عمومی

رونمایی از آکادمی‌های تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی

گروه استانی خبرگزاری آنا; تقریباً 750 مدرسه سما در سطوح مختلف از پیش دبستانی تا دبیرستان در سراسر کشور وجود دارد که به دلیل ظرفیت درسی فوق العاده آنها است. استعدادیابی و پرورش استعدادها در این مدارس، ایجاد آکادمی های ویژه امری اجتناب ناپذیر است. البته از مفهوم دانشگاهی تعابیر مختلفی وجود دارد; اما مفهوم واقعی آکادمی این است که این مرکز جدای از ارائه آموزش های مهارتی تخصصی در هر زمینه، در طی آموزش های هفتگی و برنامه ریزی شده توسط متخصصان، مباحثی مانند روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی را به همراه زبان انگلیسی ارائه می دهد.

با توافق و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای داریم، در هفته تربیت بدنی سه زورخانه دانش آموزی را همزمان در استان های یزد، همدان و خراسان رضوی افتتاح خواهیم کرد.آکادمی ورزشی اختصاصی سما نمونه بارز این نوع آکادمی است که همراه با تعدادی دیگر از برنامه های ورزشی در دستور کار وزارت تربیت بدنی و سلامت، معاونت آموزشی و مهارت های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

در همین راستا، در پی تصمیم وزارت تربیت بدنی و سلامت، معاون آموزشی و مهارت های عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد آکادمی های ورزشی ویژه مدارس سما در هر استان، با جمشید همتی، مدیر آموزش و پرورش گفت وگو کرد. تربیت بدنی و تندرستی سایر موارد به شرح زیر است که در ادامه می خوانیم.

هر استان دارای یک آکادمی ورزشی ویژه است

آنا: برنامه ها و اهداف تربیت بدنی برابر برای فعالیت های ورزشی مدارس چیست؟

مقرون به صرفه: با توجه به ظرفیت عالی که 750 مدرسه در مقاطع مختلف از پیش دبستانی تا دبیرستان را تحت پوشش دارد و تعداد زیادی دانش آموز فعال در آنها وجود دارد و ظرفیت برجسته ای برای استعداد یابی و استعدادیابی دارد، برنامه های متعددی از جمله راه اندازی را تدارک دیده ایم. از آکادمی های ویژه در هفته آموزش. استانهایی را که افتتاح و افتتاح می شوند به طور ملی ذکر کنید تا در هر استان یک آکادمی ورزشی ویژه داشته باشیم.

مفاهیم مختلف از مفهوم دانشگاهی هستند و خواهند بود. اما مفهوم واقعی آکادمی مثلاً در ورزش، مرکزی است که جدا از ارائه آموزش های تخصصی مهارت های ورزشی، مباحثی مانند روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی و پزشکی ورزشی را نیز به صورت هفتگی ارائه می دهد و کاملاً توسط متخصصان برنامه ریزی می شود. به به عنوان مثال در آکادمی های والیبال به غیر از آموزش مهارت های والیبال در طول دوره، مفاهیم روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، آسیب های ورزشی، پزشکی ورزشی، مفاهیم مربوط به آن رشته ها و علوم ورزشی به طور کامل آموزش داده می شود.


بیشتر بخوانید:

کسب مدال در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان توسط دانش آموز سما بروجرد

مدرسه فوتبال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تأسیس می شود


آغاز قهرمانی های مکتب سما

آنا: برای ایجاد این آکادمی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

مقرون به صرفه: برای اخذ مجوز آکادمی درخواست تاییدیه کمیسیون ماده پنج را داده ایم که در اصل مجوز راه اندازی باشگاه است به طوری که در هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی ایجاد تصویر دانشگاه آزاد اسلامی. در چندین استان مجوز صادر شده است و استان های دیگر در تلاش هستند تا تقریباً همه مجوزها را در هفته تربیت بدنی دریافت کنیم. در حال برنامه ریزی برای برگزاری افتتاحیه سراسری آکادمی در پایان مهرماه هستیم.

افتتاحیه آکادمی ویژه سما;  هر استان دارای باشگاه های فرهنگی و ورزشی است

تمام مدیران استانی در تلاش هستند تا این اتفاق بیفتد و پس از فراهم شدن زیرساخت ها و آموزش هنرجویان در آکادمی، چون مجوز باشگاه داریم، می توانیم تیم های جوانان تشکیل دهیم و در لیگ های معتبر ورزشی شرکت کنیم. همین روند می تواند زیرساخت تشکیل تیم لیگ برتر یک دانشگاه باشد.

در طول سال‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد می‌شد که ورزشکاران و قهرمانان از طرف دانشگاه جذب دانشگاه و سپس شهرت می‌شوند. ما می خواهیم این چرخه و چرخه را کامل کنیم، یعنی از ابتدا به دانش آموزان ابتدایی، کلاس اول و دوم دبیرستان در آکادمی ورزش آموزش می دهیم تا پس از دانشجو شدن دانشگاه آزاد اسلامی، ورزشکار حرفه ای این باشگاه دانشگاهی شود. .

آنا: مدارس سما در لیگ های دولتی چگونه هستند و مجوز دارند؟

مقرون به صرفه: ما ملاقات هایی با مقامات درباره لیگ جوانان داشتیم و اکنون در چهار رشته ووشو ، تکواندو ، تنیس روی میز و ارسال (آزاد و فرنگی) تماس گرفته ایم و اقدام لازم صورت گرفته است.

ورزش های دیگر بخشی از برنامه سما بوده است. اما به دلیل کمبود وقت فقط در چند رشته تماس گرفتیم تا افراد مستعد را در مدارس سما از سراسر کشور معرفی و جذب کنیم.

راه اندازی آکادمی زمان بر است تا بتوانیم زیرساخت ها را فراهم کنیم و آموزش های لازم را ارائه دهیم. در حال حاضر ما چهار رشته را معرفی کرده ایم تا بتوانیم حضوری مقتدرانه در لیگ به نام دانشگاه اسلامی سما آزاد داشته باشیم.

افتتاحیه آکادمی ویژه سما;  هر استان دارای باشگاه های فرهنگی و ورزشی است

آنا: برنامه های شما برای مدرسه سما در فوتبال چیست؟

مقرون به صرفه: در زمینه فوتبال با توجه به ظرفیت و علاقه میدان فوتبال در استان است ، ما این میدان را به خود استان داده ایم. مجوز ماده پنج کمیسیون باید عنوان رشته ای را انتخاب کند که اکثر استانها برای بازی فوتبال انتخاب کرده اند. ما می خواهیم با توجه به ظرفیت استان فرهنگستان ایجاد کنیم.

ما نمی خواهیم در استان هایی که سابقه ندارند آکادمی راه اندازی کنیم، مثلا در مازندران آکادمی کشتی و در زنجان آکادمی ووشو و رزمی راه اندازی کنیم. همینطور با بررسی هایی که قبلا در مورد استان ها انجام داده ایم، رشته علم و فوتبال را یکی از این رشته ها دانسته ایم.

آنا: آیا این رشته ورزشی می تواند امسال در لیگ شرکت کند؟

برای اخذ مجوز آکادمی با اخذ گواهینامه کمیسیون ماده پنج که در اصل مجوز تاسیس باشگاه می باشد، اقدام به تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان کرده ایم. مقرون به صرفه: من مطمئنم که تکواندو و ووشو امسال در لیگ خواهند بود. از آنجایی که ما کادر فنی بسیار قوی در این حوزه ها داریم، از خانواده دانشگاه آزاد هستند و همکاران پرتلاشی هستند، قطعا در این دو حوزه حضور داریم. البته نکته ای وجود دارد که ما در همه فدراسیون های دولتی لیگ جوانان در همه زمینه ها که بتوانیم در آن شرکت کنیم نداریم. یعنی در بسیاری از رشته ها اصلاً لیگ رده سنی نداریم.

راه اندازی 3 زورخانه دانش آموزی در هفته تربیت بدنی

آنا: سایر برنامه های مدیریت تربیت بدنی آموزشگاه سما چیست؟

مقرون به صرفه: برنامه دیگر تشکیل زورخانه دانش آموزی است. با توافق و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای داریم، سه زورخانه دانش آموزی را به صورت همزمان در هفته تربیت بدنی در سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی افتتاح خواهیم کرد.

هماهنگی انجام شده و سه استان یزد ، همدان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت سه زورخانه دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و روحیه قهرمانی و جوانمردی و اخلاق در آن ایجاد شود. هدف سما گسترش این فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی از طریق میادین مهیج کشتی در مدارس است.

آنا: مجوز باشگاه برای استان گرفته شده است؟

مقرون به صرفه: ما طی نامه ای رسمی به 31 استان اعلام کرده ایم که هر استان برای ایجاد فرهنگستان باید حداقل یک مجوز از کمیسیون ماده پنج دریافت کند. واحدهای دانشگاهی در چند استان دارای مجوز باشگاه هستند. مثلا خراسان رضوی مجوز باشگاه دارد و سما از آن مجوز که به آن دانشگاه می گویند استفاده می کند و آکادمی تاسیس کرده است. استان هایی که هنوز مجوز ندارند نیز در حال پیگیری هستند، چندین فرم و مراحل اداری وجود دارد که باید انجام شود، همکاران چندین ماه پیگیری کرده اند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلات به تعویق افتاد.

با این حال ، به احتمال زیاد حداقل 50 درصد استانها تا پایان اکتبر 1400 و هفته تربیت بدنی مجوز دریافت می کنند و مابقی پس از دریافت مجوز در ماه های آینده یک آکادمی ورزشی راه اندازی می کنند.

افتتاحیه آکادمی ویژه سما;  هر استان دارای باشگاه های فرهنگی و ورزشی است

آنا: برای جذب اسپانسر کاری انجام دادی؟

مقرون به صرفه: راه اندازی آکادمی بسیار سودمند است زیرا زیرساخت ها یعنی سالن بدنسازی و اماکن ورزشی در پردیس است و با توجه به وضعیت مالی خانواده سما مشکل مالی زیادی در آنجا نداریم. برای موضوعات حمایتی، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه با بهره گیری از ظرفیت اساتید، کارکنان، داوران و اساتید حرفه ای در دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است.


بیشتر بخوانید:

10 فعالیت ورزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی سما کاشان

اجرای برنامه های ورزشی ، آموزشی و فرهنگی در سما یزد


انگلیسی در کنار سایر مهارت ها در آکادمی های ورزشی آموزش داده می شود. چون یکی از مشکلات ورزشکاران بزرگسال این است که انگلیسی بلد نیستند، مخصوصاً آنهایی که ملی پوش و لژیونر هستند و می خواهیم این مشکل را حل کنیم. برای این منظور، معلمان زبان قصد دارند هفته ای دو یا سه جلسه به زبان آموزان انگلیسی آموزش دهند که به عنوان یک مزیت درآمدزایی دارد و بیشتر مورد پذیرش خانواده ها قرار می گیرد. زیرا می دانند در این آکادمی ها به غیر از آموزش ورزش، سایر نیازهای دانش آموزان از جمله زبان انگلیسی، روانشناسی و تغذیه ورزشی برطرف می شود. آموزش در این آکادمی ها می تواند سودآور باشد و حامیان مالی را جذب کند.

راه اندازی یک آکادمی ورزشی به روش صحیح و کارآمد

آنا: آیا همه آکادمی ها به این شکل تدریس می کنند؟

مقرون به صرفه: به جرات می توان گفت که هیچ آکادمی فعالی در کشور وجود ندارد، به جز آموزش ورزش در زمین پاتولوژیتغذیه ورزشی ، انگلیسی ، روانشناسی ورزش ، علم ورزش و غیره غیر فعال.

طبق مطالعه من در مورد مفهوم دانشگاه در جهان ، مفهوم آکادمی ها به مهارتها و نیازهای دیگری غیر از آموزش ورزش مربوط می شود. به عنوان مثال، وقتی باشگاه هایی مانند لیورپول، منچستریونایتد یا بارسلونا بچه ها را زود به خدمت می گیرند، زیرا آنها جوان هستند و به خانواده خود وابسته هستند، خانواده ها را در فاصله 20 تا 30 کیلومتری استادیوم قرار می دهند تا کودک بتواند بعد از تمرین در کنار والدین خود باشد. ؛ چون در تمام طول سال نمی توان بچه ها را از خانواده جدا کرد.

آنا: آیا آکادمی آنطور که شما می خواهید کار خواهد کرد؟

مقرون به صرفه: ما همیشه برنامه ریزی خوبی انجام می دهیم ؛ اما در اجرای آن موانعی وجود دارد. ما در تلاش هستیم تا آن را محقق کنیم. تاکید بر اجرای صحیح است و نیازمند حمایت مدیران به ویژه رسانه ها هستیم. سید محمد بطحایی معاون آموزش عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح استقبال کرد و در تمامی جلسات ما را تشویق کرد.

انتهای پیام/4121/4062/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا