عمومیکسب و کار ویژه

تجهیزات اتاق عمل

تجهیزات اورژانس بیمارستان آن دسته از کالاهای پزشکی و تجهیزات بیمارستانی هستند که در ارتباط با خدمات ارائه شده در این بخش مهم بیمارستانی می‌باشند. در واقع این ملزومات شامل تجهیزاتی هستند که برای رسیدگی فوری در شرایط بحرانی بیمار، قبل از انتقال وی به یکی از بخش‌های بیمارستان مورد نیاز می‌باشند. از آنجایی که اورژانس یکی از بخش‌های مهم هر بیمارستان است وجود این تجهیزات الزامی است. و وجود آنها در حفظ جان و سلامت بیماری که نیاز به مراقبت فوری در مرکز درمانی دارد بسیار ضروری است.

این تجهیزات بسیار گسترده هستند از جمله تخت بیمار، برانکارد، انواع دستگاه ساکشن، کپسول اکسیژن٬ دو عدد کابل و پریز متصل٬ پایه سرم٬ لیست تمام داروها و ملزومات موجود٬ سرنگ٬ لوله آزمایش٬ پنبه آغشته به مواد ضد عفونی٬ باند٬ گاز٬ دستکش معاینه٬ آنژیوکت٬ ترالی و … در بین این موارد برخی از اقلام مانند جعبه کمک‌های اولیه استفاده عمومی دارند و اما بعضی از آنها مانند تخته های احیاء نیز به صورت تخصصی توسط تیم اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Operating room equipment

آشنایی با چند نمونه از تجهیزات اورژانس

همانطور که گفته شد تجهیزات زیادی در این بخش مهم بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

ساکشن برقی

یکی از وسایل مهم پزشکی دستگاه ساکشن است که معنی لفظی آن مکش یا جذب است. و وظیفه اصلی آن استفاده از پمپ مکش و جذب مایعات در زمانی که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا باشد به داخل دستگاه است. از این دستگاه در اتاق عمل برای جمع ‌آوری خون آبه‌ها در ناحیه جراحی برای دید بهتر استفاده می‌شود اما علاوه بر این، در اورژانس نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال بعد از بروز حوادث برای خارج کردن مایعات و خون از محل زخم و شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نوع ساکشن وجود دارد: دستگاه ساکشن برقی و دستگاه ساکشن دستی. مدل برقی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • موتور الکتریکی دستگاه ساکشن
  • مولد فشار منفی
  • مخزن برای جمع آوری مایعات
  • فیلتر تصفیه
  • نمایشگر و مانومتر دستگاه ساکشن

نحوه‌ی انجام ساکشن به این صورت است که شلنگ آنتی باکتریال به سمت مایعات هدایت شده و بعد دستگاه شروع به جمع آوری و مکش آنها می‌کند.

کپسول اکسیژن و تجهیزات اورژانس

از نمونه پرمصرف در اورژانس، کپسول اکسیژن است که در اتاق عمل، اورژانس و حتی در منازل برای مراقبت از بیمار کاربرد دارد. از این دستگاه برای کمک به تنفس بیماران که دچار مشکلات تنفسی هستند و افرادی که ریه‌ی آنها از کار افتاده است استفاده می‌شود. به دلایل مختلف مانند ناراحتی قلبی، مسمومیت با گاز و حتی مصدومیت، افراد ممکن است نیاز فوری به اکسیژن رسانی داشته باشند به همین دلیل وجود این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اورژانس در این بخش ضروری است.

اجزای کپسول اکسیژن

یک کپسول اکسیژن از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • کپسول اکسیژن: انباره‌ای استوانه‌ای شکل و دربردارنده اکسیژن
  • فشارسنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول
  • شیر تنظیم کننده خودکار: کاهش‌دهنده فشار گاز درون کپسول پیش از رسیدن به فشارسنج
  • جریان سنج: نشانگر مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه
  • پیچ کنترل: تنظیم میزان اکسیژن با توجه به جریان سنج
  • شیشه آب مقطر: نم‌دارکننده اکسیژن
  • ماسک اکسیژن: انتقال دهنده گاز از مخزن به بیمار

آتل سر و گردن مهم ترین تجهیزات اورژانس

در اغلب تصادفات و حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد نیاز به آتل سر و گردن می‌باشد. از این ابزار برای ثابت نگه داشتن مهره‌های گردن و جایگذاری ثابت و محکم چانه استفاده می‌شود. در نتیجه مانع از خمیدگی و جا به جایی  چانه در زمان حرکت و انتقال بیمار می‌شود. این ابزار در 16 سایز مختلف قابل تنظیم هستند . برای ثابت نگه داشتن آتل و جلوگیری از حرکت گردن در دو سمت آن دو دکمه به عنوان نگه دارنده وجود دارد. همچنین این ابزار و تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث محدودیت در امداد رسانی نشوند.

ست یا کیف احیاء

ست احیاء شامل کپسول اکسیژن، رگولاتور و مانومتر، ماسک CPR، تیوب، ساکشن دستی، ست لوله گذاری و لارنگوسکوپ، فشارسنج، گوشی پزشکی، باند، گاز، چراغ قوه، دستکش، قیجی، ابزار جراحی اولیه بخیه و پانسمان، لوله تراشه، سرنگ، آنژیوکت، تیغ بیستوری، آمبوبک و تیپ است. از این ست برای اهداف مختلف برای امداد رسانی در اورژانس استفاده می‌شود.

علاوه بر بیمارستان در سازمان‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های خدماتی نیز برای انجام کمک‌های اولیه از این ست استفاده می‌شود. وزن این مجموعه 10 کیلوگرم است به همین دلیل حمل و جابجایی آن کار دشواری نیست. معمولا طراحی این کیف به گونه‌ای انجام می‌شود که محتویات آن به سادگی قابل مشاهده است، وزن سبکی دارد و از متریالی تولید شده است که قابل شستشو هستند.

ترالی حمل کپسول اکسیژن

ها یک نمونه از تجهیزات بیمارستانی هستند که در انواع و مدل‌های مختلف تولید شده‌اند و در بخش‌های مختلف بیمارستان کاربرد دارند. علاوه بر که برای امدادرسانی به بیمار استفاده می‌شود و شامل ابزار و داروهای مشخصی می‌باشد ترالی مخصوص حمل کپسول اکسیژن نیز در این بخش کاربرد دارد. این ترالی دارای بست کمربندی است که سیلندر اکسیژن را ثابت نگه می‌دارد.

معمولا کپسول‌های اکسیژن وزن بالایی دارند به همین دلیل جابجایی آنها در مواقع اورژانسی ممکن است کار سختی باشد به همین دلیل وجود وسیله‌ای با وزن کم برای جابجایی آن در شرایطی که بیمار نیاز فوری به اکسیژن رسانی دارد ضروری است. دارای 5 کیلوگرم وزن است که برای انتقال یک کپسول با وزن 10 کیلوگرم مناسب خواهد بود.

جعبه کمک‌های اولیه

این جعبه شامل اقلامی مانند محلول بتادين و سرم فيزيولوژي برای ضدعفونی کردن محل زخم و جراحت، الکل سفيد، پنبه، باند و گاز استریل، محلول آمونياک یا محرک تنفسی، کیسه یخ و کیسه آب گرم، پماد جنتامايسين و پماد تترا سيکلين، درجه تب، قيچي و پنس، سرنگ، آتل، باند سه گوش و باند نواري و چسب زخم  است. علاه بر اورژانس وجود این جعبه در هر مکانی برای رسیدگی به بیمار و مصدوم در زمان رخ دادن حوادث گوناگون ضروری است.

برانکارد داز اولویت‌های اصلی و مهم نظام سلامت ارائه خدمات به هنگام و با کیفیت به بیماران اورژانس است. اورژانس بیمارستان یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی است که بیماران بد حال ابتدا به این قسمت مراجعه می‌کنند. برای خدمت‌رسانی بهتر و هماهنگی بهتر کادر درمان برای نجات جان بیماران لازم است عوامل مختلفی دست‌به‌دست یکدیگر داده تا کارها درست پیش بروند. یکی از این عوامل تجهیزات اورژانس مناسب و باکیفیت است. در کنار تجهیزات مناسب باید از نیروی انسانی متخصص و فضاهای فیزیکی مناسب نیز بهره برد تا کادر درمان بهترین عملکرد خود را به انجام برساند.

اورژانس بیمارستان یکی از شلوغ‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های بیمارستان است که اختلال در کار هر یک از اجزای آن می‌تواند باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیر زیادی شود. به‌همین دلیل لازم است مسئولین برای خرید تجهیزات اورژانس دقت و حساسیت لازم را به خرج دهند و از تجهیزات اورژانس مناسب با استانداردهای روز دنیا استفاده کنند.

پلتفرمی برای خرید و فروش تجهیزات پزشکی

تجهیزات قلب و عروق در تمامی مراکز درمانی اعم از بخش های مختلف بیمارستان، درمانگاه، کلینیک و مطب پزشک متخصص قلب و عروق مورد استفاده قرار می گیرند.این تجهیزات متنوع شامل استتوسکوپ ها، الکتروشوک، نوارقلب، دستگاه اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی، دستگاه تست ورزش،پیس میکر و… می‌شود. داشتن اطلاعات کافی درباره ی هر کدام از این دستگاه ها و هم چنین توجه به دقت و حساسیت بالای تجهیزات قلبی و عروقی از مواردی است که باید به آن توجه شود. در پلتفرم ما امکان خرید دستگاه نوار قلب دست دوم  و فروش هر کدام از تجهیزات قلبی و عروقی امکان پذیر است.

تجهیزات اورژانس مورداستفاده در فوریت‌های پزشکی اورژانس

وسایل و تجهیزات درمانی در اورژانس بیمارستانی و محیط‌های خارج از بیمارستان نیز استفاده می‌شوند. در معمولاً از وسایل ضروری پزشکی استفاده می‌شود.

کیف تجهیزات اضطراری

این کیف یک کیسه است که در آن اکثر وسایل جراحی ضروری مورد نیاز قرار می‌گیرد. این وسایل شامل قطر، بانداژ، سرنگ و… است. این کیف‌ها معمولاً بسیار بزرگ بوده و دارای چند کیسه هستند که وسایل مختلف و زیادی در آن‌ها نگهداری می‌شود. کیف تجهیزات اضطراری به‌طور قابل‌توجهی جامع‌تر از کیف کمک‌های اولیه معمولی بوده و ممکن است حتی تا وزن بیست کیلوگرم وسایل بسته‌بندی‌شده را در داخل خود جای داده باشد.

تجهیزات عمومی استیل اتاق عمل

در هر اتاق جراحی بدون در نظر گرفتن میزان پیشرفته و تخصصی بودن آن به یک سری تجهیزات استیل نیاز است که باعث استفاده بهینه از فضای اتاق عمل، کمک به روند عملکرد کادر جراحی و رفاه بیمار می‌شوند.از جمله این تجهیزات تخت اتاق عمل است که در هر اتاق جراحی ضروری است، این تخت‌ها در اتاق عمل عمومی از طراحی ساده‌تری نسبت به اتاق جراحی تخصصی برخوردار هستند.

کمد نگهداری دارو و تجهیزات نیز از ضروریات اتاق OR است که باعث استفاده بهینه از فضای اتاق شده و دسترسی سریع‌تر به تجهیزات را برای پرسنل فراهم می‌کند.در ساخت کمد و قفسه های اتاق عمل از استنلس استیل 304 استفاده می‌شود که امکان استریل کردن آن و کنترل عفونت بیمارستانی وجود دارد.

سینک های بیمارستانی مانند سینک اسکراب که برای ضدعفونی کردن دست قبل از جراحی استفاده می‌شوند هم جزو تجهیزات اتاق عمل هستند.کادر جراحی با شستن دست‌های خود از انتقال باکتری و بیماری جلوگیری می‌کنند.انواع مختلفی از ترالی‌های بیمارستانی مانند ترالی غوطه وری و ترالی بیهوشی نیز در اتاق عمل کاربرد دارند که در تسریع روند جراحی کمک فراوانی می‌کنند.

دستگاه الکتروشوک چیست؟ تاریخچه، انواع و نحوه عملکرد

شوک قلبی روشی است که در شرایط تهدید کننده قلبی، مانند ایجاد آریتمی قلبی، فیبریلاسیون بطنی و تاکی کاردی بطنی بر روی ریتم قلب تاثیر می گذارد، به این معنی که شوک الکتریکی را به قلب انتقال می دهد و باعث انقباض ماهیچه های قلبی شده و کارکرد عادی عملکرد قلب را باز می گرداند.دستگاه الکتروشوک وظیفه ی بازگرداندن عملکرد طبیعی عضلات قلب را بر عهده دارد.شما برای مشاهده انواع مدل ها و برای آگاهی از قیمت الکترو شوک مناسب میتوانید به سایت ما مراجعه کنید.

در سال 1899 اولین الکتروشوک توسط پزشکان فیزیولوژیست همچون ژان لوئیس و فریدریک تبلیک در دانشگاه ژنو کشف شد. در جریان تحقیقات آن ها در مورد فیبریلاسیون دهلیزی، این نتیجه حاصل شد که هنگامی که حفره های قلب به صورت سریع و نامنظم می تپند، باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می شود و در نتیجه آن ها کشف کردند که می توانند فیبریلاسیون دهلیزی را در سگ ها با استفاده از شوک های جریان بالا مستقیما به سطح قلب وارد کنند.

مسلما این یک کشف بسیار مهم بود، اما از آنجاکه آن ها از ولتاژ بسیار بالایی استفاده می کردند، با این کار قلب یک سگ تازه متولد شده از کار افتاد و به همین دلیل در تحقیقات بعدی بیشتر بر روی اثرات مضر این روش متمرکز شدند تا مشکلات ایجاد شده را برطرف کنند.

یک نسل بعد در اکتبر سال 1933 یک مقاله که در مورد اختراع جدید دکتر آلبرت نوید می داد منتشر شد.این اختراع در اصل یک سوزن فولادی توخالی بود که از طریق آن یک سیم که با دقت عایق بندی شده بود تا نقطه ی باز حرکت می کرد، خود سوزن و سیم مرکزی آن هم به پایانه های یک ژنراتور متصل بودند که مجهز به دستگاه قطع جریان برق نیز بود.

برای مشاهده محصولات بیشتر میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

آربون مد

دکمه بازگشت به بالا