سلامت و دانش

توقف روند کاهشی ابتلا به کرونا در کشور / ۳ شرط ضروری برای بازگشایی‌ها

یک اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از وقوع موج ششم کرونا در کشور ، گفت: به نظر می رسد میزان کاهش بیماری ها در کشور به کندی یا حتی متوقف می شود. موج پنجم را وارد کنید ؛ موج پنجم هنوز تمام نشده است.

در مصاحبه با دکترنامه ، دکتر مسعود یونسیان وی در مورد وضعیت بیماری عروق ویروس کرونا قلب در کشور گفت: از نظر شناسایی و تعداد موارد جدید ، به نظر می رسد میزان کاهش میزان بروز بیماری در این کشور کند شده یا حتی متوقف شده است. در این کشور ، نسبت افرادی که دو دوز واکسن و دو هفته دریافت کرده اند ، هنوز کافی نیست تا ایمنی و امنیت قابل توجهی برای ما ایجاد کند.

چند درصد از ایرانیان واکسینه شده اند؟

وی افزود: “تا 12 اکتبر ، حدود 75 درصد از افراد واجد شرایط واکسیناسیون ، یعنی افراد بالای 12 سال ، اولین دوز خود را دریافت کردند و حدود یک سوم جمعیت ، یعنی 35 درصد ، هر دو دوز را دریافت کردند. با این حال نسبت افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند و دو هفته از آن زمان گذشته است ، در این صورت ما انتظار مصونیت داریم ، تنها حدود 25 درصد یا یک چهارم جمعیت واجد شرایط بالای 12 سال است و انتظار داریم اکثریت که 25 درصد باشد مقاوم در برابر عفونت شدید یا مرگ ناشی از کووید.

تزریق نزدیک به 10 میلیون واکسن در هفته در ایران

واکسیناسیون کامل برای افراد واجد شرایط تا نیمه دوم نوامبر

یونسیان ادامه داد: خوشبختانه اکثر مردم واکسینه شده اند یا مایل به واکسیناسیون هستند ، بنابراین وزارت بهداشت تقریبا 10 میلیون دوز واکسن در هفته تزریق کرده است که واقعاً قابل تقدیر است. باید بدانیم که اگر به همان مسیر ادامه دهیم ، تا نیمه دوم نوامبر می توان انتظار داشت که اکثریت جامعه ما دو دوز واکسن خود را دریافت کرده و دو هفته نیز سپری شده است.

نگران موج ششم هستم

وی گفت: “توقف روند نزولی تعداد موارد جدید نگران کننده است.” در سطح بالاتر از فاصله بین موج دوم و سوم و حتی بالاتر از فاصله بین موج سوم و چهارم. ما در حال حاضر در فاصله بین موج چهارم و پنجم هستیم و اگر موج جدیدی در این زمان رخ دهد ، قطعاً سیستم مراقبت های بهداشتی ما را تخلیه می کند ، که اکنون خسته شده است و تعداد کشته ها دوباره افزایش می یابد. بنابراین از آنجا که موج چهارم را تمام نکردیم ، وارد موج پنجم شدیم ، این نگرانی وجود دارد که هنوز موج ششم ، موج ششم را نخواهیم داشت. اگرچه هیچ کس نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند که چه زمانی این اتفاق می افتد ، اما ما همیشه باید آماده باشیم.

واکسن مورد نیاز است ، اما کافی نیست

یونسیان گفت: “ما نباید فراموش کنیم که واکسن ضروری است ، اما کافی نیست. بنابراین ، ما باید تمام تلاش خود را برای تشویق مردم به واکسیناسیون انجام دهیم.” با آموزش واکسن و ارائه دلایل مورد نیاز ، کسانی را که از واکسن ها می ترسند متقاعد کنید که م effectiveثر و ایمن هستند. با این حال ، واکسیناسیون کافی نیست و این ایده که پس از واکسیناسیون ، دیگر نمی توانیم همه اقدامات احتیاطی را انجام دهیم و همه فعالیت ها را دوباره بازگشایی کنیم ، به سادگی درست نیست.

3 شرط اساسی برای بازگشایی

وی گفت: “البته تاکید می کنم ، اگر پوشش واکسیناسیون بالای 70 تا 80 درصد باشد ، می توانیم به تدریج بسیاری از محدودیت های خود را برداریم.” با این حال ، اولاً ، ما باید به پوشش کامل دو دوز واکسن دست یابیم ، ثانیاً دو هفته باید سپری شود و سوم ، بازگشایی و رفع محدودیت ها باید گام به گام باشد. یعنی ما نمی توانیم ناگهان مدارس و دانشگاه ها را باز کنیم یا رویدادهای فرهنگی برگزار کنیم و ورزشگاه ها را باز کنیم و …. زیرا در این مورد ، اگر افزایشی وجود داشته باشد ، نمی توانیم به طور دقیق بدانیم که کدام بازگشایی باعث آن شده است. با این حال ، اگر بین هر یک از این اقدامات دو تا چهار هفته فاصله بگذاریم ، اگر موجی ایجاد شود ، می توانیم دریابیم کدام تصمیم منجر به آن شده و همان تصمیم را معکوس کنیم. باید توجه داشت که برگشت همه محدودیت ها باید برای جامعه سخت و از نظر اقتصادی ، روانی و غیره غیرممکن باشد. با این اقدامات می توانیم به تدریج جامعه را از نظر اقتصادی ، اجتماعی و معنوی فعال کنیم و انتظار بازگشت بیماری خطرناک را نداشته باشیم.

دلایلی برای متوقف کردن روند فرود ویروس کرونا

یونسیان درباره دلایل توقف روند نزولی موارد جدید کووید -19 گفت: “در حقیقت ، ما جمعیت قابل توجهی در پایان محرم داشتیم.” هر دو کسانی که از تعطیلات استفاده کردند تا در تورها و زیارت های داخلی سفر کنند. کشور و کسانی که در راهپیمایی اربعین شرکت کردند. لازم به ذکر است که مدیریت هر جامعه ای از نظر زبان آسان است ، اما در عمل حفظ فاصله فیزیکی در چنین جامعه بزرگی بسیار دشوار است. اختلاط جمعیت مشابه می تواند یکی از علل این پدیده باشد.

وی گفت: “خوشبختانه ما هیچ پیشرفت واقعی در کشور مشاهده نکرده ایم ، اما با کاهش سرعت ، می توانیم آن را یک رویداد نگران کننده یا به عبارتی دیگر تلقی کنیم.” مشاهده نتایج ارتقاء را در نظر بگیرید. در هر صورت ، یکی دو هفته دیگر باید بگذرد. البته ، در گذشته ، گاهی اوقات شاهد توقف موقت در روند نزولی یا حتی افزایش موقت بودیم ، و ما در روند اپیدمی چیزی را که به عنوان ابزار بالا شناخته می شد داشته ایم و به روند نزولی بازگشته ایم ، که امیدوارم اتفاق بیفتد به و ما می توانیم در سطح پایین تری قرار بگیریم ، به عنوان مثال برابر فاصله بین موج دوم و سوم ، یا حتی برای رسیدن به حالت پایدار در سطح بسیار پایین تر ، در این صورت ما انتظار داریم که تعداد کشته ها به زیر 100 نفر برسد. در عین حال ، برای هر بازگشایی و برگزاری هر مراسم ، ما باید آن را سبک و سنگین کنیم ، این که آیا انجام این فعالیت یا مراسم با هزینه روزانه صدها جان و اندوه هزاران خانواده برای ما مفید است. ؟

او درباره رنگ مشخصه کرونا گفت: “به نظر می رسد.” رنگ آمیزی بر اساس تعداد بستری ها انجام می شود ، که ما را در پیش بینی شرایط بیماری اندکی به تاخیر می اندازد و برای شناسایی لکه بر اساس موارد جدید بهتر است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا