سلامت و دانش

بیش از ۵۰ درصد فروش دارو در اختیار دولت/ بازار کار داروسازی در حال اشباع

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه بازار کار داروسازی در کشور و داروخانه ها از قبل اشباع شده است ، از بی توجهی به حضور داروسازان در بیمارستان ها و کلینیک ها و لزوم تعریف مجدد جایگاه داروسازان در سیستم درمانی و ایجاد فرصت های شغلی جدید انتقاد کرد. این منطقه افسرده است.

در مصاحبه با دکترنامه ، دکتر فاطمی وی با اشاره به وضعیت داروسازان کشور گفت: براساس برآوردها ، در حال حاضر حدود 20 هزار داروساز در ایران داریم و حدود 13 هزار داروخانه فعال اعم از دولتی و خصوصی در کشور وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه نرخ بیکاری در حرفه داروسازی کم است و این منطقه جایی است که تقریباً بیکاری وجود ندارد. در عین حال ، بیشتر داروسازان ، گرچه داروسازی دارند ، اما ممکن است در جاهای دیگر از جمله صنعت ، شرکت های داروسازی و غیره نیز فعال باشند.

عدم توسعه بازار دارویی کشور و مشکلات آن

وی با اشاره به عدم توسعه بازار دارویی کشور در سالهای اخیر ، اظهار داشت: باید توجه داشت که بازار داروسازی کشور در سالهای اخیر توسعه نیافته است و به همین دلیل بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان داروسازی هنوز به داروخانه ها علاقه مند هستند. این نسبت خوب نیست. به طور متوسط ​​، 55٪ فارغ التحصیلان جهان جذب داروخانه می شوند. این رقم در کشورهای توسعه یافته 30٪ است و سایر داروسازان وارد بیمارستان ها ، مراکز تحقیقاتی و صنعت می شوند. حال اگر این نسبت ثابت نباشد و مکانهای دیگری برای خدمات داروسازی پیدا نکنیم ، فشار برای راه اندازی داروخانه ها بیشتر می شود. در همین حال ، ظرفیت ایالت در این منطقه محدود است.

فاطمی با بیان اینکه اکنون تعداد داروخانه ها در مقایسه با 10 تا 15 سال گذشته افزایش یافته است ، اظهار داشت: حدود 1384 از هر 10،000 نفر مجاز به ایجاد داروخانه ها در ایران هستند ، اما در حال حاضر در شهرهای بزرگ به ازای 4500 نفر مجوز داروسازی ارائه می شود. این امر منجر به افزایش تعداد داروخانه ها شده است. یکی از دلایل کندی اقتصادی تعداد زیادی داروخانه است.

بیش از 50 درصد فروش مواد مخدر در کشور در دست دولت است

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 50 درصد فروش مواد مخدر در ایران در دست دولت است گفت: این مشکل همچنین مشکلات بسیاری را در این زمینه ایجاد می کند. در سالهای اخیر ، کمبود مواد مخدر به دلیل افزایش تحریم ها افزایش یافته است. از طرف دیگر برای توزیع چندین محصول دارویی با مصرف زیاد مانند قلم انسولین و غیره ، دولت چندین داروخانه را به عنوان داروخانه های منتخب انتخاب کرد و این کالاهای دارویی را از طریق این داروخانه ها عرضه کرد. این یک روش صحیح نیست و نوعی تبعیض بین داروخانه ها است که باعث اعتراض در بین داروخانه ها می شود. البته دولت نیز توجیه خود را دارد و اظهار می دارد که چون توزیع کافی در تمام داروخانه ها نداریم ، فقط در برخی داروخانه ها توزیع می کنیم. همچنین برای داروخانه ها مشکلات مالی ایجاد می کند. به طوری که ادامه کار چند داروخانه هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

درصد پایین داروسازان بالینی در ایران

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: در دنیا معیارهایی برای کار داروسازان وجود دارد. به عنوان مثال ، برخی از داروسازان ما باید در بیمارستان بستری شوند. در دنیا ، به ازای هر 100 تخت بیمارستان ، معمولاً سه داروساز وجود دارند که به عنوان داروساز بالینی فعالیت می کنند. این رقم در ایران 7/0 درصد است که باید سه برابر بیشتر از این باشد. وقتی یک داروساز در بیمارستان کار می کند ، در مصرف دارو ، کاهش هزینه های دارویی ، کاهش عوارض جانبی و افزایش اثربخشی دارو مؤثر است ، اما متأسفانه این مشکلات در ایران مورد توجه قرار نمی گیرد. در حال حاضر تعریف کاملی از داروساز در کشور ما وجود ندارد.

بازار کار دارویی اشباع شده

فاطمی با اشاره به موضوع مهاجرت داروسازان به دلیل اشباع تدریجی بازار کار در ایران ، اظهار داشت: فرصت های جدیدی برای مشاغل داروسازی در دسترس نیست و عمدتاً به سمت داروخانه در حرکت هستند. تعداد داروخانه ها رو به افزایش است و بسیاری از داروخانه ها دیگر اقتصادی نیستند. از طرف دیگر با توجه به اینکه بازار کار در کشورهایی مانند کانادا و استرالیا رواج بیشتری دارد ، داروسازان پس از فارغ التحصیلی مهاجرت می کنند.

وی گفت: “در عین حال ، داروساز موجود در داروخانه در حال حاضر یک منبع بسیار تأثیرگذار نیست.” لازم به ذکر است که 50 یا 60 سال پیش ، داروخانه ها به طور کلی مکانی برای تولید داروها و مکانی برای تولید داروهای ترکیبی بودند و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته را داروسازان می نامند. از دهه 1930 تعداد کارخانه های داروسازی افزایش یافته و داروها آماده ارسال به داروخانه ها هستند. این جایی است که خدمات دارویی به مرحله اجرا در می آیند. انتظار می رود در کشورهای اروپایی داروسازان در معالجه بیماریهای جزئی ، چندین واکسیناسیون ، سنجش شاخص های سلامتی ، کنترل قند خون ، فشار خون و غیره شرکت کنند و سوابق پزشکی بیمار را داشته باشند. متأسفانه ، ما نمی توانیم این سیستم را در ایران پیاده سازی کنیم.

سرانجام نرخ خدمات داروخانه

فاطمی در مورد اتمام تعرفه خدمات دارویی ، گفت: “در تاریخ 26 سپتامبر سال گذشته ، طرح جامع خدمات داروسازی توسط وزیر بهداشت افتتاح شد.” در حال حاضر استانداردهای خدمات به تصویب رسیده و کدگذاری شده است و امید می رود در تاریخ 26 سپتامبر امسال استانداردهای خدمات بهداشتی و درمانی در داروخانه ها توسط سازمان غذا و دارو اعلام شود تا این خدمات تحت تعرفه قرار بگیرند.

چشم انداز اقتصادی بیمه منجر به عدم سوابق الکترونیکی بهداشت می شود

وی با اشاره به سوابق الکترونیکی سلامت و تجویز و تجویز الکترونیکی ، اظهار داشت: سوابق الکترونیکی سلامت اقدامات خوبی است که در برنامه ششم توسعه لازم است و باید کلیه موارد تشخیصی ، درمانی و دارویی در آنجا ثبت شود. این امر مستلزم ورود نسخه پزشکان به یک سیستم پرونده الکترونیکی و نسخه هایی است که بصورت الکترونیکی صادر می شود ، اما بخشی از این طرح به دلیل مشکل پذیرفته نشده است. یکی از دلایل عدم موفقیت این طرح عملکرد نادرست سازمان بیمه بود که راه خود را طی کرده و چشم انداز اقتصادی بیشتری داشتند و این دیدگاه باعث شده است تا این طرح به شکست نرسد.

نسخه الکترونیکی با سبک بیمه درمانی!

فاطمی ادامه داد: در تیرماه امسال ، دکتر شانزناز در نامه خود به وزیر بهداشت ، درباره عملکرد سازمان بیمه سلامت خواستار تعلیق این پروژه شد. اساساً هر نسخه پزشک از جمله نسخه ها باید در یک سیستم الکترونیکی پزشکی ثبت شود اما پزشکان از این مشکل استقبال نمی کنند. این پروژه به دلیل مشوقهایی که ارائه می دهند در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفته است ، اما در ایران شرکتهای بیمه مشوقهای لازم را برای پزشکان ارائه نمی دهند و بنابراین این طرح مورد استقبال پزشکان قرار نمی گیرد. از طرف دیگر داروخانه ها در صورت ثبت نسخه ، مشکلی با تجویز الکترونیکی ندارند. بیمه درمانی اکنون سیستمی به نام تجویز و نسخه های الکترونیکی را ایجاد کرده است که در آن داروخانه ها باید نسخه های کاغذ را به نسخه های دیجیتال تبدیل کنند. این در هر جای دنیا بی سابقه بود. نسخه الکترونیکی باید در دفتر منتشر شود. منطقی نیست که داروخانه ها بتوانند نسخه های کاغذ را دیجیتالیزه کنند. این نوعی کلاهبرداری در سوابق الکترونیکی بهداشت است.

وی افزود: این اقدام نه تنها هزینه داروخانه ها را تحمیل می کند بلکه باعث تاخیر بیماران می شود. این بدان معناست که طبق این طرح ابتدا بیمارانی که به داروخانه ها مراجعه می کنند باید از نظر صلاحیت ارزیابی شوند که این یک فرایند زمان بر است و سپس نسخه های کاغذ را دیجیتالیزه می کند که منجر به تاخیر بیماران در داروخانه می شود. ما اکنون با تاج و تخت روبرو هستیم و باید از راه دور به مقابله با اجتماعی بپردازیم. بدون شک ، این مسیر اشتباه باعث افزایش ازدحام در داروخانه و نارضایتی عمومی خواهد شد که منجر به عدم موفقیت طرح خواهد شد. متأسفانه بیمه شدگان بهداشت بر این امر اصرار دارند ، اما سازمان غذا و دارو امتناع می ورزد. ما همچنین به نمایندگی از انجمن نامه ای به وزیر بهداشت نوشتیم. البته داروخانه ها این بار را تحمل نمی کنند. امیدواریم که این مشکل برطرف شود ، در غیر این صورت این اقدام باعث عدم موفقیت برنامه خواهد شد.

شرایط را برای ایجاد داروخانه در کشور ساده کنید

وی با اشاره به وضعیت ایجاد داروخانه ها در کشور ، اظهار داشت: در حال حاضر الزامات ایجاد داروخانه ها آسانتر شده است. حتی گفته شده است که داروخانه های روزمره که در حال خواب هستند می توانند به داروخانه های 24 ساعته تبدیل شوند. در حالی که قبلاً نبود. به عنوان یک انجمن ، ما فکر نمی کنیم که تسهیل در ایجاد داروخانه به مردم یا داروسازان کمک کند. در عین حال ، دولت قادر به تهیه دارو برای این داروخانه ها با حجم نیست. حتی شرکت های بیمه با بسیاری از داروخانه های جدید قرارداد منعقد نمی کنند و این مشکلاتی را ایجاد می کند. داروخانه یک فروشگاه معمولی نیست که در هر جایی قابل تأسیس باشد ، اما باید مطابق نیاز شما تنظیم شود.

فاطمی گفت: همچنین دو داروخانه در بیمارستان داریم. “یک دسته داروخانه سرپایی است که نسخه های سرپایی را بسته بندی می کند ، و دسته دوم داروخانه اصلی است که داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بخش بیمارستان را تأمین می کند.”

وی همچنین درباره وضعیت پرداخت داروخانه گفت: “تفاوت زیادی ندارد.” ما حتی سال گذشته مطالبات زیادی را از بیمه درمانی دریافت نکردیم. ما بطور متوسط ​​هفت ماه به شرکتهای بیمه بدهکار هستیم.

فاطمی همچنین اظهار داشت: صنعت داروسازی کشور به این صورت است که در برخی مقاطع به دلیل برخی مشکلات ، کارخانه های داروسازی نمی توانند در تحقیقات و توسعه و GMP سرمایه گذاری کنند. در حال حاضر در وضعیت ایده آل قرار نداریم. در گذشته تعداد داروسازانی که در بخش صنعت مشغول به کار هستند بیشتر از امروز بود ، اما گاهی اوقات به دلیل کنترل قیمت دارو ، این صنعت قادر به نفس کشیدن و مانور دادن نیست و سرمایه خود را در زیرساخت ها سرمایه گذاری می کند. این شاید بزرگترین چالش امروز صنعت باشد. اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنیم ، می توانیم شاهد نوآوری زیادی باشیم. در عین حال ، تولید داروهای جدید در کشور کاهش می یابد و شاهد نوآوری خواهیم بود. بحث GMP نیز بسیار مهم است. هرچه کارخانه های ما ثروتمندتر باشند ، می توانند ماشینهای خود را ارتقا دهند و شرایط را بهبود بخشند. اگر این دو موضوع در نظر گرفته شود ، خواهیم دید که صنعت داروسازی کشور می تواند به جایگاه بالایی در جهان دست یابد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا