اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

تنظیم دریچه کولر گازی

تنظیمات دمپر و دریچه اسلوت نقش موثری در جریان مناسب باد در سیستم‌های تهویه مطبوع دارد و عدم تنظیمات صحیح باعث عدم حرکت صحیح دمپر و جریان مناسب می‌گردد. دمپر صفحه فلزی است که جهت باز و بسته کردن دریچه و تنظیم هوای درون کانال یا هواساز کاربرد دارد. در مقاله شرح کاملی از انواع دمپر و عملکر آن ارائه کرده‌ایم. اما در این مطلب بادبزن قصد داریم تنظیمات صحیح و اصولی دمپر و دریچه‌ها را بررسی نماییم.

چگونه می‌توان دمپر پنل داخلی کولر گازی را تنظیم کرد؟

حرکت نکردن دریچه کولر یکی از شایع‌ترین مشکلات می‌باشد و تا حدودی به تنظیمات دمپر ارتباط دارد. دمپرها در این دستگاه با استفاده از ریموت کنترل تنظیم می‌شوند. در صورتی که دمپر ثابت باشد تنها با یکبار فشردن دکمه دمپر روی ریموت کنترل، شروع به حرکت می‌کنند و زمانی که به جهت مناسب رسیدند با فشردن مجدد همان دکمه دمپر در آن موقعیت ثابت شده و دیگر حرکتی نخواهد داشت.

در برخی ریموت کنترل‌ها دکمه Fix برای تنظیمات دریچه داکت اسپلیت تعبیه شده است که با هربار فشردن این دکمه دمپر اندکی حرکت کرده و در موقعیت جدید ثابت می‌شود. در برخی دستگاه‌های دیگر با استفاده از دکمه Swing تقسیم کننده‌های جریان هوای داخل کنترل می‌شوند.

کلید Swing روی ریموت کنترل برای تنظیمات دمپر و حرکت کردن آن در زاویه کامل تعریف شده است. برای تنظیم دمپرها تمام خطوط مقابل Swing روی نمایشگر ریموت کنترل اسپلیت دیواری باید بطور کامل روشن باشند. در غیر اینصورت دمپر کامل حرکت نخواهد کرد. برای تنظیمات باید کلید Swing را چند مرتبه فشار داده و به نمایشگر توجه کنید. همچنین با فشردن دکمه Swing می‌توانید جهت باد خروجی را در عرض تنظیم نمود.

نکاتی برای تنظیمات دمپر پنل داخلی

ابتدا باید مشخص کنید که می‌خواهید به چه بخشی از محیط باد بیشتری برسد، سپس باید انجام تنظیمات صحیح را آغاز کنید. برای انجام تنظیمات ابتدا باید بدانید به باد ثابت نیاز دارید یا می‌خواهید جریان باد در تمام محیط پخش شود. در زمان انجامتنظیمات باید دقت داشته باشید جریان باد موجب آزار شما نشود برای نمونه در محیط‌های اداری در صورتی‌که باد خروجی خیلی پایین تنظیم شده باشد موجب حرکت کاغذها می‌گردد و تمرکز کارمندان را از بین می‌برد.

از آنجایی که هوای سرد به سمت پایین و هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و باید دقت داشته باشید که در روزهای سرد و گرم جریان هوا را متفاوت تنظیم کنید تا سیستم خنک کننده بیشترین کارایی و بازدهی را داشته باشد. از این‌رو  لازم است در تنظیمات دمپر دو نکته را حتما مدنظر قرار دهید:

1.تنظیمات دمپر در فصل گرم سال

در فصول گرم سال دمپر را کمی بالاتر قرار دهید. با این کار باد خروجی موجب سلب آسایش افراد حاضر در محیط نمی‌شود و هوای خنک بطور طبیعی به سمت پایین جریان یافته و موجب خنک شدن محیط می‌شود.

2.تنظیم کردن دمپر در فصل سرد سال

در فصول سرد سال که اسپلیت در حالت گرمایش روشن قرار دارد، در صورتی که دمپر خیلی بالا باشد هوای گرم به خوبی به پایین نمی‌رسد و موجب می‌شود دستگاه فشار بیشتری تحمل کرده و بیشتر کار کند. از این‌رو لازم است تنظیمات دمپر در سطوح پایین انجام گردد تا ابتدا هوای گرم به پایین وزیده شود و بعد از گرم کردن محیط به بالا حرکت کند.

تنظیم دریچه‌ها در داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها فاقد دمپر می‌باشند و جریان هوای سرد و گرم از طریق کانال‌ها به اتاق‌های مختلف هدایت می‌شود. از این رو در این دستگاه‌ها بجای تنظیمات دمپر باید تنظیمات دریچه انجام گیرد. دریچه‌ها مکانیسم ساده‌ای دارند که با استفاده از آنها می‌توان مانع ورود باد شد. برای تنظیمات باد در داکت اسپلیت‌ها باید دریچه‌های خروج هوا را تنظیم کرد. معمولا در هر اتاق یک دریچه و در سالن‌ها متناسب با متراژ فضا یک یا چند دریچه وجود دارد.

این دریچه‌ها عملکردی متفاوت از دمپرهای کولرگازی دیواری دارند و تنظیمات جهت باد، برخلاف اسپلیت‌ها که با استفاده از ریموت کنترل انجام می‌شود در داکت‌ها به صورت دستی انجام می‌گردد. همچنین می‌توانید دز صورتی که از اتاقی استفاده نمی‌کنید، دریچه آن اتاق را ببندید تا هوای خارج شده از پنل به سایر بخش‌های خانه منتقل گردد و محیط زودتر سرد یا گرم شود.

در پایان باید بگوییم اگر دستگاهی دارای قابلیت تنظیمات دمپر روی ریموت کنترل می‌باشد و این کلید عمل نمی‌کند. برای رفع خرابی یا رفع خرابی دمپر، دستگاه باید توسط تعمیرکار متخصص عیب‌یابی شود.

شاید کولر گازی جدید خریداری کرده اید و یا محل سکونت یا محل کارتان را تغییر داده اید و کار کردن با ریموت کنترل و تنظیمات کولر گازی جدید نصب شده در آن محل را نمی‌دانید ما در این مطلب به شما نحوه استفاده از کنترل و تنظیمات کولر گازی را آموزش می‌دهیم. این مقاله آموزشی برای تمامی برند ها و مدل ها کاربرد دارد.

راهنمای کار با کنترل و تنظیمات کولر گازی تمام برندها

تمام کولر گازی ها و سیستم های تهویه مطبوع کلا یک عملکرد دارند و از این رو کنترل کولر گازی ها دارای تنظیمات، گزینه‌ها و حالت‌های شبیه به هم  هستند و فقط از لحاظ شکل ظاهری کمی با هم تفاوت دارند بعضی ها روی دیوار نصب می‌شوند و بعضی ها دستی هستند اما در همه مدل ها عملکرد یکسان است.

برای مثال در مطلب ، که به منظور فعال کردن حالت گرمایش کولر گازی در زمستان توضیح داده شد، تقریبا برای تمامی مدل های کنترل کولر گازی یکی است.

تنها کافی است دکمه های روی کولر گازی را بشناسید تا در هر برند و مدل را تغییر حالت دهید و از قابلیت های مختلف کولر گازی خود بهره مند شوید.

در آموزش راهنمای کار با کنترل کولر گازی به روش استفاده و توضیحات ریموت کنترل مدل های مختلف می‌پردازیم.

راهنمای کار با کنترل کولر گازی تمام مدل ها

تصویری از یک نمونه ریموت کنترل کولر گازی

دکمه های مشخص شده در تصویر، تمام دکمه هایی هستند که روی یک کنترل کولر گازی خواهید دید. برخی مدل ها ممکن است برخی از دکمه ها را نداشته باشند.

دکمه روشن / خاموش (START/STOP) یا ( on /off )

این دکمه همانند سایر دکمه های تعبیه شده در لوازم برقی و خانگی وظیفه روشن و خاموش کردن کردن را به عهده دارد. تنها باید این نکته را بدانید که کولر گازی زمانی که روشن می‌شود دقیقا مطابق با آخرین تنظیماتی که خاموش کرده‌اید روشن می‌شود.

دکمه انتخاب حالت کاری دستگاه  (MASTER CONTROL) یا (Operation Mode Selection) یا (Mode)

برای اینکه انتخاب کنید کولر گازی در چه وضعیتی کار کند باید این دکمه را فشار دهید با هر بار فشار دادن این دکمه می‌توانید کولر گازی را در یکی از ۵ حالت اصلی قرار دهید.
این پنج حالت عبارتنداز:

می‌توان گفت دکمه MODE اصلی‌ترین دکمه و پر کاربردترین دکمه در ریموت کنترل کولر گازی می‌باشد. با استفاده درست از این دکمه می‌توانید از ۵ حالت اصلی کنترل کولر گازی استفاده کنید. در اغلب کولر گازی‌ها این ۵ حالت یکسان می‌باشند و کار با کنترل تفاوت زیادی با هم ندارند. علامت و تصویرهای استفاده شده بر روی این دکمه با هر بار زدن در نمایشگر  ریموت آیکون مخصوص آن حالت نشان داده می‌شود و در نظر داشته باشید که بسته به نوع برند کولر گازی این صفحه نمایش با هم تفاوت دارند.

FAN

حالت پنکه که در این وضعیت فقط هوا را جا به جا می‌کند در این حالت کمپرسور روشن نمی‌شود.

COOL

حالت سرمایش، در تابستان با روشن کردن در این وضعیت کمپرسور در حالت سرما سازی روشن می‌شود و هوای داخل اتاق خنک می‌شود.

DRY

این حالت برای جذب بیشتر رطوبت هوا از محیط می‌باشد و برای مواقع مرطوب و شرجی بودن هوا به کار می‌رود.

HEAT

این حالت برای گرمایش در زمستان می‌باشد با روشن کردن در این حالت کولر گازی باد گرم تولید می‌کند.

AUTO

حالت اتوماتیک در این حالت بسته به دمای تنظیم شده توسط شما به طور اتوماتیک حالت کار کولر گازی را خودکار تعیین خواهد کرد.

در حالت‌های بالا که دکمه مد را فشار می‌دهید در بعضی از مدل‌ها به همین حالت نام حالت‌های کار نوشته می‌شود ولی در بعضی از مدلهای دیگر به جای نام حالت یک شکل نمایش داده می‌شود. در حالت FAN عکس یک پروانه پنکه در حالت COOL عکس یک برف در حالت DRY عکس یک قطره آب در حالت HEAT عکس یک خورشید  و در حالت AUTO عکس A یا فلش چرخشی

آموزش کار با ریموت کنترل کولر گازی (اسپیلت)

دکمه تنظیم درجه حرارت اتاق (Room Temperature Setting) یا temp

دکمه مخصوص تنظیم درجه برودت و یا حرارت اتاق می‌باشد. بهترین دمای نرمال  ۲۲ درجه  تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. این بهترین میزان دما برای فعالیت بدن بدون اینکه سرد و یا گرم باشد، است.

دکمه انتخاب سرعت فن (Indoor Fan Speed Selector):

معمولا با این دکمه می‌توانید حالت های مختلفی را انتخاب کنید، این دکمه می‌تواند در یکی از چهار حالت قرار بگیرد:  ۱-کم ۲-متوسط ۳-زیاد و ۴-نامنظم (کوهستانی).

دکمه Jet Cool یا Turbo

دکمه JET COOL تنظیمی برای خنک سازی محیط با سرعت بالا می‌باشد. با انتخاب این قابلیت دستگاه با تمام قدرت شروع به کار می‌کند تا هوای اتاق را تا دمای موردنظر فورا کاهش دهد. TURBO نیز قابلیتی است که دستگاه را مجبور می‌کند تا در ۳۰ دقیقه بدون در نظر گرفتن دمای محیط اقدام به پرتاب باد خنک در محیط بکند و بعد آن دوباره به حالت نرمال بازگردد. از این دکمه‌ها زمانی استفاده می‌شوند که کولر گازی خاموش بوده و دمای محیط به شدت گرم شده و نیاز به تهویه و خنک سازی فوری می‌باشد.

دکمه Swing برای تعیین جهت دمپرها به منظور تعیین جهت باد.

SWING یا سوئینگ یک حالت شناور و نامنظم به حرکت پره‌های تعیین سمت باد کولر می‌دهد. در این حالت پره ها بصورت مدام، بالا و پایین و چپ و راست می‌روند تا هوای خنک را به همه جای اتاق برساند.

دکمه روشن / خاموش ساعت زمان سنج (On / Off Timer).

با استفاده از این دکمه می‌توانید کولر را در حالت زمان سنج قرار دهید و به آن زمان بدهید.

دکمه تنظیم زمان سنج (Time Setting):

با استفاده از این کلید می‌توانید زمان خاموش و روشن شدن کولر در ساعات آینده را تنظیم کرد.

دکمه تنظیم / توقف ساعت زمان سنج (Timer Set / Cancel):

با فشردن این دکمه می‌توانید تنظیمات خاموش و روشن کولر گازی را ریست کنید تا در زمان‌های تعیین شده کولر خاموش و روشن نشود.

دکمه خاموش شدن خودکار (Sleep Mode Auto):

از این دکمه برای خاموش شدن کولر پس از مدتی مثلا زمانی که در خانه نیستید و یا می‌خواهید بخوابید استفاده کنید.

دکمه جریان هوا (Air Circulation Button):

این گزینه جریان هوا بدون سرمایش و گرمایش را ایجاد می‌کند فقط باعث گردش هوا می‌شود.

دکمه بررسی دمای اتاق (Room Temperature Checking):

این دکمه دمای فعلی اتاق را نشان می‌دهد.

دکمه روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما (Plasma):

بعضی از کولر گازی‌ها دارای فیلترهای تصفیه هوا می‌باشند. این فیلترها انواع مختلفی دارند و به دلیل جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در هوا در کولر گازی تعبیه می‌شوند.

این فیلتر با حذف عوامل آلرژی‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، بوهای نامطبوع و گرد و غبار، هوای اتاق را به طور کامل تصفیه و مطبوع می‌کند.

دکمه روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما به شما این قابلیت را می‌دهد که این گزینه را روشن و خاموش کنید. مثلا اگر در اتاق خانه از یک دستگاه تصفیه هوا بهره می‌برید دیگر شاید کاربرد این گزینه لزومی نداشته باشد و با این دکمه آن را خاموش می‌کنید.

در نظر داشته باشید هر دستگاه کولر گازی از فیلتر مخصوص به خود بهره می‌برد. پس در زمان تعویض باید نوع متناسب با کولر گازی خود را خریداری کنید.

دکمه کنترل جهت وزش افقی Horizontal Air Flow Direction Control

در برخی از دستگاه های کولر گازی برای کنترل جهت وزش باد بوسیله کنترل این قابلیت ایجاد شده است.

دکمه ریست RESET

این دکمه برای ریست کامل ریموت کنترل کولر گازی می‌باشد مخصوصا مواقعی که ریموت کنترل هنگ کرده و هیچ حالتی کار نمی کند این دکمه بسیار ریز طوری طراحی شده که شما حتما باید با یک شیء نوک تیز مانند خلال دندان فشار دهید تا کنترل ریست شود.

فعال و غیرفعال کردن قفل کودک کنترل کولر گازی

در بیشتر مدل ها کلید مثبت و منفی را با هم فشار داده و چند ثانیه نگه دارید تا قفل کودک فعال و یا غیرفعال شود.

کنترل همه کاره

اگر کنترل کولر گازی شما خراب شده و یا اینکه آن را گم کرده اید اگر نتوانستید آن را با یک مدل مانند کنترل قبلی جایگزین کنید، می‌تواند از این نوع کنترل استفاده کنید، به این صورت می‌باشد که در کنترل همه کاره می‌توانید این نوع ریموت را با تمام کولر گازی های تمام برندها و مدل های مختلف ست کنید تا از این بعد برای تنظیم کولر گازی از این کنترل استفاده کنید، و از لحاظ کارایی هیچ تفاوتی با مدل اصلی ندارد.

نرم افزار کنترل کولر گازی

شما در بعضی از کولر گازی‌ها می‌توانید نرم افزار ریموت کنترل کولر گازی را دانلود کنید و کولر گازی را با این نرم افزار از طریق گوشی تلفن همراه کنترل کنید.

استفاده از خدمات ما :

اگر کنترل کولر گازی شما به هر دلیلی مشکل دارد، یا اینکه می‌خواهید راه اندازی آن در حالت گرما، سرما و سرویس شارژ گاز توسط یک تکنسین متخصص انجام شود. می‌توانید با دفتر خدمات پشتیبان سرویس تماس بگیرید تا همکاران ما در کمترین زمان با مناسب‌ترین قیمت سفارش  شما را انجام دهند.

توجه داشته باشد که رفع نشتی و شارژ گاز نیاز به یک متخصص حرفه‌ای دارد، از این رو ما با داشتن متخصصان حرفه ای این کار را برای شما به طور تخصصی و با ضمانت انجام می‌دهیم.

مطمئن باشید ما بهترین گزینه هستیم

آموزش ریموت کنترل کولر گازی جنرال

۱– SCREEN LED یا نمایشگر

این بخش در واقع نمایشگر یا صفحه نمایش ریموت کنترل کولر گازی جنرال است که وضعیت کولر گازی را نشان می‌دهد و شما را از روند فعالیتی کولر گازی مطلع می‌کند.

در اطراف این صفحه نمایش و در قسمت کادر سیاه رنگ ، برخی از قابلیت‌های کولر گازی جنرال نوشته شده است ( atuo  ،  sleep،  lampو… ) . زمانی که شما از طریق فشردن دکمه‌ها آن حالت را انتخاب کنید، در مقابل آن علامتی ثبت می‌گردد به این معنا که شما در حال استفاده از آن حالت هستید. در ادامه و با توضیح هر یک از دکمه‌ها شما، بیشتر متوجه توضیحات این بخش خواهید شد.

۲– MODE دکمه تغییر حالت عملکرد دستگاه

این دکمه از اصلی‌ترین دکمه‌های ریموت کنترل جنرال محسوب می‌شود و مشخص کننده حالت عملکرد دستگاه است. در MODE 4 حالت وجود دارد که با هر بار فشردن این دکمه، یک حالت عوض می‌شود.

هر زمانی که برای تنظیمات و نحوه عملکرد کولر گازی، دکمه MODE را فشار می‌دهیم نشانه و یا تصویری مربوط به آن حالت با توجه به مدل کولر و یا ریموت و یا صفحه نمایش پنل داخلی ظاهر می‌شود. در این نمونه از ریموت کنترل که تصویر آن را مشاهده می‌کنید، هر یک از این حالت‌ها در سمت چپ نمایشگر قابل مشاهده هستند.

این حالت‌ها شامل این موارد هستند:

  • FAN ( باد زدن ) : با انتخاب این حالت کولر در حالت فن قرار می‌گیرد. یعنی به این صورت که کندانسور یا موتور کاملاً خاموش می‌شود و فقط فن کار می‌کند. این حالت بیشتر مناسب زمان‌هایی است که نیاز به سرما یا گرما نداشته باشید و تنها قصد دارید تا جریان هوای محیط را جابه‌جا کنید. عمدتاً از این حالت در فصل بهار استفاده می‌گردد.
  • COOl ( سرد ) : این گزینه مختص فصل گرما می‌باشد و با فعال کردن آن کولر گازی هوای سرد تولید می‌کند. با فعال کردن این حالت نشانه‌ای به شکل یک دانه برف در صفحه نمایش ظاهر می‌گردد.
  • HEAT ( گرم ) : این گزینه مختص فصل سرما می‌باشد و با فعال کردن آن کولر گازی هوای گرم تولید می‌کند.
  • AUTO ( خودکار ) : با انتخاب این گزینه، کولر گازی جنرال روی حالت خودکار ( اتوماتیک ) تنظیم می‌گردد و دمای کولر گازی را بنا بر دمای مورد نیاز شما تنظیم می‌کند.

این گزینه کولر شما را در حالت اتوماتیک قرار داده و با تعیین دمای کولر، همیشه دمای کولر گازی را در دمای دلخواه شما قرار می‌دهد. کاربرد این گزینه بیشتر برای مواقعی است که بیشتر مواقع شما در آن محیط حضور ندارید و شما با زدن این گزینه محیط را در دمایی یکنواخت قرار می‌دهد.

  • DRY ( خشک ) : با انتخاب این گزینه ، فرایند تهویه مطبوع و از بین بردن باکتری‌های موجود در هوا آغاز می‌گردد . این گزینه کولر شما را در حالت خشک یا رطوبت‌گیر قرار می‌دهد. یعنی این حالت در واقع رطوبت بیشتری را از هوای محیط می‌گیرد. این گزینه کاربرد مناسبی در مناطقی که دارای هوای مرطوب و شرجی هستند، دارد.

۳– TEMP دکمه افزایش و کاهش دما

به وسیله‌ی این دکمه‌ها ، شما بنا به نیازتان دمای محیط را افزایش یا کاهش می‌دهید. شما برای افزایش دما از فلش بالا و برای کاهش دما از فلش پایین استفاده می‌کنید.

معمولاً توصیه می‌شود  برای جلوگیری از عرق کردن بدن و نیز سرد شدن، دما روی ۲۲ درجه تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. چگونه دمای بین ۲۲ تا ۲۵ سانتی‌گراد دمای تعادلی بدن انسان است.

۴– ON/OFF دکمه خاموش و روشن

دکمه‌های خاموش و روش کردن کولر گازی هستند. برای روش کردن از دکمه ON و برای خاموش کردن از دکمه OFF استفاده نمایید.

۵– FAN SPEED دکمه انتخاب سرعت فن

با استفاده از این دکمه، شما این امکان را خواهید داشت تا سرعت فن را به دلخواه و بر اساس نیازتان در یکی از چهار حالت زیر قرار دهید:

  • حالت کم
  • حالت متوسط
  • حالت زیاد
  • حالت نامنظم ( کوهستانی )

۶– SWING دکمه هدایت باد کولر

اگر این دکمه را فشار دهید، جهت وزش باد یا هوای تولید شده کولر گازی را هدایت می‌کند.( شاید به نحوی مشابه چرخیدن پنکه که باد را به اطراف پخش می‌کند ). این تغییر جهت وزش باد از طریق پره‌های که در داخل پنل وجود دارد انجام می‌شود. به Swing در اصطلاح عامیانه دمپر هم می‌گویند.

۷– Air Flow دکمه تغیر جریان باد

شما با استفاده از این دکمه می‌توانید جریان باد را در سه جهت تغییر دهید.

۸– TIMER دکمه حالت تنظیم زمان ( حالت تایمر )

با استفاده از این دکمه، می‌توانید کولر گازی جنرال را برای زمان مشخصی تنظیم کنید و با زدن مجدد این دکمه، حالت تایمر را لغو کنید. با این دکمه زمانی را برای روشن یا خاموش شدن خودکار در نظر می‌گیرید.

۹– HOLD دکمه قفل کودک

برخی مواقع پیش می‌آید که ریموت کنترل  به طور ناخواسته در دسترس کودکان قرار می‌گیرد و آن‌ها ممکن است با فشار دادن برخی از دکمه‌های ، تغییراتی را در تنظیمات کولر به وجود آورند یا حتی ممکن است خود ما هم برخی مواقع ناخواسته دستمان روی برخی دکمه‌ها رفته تنظیماتی کولر را به هم بریزیم. استفاده از این دکمه رویداد چنین خطایی را به صفر می‌رساند.

۱۰– SLEEP دکمه حالت خواب

هر زمانی که شما این دکمه را فشار دهید ( چه زمانی که کولر روشن باشد و چه زمانی که کولر خاموش باشد) ، حالت خواب برای کولر گازی جنرال فعال می‌گردد. حالت خواب باعث می‌شود تا زمانی که شما در حال استراحت یا خواب هستید، ترموستات دمای فضا را تا مدت زمانی که شما تنظیم کرده‌اید، متعادل نگه دارد و از سرد یا گرم شدن نامتعادل جلوگیری کند. در چنین حالتی دور فن کاهش می‌یابد.

۱۱– TURBO دکمه فعالیت حداکثری

افرایش حداکثری فعالیت کولر گازی با فشردن این دکمه اجرا می شود. در واقع قابلیت Turbo حالتی است که در آن کولر گازی با بالاترین قدرت ممکن کار می‌کند.

۱۲-LAMP دکمه روشن کردن نمایشگر

با فشردن این دکمه صفحه نمایشگر روشن می‌گردد.

۱۳– CLEAN دکمه تمیز کننده فیلتر

این دکمه مختص تمیز کردن خودکار فیلترهاست. چنانچه این دکمه را بفشارید، عملکرد تمیز کردن خودکار فیلترها فعال می‌شود . عمدتاً این عملکرد قبل و بعد از حالت خنک کردن و رطوبت‌گیری قابل استفاده است.

توسط بررسی دکمه های کنترل کولر گازی

برای استفاده بهتر از کولر گازی و قابلیت‌های مختلف آن بهتر است با دکمه‌ها و علائم کنترل کولر گازی آشنایی داشته باشید. در ادامه به توضیح برنامه‌های روی کنترل اسپلیت و معنای هریک پرداخته‌ایم.

  1. دکمه روشن / خاموش(START/STOP)

شما با زدن این دکمه از روی کنترل ، دستگاه را در حالت و تنظیماتی که آخرین بار خاموش کرده‌اید، روشن می‌کنید.

  1. دکمه انتخاب حالت کاری دستگاه(Operation Mode Selection) یا (Mode)

شاید این اصلی‌ترین دکمه روی کنترل کولر گازی است که دارای چند حالت است و شما با هر بارفشار دادن آن می‌توانید حالت کولر را عوض کنید و نشانه یا تصویر هر یک از این حالت‌ها، بسته به نوع کولر، روی ریموت کنترل یا روی صفحه نمایش پنل داخلی نمایش داده می‌شود.

علائم کنترل کولر گازی، دکمه Mode توضیحات
Fan با فعال کردن این گزینه دستگاه را در حالت فن قرار خواهید داد. در این حالت کندانسور یا موتور کولر خاموش شده و فن داخلی مشغول به کار است و همانند یک پنکه عمل می‌کند. بیشتر مختص فصل بهار است که شما نیاز به سرما یا گرما نداشته و احتیاج به جابجایی هوا دارید.
Cool این گزینه که به شکل یک دانه برف است، مختص فصل تابستان بوده و با فعال کردن آن شما می‌توانید از سرمایش کولر لذت ببرید.
Heat این گزینه که معمولا به شکل یک خورشید است، مخصوص فصل زمستان بوده و باعث تولید گرما می‌شود.
Auto این گزینه کولر شما را در حالت اتوماتیک قرار داده و با تعیین دمای کولر، همیشه دمای کولر گازی را در دمای دلخواه شما قرار می‌دهد. این گزینه مختص استفاده در مواقعی است که شما برای مدت طولانی در جایی حضور ندارید و کولر گازی قادر خواهد بود دمای آنجا را چه در سرما چه در گرما تنظیم کنید. در این حالت کولر خود مد کاری سرما یا گرما را با توجه به دمای تنظیم شده و دمای اتاق انتخاب می کند.
Dry این گزینه کولر شما را در حالت خشک یا رطوبت‌گیر قرار می‌دهد. یعنی با فعال شدن این حالت، کولر مقدار بسیار بیشتری از رطوبت هوا را نسبت به حالت عادی از محیط دریافت می‌کند.
این گزینه بیشتر مخصوص مناطق معتدل مرطوب یا مناطقی است که داری هوای شرجی است، مانند جنوب کشور.

توجه: در حالت dry، فن داخلی کولر در کندترین حالت خود به کار ادامه می‌دهد و شما قابلیت تنظیم سرعت فن را نخواهید داشت. در حالت fan نیز تنظیم دمای کولر امکان پذیر نیست.

نکته

با توجه به تولید انبوه ریموت کنترل های کولر گازی، ممکن است در ریموت کنترل شما برخی حالت‌ها یا دکمه‌ها کار خاصی انجام نداده و کار نکنند یا شما قابلیت انتخاب آن ویژگی را نداشته باشید. به طور مثال حالت Heat تنها در کولر گازی دوفصله که دارای قابلیت تولید گرما نیز هست، کارکرد دارد. لذا ممکن است در کولر گازی تک کاره شما با وجود اینکه روی ریموت قرار دارد هیچ کار خاصی انجام ندهد.

  1. دکمه تنظیم درجه حرارت اتاق (Room Temperature Setting) یا (Temp)

برای کم و زیاد کردن درجه هوا به کار می‌رود که معمولا توصیه می‌شود دما روی 22 درجه تا 25 درجه تنظیم شود. زیرا این دمای تعادلی بدن انسان است و در این دما نه بدن شما عرق می‌کند و نه سرد می‌شود.

در برخی مدلها تنظیم دما با همان دکمه‌های + و – یا فلش‌های بالا و پایین ریموت انجام می‌شود. در این مدل‌ها دکمه temp در ریموت کنترل کارایی دیگری داشته و برای نمایش دما به کار می‌رود. در صورتی که این دکمه انتخاب شود، 4 حالت پیش می آید:

  • اگر شکل یک خانه خالی نمایش داده شد، کولر دمای تنظیم شده را نشان می‌دهد.
  • اگر نماد یک خانه که دماسنج در داخل آن قرار گرفته روی نمایشگر ظاهر شود، کولر دمای کلی محیط خانه را نشان می‌دهد.
  • اگر نماد دماسنج بیرون از خانه نشان داده شود، دستگاه دمای محیط بیرون از خانه را نشان می‌دهد (که در برخی مدلها وجود ندارد و همان دمای اتاق را نشان می‌دهد).
  • نهایتا حالت چهارم نمایش هیچ دمایی نخواهد بود.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. دکمه انتخاب سرعت فن (Indoor Fan Speed Selector)

برای انتخاب چهار نوع سرعت: کم، متوسط، زیاد و اتوماتیک به کار می‌رود. شما می‌توانید با هر بار زدن این دکمه حالت دلخواه خود را تنظیم کنید و سرعت فن را انتخاب کنید.

اگر در حالت اتوماتیک سرعت فن تنظیم شود، کولر به صورت خودکار در ابتدای شروع به کار سرعت را تنظیم و به مرور کم یا زیاد می‌کند.

  1. دکمه (Jet Cool) یا Turbo

برای خاموش و روشن کردن Jet Cool کار می‌رود. معنی دکمه Turbo در کولر گازی یعنی بیشترین توان، با انتخاب این دکمه دستگاه با بیشترین قدرت خود به کار ادامه خواهد داد.

در مدت زمان کوتاهی در حد 30 دقیقه دستگاه با حداکثر توان شروع به کار می‌کند تا محیطی گرم را خنک کند. سرعت فن روی ماکزیمم حالت خود در حالت cool قرار گرفته و دما روی مینیمم مقدار خود تنظیم می‌شود.

دکمه super در کولر گازی یا دکمه strong در برخی برندها کارکردی مشابه با دکمه توربو دارند.

  1. علائم کنترل کولر گازی، دکمه Swing

این دکمه برای روشن و خاموش کردن حرکت دمپرها (پره‌های تعیین سمت باد) به سمت بالا / پایین به کار می‌رود. دقت کنید که نحوه کار این گزینه در کولرهای مختلف متفاوت است. مثلا بعضی از کولرها فقط قابلیت بالا یا پایین شدن را داشته و بقیه موارد دستی است.

  1. دکمه روشن / خاموش ساعت زمان سنج (On / Off Timer)

برای تنظیم زمان روشن و خاموش شدن دستگاه به کار می‌رود.

  1. دکمه تنظیم زمان سنج (Time Setting)

شما با زدن این دکمه می‌توانید زمانی را برای خاموش یا روشن شدن دستگاه انتخاب کنید.

  1. دکمه تنظیم / توقف ساعت زمان سنج (Timer Set / Cancel)

برای تنظیم زمان سنج، هنگامی‌که زمان موردنظر را تنظیم یا متوقف می‌کنیم.

  1. دکمه خاموش شدن خودکار (Sleep Mode Auto)

برای تنظیم خاموش شدن خودکار دستگاه به کار می‌رود.

  1. دکمه جریان هوا (Air Circulation Button)

برای ایجاد جریان هوا بدون سرد و گرم کردن به کار می‌رود.

  1. دکمه کنترل درجه حرارت اتاق (Room Temperature Checking)

برای کنترل درجه حرارت فعلی اتاق به کار می‌رود.

  1. دکمه فیلتر پلاسما (Plasma)

برای روشن و خاموش کردن فیلتر پلاسما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. دکمه کنترل جهت وزش افقی (Horizontal Air Flow Direction Control) (در همه مدل ها موجود نیست)

برای تنظیم جهت وزش افقی به کار می‌رود.

  1. دکمه تنظیم مجدد (Reset)

برای استفاده قبل از تنظیم ساعت یا بعد از تعویض باطری ها است.

تنظیم حالت کولر گازی

برای تنظیم حالت کولر گازی به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا با ریموت کنترل دکمه روشن/ خاموش را فشار داده و سپس به کمک دکمه mode یکی از حالات کارکردی دستگاه را انتخاب کنید.
  • دکمه temp را برای انتخاب دمای دلخواه فشار داده و با کمک دکمه‌های + و – دما را کم و زیاد کنید..
  • دکمه fan speed را انتخاب و سرعت چرخش فن را تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که کارکرد کولر بدین صورت است که دمای اتاق را به دمای تنظیم شده می رساند و سپس آف کرده یا به روی فن تغییر حالت می‌دهد. تا زمانیکه مجددا دمای اتاق تغییر کرده و دوباره کمپرسور به کار افتاده و برای ثابت نگه داشتن دمای اتاق کار میکند.

نحوه تنظیم تایمر کولر

نحوه تنظیم و پاک کردن تنظیمات تایمر کولر گازی به صورت زیر است.

  1. تنظیم تایمر با دکمه set

برای تنظیم تایمر کولر گازی، گزینه timer را فشار دهید. امکان انتخاب دو زمان برای روشن یا خاموش شدن دستگاه وجود دارد.

ممکن است تنها از یکی از آنها و یا هر دو استفاده کنید. با فشار دادن دکمه set می‌توانید زمان روشن شدن (ON) یا خاموش شدن (OFF) را انتخاب کنید. سپس به کمک دکمه‌های + و – زمان می‌توانید ساعت دلخواه را تنظیم کنید و در پایان مجددا دکمه set را بفشارید.

  1. تنظیم تایمر بدون دکمه set

در برخی دیگر از ریموت‌ها که دکمه set وجود ندارد، نحوه تنظیم تایمر متفاوت است.

  1. در این مدل‌ها در حالتی که ریموت آف است، دکمه تایمر را فشار دهید تا عبارت timer on نمایش داده شود.
  2. سپس با دکمه‌های + و – می‌توانید زمان روشن شدن کولر را تنظیم کنید.
  3. مجددا دکمه تایمر را بفشارید تا تغییرات ذخیره شوند.
  4. برای تنظیم زمان خاموش شدن کولر، زمانیکه ریموت روشن است، دکمه تایمر را فشار دهید تا عبارت timer off نمایش داده شود و سپس زمان را تنظیم کنید و مجددا دکمه تایمر را بفشارید.
  1. پاک کردن تنظیمات تایمر کولر گازی

برای پاک کردن تنظیمات تایمر، پس از فشار دادن دکمه timer دکمه clear را فشار دهید. در برخی مدل‌ها پس از تنظیم timer on یا timer off می‌توانید یکبار دیگر این دکمه ها را فشار دهید تا تنظیمات پاک شوند.

برای آگاهی بیشتر کاربران، معنای دکمه‌های روی کنترل کولر گازی در جدول زیر گردآوری شده است:

دکمه‌های روی کولر گازی کاربرد نحوه عملکرد نکات
دکمه health در کولر گازی با زدن دکمه health در کنترل کولر گازی، که معمولا به شکل یک برگ طراحی شده است، تکنولوژی پمپاژ اکسیژن یا یونیزه ساختن مولکول‌های اکسیژن فعال می‌شود. در این حالت هوای تمیز و تازه به درون اتاق جریان یافته که قادر به از بین بردن باکتری‌ها و ضدعفونی کردن هوا است و همچنین به نشست سریعتر گرد و خاک نیز کمک می‌کند. فعال سازی حالت سلامت روی میزان سرمایش و گرمایش کولر گازی تاثیر چندانی ندارد و میزان مصرف انرژی (برق) دستگاه نیز به مقدار کمی افزایش می‌یابد. اگر دمای پنل خارجی از 4 درجه کمتر باشد، پمپاژ اکسیژن به صورت خودکار متوقف می‌شود و زدن دکمه health موجب به کار افتادن پمپ یونیزه نخواهد شد.
دکمه ifeel در کولر گازی در برخی از برندهای کولر گازی همچون گری، داخل ریموت کنترل سنسوری برای تشخیص دمای محیط قرار داده شده است. در این مدل‌ها روی صفحه ریموت کنترل کولر گازی دکمه‌ای با نام ifeel یا I feel یا feeling قرار دارد که در صورت فشار دادن آن، کولر گازی روی این حالت تنظیم می‌شود. پس از فعال شدن این قابلیت، سنسور ریموت دمای محیط اطراف را تشخیص داده و به برد کولر گازی فرمان مربوطه را ارسال می‌کند تا دستگاه به صورت خودکار دمای اتاق را در دمای تشخیص داده شده تنظیم کند. توصیه می‌شود که هنگام اینکار ریموت کنترل را در نزدیکی خود بگذارید تا همان دمای مطلوب اطراف شما تعیین گردد و از قرار دادن ریموت در نزدیک اجسام گرم یا سرد بپرهیزید.
دکمه clean در کولر گازی دکمه clean در کنترل اسپیلت برخی برندها همچون سامسونگ، کریر، گری و غیره، به چشم می خورد. کاربرد این دکمه در جلوگیری از رشد باکتری ها در درون پنل داخلی کولر است این دکمه با عباراتی همچون clean، Auto clean یا self clean و coil dry روی ریموت کنترل مشخص شده است. با فشار دادن آن کولر گازی رطوبت موجود در پنل داخلی را گرفته و خشک می‌کند و بوی نامطبوع را از بین می‌برد. این فرمان در حالت دور کم فن به مدت 15 الی 30 دقیقه اجرا شده و سپس کولر گازی خاموش می‌شود. این دکمه را باید در حالت Cool یا Dry انتخاب کنید و در حالت‌های دیگر عمل نخواهد کرد. در برخی ریموت‌ها لازم است که به مدت 3 ثانیه آن را نگه دارید.
در برخی برندها همچون کولر گازی گری یا کریر، دکمه xFan یا x-Fan دقیقا عملکرد دکمه clean را انجام داده و تنها در حالات dry و cool فن پنل داخلی دستگاه را حتی پس از آنکه خاموش شود، به مدت 10 الی 15 دقیقه در حالت کار کردن قرار میدهد.
دکمه shortcut در کولر گازی در برخی کنترلرهای کولر گازی، دکمه‌ای با نام short cut یا my mode وجود دارد که درواقع تنظیمات کولر گازی شامل یکی از پنج حالت mode، دما و سرعت فن را ذخیره می‌کند. برای اینکار زمانی که تنظیمات دلخواه خود را اعمال کردید، دکمه shortcut کولر یا my mode را برای 3 ثانیه نگه دارید تا تنظیمات ذخیره شوند. پس از آن، هر زمان که این دکمه را بفشارید، کولر گازی بر روی تنظیمات دلخواه ذخیره شده شما تنظیم می‌شود.

نحوه تغییر درجه کولر گازی از فارنهایت به سانتیگراد

در برخی از برندهای خارجی کولر گازی دما در دو مقیاس سانتیگراد و فارنهایت نشان داده می‌شود. دمای فارنهایت از سانتیگراد بیشتر است.

نحوه تغییر درجه یا دمای کولر از فارنهایت به سانتیگراد یا بلعکس در مدل‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. بهترین راه مراجعه به دفترچه محصول است.

معمولا روشی که در بسیاری از مواقع جواب می‌دهد این است که در حالت خاموش یا off بودن کولر، به صورت همزمان دکمه mode و فلش پایین یا دکمه کاهش دما را فشار دهید. اینکار سبب تغییر درجه از فارنهایت به سانتیگراد می‌شود.

نحوه باز کردن قفل ریموت کنترل کولر گازی

قابلیت قفل شدن ریموت کنترل کولر گازی می‌تواند در بسیاری مواقع کاربردی باشد. اما گاهی نیز مشکل ساز است و ما را دچار اشتباه می‌کند که مبادا ریموت خراب شده است.

قفل ریموت کنترل با فعال شدن خود سبب عمل نکردن دکمه‌های ریموت به غیر از دکمه پاور یا روشن/ خاموش یا همان on/off می‌شود. در صورتی که قفل کودک ریموت کنترل کولر فعال شده باشد، یک علامت قفل یا کلید روی نمایشگر ریموت نشان داده می‌شود.

نحوه باز کردن قفل ریموت کنترل کولر با نحوه قفل کردن آن یکسان است و معمولا ساده است. البته بسته به مدل و برند دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. برخی از روش ها عبارتند از:

  • فشار دادن دکمه قفل ریموت که در برخی مدل‌ها وجود دارد
  • فشار دادن همزمان دکمه + و – تنظیم دما یا temp به صورت همزمان
  • فشار دادن همزمان دکمه mode و فلش بالای temp به مدت 5 ثانیه
  • نگه داشتن دکمه direct و swing برای سه ثانیه
  • نگه داشتن دکمه timer on و timer off برای سه ثانیه

ریموت کنترل همه کاره یا یونیورسال یا مادر کولر گازی

در برخی از موارد که افراد ریموت کنترل کولر خود را گم می‌کنند و برای تهیه دوباره آن روانه بازار می شوند، ممکن است چندان خوش اقبال نبوده و به دلایل مختلف از جمله قدیمی بودن مدل کولر گازی، نتوانند ریموت کنترل مناسب خود را پیدا کنند.

در این مواقع چیزی که ممکن است به گوشتان خورده باشد، ریموت کنترل همه کاره کولر گازی است. کنترل همه کاره یا مادر کولر گازی که همچنین یونیورسال نیز خوانده می‌شود، این قابلیت را دارد که با دادن کدهای مربوطه امکان خاموش و روشن و استفاده از کولر گازی را برای فرد مهیا سازد.

درواقع در این مواقع باید کدهای کنترل کولر گازی را پیدا کرده و کد مربوط به دستگاه خود را با تنظیمات ریموت کنترل همه کاره وارد نمود.

دکمه های کولر گازی که در چند برند دیده می شوند

در این بخش تعدادی از دکمه‌های ریموت کنترل کولر گازی را معرفی می کنیم که در تنها چند برند خاص وجود دارند.

علائم کنترل کولر گازی
دکمه dimmer با فشار دادن این دکمه اطلاعات نمایش داده شده در پنل کولر گازی و صفحه نمایش به طور کلی خاموش شده و با زدن هر دکمه دیگری مجددا ظاهر می‌شود.
دکمه economy یا smart saver ویژگی صرفه جویی کولر گازی که با اسامی مختلف از جمله economy ،save ،smart saver ،energy saving و… شناخته می‌شود، سبب کاهش میزان برق مصرفی و قبض برق شما می‌شود. در این حالت دستگاه پس از رسیدن به دمای تعیین شده به روی فن قرار نمی‌گیرد. پس از  چند ثانیه کار نکرن فن، دما کم کم افزایش یافته و سبب می‌شود تا فن به کار افتاده و نیز پس از مدتی کمپرسور برای رسیدن به دمای تنظیم شده به فعالیت بپدازد.
دکمه quiet این دکمه تنها در مدل‌های اینورتر کولر گازی یافت می‌شود. جهت کنترل صدا و کارکرد آرام دکمه quiet کولر گازی را در حالت دور کمپرسور و نیز فن کم به اجرا در می‌آورد.
دکمه sleep  این دکمه در برخی مدل‌های کولر گازی وجود دارد. با فشار دادن آن چراغ sleep روی پنل نیز روشن می‌شود. سپس دمای کولر در حالت سرما هر یک ساعت 1 درجه افزایش یافته و در حالت گرما هر یک ساعت 2 درجه کاهش می یابد. نهایتا پس از 7 ساعت کولر خاموش می‌شود. این گزینه فقط در دو حالت cool و heat کار می‌کند. در صورتی که گزینه sleep فعال باشد، شکل یک هلال ماه روی نمایشگر ریموت ظاهر خواهد شد.

در مواقعی که موفق به عیب‌یابی دستگاهتان نشدید پیشنهاد ما : مرکز تخصصی تعمیرات، کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 2 بعد از نیمه شب)

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی علائم و دکمه‌های روی ریموت کنترل کولر گازی پرداخته ایم. برای استفاده بهتر از این دستگاه و قابلیت‌های مختلف آن توصیه می‌‌شود با معنای دکمه‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید حالت‌های مختلف کولر گازی را به درستی تنظیم کنید.

با توجه به اینکه کولر گازی دستگاهی پیچیده است، در صورت وجود مشکل در آن یا کار نکردن کولر گازی با ریموت کنترل، حتما از یک راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

با فشار دادن این دکمه، می‌توانید حالت کولر را عوض کنید این حالت میتواند گرمایش، سرمایش، اتوماتیک، فن و… باشد.

دکمه خاموش شدن خودکار (Sleep Mode Auto): برای تنظیم خاموش شدن خودکار دستگاه به کار می‌رود.

ین دکمه برای روشن و خاموش کردن حرکت دمپرها (پره‌های تعیین سمت باد) به سمت بالا / پایین به کار می‌رود.

دکترنامه در این نوشته، این موارد را بررسی می کند پنهان کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا