عمومیکسب و کار ویژه

جدول وزن مسوار

مس فلزی پرکاربرد و شناخته شده است که به دلیل ویژگی‌هایی مثل رسانای الکتریکی و حرارتی یا مقاومت به خوردگی در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مس وقتی با فلزات دیگر ترکیب می‌شود آلیاژهای متنوعی را تولید می‌کند که هرکدام برای مصارف مختلف کاربرد دارد. برنج و برنز از این دسته آلیاژها هستند که برای همه شناخته شده‌اند. در این میان آلیاژ دیگری وجود دارد که از نظر ظاهری به مس شبیه است و به آن مسوار گفته می‌شود. ادامه مطلب را بخوانید تا با مسوار و قیمت مسوار بیشتر آشنا شوید.

قیمت مفتول مسوار

مسوار در لغت به معنی شبیه مس است. این آلیاژ که یکی از فلزات گرانبها به شمار می‌رود از ترکیب ۸۵ درصد قلع، ۱۰ درصد آنتیموان، ۲ درصد مس و مقداری بیسموت و در مواقعی نقره ساخته می‌شود. مس و آنتیموان در مسوار نقش سخت کننده را ایفا می‌کنند تا این فلز مقاومت خوبی پیدا کند. البته نقطه ذوب مسوار پایین بوده و بنابراین بیشتر برای مصارف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های مسوار این است که رنگ آن به مرور کدر نمی‌شود اما با قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت به آرامی اکسید می‌شود. از کاربردهای این فلز می‌توان به ساخت وسایل و ابزار آشپزخانه و لوازم تزیینی اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که از مفتول مسوار آن برای ساخت سیم‌های مختلف استفاده می‌شود. قیمت مسوار با توجه به عوامل عدیده‌ای تعیین می‌گردد که در ادامه می‌بینیم.

عوامل موثر بر قیمت مسوار

برای تعیین قیمت مسوار معمولا سه عامل اصلی وجود دارند که به صورت مستقیم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارند. ضخامت مسوار، ضخامت روکش مسی و نوع بسته‌بندی این عوامل هستند. 1. ضخامت مسوار: یکی از عواملی که بر قیمت مسوار تاثیر می‌گذارد ضخامت آن است. ضخامت این فلز بین ۰.۷ تا ۱۰ میلیمتر متغیر است که قطعا هرچقدر ضخامت مسوار بیشتر باشد قیمت نیز بالاتر می‌رود. 2. ضخامت روکش مسی: مسوار قبل از اینکه در حوضچه‌های الکترولیت خوابانده شود رنگی سفید دارد که بعد از اینکه الکترولیز و با مس روکش شود به رنگ قرمز تغییر می‌کند. ضخامت روکش مسی نیز هرچقدر بیشتر باشد، قیمت مسوار نیز سیر صعودی پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که با ایجاد برش عرضی فقط می‌توان مسوار را از مس تشخیص داد. 3. نوع بسته‌بندی: مفتول مسوار به دو صورت شاخه‌ای و کلاف بسته‌بندی می‌شود و این عامل نیز می‌تواند بر قیمت آن تأثیرگذار باشد.

مسوار فلزی پرکاربرد است و قیمت آن بستگی به عوامل زیادی دارد، عواملی که مستقیم و غیر مستقیم بر آن تاثیر می‌گذارند. تغییر فصول، رشد و یا رکود صنایع وابسته، صادرات و واردات، میزان تولید، میزان تقاضا، نوسانات قیمت فلزات و امثال اینها می‌توانند باعث کاهش یا افزایش قیمت مسوار شوند. مسوار فلزی است که کاربردهای فراوانی دارد. قیمت آن هم متاثر از عوامل بی‌شماری است. اگر وسایلی ساخته شده از این فلز در خانه دارید بهتر است آنها را در مجاورت حرارت بالا قرار ندهید و همچنین بهتر است بدون فشار شسته شوند و بعد از هربار شستشو خوب رطوبت آنها گرفته شود.

 

دکمه بازگشت به بالا