عمومی

جاذبه های دیدنی لاهیجان عروس سبز گیلان

به گزارش خبرگزاری دکترنامه از گیلان ؛ یکی از شهرهای دیدنی با جاذبه‌های گردشگری فراوان در استان گیلان است که در شمال دیلمان قرار گرفته است. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. این شهر در یک ناحیه کوهپایه‌ای قرار گرفته است. لاهیجان پوشیده از بوته‌های چای و بوی خوش بهار نارنج است که هر مسافر و حتی رهگذری را مست و شیدا می‌کند. همین طور این شهر با قدمتی ۸۰۰ ساله، پر از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است که تمام این زیبایی‌ها مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشانند.

 

5090287f-b123-4afc-b3b1-9bd5562c5f1a

شیطان کوه ، یک جای خاص در میان جاهای دیدنی لاهیجان

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان کوهی است در شرق شهر لاهیجان و در استان گیلان به نام شیطان کوه که از زیباترین کوه آبشارهای ایران است. در گذشته به این منطقه شاه‌نشین کوه می‌گفتند و برکه‌ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می‌شد.یکی از مناطق دیدنی و معروف شهر لاهیجان، محوطه دیدنی و تفریحی شیطان کوه است. این کوه در واقع محلی برای جمع‌آوری آب مورد نیاز آبیاری مزارع بوده است. امروز برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که در میان آن جزیره‌ای وجود دارد و عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می‌کند. این منطقه به دلیل وجود تله کابین، شهربازی، رستوران و امکانات دیگر تفریحی یکی از مهم‌ترین مراکز گردشی این منطقه است.

cf15b00534c6e6c9b61422c5

آبشار زیبای شیطان کوه

در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ایجاد شده که آب آن از همین دریاچه که به استخر لاهیجان معروف است، تأمین می‌شود. منطقه خوش آب و هوایی که با آبشار و دریاچه‌ای به همین نام، گردشگر پذیرترین نقطه لاهیجان به حساب می‌آید .غاری قدیمی بین دو کوه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان الآن تخریب شده یا این‌گونه اعلام شده و ورودی هایش مسدود است این کوه رو شیخان و بزرگان برای تفریح و شکار مورد استفاده قرار میدادند. از غار برای رفتن به کوه مجاور استفاده میکردند ولی اجازه برای عموم از استفاده از این کوه داده نمیشد و مردم اطلاعی از وجود غار هم نداشتند. صداهایی هم که شنیده میشد صدایی بود که از انعکاس صدای باد و یا عبور و مرور بوده که شنیده میشده. به مرور زمان شیخان کوه با توجه به داستان‌هایی که مردم برای یکدیگر تعریف میکردند به شیطان کوه تغییر یافت.

bame-sabz

تله کابین لاهیجان

بام لاهیجان جایی است که تمام جذابیت‌های این بهشت سرسبز را یک‌جا برایتان به تصویر می‌کشد. شما می‌توانید پیاده از پایین به سمت بام از جاهای دیدنی لاهیجان بروید یا با ماشین از جاده کوهستانی به سمت بام روانه شوید، اما روش جذاب‌تری هم برای رسیدن به بام وجود دارد. تله کابین لاهیجان مسیری ۱۵۰۰ متری را طی ۲۰ دقیقه طی می‌کند و می‌تواند شما را به بالاترین قسمت‌های بام لاهیجان برساند.

استخر از جاهای دیدنی لاهیجان

در میان جاهای دیدنی لاهیجان، استخر لاهیجان را می‌توان مهم‌ترین همسایه شیطان کوه دانست. این استخر عظیم از جاذبه های گردشگری لاهیجان که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد، مساحتی در حدود ۱۷ هکتار و عمق ۴ متری دارد. وسط استخر را نیز جزیره‌ای زیبا در بر گرفته است که یک پل سیمانی آن را به بخش جنوبی استخر متصل کرده است.

استخر لاهیجان

به گفته مورخان این جزیره از جاهای دیدنی لاهیجان در گذشته قصری عظیم و مجلل بوده است که شاه عباس به خود اختصاص داده بود. فضای اطراف استخر را نیز بلواری بسیار زیبا احاطه کرده است که زیبایی منظره این استخر را دو چندان می‌کند.

تالاب سوستان از جاهای دیدنی لاهیجان

تالاب سوستان از جاهای دیدنی لاهیجان

حتما تا به حال آوازه تالاب‌ها و گل‌های نیلوفر به گوش شما هم رسیده است. حال تصور کنید که تالابی تصویر، نمای کوچکی از همان تالاب سوستان لاهیجان است که در حاشیه روستای سوستان در دهستان نیل لاهیجان قرار دارد. این تالاب با منظره‌های رنگارنگ و بکر در طول چهار فصل، زیستگاه پرندگان و آبزیان بسیار گوناگونی است.

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

شمال لاهیجان یکی از توریستی‌ترین نقاط شهر لاهیجان است. نگین این نقطه از لاهیجان هم بدون شک تالاب بین المللی امیر کلایه یا شاله کل است که هم جز مکان های دیدنی لاهیجان و هم یکی از تالاب‌های آب شیرین با ارزش کشور ایران به شمار می‌رود. این تالاب در عمق حدودا ۲ متری آب پدید آمده است و ۱۲۳۰ هکتار هم مساحت دارد.

شاله کل هر ساله در طی هر چهار فصل سال پذیرای هزاران گونه پرنده و ماهی مختلف است که در ماه‌هایی از سال در این تالاب زیست می‌کنند. نیلوفرهای آبی اما سفید رنگ به همراه پسته‌های دریایی یا «ثعله» معروف لاهیجان زیبایی این تالاب را در کنار تنوع جانوری ‌آن دو چندان کرده‌اند.

موزه تاریخ چای و آرامگاه کاشف السلطنه

از جاذبه‌های طبیعی پرشمار لاهیجان و مناطق دیدنی لاهیجان که بگذریم، باید آرامگاه «محمد میرزا قاجار قوانلو» معروف به «کاشف السلطنه» و البته موزه تاریخ چای را در اولویت اول خود قرار دهید. کاشف السلطنه فرزند ارشد «اسد الله میرزا نایب السلطنه» (یکی از مقامات بلند رتبه دربار قاجاریه) بود. وی نخستین رواج دهنده چای در ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل در گذشته به او لقب «چای‌کار» و امروزه، «پدر چای ایران» را اختصاص داده‌اند.

موزه تاریخ چای نیز بعد‌ها در همان محل آرامگاه کاشف السلطنه احداث شد که با ملاقات این موزه به اطلاعات مردم‌شناسی و تاریخی بسیار جالبی درباره چای در ایران دست پیدا خواهید کرد.

مسجد چهار پادشاهان لاهیجان

اگر فکر می‌کنید انسان رویاپردازی هستید، احتمالا با ملاقات مسجد چهار پادشاهان از جاذبه های گردشگری لاهیجان سفری کوتاه به دوران تیموریه و صفویه خواهید داشت. به باور برخی مورخان و بومیان قدیمی، بقعه چهار پادشاهان لاهیجان که نزدیک میدان وحدت و اول خیابان کاشف این شهر قرار گرفته، مجموعه‌ای از قبور چند تن از خاندان کیاست که در جنگ رشت در سال ۷۹۱ هجری قمری کشته شدند.

مسجد چهار پادشاهان از جاهای دیدنی لاهیجان

البته بنا به روایتی دیگر این مکان آرامگاه سید رضی کیا (یکی از پادشاهان گیلان) و سه پیشوای دینی معروف زمان است زیرا احتمالا در آن دوران بزرگان دین نیز از باب احترام پادشاه نامیده می‌شدند.

معماری این مسجد به سبک دوره تیموریه و شامل چندین آرامگاه و یک مسجد است به همراه ایوانی که به موازات این اتاق‌ها کشیده شده‌است. نقاشی‌ها و کاشی کاری‌های دیوار‌های مسجد و ایوان نیز به دوره قاجار برمی‌گردد.

 پل خشتی از جاهای دیدنی لاهیجان

به سمت جنوب غربی لاهیجان که حرکت کنیم، گذرمان به محله‌ای تاریخی به نام «پرده سر» می‌افتد که در زمان حکومت آل کیاء بر گیلان (حدود قرن ۸ تا ۱۰ هجری) به وجود آمد.

پل خشتی لاهیجان

در این محله پلی آجری و سرخ رنگ وجود دارد که بر اساس گفته «میر ظهیرالدین مرعشی» از سیاستمداران حکومت آل کیاء در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان) به دستور «نعمت الله طبیب» (یکی از دانشمندان علوم مختلف زمان) در سال ۸۹۲ هجری قمری ساخته شد. این پل در طول ۵۰ متر، عرض ۴.۵ متر و ارتفاع ۱۱ متر بنا شد. اساسی‌ترین بازسازی این پل نیز به دوران قاجاریه و همت حاجی جعفرخان بنا مربوط می‌شود.

 مسجد تاریخی اکبریه

جذابیت‌های تاریخی و جاهای دیدنی لاهیجان تنها به محله پرده سر و پل خشتی لاهیجان محدود نمی‌شود. یکی از میراث تاریخی و گرانبهای لاهیجان مسجد اکبریه است که با معماری زبای خود توجه همه علاقه‌مندان به هنر معماری و تاریخ را به خود جلب می‌کند.

مسجد اکبریه از مکان های دیدنی لاهیجان

این مسجد از مکان های دیدنی لاهیجان قدمتش به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد در واقع از دو بخش کهنه و نو تشکیل شده است زیرا بر اساس روایات تاریخی ساخت این مسجد در مرحله اول نیمه تمام ماند و سال‌ها بعد با ساخت بخشی دیگر کامل شد. بانی اصلی ساخت این مسجد «حاج اکبر لاهیجانی» بود که از معتمدان شهر لاهیجان به شمار می‌رفت.

 حمام گلشن از جاهای دیدنی لاهیجان

میدان وحدت که بسیاری از جاهای دیدنی لاهیجان را در خود جای داده است، مسیر اصلی دسترسی شما به حمام تاریخی و متعلق به دوران قاجاریه به نام حمام گلشن محسوب می‌شود. هرچند که برخی از قسمت‌های نمای بیرونی حمام گلشن به دلیل مرمت نامناسب دچار آسیب شده است اما هنوز در این حمام جذابیت‌های فراوانی برای تماشا وجود دارد.

حمام تاریخی گلشن از دیدنی های لاهیجان

این حمام با مساحتی در حدود ۱۸۵۰متر مربع جز جاذبه های گردشگری لاهیجان پذیرای تمامی اقشار مردم از شاهزادگان و ثروتمندان گرفته تا انسان‌های عادی و حتی کارگران بوده است که البته دو ورودی اصلی بزرگ‌تر و کوچک‌تر جایگاه دو طبقه اشراف و عوام را از یک‌دیگر متمایز می‌کرد.

کارکرد این دو ورودی به صورتی بود که ورودی بزرگ‌تر که ویژه عوام بود، به قسمت‌های جانبی حمام راه پیدا می‌کرد و ورودی کوچک‌تر مسیری به سمت قسمت‌های تمیز‌تر و گرم‌تر حمام برای طبقه ثروتمند بود.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

در دامنه کوه‌های جنگلی از جاهای دیدنی لاهیجان به سمت لنگرود، روستای کوچکی به نام «شیخانه‌ور» خودنمایی می‌کند. شیخ زاهد گیلانی که در اصل «شیخ تاج الدین ابراهیم» نام داشت، یکی از عارفان مشهور دوران صفوی بود که در سال ۷۱۱ هجری قمری درگذشت. سلطان حیدر صفوی نزدیک به دو قرن بعد و در سال ۸۹۲ هجری قمری دستور ساخت بقعه فعلی شیخ زاهد را صادر کرد. بنا به ادعای برخی مورخان دلیل این دستور خوابی است که پادشاه درباره این درویش دیده بود.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

زیباترین بخش این آرامگاه، گنبد ۸ ضلعی پر نقش و نگار و بسیار زیبای آن است. علاوه بر این گنبد عمارت‌های مربع و مستطیل شکل نیز جلوه زیبایی به این بقعه بخشیده‌اند. بازدید از این منطقه از مناطق دیدنی لاهیجان در کنار سایر جاهای دیدنی لاهیجان سفر شما را تکمیل می‌کند و یکی دیگر از مکان های دیدنی مذهبی لاهیجان را نیز خواهید دید.

f0da9473-8024-4c47-9121-095740889de4

زیپ‌لاین هیجان‌انگیز لاهیجان

زیپ‌لاین مسیری ۱۰۰۰ متری است که بام لاهیجان و شیطان کوه را به استخر کنار هتل جهانگردی متصل می‌کند و بخشی از جاهای دیدنی لاهیجان را از بالا می‌بینید.

هنگامی که از بالای بام به سمت پایین روانه می‌شوید، شهر لاهیجان و جنگل سرسبز بام را زیر پاهایتان احساس می‌کنید، بخشی از مسیر را هم بر فراز استخر بزرگ کنار هتل جهانگردی پرواز خواهید کرد! طی کردن این مسیر لذتبخش حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد.  در اطراف آن‌ امکانات رفاهی متنوعی وجود دارد. برای رسیدن به بام گیلان باید از خیابان کارگر به میدان کاشف برسید و سپس وارد جاده طلای سبز شوید.

 

انتهای پیام/

 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا