سلامت و دانش

تشخیص کمبود برخی ویتامین‌ها از روی صورت

خوردن غذاهای مغذی و غنی از ویتامین برای حفظ سلامت بدن مهم است. بنابراین افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند یا به دلیل شرایط جسمانی مجبور به رعایت رژیم غذایی خاص هستند، باید جایگزین های غذایی سالم را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

به گزارش دکترنامه، کمبود هر گونه ویتامین در بدن می تواند به بدن آسیب برساند و انجام فعالیت های مختلف را برای فرد دشوار کند. با توجه به اینکه مصرف ویتامین ها برای رشد و سلامت بدن بسیار مهم است، کمبود هر ویتامینی می تواند با علائم همراه بوده و تغییرات خاصی در بدن از جمله صورت ایجاد کند.

تایمز آو ایندیا در مورد علائم کمبود چندین نوع ویتامین و مواد معدنی در صورت گزارش می دهد:

آکنه و خشکی پوست: آکنه و خشکی پوست می تواند نتیجه تغییرات هورمونی یا در نتیجه تجمع عفونت و میکروب باشد. اما کمبود برخی ویتامین ها در بدن با تغییراتی در پوست همراه خواهد بود. کمبود ویتامین های A و E می تواند باعث ایجاد آکنه در صورت شود و همچنین سطوح پایین ویتامین B12 می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شود.

ورم و تورم چشم: آلرژی می تواند باعث تورم چشم شود، اما اگر این یک علامت رایج است، ممکن است نشانه ای از سطح پایین ید در بدن باشد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ید با بیماری تیروئید مرتبط است که اغلب می تواند منجر به خستگی، افزایش وزن غیرقابل توضیح و پف چشم شود.

خونریزی لثه: کمبود ویتامین C می تواند آسیب های زیادی به بدن و سلامتی وارد کند. یکی از نشانه های کمبود این ویتامین خونریزی لثه است. علائم دیگر ممکن است شامل کبودی غیر قابل توضیح، خونریزی و درد مفاصل و عضلات باشد.

تغییر رنگ لبتغییر رنگ و تغییر رنگ لب می تواند نشانه بسیاری از بیماری های زمینه ای باشد. با این حال، اغلب یکی از شایع ترین علائم کم خونی است. وضعیتی که نشان دهنده سطوح پایین گلبول های قرمز خون است. سطوح پایین آهن در خون با کاهش تعداد گلبول های قرمز همراه است و حمل اکسیژن به بافت های بدن را دشوار می کند. بنابراین می تواند باعث تغییر رنگ پوست و لب ها شود.

آسیب دیدگی و خشکی مو: موهای آسیب دیده و خشک نیز می تواند نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین B7 باشد. بیوتین یکی از مواد مغذی است که به تغذیه مو کمک می کند، بنابراین سطوح پایین این ماده باعث شوره سر و خشکی مو می شود. علاوه بر این، شکنندگی ناخن ها و نازک شدن موها از دیگر نشانه های کمبود این ویتامین است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا