عمومیکسب و کار ویژه

 بهترین مواد شوینده برای شستن فرش

فرش در خانه‌های ما ایرانیان همواره جایگاه به خصوصی داشته و بر همین اساس تمیز بودن و درخشندگی آن برای ما بسیار مهم است. امروزه قالیشویی‌های مجهز بسیاری در سطح کشور وجود دارند و برخلاف گذشته نیازی به شستن فرش‌ها در منزل نیست. با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند در خانه به شستشو و تمیز کردن فرش های خود بپردازند. اما برای گرفتن نتیجه مطلوب بایستی از بهترین محلول برای شستن فرش در خانه استفاده شود. بهترین مواد شوینده برای شستن فرش با توجه به الیاف و بافت آن و همچنین لکه‌ها و میزان آلودگی فرش متفاوت است.

جنس روفرشی

روفرشی‌ها بنابر سلیقه‌ی مشتریان، طرح و کارخانه‌ی بافنده، با جنس‌های مختلفی عرضه می‌شود. روفرشی مخمل و روفرشی ابریشم از جمله طرح‌های جدیدی هستند که برای دکوراسیون مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر جنس‌های به کار رفته در رو فرشی‌ها می‌توان به الیاف پلی استر و مخلوط پل استر با شانل اشاره کرد. روفرشی‌های بافته شده با پلی استر معمولا ضخامت بیشتری دارند، با این وجود وزن آنها سبک است و از استحکام بالاتری برخوردارند. به همین علت می‌توان از آن به عنوان زیر انداز در محیط بیرون از خانه نیز استفاده کرد. فراموش نکنید که بعضی از کاور فرش کشدار دو رو هستند و شما می‌توانید از هر دو طرف آن استفاده کنید.

تمیز کردن فرش‌ ها در دوره‌ های متناوب

یکی از سوال ‌های متداول بسیاری از افراد و به خصوص خانم‌ های خانه ‌دار این است که فرش‌ های خود را هرچند یک وقت یکبار تمیز کرده و یا بشوییم. در پاسخ باید گفت که بهتر است هفته ای یک بار را به جارو کشیدن و نظافت فرش‌ ها اختصاص داد. البته در صورت داشتن فرزند کوچک در منزل و یا نگهداری از حیوانات خانگی مانند خرگوش، گربه، سگ و… این زمان کاهش یافته و نیاز به نظافت بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این در صورت وجود هرگونه آلودگی یا لکه مانند چربی‌های ناشی از ذرات غذا، لکه جوهر و یا مایعات بر روی فرش‌ ها بایستی در اولین فرصت اقدام به تمیز کردن و زدودن لکه‌ها کرد. چرا که لکه‌ ها به مرور زمان بر روی فرش تثبیت شده و از بین بردن آنها سخت‌تر می‌ گردد. همچنین بهتر است هر ۶ ماه با استفاده از بهترین محلول برای شستن فرش اقدام کرده و بدین صورت به تمیزی فرش‌ها و ماندگاری بیشتر آنها کمک کنید.

ویژگی های بهترین شوینده برای شستن فرش

بهترین ماده شوینده برای شستشوی فرش مانند پاک کردن لکه چای از فرش در خانه باید از ویژگی ها و خصوصیات خاصی برخوردار باشد. در واقع بهترین ماده شوینده خاصیت نرم کنندگی فوق العاده ای دارد. یک ماده شوینده مناسب نه تنها به بافت فرش آسیبی وارد نمی کند، بلکه آن را بسیار نرم و لطیف می کند. همچنین یک ماده شوینده مناسب به صورت خنثی می باشد و ph آن قلیایی و اسیدی نیست.

بهتر است بدانید وجود ماده قلیایی در مواد شوینده باعث رنگ پریدگی الیاف رنگی فرش می شود.
از دیگر ویژگی های بارز بهترین ماده شوینده برای شستشوی فرش در خانه این است که از قدرت پاک کنندگی بالای لکه ها و جرم های روی سطح فرش برخوردار است. یک ماده شوینده با کیفیت باید قادر باشد لکه های موجود بر روی فرش را از بین ببرد.

همچنین شما می توانید از یکسری ترکیبات خانگی جهت از بین بردن لکه ها استفاده کنید. انحلال بهترین ماده شوینده در آب بالا است و بسیار مقرون به صرفه می باشد. در صورتی که ماده شوینده از قابلیت انحلال بالایی برخوردار نباشد، استفاده از آن موجب پوسیدگی فرش و خرابی فرش می شود.
یک ماده شوینده مناسب نیز به هیچ وجه باعث خوردگی و خرابی فرش نمی شود.در ضمن کفی که با استفاده از این ماده شوینده مناسب تولید می شود به راحتی قابل کنترل است. دارا بودن رایحه و عطر مناسب نیز از دیگر ویژگی های بهترین ماده شوینده به شمار می آید.

به گونه ای که تا مدت ها بعد از شستشو، فرش دارای یک رایحه خوشایند خواهد بود. همچنین یک ماده شوینده مناسب به آسانی آبکشی می شود. وجود مواد شوینده در فرش بعد از آبکشی باعث زردی آن خواهد شد.

یکی از دغدغه های اغلب خانم های خانه دار، شستن فرش ها در منزل بدون تغییر در رنگ و ظاهر آن ها است. بهترین راه به توصیه کارشناسان قالیشویی، استفاده از مواد شوینده با کیفیت و مناسب می باشد. در واقع یکی از پارامترهای مهم و اصلی جهت شستن فرش، میباشد. همچنین استفاده از مواد شوینده ملایم بهترین گزینه برای شستشوی فرش ها در منزل به شمار می آید، در این مقاله سعی کردیم بهترین شوینده برای شستشوی فرش در خانه را معرفی کنیم.

مزایای استفاده از مواد شوینده برای شستشوی فرش

برخی از ویژگی‌هایی که به آن اشاره کردیم؛ در تمامی شوینده‌ها وجود دارد. بنابراین چرا باید برای شستشوی فرش خود به دنبال یک شوینده حرفه‌ای و خاص باشیم؟ چرا نمی‌توانیم از همان موادی که به صورت روزانه برای تمیزی خانه و لباس‌های خود از آنها استفاده می‌کنیم برای شستشوی فرش و قالی نیز استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال کاملا روشن است. چرا که فرمولاسیون این شوینده‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که تمام نیازهای یک فرش را بدون آسیب رساندن به الیاف آن برآورده می‌کند.

فراموش نکنید که فروشگاه carpetdepo  سال‌ها روی تولید این محصولات تحقیقات کرده و با هر بار اصلاح، محصولی را روانه بازار کرده‌اند که علاوه بر بهبود قابلیت‌ها، از محیط زیست نیز بیشتر محافظت می‌کند.

به طور کلی استفاده از شوینده‌های تخصصی می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • شستشوی فرش با بهترین کیفیت
  • از بین رفتن تمامی لکه‌ها، حتی لکه‌هایی که سرسخت هستند و تفاوت رنگ فاحش روی فرش ایجاد کرده‌اند.
  • نرم شدن الیاف فرش
  • جلوگیری از تغییر رنگ و درهم آمیختن رنگ‌ها

کدام جنس فرش بهتر و زودتر تمیز می‌شود؟

اگر به زودی قصد خرید فرش دارید و دغدغه اصلی شما این است که کدام جنس الیاف بهتر تمیز می‌شود و می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی لکه‌های ایجاد شده بر روی آن را از بین برد؟ بهتر است ادامه این مقاله را از دست ندهید. فرش‌های موجود در بازار، از نظر دوام تقریبا شرایط یکسانی دارند. آنچه که تفاوت بین این محصولات را مشخص می‌کند؛ شیوه نگهداری از آنهاست.

فرش‌های پشمی

پشم یک ماده بسیار بادوام برای تولید فرش است. از آنجایی که الیاف پشمی به شکل کلاف تولید می‌شوند؛ فرش‌های پشمی نسبت به سایر فرش‌ها، بهتر می‌توانند شکل خود را حفظ کنند. حتی اگر در معرض ترافیک رفت و آمد باشند و در محلی پهن شوند که تردد در آن زیاد است. پشم به طور طبیعی لکه‌ها را دفع می‌کند. بنابراین تمیز نگه داشتن آن راحت‌تر از فرش‌های دیگر است.

روفرشی‌های ابریشمی، همان روفرشی‌های نازک و زیبایی هستند که از نخ ابریشم بافته شده‌اند. بافت ظریف و زیبای آن‌ها باعث می‌شود که درست مانند فرش به نظر برسند و تشخیص آن‌ها سخت باشد.

معمولاً این نوع روفرشی‌ها، ضخامت و وزن کمتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند و حمل و شست‌وشوی آن‌ها ساده‌تر است. طرح و نقش به‌کاررفته در این روکش‌ها، از دیگر روفرشی‌ها زیباتر و جذاب‌تر بوده و بهتر است خرید روفرشی ابریشمی برای سالن پذیرایی صورت بگیرد.

نقطه ضعف اصلی این فرش‌ها، به خصوص زمانی که نو هستند این است که پرزدهی دارند. بهتر است فرش‌های پشمی را به طور مرتب جاروبرقی بکشید تا از شر الیاف اضافه و پرزهای آن خلاص شوید. اگر چیزی روی فرش‌های پشمی خانه شما ریخت؛ بهترین روش شستشوی آن این است که مقداری آب و مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال روی لکه بمالید. سعی کنید از آب زیاد استفاده نکنید.

زیرا فرش‌های پشمی نسبت به فرش‌های دیگر مقاومت کمتری در برابر آب دارند. برای لکه‌های سرسخت یا قدیمی بهتر است از خدمات قالیشویی‌ها استفاده کنید. بسیاری از فرش‌های سنتی شرقی، فرش‌های قدیمی و فرش‌های عتیقه که دوام بسیار بالایی دارند؛ از پشم بافته شده‌اند. این متریال برای خریدارانی که خواهان فرشی بادوام هستند که نیاز به نگهداری کمی داشته باشد و ظاهر خود را حفظ کند بسیار مناسب است.

دکمه بازگشت به بالا