رئیس دارد و این روزها نیز در بلاتکلیفی به سر می برد.

** عجیب مثل کدو حلوایی

مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکواش 23 آذر برگزار شد اما هنوز به پایان نرسیده بود و به زمان دیگری موکول شد! در این مجامع عجیب صلاحیت یک کاندیدا اعلام نشد به همین دلیل ۲۱ نفر از اعضای مجمع جلسه را ترک کردند و این انتخابات فدراسیون تکمیل نشد! اکنون ظرف 15 روز پس از وقفه برای انتخابات این فدراسیون برگزار خواهد شد.

** شمشیربازی با نامزدها

فدراسیون شمشیربازی از ۱۰ شهریور با سرپرست اداره می شود و علیرضا پورسلمان سرپرستی این فدراسیون را بر عهده دارد. پیش از این باقرزاده ریاست این فدراسیون را برعهده داشت. جالب است بدانید که این مجمع فدراسیون با یک نامزد برگزار می شود!

فدراسیون بدمینتون از سوم شهریور ماه تحت کنترل محمدرضا پوریا است که وضعیت او مشخص نیست. همچنین فدراسیون گلف از ششم مهرماه در اختیار محمد کاظمی و فدراسیون روستایی و عشایری نیز از 16 آبان ماه زیر نظر علیرضا پسندیده است. سایر فدراسیون ها مانند آمادگی جسمانی، ورزش های همگانی و ورزش روستایی و بازی های بومی محلی در کنار فدراسیون های بولینگ و بیلیارد نیز بلاتکلیف هستند.

هرچند فدراسیون های متعددی تعیین شده و ثبت نام از کاندیداها آغاز شده است، اما تعداد فدراسیون های بلاتکلیف بسیار اندک است. در مقابل این فدراسیون های بلاتکلیف، اخیراً وزارت ورزش چند فدراسیون جدید ایجاد کرده که در نوع خود جالب هستند. چرا که از وزارت ورزش انتظار می رود حداقل ابتدا وضعیت نوسان فدراسیون را سامان دهد و سپس به فکر راه اندازی فدراسیون جدید باشد.

در حال حاضر از 52 فدراسیون ورزشی، 12 رشته ورزشی که تقریباً 25 درصد فدراسیون های کشور یعنی یک چهارم را تشکیل می دهند، وضعیت حاکمیتی نامشخصی دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا