عمومیکسب و کار ویژه

جلوگیری از تشکیل رسوب در برج های خنک کننده

تخليه بخشی از آب گردشی در مدار و جايگزين كردن آن با مقداری آب تازه است كه غلظت مواد معدنی در آن كمتر باشد.براي تعيين حداكثرغلظت مواد معدني كه می تواند بدون ايجاد رسوب در آب موجود باشد بايد آب جبرانی كاملاً مورد بررسی قرار گيرد.هدف از برنامه تصفيه‌ي آب اين است كه تعداد سيكل‌های غلظت به حداكثر ممكن رسانده و در اين حال تشكيل رسوب، خوردگی و رشد ميكروبی را به حداقل برساند.مهمترين عاملي كه بايد كنترل شود تشكيل رسوب است. كه به طور معمول به دليل اشباع تركيبات كلسيم در آب ايجاد می‎شود.

تحقیق بهینه کردن و افزایش راندمان برجهای خنک کننده

در گذشته، خنک كنندگی با استفاده از آب‌های موجود در درياچه‌ها، رودخانه‌ها و يا سيستم‌های آب شهری نزديک، بر‌‌‌‎اساس يک روش يک بار گذر انجام مي‌گرفت.محاسبه آب جبرانی برج خنک کننده برابر مجموع پارامترهای مختلف از جمله میزان تبخیر آب در برج خنک کننده، میزان پرتاب آب در برج خنک کننده، زیر آب یا آب تخلیه در برج خنک کننده بدست می‌ آید.

مشكلات مهمی در اين روش به چشم می‌خورد:

ـ مسدود شدن مبدل حرارتي با جامدات معلق (گل ولای) و رشد بيولوژيكی دراين تجهيزات بود.

ـ هزينه‌های ناشی از خرابی تجهيزات

در يك سيستم خنک كننده‌ی سيركوله، براي جذب گرمايی كه آب در حين عبور از تجهيزات و فرايندهاي صنعتی دريافت كرده است.در این سیستم آن را از مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک كننده عبور مي‌دهند و بعد از خنک شدن دوباره آن را به جهت خنک كردن تجهيزات و فرايندها به كار می‌برند.برج‌های خنک‌كن سيركوله، خنک كنندگي را از راه تبخير آب و همچنين با انتقال حرارت مستقيم به هوا هنگام عبور مستقيم آن از درون برج ايجاد می‌كنند.

اصول اوليه كار اين تجهيزات نسبتاً واضح است، ولي تجهيزات انتقال حرارت مربوطه به طور گسترده اي به لحاظ قيمت و پيچيدگي باهم متفاوت هستند.به عنوان مثال: در صنايع شميايی، به دليل طبيعت برخی فرآيندها، معمولاً به مواد غير معمول براي ساخت نياز می باشد.

اغلب مشکلات برج خنک کننده:

اغلب مشكلات ناشی از ناخالصی آب می باشد.

در سيستم هاي خنک كن معمولا سه مشكل وجود دارد:‍‌‌

خوردگي

تشكيل رسوب

رشد بيولوژيكی در مجلوگیری از رسوب در برج خنک‌ کننده : برج خنک کننده یا کولینگ تاور ، اگر این برج ها نباشند، حرارت دستگاه آنقدر بالا می‌ رود که ممکن است به آنها آسیب وارد شود‌ و در نتیجه از این دستگاه ها استفاده می کنند تا از افزایش حرارت بیش از حد جلوگیری شود؛ اما مشکلی که وجود دارد، این است که گاهی اوقات رسوب در برج خنک کننده ساختمان ایجاد می شود.

سوال اصلی که برای خیلی از افراد پیش می‌ آید، این است که جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده را چگونه انجام دهیم. با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال تان رسید.

چگونه از ایجاد رسوب در برج خنک کننده پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده روش های مختلفی وجود دارد اما بهتر است که شما سریع ترین و کاربردی ترین روش را انتخاب کنید.
روشی که می توانید از آن کمک بگیرید، این است که بخشی از آبی که در مدار کولینگ تاور در حال چرخش است را تخلیه کنید اما در چنین حالتی آب داخل مدار خالی می شود. کاری که باید انجام دهید، این است که آب را با آب تازه جایگزین کنید‌.

جلوگیری از رسوب در برج خنک‌ کننده چگونه است؟

آب تازه رسوبات و غلظت مواد معدنی کمتری دارد اما آب کهنه که یک آب کثیف و به شدت غلیظ است، باعث رسوب می شود. پس آبی سبک و تازه را جایگزین کنید که رسوب اتفاق نیافتد.برای اینکه جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده به طور صد در صدی اتفاق بیفتد، بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید‌.

آب تصفیه شده سیکل های غلظت را به حداکثر ممکن می رساند و در نتیجه یک عامل جلوگیری کننده بسیار قوی برای ایجاد هرگونه رسوب است. اگر از آب تصفیه شده استفاده کنید، میکروب ها، باکتری ها و کثیفی ها داخل کولینگ تاور رشد نمی کنند. در نتیجه رسوب و خوردگی هم اتفاق نمی‌ افتد اما به هر حال شما قبل از هر چیزی باید مراقب تشکیل رسوب باشید.

برای جلوگیری از تشکیل رسوب می توانید از بعضی از مواد رسوب زدا هم استفاده کنید؛ مثلاً ترکیبات عالی مثل تانین ها یا لیگنین ها جزء مواد رسوب زدا هستند و برای جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده استفاده می شوند.

پلی فسفات ها هم مدت زمان طولانی است که یک ماده رسوب زدا محسوب می‌ شوند و برای از بین بردن و جلوگیری از تشکیل رسوب داخل از آن استفاده می کنند.

جلوگیری از رسوب در برج خنک‌ کننده چگونه است؟

چرا داخل برج خنک کننده رسوب اتفاق می‌ افتد؟

قبل از اینکه بخواهید نحوه جلوگیری از رسوب در را متوجه شوید، باید بدانید که مهم ترین عاملی که باعث رسوب می شود چه چیزی است. مهم ترین علت ایجاد رسوب ترکیبات کلسیم داخل آب است. زمانی که شما از آب سنگین، کهنه و تصفیه نشده استفاده می کنید، داخل برج خنک کننده ترکیبات معدنی تجمع پیدا می کند و در نهایت رسوب تشکیل می شود.

رسوب چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

درست است که باید به فکر جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده باشید؛ اما سوال اینجاست که اگر رسوب ایجاد شود، چه اتفاقی می افتد؟ تشکیل رسوب عاملی برای بسته شدن و یا مسدودیت مبدل حرارتی است و گل‌ و لای داخل مدار کولینگ تاور رشد می کند؛‌ حتی ممکن است بعضی از جانوران ریز هم در آن جا تشکیل شوند که به طور کل وضعیت کار مدار را به هم می‌ زند.‌ رسوب در مدار کولینگ تاور ممکن است باعث ایجاد خرابی هم شود.

هزینه هایی که به خاطر خرابی تجهیزات باید صرف کنید، هزینه بالایی است و در نتیجه بهتر است که جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده را در پیش بگیرید تا از هزینه های اضافی پیشگیری کنید. ضد جلبک برج خنک کننده موادی هستند که تمام جلبک‌های سبز یا آبی موجود در آب‌ها را از بین می‌برند.

در واقع تشکیل رسوب جزء مشکلات اصلی کولینگ تاور محسوب می شود که بعد از آن خوردگی و رشد بیولوژیکی موجودات مختلف در نزدیکی کولینگ تاور جزء دیگر مشکلات محسوب می گردد.

کلام آخر

جلوگیری از رسوب در برج خنک کننده یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای سلامت کولینگ تاور باید آن را به انجام برسانید. در واقع اگر رسوب به وجود بیاید، عملکرد مدار کولینگ تاور به هم میریزد و شما نمی توانید وضعیت خوبی را در برج خنک کننده تجربه کنید‌.

دکمه بازگشت به بالا