تویوتا راو ۴ هیبریدی؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت کراس اوور در راه ایران

به گزارش خبرگزاری دکترنامه و براساس گزارش گجت نیوز شکی نیست که تویوتا یکی از بزرگ ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۲۴ بوده و کاپ قهرمانی را به لحاظ فروش و قابلیت اطمینان بالای سر برده است. شرکت برساوش سراغ یکی از جذاب ترین کراس اوورهای جهان که پرفروش ترین محصول این برند ژاپنی است رفته تا سبد محصولات سامانه وارداتی ها را تکمیل کند.

تویوتا راو 4 هیبریدی

قریب به چهار دهه متوالی است که تویوتا را در صدر فهرست پرفروش ترین خودروسازان جهان می بینیم و اگر برند BYD از چین در سال جاری غوغا به پا نکند قطعا تویوتا می تواند عنوان پرفروش ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۵ را از آنِ خود کند. جالب اینجاست که محصولات اقتصادی تویوتا از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و در کشورهای در حال توسعه با استقبال خوبی مواجه می شوند.

یکی از اتفاقات ناگواری که طی سال های اخیر رخ داده مونتاژ تویوتا در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته به جز ایران بوده است. بازار کشورمان همواره در انتظار واردات خشک و خالی و محدود خودروهای باکیفیت تویوتا بوده و مجالی برای راه اندازی کارخانه های مونتاژ و گسترش دامنه فعالیت ژاپنی ها در ایران پیدا نشده است.

مختصری از تویوتا راو ۴ هیبریدی

تویوتا راو 4 هیبریدی

۸ دهه است که این خودروساز بزرگ و مشهور در حال تولید محصولاتی با کیفیت و قابلیت اطمینان بالاست و می تواند سالیانه حدود ۱۷ میلیون دستگاه تولید و راهی بازار کند. تویوتا در هر کلاس و بدنه ای که خواسته باشید خودرو مناسب و باکیفیت دارد و از سدان کراس اوور استیشن و حتی هاچ بک مضایقه نکرده است.

راو ۴ که نخستین کراس اوور سایز کوچک ژاپنی های تویوتا بود در سال ۱۹۹۴ میلادی تولید شد. یکی از نکات قابل توجه این خودرو در سال های اولیه فعالیت عرضه دو دیفرانسیل با یک پیشرانه کم حجم ۱۲۰ اسب بخاری بود. سه سال بعد تویوتا یک نسخه هیبریدی از راوفور روانه بازارهای جهانی کرد و بدین ترتیب توانست جزو اولین خودروسازانی باشد که با پیشرانه های کم مصرف سامانه چهار چرخ محرک ارائه می دهند.

تویوتا راو 4 هیبریدی

سومین نسل تویوتا راوفور از سال ۲۰۰۵ میلادی وارد بازار ایران شد و حتی چهارمین نسل آن تا سال ۲۰۱۸ در بازار حضور داشت اما تحریم های غرب مانع ادامه فعالیت ژاپنی ها شد و نه تنها تویوتا بلکه اغلب خودروسازان خارجی رخت سفر به مقصد کشورهای خودشان بستند. هم اکنون برساوش به سراغ پنجمین نسل از این کراس اوور باکیفیت و جذاب رفته که از سال ۲۰۱۹ در حال تولید است.

طراحی ظاهری

تویوتا راو 4 هیبریدی

جدیدترین نسل تویوتا راو ۴ نسبت به نسل های پیشین دارای ظاهر تهاجمی و خشن اما اسپرت است. در نمای جلو شاهد تعبیه چراغ های کشیده و باریک هستیم و جلوپنجره به شکل شش ضلعی نمای جلو را به نحوی خلق کرده که انگار راوفور در حال گرفتن انتقام است.

حجم زیادی از نمای بدنه خودرو با ادوات پلاستیکی مشکی رنگ پوشانده شده و همین ریزه کاری ها باعث شده تا با کراس اووری اقتصادی و مقرون به صرفه رو به رو شویم. قاب مه شکن ها پلاستیکی و سیاه رنگ بوده و یکی از نقاط ضعف طراحی جلو را باید در امتداد پیدا نکردن خط لبه کاپوت تا جلوپنجره دانست که نمای جالبی ایجاد نکرده است.

تویوتا راو 4 هیبریدی

راوفور جدید با برآمدگی ها و برجستگی هایش شناخته می شود که در نمای جانبی خودنمایی می کنند. از دیگر ادوات پلاستیکی نمای جانبی باید به رکاب و فضای اطراف چرخ ها اشاره کنیم. تویوتا RAV۴ در مقایسه با نسل های قبلی ارتفاع کمتری داشته و همین تکنیک به اسپرت شدن و آیرودینامیک بهتر خودرو کمک بزرگی کرده است.

نمای پشتی هم گرچه میزبان ادوات پلاستیکی بوده اما سعی شده ساده بودن با چراغ های جذاب و خیره کننده پوشانده شود. در این قسمت دو نکته مثبت وجود دارد که اولی شیب شیشه عقب و دومی بال انتهای سقف است. در نهایت باید به حجم دهی های به جا و درستی اشاره کرد که نسبت به نسل های قبلی بهتر از آب درآمده اند.

تویوتا راو 4 هیبریدی

به لحاظ ابعاد طول عرض و ارتفاع تویوتا راو ۴ هیبریدی ۴۵۷۰ ۱۸۵۵ و ۱۶۶۰ میلی متر بوده و فاصله محوری آن ۲۶۹۰ میلی متر است. (از این منظر هیچ تفاوتی میان نسخه ۲۰۲۴ برساوش با نسخه ۲۰۱۷ دیده نمی شود)

طراحی داخلی

تویوتا راو 4 هیبریدی

متاسفانه نقطه ضعف اساسی طراحی تویوتا راوفور جدید مدرن نبودن آن است که بدجور به چشم می آید. با ورود به کابین این کراس اوور هایبرید فرمان ساده توی ذوق آدم می زند و داشبورد هم که با پلاستیک خشک و سفت طراحی شده ضربه نهایی را وارد می کند. اگر نگاهی به کابین رقبای راو ۴ مثل نیسان ایکس تریل هوندا H-RV و هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ بیندازید متوجه منظورمان می شوید.

از دیگر کمبودهای راوفور هیبریدی در اقصی نقاط این کره خاکی فقدان کلاستر دیجیتال پشت فرمان است. نمونه ای که به ایران آمده هم یک مانیتور پشت فرمان رنگی دارد و هم از یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی سود می برد. طراحی دسته دنده ساده بوده و حالت های استاندارد دارد. یکی از نقاط قوت کراس اوورهای چینی در مقایسه با تویوتا راوفور ژاپنی طراحی دسته دنده ثابت به منظور تغییر عملکرد گیربکس است که باعث راحتی بیشتر راننده می شود.

تویوتا راو 4 هیبریدی

در ردیف جلو صندلی ها مزین به چرم و طرح اسپرت و جوان پسند شده اند اما صندلی های عقب بی روح و ساده هستند که گرچه با ردیف جلو همخوانی ندارند اما مورد پسند واقع می شوند. گفتیم که داشبورد از پلاستیک سخت درست شده اما قسمت میانی آن و تودری ها از پوشش چرم و متریال نرم استفاده می کنند.

اگر یک خانواده چهار نفره بزرگسال و قدبلند باشید راو ۴ هیبریدی به خوبی از شما پذیرایی خواهد کرد. صندوق عقب این کراس اوور ۵۴۷ لیتر ظرفیت دارد که در صورت خواباندن صندلی های عقب ۱۷۳۵ لیتر فضا در اختیار خواهید داشت.

قوای فنی

تویوتا راو 4 هیبریدی

زیر کاپوت وارداتی شرکت برساوش یک پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری تعبیه شده که همراه با دو موتور برقی این کراس اوور را به حرکت در می آورند. توان خروجی مجموع سه پیشرانه فوق ۲۱۹ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی محرکه از طریق یک گیربکس CVT به هر چهار چرخ منتقل می شود تا راو ۴ هیبریدی بتواند در عرض ۹ تا ۱۰ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر برسد و ۵ لیتر سوخت مصرف کند.

یکی از قابلیت های فنی این خودرو وارداتی تیپ ترونیک بوده و از آنجایی که در محور عقب مجهز به پیشرانه الکتریکی شده از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک سود می برد. با این اوصاف می توانید از راو ۴ هایبرید انتظار بیراهه نوردی های سبک و طبیعت گردی داشته باشید. سیستم تعلیق عقب از نوع دو جناغی مستقل است که هندلینگ مطلوبی فراهم می کند. همچنین تعلیق جلو هم مطابق معمول مک فرسون است.

شتاب گیری ۹.۱ ثانیه ای تویوتا RAV۴ و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برای کراس اووری با این ابعاد که خانوادگی محسوب می شود قابل قبول و خوب است. مصرف سوخت ۵ لیتری هم برای مصارف درون شهری بوده و به احتمال زیاد در جاده ها و بزرگراه ها باید زیر ۴ لیتر بنزین بسوزاند.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

تویوتا راو 4 هیبریدی

تویوتا بیش از هر چیزی روی قابلیت اطمینان دوام و کیفیت مونتاژ محصولات خود تمرکز می کند اما امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مطلوبی برای آن ها در نظر می گیرد. تویوتا راو ۴ هیبرید با امکانات رفاهی و ایمنی زیر به بازار ایران راه یافته:

تجهیزات ایمنی امکانات رفاهی
کروز کنترل استارت دکمه ای
ایربگ راننده صفحه نمایش مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی
ایربگ سرنشین جلو مه شکن عقب
ترمز ABS و EBD ۴ عدد بلندگو
کنترل پایداری صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت
ترمز جلو و عقب دیسکی خنک شونده و یکپارچه تهویه خودکار با فیلتر هوا و دوکاناله
رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی دو درگاه یو اس بی و بلوتوث
ایربگ پرده ای جلو و عقب صندلی پارچه ای با تنظیم دستی ۵
ترمز پارک برقی سیستم تهویه مطبوع دوگانه خودکار
سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها درب باک برقی
سیستم کنترل حرکت در سطوح شیب دار آینه وسط برقی
سیستم کمک ترمز BA آنتن کوسه ای
سیستم حفاظتی ضد مانع پنجره ها حالت رانندگی برقی
سیستم ضد سرقت ایموبلایزر گرم کن صندلی های جلو
سیستم اتصال صندلی کودک یا ایزوفیکس شارژر بی سیم
سیستم هوشمند کی لس دوربین ۳۶۰ درجه و نوربالای اتومات
اتوهلد سانروف برقی
رادار بین خطوط
سیستم تشخیص تابلوهای رانندگی
ترمز اضطراری اتوماتیک

قیمت و رقبا

تویوتا راو 4 هیبریدی

برای اینکه در بازار ایالات متحده صاحب یک دستگاه تویوتا راو ۴ هیبرید شوید باید ۳۳ تا ۴۰ هزار دلار بودجه داشته باشید. با این اوصاف و با در نظر گرفتن همه مالیات ها و عوارض گمرکی هر ایرانی باید حدود ۵ میلیارد تومان هزینه کند. این عدد را باید با نمونه های کارکرده فعلی با مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مقایسه کنید که هم اکنون بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان در حال خرید و فروش هستند. به نظر شما کدام یک ارزش خرید دارد؟

از آنجایی که ترمز واردات خودرو کشیده شده و ورود خودروهای وارداتی با ریتم کندی پیش می رود و محدود است باید گفت که در حال حاضر رقیب جدی و سرسختی برای تویوتا راوفور هیبرید در بازار ایران وجود ندارد. اگر بخواهیم به لحاظ کلاس و بدنه این کراس اوور برایش رقیب پیدا کنیم باید به خودروهای چینی مثل هاوال H۶ هیبرید لاماری ایما هیبرید تیگو ۸ هیبرید و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید اشاره کنیم.

مزایا و معایب

تویوتا راو 4 هیبریدی

حتی اگر با یک ژاپنی ماندگار و سرسخت هم مواجه باشید باز هم عیب و ایراد در کنار مزایای قابل توجه وجود دارد و به چشم می آید. از مهم ترین نقاط قوت و ضعف کراس اوور هیبرید برساوش باید به موارد زیر اشاره کرد:

نقاط قوت

  • سواری و هندلینگ نرم
  • توانایی های حرکتی مطلوب و سیستم تمام چرخ محرک
  • ایمنی و قابلیت اطمینان بالا
  • کیفیت مونتاژ عالی

نقاط ضعف

  • قوای فنی پیچیده
  • عدم عرضه نسخه فول آپشن

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا